Rotax Max Challenge Euro Trophy Bruck 3-5 augustus 2018

Toen we woensdagmiddag 1 augustus jl. op Schiphol langs de douane liepen voelden we ons  echte professionals. Dit was de eerste keer dat we met het vliegtuig naar een wedstrijd gingen; we vlogen naar Wenen.
Samen met Patrick en Rick zaten we in het vliegtuig en ook Robert met zijn ouders had dezelfde vlucht.
Vanaf het vliegveld reden we met onze huurauto samen met Patrick en Rick naar ons mooie Gasthaus Leithaberg in Jois waar we werden opgewacht door Ronald en Heidi Montfoort.
We dronken een paar lekkere glazen wijn en gingen op tijd naar bed.

Donderdagochtend waren we op tijd op de baan, want de trainingen begonnen al vroeg. Het was heel erg warm en zou zwaar worden om te rijden.
Sen had snel zijn draai gevonden op de baan en iedere sessie ging het beter en probeerden we wat uit. In de middag op nieuwere banden ging het nog sneller.
De laatste sessie sloegen we over, want het beste van Sen was er wel vanaf na deze intensieve en bloedhete dag.
Na afloop de kart schoongemaakt en klaargezet voor de volgende ochtend.  Tijd voor ontspanning een lekkere douche en met z’n allen eten in een prima restaurant buiten op het terras.

Op vrijdag reden we vanaf de tweede sessie verplicht met de ‘scanned practice tyres’ en Sen perste er mooie rondetijden uit, altijd nog met zijn eigen trainingsmotor.
In de middag monteerden we de wedstrijdmotor. Sen vond de motor beter trekken, maar de rondetijden waren niet echt sneller.
We ontdekten een elektrisch probleem wat goed zichtbaar was op de data. Na enig zoeken bleek het de schakelaar te zijn van de startmotor en die werd vervangen.
Daarna nog verandering van de achteras en dit voelde als een verbetering door de enorme grip op de baan. We hadden door al deze sessies de juiste afstelling gevonden.
Na het ritueel van poetsen, smeren en schoonmaken wederom met z’n allen lekker gegeten in hetzelfde restaurant op het terras, het bleef warm.

Op zaterdag ging het dan echt beginnen. Na de twee korte vrije trainingen begon de kwalificatie op nieuwe banden. Sen was ingedeeld in groep 2 en reed naar een hele knappe 5e tijd in zijn groep. Met gevoel voor timing zocht hij een ‘sleep’ bij Colin en dat pakte prima uit voor Sen. Daarbij reed hij ook zijn snelste tijd van het weekend, dus dit was pieken op het juiste moment. Overall had Sen een 11e tijd gerealiseerd van het hele deelnemersveld.
Na deze kwalificatie werden de rijders op de gerealiseerde tijd ingedeeld in 3 groepen: A, B  of C, die op zaterdagmiddag onderling heats tegen elkaar reden voor de definitieve start plek op zondag.
Sen werd ingedeeld in groep B en vertrok in de eerste heat vanaf P8 aan de buitenkant, wat niet echt lekker is voor de eerste bochten. Na de start verloor Sen wat plekken, maar hij wist zich prima terug te vechten naar een 8e plek over de finish, prima!

In de tweede heat mocht hij aan de binnenkant starten op P7 en dat was voor de start wel erg lekker. Sen reed wederom een strakke heat, moest zijn meerdere erkennen in Robert, maar kwam knap als 7e over de finish.
Deze resultaten waren toch wel boven verwachting, dus we waren erg trots.
Overall had Sen een 9e startplek gerealiseerd voor de finals op zondag.
We waren zaterdag redelijk vroeg klaar en hadden tijd genoeg om schoon te maken en waren op tijd terug in ons Gasthaus om ons op te frissen en deze avond bij een ander restaurant weer lekker buiten te eten en de dag relaxed af te sluiten.

Zondagochtend een korte vrije training en Sen reed op andere velgen, dus de tijden waren totaal niet belangrijk.
Tijd om ons klaar te maken voor final 1 en we reden op de banden waar we ook de kwalificatie en de heats mee hadden gereden.
De finals duurden 11 minuten plus 1 ronde.
Vanaf P9 aan de binnenkant had Sen een goede start. Hij had enkele mooie gevechten en maakte een paar kleine foutjes. Sen kwam als 11e over de finish, een prima resultaat.

