Race 5 Hahn 14 juli 2013

Proloog

De schoolvakanties zijn begonnen en Sen en Mels waren er ook wel aan toe. Het einde van het schooljaar is traditioneel een drukke periode.

Komend weekend hebben we spannende races in Hahn; Sen en ik vertrekken vrijdag naar Duitsland voor de lange rit van ongeveer 425 km.  We slapen weer bij Snider's Place, net als vorig jaar.

Aan de races in Hahn van vorig jaar beleven we goede herinneringen, omdat Sen daar in moeilijke omstandigheden (regen!) zijn eerste beker ooit haalde met een knappe tweede plaats. Dat vergeten we nooit meer.

 

De weersvooruitzichten voor komend weekend zien er beter uit dan vorig jaar in Hahn.

We zullen zien wat er mogelijk is. Sen gaat zijn uiterste best doen achter het stuur en ik zal proberen zijn kart zo goed mogelijk af te stellen.

 

Vorige week vrijdag hebben we na een pauze van twee weken in Driebergen een paar uurtjes getraind en Sen had het juiste ritme snel te pakken met constante en scherpe rondetijden.

Zaterdag hebben we de laatste puntjes op de ‘i’ gezet bij Alnone kartbaan Lelystad met hulp van Tommy en we zijn er nu klaar voor. Sen reed daar ook een nieuw persoonlijk record van 24,97, klasse!

 

We hebben er zin in en hopen op een heerlijk weekend; de faciliteiten in Hahn zijn prima en de baan is een technische uitdaging met hoogteverschillen.  

Onze trouwe supporters opa Teun en oma Ria zullen we komend weekend missen, maar dit zijn ook wel enorme afstanden om af te leggen als supporter.  

Natuurlijk trekken we op met Kevin, Danny, Julia en Nico. We delen een pitbox met ze en we gaan ons vast en zeker vermaken.

Plezier voor alles!

 

Verslag

Vrijdag vertrokken Sen en ik aan het einde van de ochtend voor een lange rit van 425 km naar Hahn.

De avond daarvoor hadden we alles al ingeladen. De weersvooruitzichten waren goed en dus heel anders dan de nattigheid vorig jaar oktober in Hahn.

Echter, vlak voorbij Hilversum begon het stevig te regenen, terwijl we in de file op de A1 stonden. Het was druk op de weg en pas rond kwart over 4 in de middag kwamen we aan op de baan in Hahn, de zon scheen en de temperatuur was prima.

De familie Van den Bosch was er al en hadden al getraind, wij konden meteen onze spullen uitladen en in de pitbox achterlaten; blijft een luxe!

Er was nog gelegenheid voor Sen om te trainen, maar hij gaf er de voorkeur aan om te kijken. Konden we mooi zien hoe vrijwel alle Cadets al druk aan het trainen waren op vrijdag.

Daarna naar ons slaapadres Snider’s Place, waar we vorig jaar ook waren en waar we gastvrij onthaald werden. Net als vorig jaar mocht Sen een geluksteen kiezen, geweldig toch.

Begin van de avond hebben we samen met de familie Van den Bosch en Nico lekker gegeten in Soren, een plaatsje vlakbij. Ze hadden daar heerlijke Kebab!

Redelijk op tijd naar bed en de volgende ochtend had mevrouw Snider een grote koeltas met een compleet picknick pakket voor ons gemaakt om mee te nemen. Koffie, broodjes, salade, gekookte eitjes, yoghurt, heerlijke druiven en koekjes. Zo ontzettend lief!

Ook het gastenboek lag al voor Sen klaar ter ondertekening met de foto’s van Sen van vorig jaar met zijn eerste beker, toen hij daar de tweede plaats haalde; zo leuk.

 

Zaterdag kon er in totaal vier keer getraind worden; 3 x 20 minuten en de laatste sessie een kwartier.

Het ging eigenlijk wel lekker, Kevin reed voor het eerst sneller dan Sen.

We hebben niet veel afstellingen geprobeerd, gewoon lekker rijden.

Zaterdag eind van de dag lekker gedoucht en op tijd uit eten met familie Van den Bosch, Nico en Jelmer en we konden met het mooie weer buiten eten, vakantie!

 

Zondagochtend om 9.15 uur reden de coureurs de pits uit voor hun vrije training en kwalificatie. Dat verliep voor Sen niet goed. Terwijl Kevin bijna de snelste tijd noteerde en op P2 mocht vertrekken naast Larissa kwam Sen niet verder dan een 9e tijd. Slechtste resultaat van dit jaar.

Ik maakte me wel wat zorgen en begreep niet hoe het kon en twijfelde of Sen zijn kart wel in orde was.

Bij de vorige race stond hij ook al niet echt vooraan, kwalificeren is een kunst en ligt Sen niet zo goed. Weten we dat we dat nog goed moeten oefenen!

Voor de zekerheid de voorwielen nog een keer goed uitgelijnd en dat was nodig, die afstelling bleek helemaal niet te kloppen, heel vreemd. Ook de bandenspanning heb ik veranderd.

 

Race 1 om 11.00 uur

Vanaf plek 9 starten en voor Sen allemaal rijders, die Sen normaal gesproken achter zich houdt. Sen had een bliksemstart en bleef aan de binnenkant en had in de eerste bocht al 3 plaatsen gewonnen. Hij bleef bij iedere bocht vol in de aanval gaan en reed zich langzaam naar voren met knappe en faire inhaal acties.

Vanaf plek vier loerde hij op z’n kans met Pepijn en Thom voor zich. Toen die een foutje maakten profiteerde Sen heel slim binnendoor en reed hen tegelijk voorbij en reed tweede. Ten opzichte van Eindhoven liet Sen zien dat hij heeft geleerd en zijn positie goed kon verdedigen, want Pepijn en Thom probeerden van alles natuurlijk. Kevin was niet meer te achterhalen met een gat van zo’n vier seconden, maar Sen kwam heel knap als 2e over de streep. Dat was wel een race zeg.

Mijn vertrouwen na de slechte kwalificatie was weer behoorlijk toegenomen.

 

Race 2 om 13.25 uur.

Kevin en Sen mochten naast elkaar staan op de eerste start rij, dat was nog niet eerder voorgekomen in anderhalf seizoen racen. Heel leuk voor ze. Sen had niet zo’n hele goede start aan de buitenkant, want Thom en later Pepijn schoten al snel binnendoor. Maar race 2 was zonder twijfel de aller spannendste van wat we tot nu toe hebben gezien. De nummers 1 t/m 4 wisselden bijna iedere bocht van positie. Ongelofelijk om te zien, maar niet goed voor mijn hart. Sen reed lange tijd op de eerste plek en was Kevin voorbij gegaan en ook Thom reed achter Sen. Die twee vochten letterlijk voor iedere meter en raakten elkaar af en toe. In de laatste ronde moest Sen toestaan dat Thom hem voorbij reed. Op de streep was het verschil 0,2 seconde, dus heel close. Kevin werd netjes derde.

 

Race 3 om 15.50 uur.

De uitslagen van race 1 en 2 worden opgeteld en bepalen de start opstelling voor de laatste race.

Sen en Kevin hadden evenveel punten, maar Kevin had een snellere rondetijd en mocht als eerste starten met weer Sen naast zich, precies zoals in race 2.

Alleen Pepijn en Thom waren van plaats gewisseld op de tweede start rij. De start aan de buitenkant ging weer niet echt lekker voor Sen en Thom kwam Sen voorbij. Die twee hadden elkaar vandaag wel gevonden, want samen knokten ze in iedere bocht voor hun plek en namen allebei veel risico. Uiteindelijk viel Pepijn met pech uit en reed Stefano langzaam dichter naar Sen en Thom toe.

Ze reden met z’n vieren behoorlijk los van de rest en Kevin voerde vooraan het tempo aan.

Sen moest toestaan dat Stefano hem voorbij kwam en Stefano reed ook Thom voorbij. Het lukte Sen helaas net niet om Thom nog in te halen, hoewel hij iets sneller leek en echt alles probeerde. Thom verdedigde dat goed, hoewel Sen het daar niet helemaal mee eens was. Race emotie.

Kevin behield zijn eerste plaats en kwam eigenlijk niet in de problemen, heel knap gereden.

 

Over de drie races was Kevin terecht de beste met een 1e, 3e en 1e plaats. De eerste keer 1e worden blijft heel speciaal. Kevin van harte gefeliciteerd, heel constant en goed gereden, technisch perfect.

Thom en Sen hadden precies evenveel punten, maar Sen had een snellere rondetijd genoteerd en werd daarom 2e, terwijl Thom ook een grote beker kreeg voor zijn 3e plaats, knap gedaan.  

Compliment voor de spannende en faire races die de meeste Cadets hebben laten zien. In het middenveld heb ik helaas wel flinke botsingen gezien, die niet nodig waren. Kromme frames en gebroken stuurstangen zijn niet leuk.

 

Race 4 Eindhoven 9 juni 2013

Proloog

Ten opzichte van de vorige race in Berghem zit er nu 5 weken tussen de volgende race in Eindhoven, dat is wel prettig. De afgelopen weken staan eigenlijk vrijwel in het teken van voetbaltoernooien en selectie voor volgend seizoen in de E-pupillen. Het is dus een drukke, sportieve, leuke en spannende periode.

We hebben weinig getraind. Een keertje op ons thuishonk in Lelystad en afgelopen zondag voor het eerst in Eindhoven na de wedstrijd van vorig jaar.

Sen en ik hebben geen goede herinneringen aan de twee races vorig jaar in Eindhoven. De eerste race was zijn benzinekraan dichtgezet en de race daarna kwam vlak na onze zomervakantie en ging dramatisch met botsingen etc. De training afgelopen zondag verliep probleemloos. Er waren veel GK4 Cadet rijders, dus dat was wel leuk. Sen moest weer even wennen aan de baan en vooral aan de enorme grip die de baan heeft. Eigenlijk net even te veel grip voor het goede.

Rob Lucassen, de snelle man in Berghem, ging weer als een raket en noteerde de snelste rondetijden. Bij vertrek uit de pits aan het begin van de mini tijd reed Sen achter Rob. De twee hadden al snel een gat met de rest geslagen. Sen reed langzaam het gaatje met Rob dicht en ze reden vlak achter elkaar en was mooi om te zien; een goede training. Op het rechte stuk is Rob heel snel, Sen stuurt de bochten wat harder in en hoewel hij niet echt netjes de lijnen rijdt, gaat het wel snel. Volgens vader Bas was het verschil in rondetijden een honderdste van een seconde…We moesten weer vroeg naar huis vanwege andere verplichtingen.

Deze week staat nog vol met schoolkorfbal, selectie-trainingen en een oefenwedstrijd voor Sen bij Fortuna.

Komend weekend hebben we een pitbox gehuurd in Eindhoven en de weersverwachtingen zien er goed uit.  We slapen in het NH-Hotel in Best. De vaste supporters opa Teun en oma Ria komen. Opa Wil en oma Marijke komen zondag voor het eerst kijken en nemen mama en Mels mee. Mels gaat op zondag in zijn eigen kart rijden in de twee pauzes en heeft er zin in; vooral in een mooie beker na afloop! Bas Kluitmans wil ook komen kijken, hoe meer aanmoedigingen hoe beter; leuk voor Sen. Wordt zeker weer een spannend weekend!

Verslag

Zaterdag rond negen uur vertrokken Sen en ik samen naar Eindhoven. Lekker weer, zonnebril op en we waren mooi op tijd voor de eerste training om 11.00 uur. Vandaag 5 trainingsblokken van een kwartier, meer dan genoeg. De trainingen op zaterdag verliepen goed en zonder problemen. Sen heeft nog een sessie gereden met z’n wedstrijdbanden, omdat die op andere velgen zitten. We trainden op aluminium velgen en de wedstrijdbanden zitten op magnesium velgen. Volgens Sen rijdt het heel anders en vindt hij de grip van aluminium velgen fijner. Misschien toch nog een setje aluminium aanschaffen; zetten we op ons verlanglijstje…

Sen was erg moe, de 5 avonden schoolkorfbal en drukte met voetbal selectie eisten hun tol. Het was zaterdag ook warm om te trainen, dat is extra vermoeiend voor die kleine kereltjes. Zeker met karten en de hoge snelheden moet je 100% fit en geconcentreerd zijn. We sloegen daarom 1 sessie over. Einde van de dag spullen weer ingeladen en we konden onze aanhanger bij de familie Van den Bosch laten staan voor de nacht. We sliepen in NH-Hotel in Best, daar konden we eerst lekker afkoelen in het zwembad en daarna op het terras in het zonnetje met opa Teun en oma Ria een drankje doen en daarna hebben we daar lekker gegeten. Sen lag op tijd in bed en sliep gelukkig snel.