Voor de 2e final werden alle karts op de baan opgesteld en vertrokken ze dus niet uit de pits, maar op de baan voor de opwarmronde.
Sen had een prima start op nieuwe banden vanaf de 11e plek en won meteen een aantal plekken. Hij vocht met Karl-Markus een paar mooie duels uit voor P8, maar Sen moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Karl-Markus, die duidelijk sneller was.
Met een P9 op de finish waren we dik tevreden, zeker toen we zagen welke goede rijders Sen achter zich had gehouden.

Overall heeft Sen een 9e plek behaald in Oostenrijk. Dit is het beste resultaat tot nu toe en ook nog eens de eerste 12 EK punten behaald, een top resultaat.
Wederom progressie laten zien na de race in Zweden.

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl voor de ondersteuning.

Volgende race is Rotax Max Challenge Euro Trophy in Duitsland (Wackersdorf) van 28 t/m 30 september a.s. 

BNL Round 2 Ostricourt 30 juni-1 juli 2018

Deze wedstrijd besloten we om met onze aanhanger op pad te gaan, zodat we onze spullen bij ons hadden. We wisten dat Ronald een nieuwe velg mee had, een gerepareerde uitlaat en een nieuwe sticker set.
We hadden te maken met een hele drukke avondspits, waardoor het een lange rit werd en we pas om 21.00 uur in de paddock aan kwamen. Daar lieten we de aanhanger achter. Een snelle snack bij de Mc en op naar ons hotel. Het was warm en de airco was stuk.

De volgende ochtend waren we op tijd bij de baan, want we hadden maar 5 trainingen om de juiste afstelling te vinden en dat is erg weinig voor een baan waar Sen nooit heeft gereden.

Helaas hadden we vrijdag in meerdere sessies problemen met de rem, die uiteindelijk werden verholpen door van alles te vervangen. Hierdoor konden we niet ons normale programma afwerken met verschillende afstellingen. Einde van de dag vonden we wat verbetering, maar we zaten (te) ver af van de top.

Zaterdagochtend op de training was Sen snel en de kwalificatie op nieuwe banden was hij nog sneller dan we hadden gereden, maar Sen bleef rijden in een te langzaam groepje, waardoor hij voor zaterdag kwalificatie had op P13, terwijl hij in de trainingen meestal op P11 reed; dit was best frustrerend om te zien vanaf de tribune.

Race 1 een aardige start, maar Sen reed behoorlijk ruw en maakte een paar keer de verkeerde keuze bij inhaalacties en had niet echt het geduld. Hij kwam weliswaar als 10e over de streep, maar zijn bumper was ingeklikt, dus met straf viel hij terug naar P13. Wel de snelste rondetijden van Sen van dit weekend!

Race 2 ging een stuk beter, maar doordat Jeffrey en Sen constant met elkaar in gevecht waren verloren ze de aansluiting bij Kai. Dat was jammer; finish P11.

Het programma voor de eerste dag zat er op en we bleven gezellig BBQ-en bij de tent.

De volgende dag hetzelfde programma als op de zaterdag. Training, Qualy en 2 races.

In de vrije training kwam Sen al snel naar binnen. Het pedaal van de rem was defect en hierdoor kon Sen niet remmen. Gelukkig kon dit snel gemaakt worden.
In de kwalificatie vond Sen een goede slipstream bij Jef en reed hierdoor naar een keurige 10e startplek.
Sen had de eerste race een geweldige start en reed goed buitenom mee tot de eerste hairpin. De race was goed, maar hij miste de echte snelheid voor aansluiting en reed naar P10. Na afloop was Sen zelf erg ontevreden, omdat zijn motor haperde bij het vol gas geven. Dit bleek een carburatie probleem te zijn en werd door Edward vakkundig opgelost.
Volgens hem had hij makkelijk naar P7 kunnen rijden zonder problemen…