Zondagochtend rond 8 uur zaten we aan het uitgebreide ontbijt, samen met veel andere rijders uit diverse klassen. Om kwart over negen de briefing voor de rijders en om 10.00 uur de baan op voor de kwalificatie. Sen stond redelijk vooraan bij de start, maar je weet dat het veld na 5 minuten helemaal uit elkaar ligt en dan begint pas de 10 minuten kwalificatie. Sen mocht vanaf de 5e plaats starten en het veld lag weer heel dicht bij elkaar (verschil tussen 1 en 5 bedroeg 0,3 seconden); dat beloofde weer close racing. Stefano stond op pole position.  Opa Teun, oma Ria, opa Wil, oma Marijke, Mels en mama waren op tijd om Sen bij de eerste race aan te moedigen.

Race 1 om 11.45 uur.

Sen had een goede start vanaf plek 5 aan de binnenkant van de baan en kon snel opschuiven naar de vierde plaats. Rob, Thom en Sen streden om de derde plaats met spannende onderlinge gevechten en mooie inhaal acties. Uiteindelijk profiteerde Sen aan het einde van de race van een foutje van Rob die iets buiten de baan in het gras kwam en snelheid verloor. Sen kon de derde plaats tot aan de streep vasthouden, achter Stefano en Xavier.

In de pauzes was de mogelijkheid voor de jongste kinderen om gratis te rijden en na afloop kregen die ook een mooie beker. Dat leek Mels wel wat, dus we hadden ook zijn kart meegenomen. Hij mocht in de pauze rond 13.40 uur een kwartier rijden en vond het helemaal leuk!

Race 2 om 14.15 uur.

Inmiddels waren ook Rien en Bas gekomen om naar Sen te kijken, erg leuk. Starten vanaf plek 3 aan de binnenkant met de druk van Rob en Pepijn achter zich; dit zou geen gemakkelijke race worden. Er werd weer een enorme strijd geleverd en de nummers 1 t/m 5 zaten heel dicht bij elkaar. Sen moest toestaan dat Pepijn tijdens de race langszij kwam. Sen gaf daarvoor ook veel te veel ruimte weg aan de binnenkant van de baan. Hij moet nog leren om op sommige momenten wat tactischer te rijden als dat nodig is. Sen had een geweldige inhaalactie en haalde Xavier op een onmogelijke plek bij het ingaan van de Mickey Mouse bocht in, wat eigenlijk niet kan, heel knap. Ook met Pepijn had Sen spannende gevechten en na de inhaalactie van Pepijn kon Sen hem later in de bocht na start-finish weer aan de binnenkant inhalen, bloedstollend.

Met nog een ronde te gaan verspeelde Sen weer aan het einde van het rechte stuk zijn tweede plaats en liet Pepijn en Rob binnendoor voorbij gaan. Jammer, maar de vierde plaats van Sen voor Xavier was toch knap. De nummers 1 t/m 5 finishten binnen een seconde van elkaar, zo dicht zit het bij elkaar. Sen was even in tranen na afloop, maar dat was gelukkig weer snel voorbij. Teleurstelling na zoveel wedstrijdspanning is begrijpelijk. De tranen waren snel weg, zeker toen Sen hoorde dat hij na de intensieve voetbalselectie is opgenomen in het hoogste eerstejaars E pupillen team, de E3 (E1 en E2 zijn tweedejaars). Daar had Sen zo op gehoopt en het is hem gegund.

Karten is leuk, maar voetbal staat voor Sen op nummer 1. 

Ook in de pauze van 16.10 uur mocht Mels weer een kwartier rijden en hij had er lekker de vaart in, maar vond het vooral erg leuk dat hij mocht rijden.

Race 3 om 16.45 uur.

Op basis van de resultaten van race 1 en 2 mocht Sen op de 4e plaats starten achter Xavier. Die hadden evenveel punten en dan telt onderling de snelste ronde en die was van Xavier. Sen verloor in de eerste bocht meteen een plek aan Thom en reed 5e. Aan het einde van het rechte stuk bij het ingaan van de bocht was een botsing en Sen stond andersom en ook Stefano was er af gegaan; geen idee wat er precies gebeurde. Sen kreeg een tik zei hij na afloop; dat gebeurt nu eenmaal bij racen, kijk maar naar de Formule 1. Nu moest Sen terugvechten vanaf de 20-ste plaats. Dat deed hij zeer geconcentreerd en hij was ontketend. Natuurlijk was het balen, maar Sen gaf alles en het was echt schitterend om te zien hoe hij rijdt. Want racen kan hij echt en hij gaat er voor. Hij wist zich terug te knokken naar een 9e plaats en wist dus 11 plaatsen op te schuiven, ongelofelijk knap.

Rond kwart voor zes was de prijsuitreiking. Eerst reikte Casper mooie grote bekers uit aan de alle jongste rijders, die in de pauzes hadden gereden. Ze mochten allemaal 1 voor 1 naar voren komen en een grote beker in ontvangst nemen, Mels had een grote smile op zijn gezicht en hield z’n beker de hele terugreis vast. Je bent een kanjer Mels. 

Sen had overall een 6e plaats behaald. Sen kan terugkijken op een mooi weekend. Sommige rijders trainen wekelijks meerdere keren en/of zitten in een professioneel team. Sen rijdt gewoon mee met deze snelle jongens en traint minimaal. Hij heeft heel goed gereden, wat pech gehad in de laatste race, maar zich super knap teruggevochten. Sen heeft ook weer genoeg geleerd om mee te nemen naar de volgende race in Duitsland, een verre rit naar Hahn. Rob is eerste geworden, gefeliciteerd, knap gedaan! Ook Stefano en vooral Xavier gefeliciteerd, want Xavier heeft heel goed gereden.

Race 2 Emsbüren 14 april 2013

Proloog

Zondag de tweede race van het seizoen op het relatief korte circuit (800 meter) in Emsbüren, een kilometer of 30 over de grens in Duitsland.

Het is een circuit met veel bochten, hier en daar wat hoogteverschil, dus een vrij technisch circuit met een kort recht stuk. De juiste lijnen rijden is daar heel belangrijk.

Op Goede Vrijdag hebben we er een dag getraind, maar toen lag de temperatuur rond het vriespunt, was de baan kletsnat, superglad en sneeuwde het licht. Niet bepaald ideaal, toch wel leerzaam.

 

Afijn, na de wedstrijd in Spa vorige maand zijn we wel wat gewend als het gaat om extreme omstandigheden…

De weersverwachting voor komend weekend is nog vrij onzeker, maar de temperatuur gaat langzaam omhoog.

 

Zondag hebben Kevin en Sen getraind in Driebergen. Sen heeft wel een paar uur in het zonnetje kunnen rijden, want het was rustig en er waren helaas geen competitieve rijders voor hem; hij was veruit de snelste. Ik had zelf ook mijn kart mee, maar moest al snel constateren dat het vrij zinloos was om te proberen Sen bij te houden…Pas als je achter hem rijdt zie je hoe snel hij rijdt en hoe rustig hij in zijn kart zit.

De rondetijden zagen er goed uit en constant, maar Sen werd snel moe door een drukke zaterdag en een korte nacht. Hopelijk kan hij zijn energie komend weekend beter verdelen.

Samen met Kevin in de middag reden de mannen aan elkaars bumper met leuke gevechtjes.

 

Vrijdagmiddag vertrekken we met de aanhanger richting Emsbüren. Hij mist hierdoor zijn voetbalwedstrijd met de Fortuna F2. Afgelopen weekend heeft hij super goed gekeept (‘er stond een muur in de goal’ aldus de coach van de tegenpartij), dus ze zullen hem missen.

We slapen in Landgasthof Evering in Emsbüren en op zondag komen onze vaste supporters opa Teun en oma Ria ook kijken.

Danny en Julia hebben een pitbox kunnen regelen en daar zijn we erg blij mee. We staan hierdoor dicht bij de baan, alle spullen staan droog (hopelijk niet nodig) en de opslag in de nacht is ook meteen geregeld.

 

Verslag

Vrijdagmiddag rond 6 uur kwamen we aan bij het circuit van Emsbüren; het was al erg druk in de paddock. Gelukkig hoefden wij alleen de sleutel van onze pitbox op te halen en konden we met de auto met aanhanger voor de pitbox alles uitladen; wat een luxe!

Daarna doorgereden naar ons hotel en samen lekker gegeten en op tijd naar bed.

Sen en ik hadden allebei niet echt lekker geslapen. Sen sliep heel licht en ik had alleen maar nare dromen wat er zondag allemaal mis zou gaan in de wedstrijden…

 

Zaterdagochtend na het ontbijt kwamen we rond kwart over negen aan op de baan en vonden we Danny, Julia en Kevin. Ook Nico was meegekomen om Kevin aan te moedigen en te voorzien van technische ondersteuning.

De zaterdag verloopt vrij ontspannen, omdat het vrij trainen is, verdeeld over 4 blokken. Daarnaast inschrijving en technische controle. De enige spanning die ik had was het gewicht van Sen zijn kart, want hij was vrij licht door minder lood. Dankzij de vader van Sander Gils (waarvoor dank!) kwamen we uiteindelijk op gewicht met een kilo extra lood aan de stoel.

 

Het was op de trainingsdag droog weer en rond de 12 graden. In de loop van de middag werd het zelfs wat warmer. De bandenspanning kon een beetje omlaag voor meer grip.

Het was lekker druk tijdens de trainingen en er waren veel rijders op de baan, wel een stuk of 18.

Hierdoor kon Sen goed trainen op het inhalen van langzamere rijders.

Eigenlijk waren 3 trainingssessies van 20 minuten (vermoeiend) genoeg, maar Sen wilde toch ook de laatste sessie van een kwartier rijden om 16.00 uur. Prompt noteert hij in die sessie de snelste tijd van de dag 43.06, ongelofelijk snel!

De eerste twee trainingen reed Sen op zijn trainingsbanden, de laatste sessies op andere velgen met wedstrijdbanden.

Met een goed gevoel sloten we rond half vijf de dag af en konden we onze spullen achterlaten in de pitbox.

Opa Teun en oma Ria waren inmiddels ook gearriveerd, waardoor we zaterdagavond met z’n 8-en aan een grote tafel in een restaurantje om de hoek in Emsbüren zaten te eten; het was lekker en gezellig.

 

Zondagochtend ging de wekker al weer om kwart voor zeven. Sen had gelukkig goed geslapen. Douchen, ontbijten en om 7.45 uur stonden we al weer bij de baan. Het had ’s nachts heel even licht geregend. We zijn de baan opgelopen en die voelde plakkerig. Een goed teken, want dan is er grip.

 

Na de briefing om 8.00 uur kon Sen zich voorbereiden op de vrije training en kwalificatie, die om 08.30 uur al wordt verreden. De Cadets bijten altijd de spits af.

Ik was zo ontzettend zenuwachtig, niet normaal gewoon.

Zaterdag goed rijden is leuk, maar alleen de kwalificatie en drie races op zondag tellen!

 

De vrije training en kwalificatie worden in 1 blok gereden, waarbij de eerste 5 minuten vrije training zijn (je mag dan nog de pits in). Daarna volgt een groene vlag en zijn de laatste 10 minuten kwalificatie, die de startopstelling bepaalt.

Het is altijd een drukte van jewelste, omdat de meesten vooraan willen staan en als eerste de baan op willen. 

Dat heeft volgens mij weinig zin, want na 5 minuten rijden ligt het veld toch helemaal open. Sen startte ergens midden in het veld en had precies na zo’n 5 minuten vrije training een vrije baan voor zich. Hij wist wat hem te doen stond en maakte het waar en zette aan het einde van de kwalificatie (in ronde 20) zijn snelste tijd neer, goed voor pole position; voor het eerst! Ook zijn tweede tijd was nog genoeg geweest voor de pole. Sander Gils deed het heel knap en stond op plaats 2. Kevin mocht op de vierde plaats starten, ook keurig gedaan.

 

Vandaag drie races van ieder 10 minuten plus 2 ronden.

 

Race 1 begon om 10.00 uur en Sen had een prachtige uitgangspositie op pole position aan de binnenkant van de baan met Sander naast zich. De start was goed en Sen reed de eerste bocht alleen in en sloeg binnen een halve minuut al een gaatje van enkele meters. Hij rijdt meteen plankgas en heeft dus veel vertrouwen in de wegligging van de kart.

Halverwege de race kwam Sen de achterblijvers al tegen en heeft ze allemaal keurig ingehaald, ook omdat er goed gevlagd werd met blauw door de officials.

De zege kwam niet meer in gevaar, hoewel Pepijn aan het einde van de race wel akelig dichtbij begon te komen en ook iets sneller was. Met een marge van ruim 2,5 seconde op Pepijn kwam Sen als eerste over de streep, geweldig! Sander werd knap derde en Kevin werd zesde.