De tweede race weer een hele goede start aan de buitenkant, maar daar reed hij in het verkeer en klikte zijn bumper al in…(vertelde hij na afloop).
Sen reed op een 7e plek met Jeffrey achter zich. Net als in de andere races bleek Jeffrey sneller op de lange rechte stukken, maar Sen was in het bochtige deel sneller. Het was inhalen of ingehaald worden en het waren stevige gevechten op de baan.
Helaas ging het toch mis, omdat Jeffrey vol frustratie Sen hard en bewust van de baan reed (onnodig en vooral onsportief). Jammer dat het voor Sen zo eindigde, want we hadden Jeffrey een 7e plek gegund, maar Sen ook een 8e plek en dat mocht nu niet zo zijn.
Het hoort er helaas allemaal bij in deze sport en Jeffrey werd terecht bestraft door de wedstrijdleiding, maar Sen had daar natuurlijk niks aan.
Sen kon hier zelf niets aan doen en kon dit daarom na afloop snel loslaten (je leert in deze sport goed omgaan met teleurstellingen).
Het ‘goede’ nemen we mee naar de volgende wedstrijd en dat waren de betere races op zondag, de betere starts, de betere inhaalacties en een betere kwalificatie.

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl voor de ondersteuning.

Volgende race is Rotax Max Euro Challenge in Oostenrijk (Bruck) van 3 t/m 5 augustus a.s. 

Rotax Max Challenge Euro Trophy Genk 20-22 april 2018

Woensdagavond na het avondeten stapten we weer in de auto met aanhanger naar Genk , zodat we donderdagochtend uitgerust aan de trainingen konden beginnen.

Zowel op donderdag als op vrijdag stonden 6 trainingen op het programma. Het waren extreem warme dagen, waardoor we een beetje zuinig met de energie van Sen om moesten gaan. We lieten op beide dagen de laatste training schieten.

De opzet van de Rotax Max Challenge Euro Trophy is gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren. De organisatie is sowieso heel strak geregeld.
Op donderdag en vrijdag wordt er getraind en er mogen maximaal 2 sets nieuwe trainingsbanden gebruikt worden. Wij gebruikten slechts 1 set.

Deelnemers aan dit evenement komen uit de hele wereld. Het startveld in de Junior Max bestond uit meer dan 40 coureurs.

Zaterdagochtend na de vrije training werd de kwalificatie gereden op een nieuwe set slick banden (verplicht) en Sen realiseerde een 33e tijd; dat viel heel erg tegen.
Hij reed 7 minuten alleen en maakte dus geen gebruik van slipstream van andere rijders; dat moet de volgende keer wel anders.

Na deze kwalificatie worden de rijders op de gerealiseerde tijd ingedeeld in 3 groepen: A, B  en C.
Deze groepen rijden twee heats tegen elkaar en op die manier kun je een rechtstreekse startplek verdienen voor de finales op zondag. Die wordt verdeeld onder de eerste 28 rijders.
De overige rijders rijden op zondagochtend een ‘second chance’ waarbij de beste 6 coureurs  doorstromen naar de finale waar uiteindelijk 34 coureurs aan de start verschijnen.
Sen werd ingedeeld in groep C en moest beide heats starten op P22.

In de heats (7 minuten) op zaterdagmiddag reed Sen heel netjes naar een respectievelijk 13e en 15e plek.
Hierdoor plaatste hij zich rechtstreeks voor de finales op zondag op P19.
Het behalen van de finale was het doel en dat was dus gelukt, heel goed gedaan.

Nadat alles weer was schoongemaakt en klaargezet voor de zondag was het tijd voor lekker eten bij de Italiaan en ontspanning.

Zondagochtend na de training maakten we ons klaar voor final 1 en we moesten starten op nieuwe banden. De finales duurden 11 minuten plus 1 ronde.
Over de race kunnen we vrij kort zijn: het was gewoon niet goed. Sen kwam redelijk door de start heen, maar maakte vrij veel race foutjes en werd hier en daar afgetroefd door ervaren rijders. P27 was natuurlijk niet waar we op gehoopt hebben. Voor Sen was het moeilijk om direct na afloop bij hemzelf na te gaan wat hij moest verbeteren, maar hij is nog jong.