De nummers 1, 2 en 3 werden meteen extra gecontroleerd op spoorbreedte, luchtfilter etc.

Een goede zaak, want het gaat om gelijkwaardig racen.

 

Race 2 begon om 12.40 uur en nu stond Pepijn op de tweede plaats naast Sen. We hebben goed op beide mannen ingepraat om er een mooie race van te maken, maar wel de finish te halen als je begrijpt wat ik bedoel.

De start was verrassend. Sen ging de bocht als eerste in, maar als tweede ging Thom Derksen na een vliegende start Pepijn voorbij. Met z’n 3-en zorgden ze er voor dat de toeschouwers met ingehouden adem stonden te kijken, want wat maakten ze er een mooi gevecht van!

Sen moest zijn plek afstaan aan Thom, maar pakte zijn eerste plaats later weer terug. Aan het einde van de race maakte Thom een fout en tikte hij Pepijn en Sen van de baan af. Dat was schrikken, maar gelukkig was Sen snel weer weg en kon hij zijn eerste plaats vasthouden, terwijl Stefano vlak achter hem was gekomen. Daarachter kwamen Sander, Kevin en Pepijn over de streep. Thom vloog de laatste bocht uit en eindigde als 16e.

Het was een bloedstollende race en ook opa Teun en oma Ria durfden af en toe nauwelijks te kijken.

Wederom na het wegen een uitgebreide technische controle voor de nummers 1,2 en 3, waarbij nu ook het tandwiel werd bekeken.

 

Race 3 begon om 15.00 uur. Een podium behoorde tot de mogelijkheden, maar het kan ook mis gaan, net als in Spa was gebeurd. Dat hoort bij racen.

Wederom op pole starten en nu weer Sander naast zich op basis van zijn resultaten van race 1 en 2.

Pepijn startte achter Sen.

Dit werd ook een race om nooit te vergeten, zo spannend en spectaculair. Sen had in het begin nog geen last van Pepijn of Sander, maar ineens reed Stefano achter Sen. Die gaf ook een tik om even te laten weten dat hij er was, maar Sen dacht toen dat Pepijn achter hem reed. Het duurde niet lang of Stefano zette vol de aanval in en Sen moest hem binnendoor voorbij laten komen. Sen klampte heel goed aan en voor het uitkomen op het rechte stuk zat hij al weer aan de achterbumper van Stefano in zijn slipstream en haalde hem op het rechte stuk weer in vlak voor het ingaan van de bocht, ik hield m’n adem in… Dit herhaalde zich een paar keer. Inmiddels kwam ook Pepijn zich met het gevecht bemoeien. De druk werd groter en ze dwongen Sen tot het maken van een foutje waar zowel Stefano als Pepijn goed van profiteerden. Sen lag derde met nog 1 of 2 ronden te gaan. Een derde plek was genoeg voor Sen om eerste te worden in het dagklassement met twee overwinningen op zak.

Maar Sen wilde zich niet gewonnen geven. Ze reden in een treintje met z’n 3-en en kwamen nu telkens achterblijvers tegen en overal zwaaiden de blauwe vlaggen om aan de achterblijvers door te geven dat ze aan de kant moesten voor snellere rijders. Bij het ingaan van de laatste bocht lag Sen nog derde, maar daar kwamen ze een langzamere rijder tegen, terwijl Pepijn en Stefano kozen voor de ene kant, koos Sen voor de beste andere kant en haalde op die manier buiten mijn gezichtsveld zowel Pepijn als Stefano weer in, want bij het uitkomen van de laatste bocht naar start finish zag ik Sen als eerste het rechte stuk op komen, waardoor hij ook de laatste race won; wat een knappe prestatie, echt ongelofelijk wat een race!  

Stefano en Pepijn werden 2e en 3e en Sander eindigde als 4e in de laatste race.

De laatste keer de weegschaal op en de laatste technische controle voor vandaag, waarbij ze nu brandstofmonsters hebben genomen en bij Sen de koppeling wilden onderzoeken. Die kregen ze er niet af, hierdoor hebben we de motor ter plaatse moeten demonteren. Deze wordt nu opgestuurd en elders gecontroleerd. Aangezien alles netjes volgens de regels is gemonteerd door onze dealer Kartbaan Alnone in Lelystad maken wij ons daarover geen enkele zorgen. In de loop van de week wordt de motor na controle weer teruggestuurd naar de dealer.

 

Vorig seizoen mocht Sen al even proeven aan het podium in Hahn na een mooie tweede plaats en nu mocht Sen voor de allereerste keer op het allerhoogste plekje plaatsnemen; dat blijft een speciaal moment.

Vandaag was Sen niet altijd de snelste, behalve in de kwalificatie, maar als je dan toch alle drie de races weet te winnen dan ben je gewoon de beste. Na een leuke prijsuitreiking door Casper gingen alle Cadets tevreden naar huis. Sen heeft de hele terugreis zijn grote beker vastgehouden!  

Felicitaties voor Pepijn met z’n 2e plek en voor Sander die 3e werd en voor het eerst op het podium stond. Kevin behaalde een keurige 5e plaats.

Er waren deze race in Emsburen weer een aantal nieuwe rijders te zien en we hopen dat die ook allemaal hebben genoten.

 

Opa Teun en Oma Ria, bedankt voor jullie support!

Danny, Julia en Nico, het was een mooi weekend en we hebben lekker samengewerkt!

 

Alle mensen van de GK4 organisatie, bedankt, het was weer top geregeld, inclusief de zeer uitgebreide controles.

 

Op zondag 5 mei a.s. alweer de volgende race, dit keer in Berghem, vlakbij Oss.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Race 3 Berghem 5 mei 2013

Proloog

Eerlijk gezegd moet ik nog een beetje bijkomen van het succes van Sen in Emsbüren. Ongelofelijk dat hij daar voor het eerst op pole position mocht starten en ook nog eens alle drie de races heeft gewonnen, heel knap. Dit resultaat valt niet meer te verbeteren natuurlijk.

Aan de andere kant ligt de lat nu hoog. Sen staat na twee races op de eerste plaats, maar de verschillen zijn klein en het seizoen is nog lang. Beide benen op de grond houden en vooral scherp blijven. Vanaf nu zal Sen moeten laten zien dat hij iedere race een hoog niveau haalt en vooraan kan eindigen. Dat wordt lastig genoeg; een mooie uitdaging.

Tussen de race in Emsbüren en de race van aankomend weekend zaten maar drie weken. Voor ons eigenlijk maar twee weken. Sen zijn motor moest ingeleverd worden voor controle na de laatste race en kregen we pas een week later terug. Alles was goed natuurlijk.

Voor Sen stond een nieuw chassis klaar in Lelystad, een Kosmic Rookie; alleen de motor moest overgezet worden. Maar we hadden besloten om het oude chassis tot en met de race in Emsbüren te gebruiken. Dat heeft goed uitgepakt.

Pas eind vorige week was de nieuwe kart klaar en afgelopen weekend kon Sen de eerste meters rijden met zijn nieuwe kart op het Circuit Park Berghem. Het nieuwe chassis is iets langer (5 cm) en heeft onder meer een nieuw remsysteem.

De eerste sessie reed Sen nog wat onwennig en onrustig. Tot mijn schrik zag ik ook een wielklos naar binnen schuiven, dus die moesten we opnieuw goed vastzetten; nieuwigheid… Ook de pedalen hebben we bijgesteld en vanaf de tweede sessie ging hij weer als een raket en vond hij zelf dat de nieuwe kart niet anders reed; een goed teken.

Komende zaterdagochtend speelt Sen nog een voetbalwedstrijd in Landsmeer om 09.00 uur en daarna rijden we meteen door naar Berghem om te trainen. Dan kunnen we ook het gewicht van Sen en zijn kart bekijken, ik heb geen flauw idee hoeveel lood er bij moet.

We slapen van zaterdag op zondag een nachtje in het nabijgelegen Best Western hotel.

Zondag een wat relaxter tijdschema, zodat we niet heel vroeg op de baan hoeven te zijn.

Wordt weer spannend!  

 

Verslag

Op zaterdagochtend vroeg stond er eerst nog een andere belangrijke sportieve verplichting op het programma; lekker in het zonnetje. De laatste competitiewedstrijd van de F2 uit in Landsmeer tegen IVV.

Daar had de F2 nog wat recht te zetten na de thuisnederlaag tegen deze ploeg.

De 2-12 overwinning uit tegen WSV had de jongens uit de F2 vertrouwen gegeven. Ze voetbalden heerlijk. Nick stond in de spits en scoorde 5 doelpunten! Sen had in het doel belangrijke reddingen. Bij een actie schoot de spits 3 keer achter elkaar op doel en 3 keer lag Sen op de goede plek, echt klasse. Een mooie afsluiter van het seizoen met een 1-7 overwinning. De komende weken selectie voor de eerstejaars E en de toernooien.

Na het douchen zijn kart overall aan en meteen door gereden naar Berghem!

Kevin, Danny en Julia waren op vrijdagavond al aangekomen met de camper. We hadden weer een pitbox.

De eerste training zouden we missen, maar gelukkig waren we om half twaalf op het circuit en hadden we nog een half uur voor de volgende training.

 

De vier trainingen op zaterdag verliepen goed, Sen had de snelheid er lekker in zitten. We moesten nog wel 5 kilo lood monteren, want het nieuwe chassis van Sen is langer, maar lichter. Een zonnetje langs de baan met een aangename temperatuur is ook wel prettig voor het eerst dit seizoen. Leuk dat de familie van Vugt nog even kwamen kijken, die waren op doorreis naar Spa-Francorchamps om te trainen.

Eind van de dag spullen opgeborgen, nieuwe banden gemonteerd voor de wedstrijddag en naar het Best Western Hotel waar we samen hebben gegeten. Natuurlijk 2 minuten stilte op onze hotelkamer voor de tv vanwege dodenherdenking om 20.00 uur.

 

Het tijdschema op zondag was compleet anders dan de eerste twee wedstrijden.

Om 09.30 uur pas de briefing, dus we konden uitslapen op zondag en rustig ontbijten.

Sen had wel redelijk geslapen, maar ik kon de vermoeidheid en zijn prikkelbaarheid duidelijk merken. Een week vakantie, logeren bij opa’s en oma’s, laat naar bed, wel logisch..

Het was een mooie zonnige dag, dus meteen goed ingesmeerd.

 

Vrije training en kwalificatie om 10.15 uur en Sen ging als één van de laatste de baan op. Na een paar rondjes zat hij toch een beetje vast in een lint van minder snelle rijders en zoals we hadden afgesproken kwam hij zelf de pits in rijden, wachtte daar een halve minuut en ging de baan zelf weer op zodat hij een vrije baan voor zich had. Mooi om te zien dat hij precies weet wat hij moet doen. Sen moest de eerste rondjes wennen aan de nieuwe banden en kon niet echt de juiste grip vinden. Ik zag hoe hij soms worstelde in de bochten, niet goed voor het vertrouwen. Misschien ontbrak het wat aan scherpte.

Sen mocht als 5e starten en Rob op pole hadden we verwacht, maar de nummers 2,3 en 4 waren ‘outsiders’. Hoe het kan weet ik niet, maar dit is wel weer leuk voor de spanning.

 

Race 1 om 12.00 uur. Inmiddels waren de vaste supporters Opa Teun en Oma Ria gearriveerd en waren vandaag ook mama en Mels mee om te komen kijken. Sen startte op de derde start rij aan de binnenkant. Hij startte niet echt heel goed, maar probeerde naar de buitenkant te gaan. Het was echt dringen in de eerste bocht met 3 karts naast elkaar. Sen kreeg wat tikken, maar hield z’n kart op de baan en kwam de bocht goed door.

Sen wacht liever niet af en zet graag de aanval in waar mogelijk en probeert in iedere bocht het gaatje te zoeken en/of af te tasten. Binnen een paar rondjes had hij de nummer 4 te pakken. Sen had mooie gevechten met Thom en uiteindelijke lukte het Sen na een paar ronden om hem in te halen. Echter, het gat met Rob was al groot geworden en opgelopen tot tientallen meters. Sen zijn tweede plaats kwam absoluut niet in gevaar. Keurig gedaan!

 

Race 2 om 14.25 uur. Sen mocht naast Rob starten op de eerste start rij en we hoopten op een mooie race. Het werd een hele spannende race. Rob, Sen en Thom reden al snel een tiental meters los van de rest van het veld. Thom reed al snel voor Sen na de start, maar Sen wist de tweede plek na een paar rondjes weer terug te veroveren. Het gat met Rob was al weer opgelopen naar een meter of tien, maar langzaam reed Sen het gat dicht. Op een gegeven moment reed Sen echt op de bumper van Rob en was hij ook sneller. Ze reden zo dicht op elkaar en het ging prompt mis. Na het rechte stuk zijn er drie bochten achter elkaar en buiten mijn gezichtsveld heeft Sen Rob van de baan getikt. Sen verklaarde dat Rob plotseling remde en omdat Sen er zo vlak achter zat raakte hij Rob. Jammer dat Rob de kart niet op de baan kon houden, want hij lag eerste. Thom had geprofiteerd van de tik, want ook Sen lag bijna van de baan af, maar Sen kon de aansluiting bij Thom vinden en haalde hem na een paar ronden weer in.

Sen kwam als eerste over de streep, maar kreeg 10 seconden tijdstraf voor zijn ‘tik’ en eindigde hierdoor op de 9e plaats.

Na afloop natuurlijk emotie. Rob boos op Sen, de vader van Rob boos op mij, Sen boos op Rob omdat hij had geremd. Begrijpelijk. De wedstrijdleiding beslist en Sen heeft straf gekregen en deze geaccepteerd. Ik heb Sen uitgelegd dat hij wel de nummer 1 van de baan heeft getikt. Natuurlijk was het geen bewuste actie van Sen, maar dit kan gebeuren met close racen. Sen is, nadat ik uitgelegd kreeg waarom Sen de tijdstraf kreeg, zelf nog naar de wedstrijdleiding geweest om uit te leggen wat er is gebeurd.

In de tweede race reed Sen ook de snelste rondetijd van de dag, 56.8 seconden; goed voor een extra puntje in het klassement. Daaruit bleek dat Sen sneller was dan Rob in de tweede race.

 

Om 16.50 uur de laatste race. Op basis van de resultaten van race 1 en 2 mocht Sen starten op de 5e plaats, net als in race 1. Sen moest eerste worden om nog op het podium te kunnen komen.

In de eerste bocht was hij Kevin voorbij en reed op een 4e plaats. En ook Max had hij vrij vlot ingehaald, waardoor hij op de 3e plaats reed. Ze sloegen al snel een gaatje met de rest.

Wederom reden Rob, Thom en Sen met z’n 3-en aan een touwtje, maar maakten ze geen van allen een fout. Sen probeerde alles om Thom voorbij te komen, maar het lukte gewoon niet. Sen was iets sneller dan Thom, maar niet op het rechte stuk en in de bochten heeft Sen een paar keer geprobeerd zijn kart er naast te zetten, maar dat lukte net niet. Heel knap gereden van Thom trouwens.

Tot in de laatste bocht waren Rob, Thom en Sen met elkaar in gevecht, prachtig om te zien en wat gingen ze hard. Op de streep reed Sen naast Thom, het verschil was denk ik 0,0000000001 seconden…

 

Overall een vierde plaats voor Sen is keurig gedaan, zeker na de straf die Sen heeft gekregen. Heeft hij dat ook een keer meegemaakt; een ervaring om van te leren. Sen zijn huidige concurrenten hebben allemaal minder punten gehaald, maar na deze dag is duidelijk geworden dat de jonge talenten er aan komen!

 

Thom gefeliciteerd met de eerste plaats, heel knap gereden van jou!

Rob gefeliciteerd met de tweede plaats en gelukkig ben je toch nog op het podium terecht gekomen.

Max gefeliciteerd met de derde plaats, je bent een gevaarlijke outsider.

 

Race 1 Spa-Francorchamps 10 maart 2013

Proloog 5 maart 2013: Komend weekend alweer de eerste echte wedstrijd van het nieuwe seizoen en meteen op één van de mooiste banen, dit keer in België op Spa-Francorchamps. Vanwege wintersport en onderhoud aan de kart heeft Sen al een paar weken niet gereden. Het was toch geen lekker weer om te karten. Afgelopen weekend heeft Sen de kart voor het eerst getest na een grote onderhoudsbeurt tijdens de kartles in Lelystad. Gelukkig maar, want we hadden wat technische ongemakken door een lekkend vlotterbakje van de carburateur. Het duurde even voordat het opgelost was. Sen moest vooral erg wennen aan de nieuwe koppeling, waardoor de acceleratie minder goed is. Woensdagmiddag gaan we met mooi weer nog even trainen om de koppeling verder in te rijden en wat stilstaande starts te oefenen. We vertrekken vrijdagmiddag met de aanhanger richting België en mama heeft voor twee nachtjes een gezellig Bed & Breakfast geboekt . We kunnen uitgebreid trainen op zaterdag. Dat is wel nodig, want vorig jaar hebben we de wedstrijd op Spa gemist vanwege onze zomervakantie. In het nieuwe seizoen rijden we op andere banden, Rookie Geel in plaats van Rookie Rood. De Rookie geel banden zijn wat harder en geven minder grip, maar hebben een langere levensduur. Met dank aan Hans Mafait van DHP Kosmic uit Almere hebben we komend weekend kosteloos de beschikking over een eigen tent en dat is wel zo prettig in deze tijd van het jaar. We kijken uit naar een mooi, sportief en spannend weekend!

Verslag 11 maart 2013: Vrijdagmiddag bepakt en bezakt op tijd vertrokken richting de Ardennen. De reis verliep voorspoedig, alleen namen we de verkeerde afslag waardoor we om het grote circuit heen moesten rijden. Als eerste de velgen afgegeven om nieuwe banden te laten monteren. We hebben vervolgens de tent opgezet met een beetje hulp en gelukkig was het nog droog. Aanhanger en kart konden mooi in de tent achterblijven; het was op vrijdagmiddag al een gezellige drukte! Toen naar ons mooie B&B Le Bernister op tien minuutjes rijden van het circuit. Na het uitpakken samen naar Malmedy en bij Mama Mia pizza gegeten, was gezellig en lekker. Op tijd naar bed en best lekker geslapen. Na het ontbijt op zaterdagochtend kwamen we rond half tien aan bij het paddock, dat helemaal vol stond. Het was vies weer en vooral nat. Danny, Julia en Kevin waren er ook met de camper en we stonden samen in de tent. De grond was drijfnat in de tent, wat een viezigheid. Maar wel met de luxe van een compressor en eigen koffie. We waren van plan om meteen de eerste trainingsessie te gaan rijden en waren op tijd voor de inschrijving. Dit was Sen zijn eerste kennismaking met het circuit en op nieuwe banden. Rustig aan beginnen, het was glad, zeker met hele nieuwe banden. Keurig op de baan gebleven. Volgende trainingen gingen steeds sneller en Sen had de vaart er lekker in en reed vooraan mee. Spa is een heel mooi circuit met veel hoogteverschil op de baan. In de middag werd het zowaar even droog en de baan droogde ook op door het zonnetje. Afstelling maar veranderd naar droog weer en Sen ging als een raket; hij was de snelste van allemaal op de baan en was ontketend haha; hij noteerde een rondetijd van 58 seconden en dat is echt heel snel. Daarna ging het helaas weer regenen, dus eindigden we met de natte afstelling. De vooruitzichten voor zondag zagen er niet goed uit helaas. ’s Avonds met de familie Van den Bosch gegeten bij dezelfde Italiaan in Malmedy, want dat wilden Kevin en Sen zo graag….  Zondagochtend was de briefing om 8 uur, dus moesten we op tijd uit bed…. Sen was al om zes uur wakker, was moe en had onrustig geslapen. Hij was zenuwachtig en had buikpijn. Het was een stuk frisser dan zaterdag, bijna nul graden en het was nat en mistig en toen we aankwamen begon het flink te regenen en daarna sneeuwde het bijna de hele zondag door. De kleine helden moesten om half negen voor vrije training en kwalificatie de baan al op terwijl het sneeuwde en de baan kletsnat was. Eerste 5 minuten vrije training en daarna 10 minuten kwalificatie, achter elkaar door. Terwijl iedereen tegelijk de baan op reed bleven Kevin en Sen een halve minuut wachten tot ze vrij baan hadden. Sen had meteen de snelheid er goed in en noteerde al in de vijfde ronde, de eerste van de kwalificatie, zijn snelste tijd, goed voor een 4e plaats. Pepijn was de snelste, maar dat was ook verwacht. Tot onze verrassing had Kevin slechts een 8e plaats en stonden Merijn en Sander op plek 2 en 3. De eerste race was om tien uur en de startpositie was nu bekend. Ik geloof dat ik nog zenuwachtiger was dan Sen voor de start. Als ze allemaal maar netjes door de eerste bocht zouden komen… Sen had een geweldige start en voor de eerste bocht was hij Sander en Merijn voorbij en reed hij al op de tweede plaats achter Pepijn. Die maakte echter al in de eerste of tweede ronde een fout en kwam in de grindbak terecht. Hierdoor reed Sen meteen op kop met Stefano en Ilian daar achter. Voorop rijden is heel wat anders dan iemand volgen en inhalen. Dat laatste ligt Sen beter. Hij reed echter foutloos en geconcentreerd en finishte als eerste. Een hoogtepuntje, want dat is nog niet eerder gelukt! Sen kwam echter huilend na het wegen de pits in, want zijn handen waren bevroren en hij had veel pijn, agossie. Het was een hectische eerste race met heel veel slippartijen. Sen was in de eerste race zeker niet de snelste, want Ilian en Pepijn reden snellere rondjes, maar Sen kon door hun foutjes optimaal profiteren. Kevin eindigde keurig als 5e. In de tweede race mocht Sen starten op de eerste startrij aan de binnenkant, de beste plek. Naast hem stond Stefano, een jongen met veel ervaring. Sen kon hem in de eerste bocht nog achter zich houden, maar moest na een paar ronden toestaan dat Stefano hem inhaalde. Nog één keer lukte het Sen om Stefano weer in te halen, maar daarna moest Sen zijn meerdere in Stefano erkennen. Halverwege de race maakte Sen een fout en kwam op de gladde curbstones en spinde toen hij de bocht uit kwam. Sen moest Ilian en Pepijn voorbij laten en ook Sander hing hierdoor bij Sen aan zijn bumper. De nummers 1,2 en 3 (Ilian, Stefano en Pepijn) waren sneller en niet meer te achterhalen voor Sen, maar hij kon de vierde plaats vasthouden, keurig gedaan. Sen had gelukkig geen last meer van koude handen, maar had nu koude voeten…Kevin werd 6e vlak achter Sander. Op basis van resultaten in race 1 en 2 mocht Sen in de derde en laatste race starten vanaf plek 3; aan de binnenkant op de tweede startrij met Pepijn naast hem en Ilian en Stefano voor hem. Dit zou wel eens heel spannend kunnen worden, want zowel Pepijn, Ilian en Stefano waren sneller dan Sen in de tweede race. Het zou niet eenvoudig zijn om het podium te bereiken. Sen startte weer goed en lag op een tweede plaats achter Stefano na het uitkomen van de eerste bocht. Daarna ging het helaas mis. Sen reed met een veel te hoge snelheid de tweede bocht in en ging hard de grindbak in. Naar eigen zeggen had hij de bocht door een beslagen vizier niet goed ingeschat. Het duurde wel een halve minuut voordat hij weer op de baan was… Het kan gebeuren met deze moeilijke omstandigheden en gebeurde Pepijn in de eerste race ook, maar die was sneller de baan op. Op het rechte stuk zag ik Sen huilend achter het stuur zitten, maar hij bleef doorrijden. Zijn rondetijden waren echter niet snel genoeg om echt nog een potje te breken, maar hij wist uiteindelijk toch op te klimmen naar de 11e plek. Meer zat er echt niet in voor hem. Kevin werd heel knap 2e, terwijl hij nog een flinke tik kreeg van Pepijn. Het overall resultaat na drie races is voor Sen een nette 5e plaats. Kevin werd onverwacht 3e door een tijdstraf van Pepijn, die hierdoor 6e werd. Op naar de volgende race op 14 april in Emsburen (Duitsland)!  

Sen mag trots zijn op de manier waarop hij heeft gereden en gestreden. Hij reed aanvallend, geconcentreerd en constant, terwijl hij nog nooit op Spa-Francorchamps had gereden, echt heel knap! Wat blijkt is dat zo’n heel weekend voor een kleine jongen zoals Sen heel vermoeiend is; dat zie je ook terug in het verschil in rondetijden in race 2 en 3. We sliepen twee nachten in een ander bed in een andere omgeving. De hele entourage, alles is nieuw en de hele dag buiten, regen en de omstandigheden. Het valt niet mee om iedere race helemaal gefocust te zijn en te blijven en je concentratie vast te houden in iedere race waarin van alles gebeurt. Met hele moeilijke omstandigheden zoals op Spa wordt ieder foutje als gevolg van vermoeidheid meteen afgestraft. Ik maak een diepe buiging voor Sen en alle andere Cadet rijders; jullie zijn echte helden.