Zo’n twintig minuten voor het begin van final 2 begon het plotseling hard te regenen. Binnen enkele minuten viel ruim 70 mm neerslag. We moesten de kart heel snel omzetten op regenbanden en de start werd met een kwartier uitgesteld.
Sen hielp goed mee en daarmee werd de stress tot een minimum beperkt.
Ik had er wel vertrouwen in dat het goed zou gaan in de regen, maar ik had het mis..
Na de start was het meteen chaotisch met veel crashes. Sen kwam er aardig doorheen, maar reed in het begin van de race echt de verkeerde lijnen. Pas na enkele ronden kreeg hij het door en zag je zijn snelheid komen en reed hij sneller dan de mannen aan kop. Echter, racen is meer dan alleen hard rijden, want je moet ook inhalen en daarbij maakte Sen echt meerdere keren verkeerde keuzes. Door aan de binnenkant (proberen) in te halen miste hij de tractie bocht uit en werd hij buitenom ingehaald.
Sen viel ver terug naar achteren, mede door een crash waardoor hij achterstevoren op de baan stond.
Na afloop werden meer dan 20 (!!) straffen uitgedeeld en ook Sen zijn bumper was ingeklikt en hierdoor kreeg ook hij 5 seconden straf. Uiteindelijk viel de schade nog mee op P25.

De eerste Europese wedstrijd zit er op en Sen heeft de finale gehaald; dat was ons doel. In de finale races ging het niet zo lekker, maar Sen heeft hier van geleerd en neemt dit mee naar de volgende wedstrijd over de grens.
Dit is een prima vertrekpunt om in het seizoen ontwikkeling te laten zien.

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl voor de ondersteuning.

Volgende race is Rotax Max Euro Trophy in Zweden (Kristianstad) van 8 t/m 10 juni a.s. 

Rotax Max Challenge Euro Trophy Kristianstad 8-10 juni

De wekker ging erg vroeg op woensdagochtend en we reden rond 5.40 uur weg uit Krommenie richting Almere om Patrick en Rick op te halen en daarna door te rijden naar Zweden.
Het was een pittige rit, vooral door de ochtendspits en wegwerkzaamheden in Noord-Duitsland. We misten onze boot naar Zweden, maar konden de volgende boot nemen en arriveerden om 17.00 uur op de enorm grote paddock van circuit Asumring in Kristianstad.
Hans was er al en had de tent opgebouwd. Het zonnetje scheen.
Daarna naar ons prachtige huis, vervolgens pizza eten en op tijd naar bed.

Donderdag en vrijdag stonden 6 trainingen op het programma. De temperatuur was aangenaam en de zon scheen.
We konden alle trainingen rijden, hoewel we één keer met een kromme as en kapotte velg als gevolg van een crash de baan eerder moesten verlaten; het hoort er allemaal bij..
Iedere sessie probeerden we wel iets uit, van afstelling kart tot verandering van tandwiel, bandenspanning, velgen of nieuwe banden. Het bracht telkens iets (snellere tijden).
Op vrijdagmiddag reed Sen in één van de trainingen in zijn groep zomaar een 9e tijd, prima!

Het startveld in de Junior Max bestond in Zweden uit zo’n 40 coureurs vanuit de hele wereld.
Zaterdagochtend na twee vrije trainingen de kwalificatie gereden (7 minuten) op een nieuwe set slick banden (verplicht). Sen piekte op het goede moment en liet zijn snelste tijd van alle dagen noteren op het moment dat het moest gebeuren. Genoeg voor een 26e tijd.

Na deze kwalificatie werden de rijders op de gerealiseerde tijd ingedeeld in 3 groepen: A, B  of C, die onderling heats tegen elkaar rijden en de definitieve start plek bepalen.
Helaas viel Sen in de eerste heat uit vanwege een materiaalvlag; zijn achterbumper was er af gereden. Grote teleurstelling bij Sen.
Echter, in de tweede heat liet hij zien wat hij kon en reed naar een knappe 9e plaats.
De punten van heat 1 en 2 bij elkaar waren genoeg voor een 24e startplaats en daarmee was Sen rechtstreeks geplaatst voor de finals op zondag (P 1 t/m 28).
Sen heeft iedere dag goed meegeholpen om na het racen alles weer schoon te maken en klaar te zetten voor de volgende dag.

Op zondagochtend reden de andere rijders (29 t/m 40) een ‘second chance’ voor de laatste 6 plaatsen voor de finals, zodat er op zondag 34 coureurs starten voor twee finals.

Zondagochtend na de vrije training maakten we ons klaar voor final 1 en we startten niet op nieuwe banden, want die bewaarden we voor de tweede final.
De finals duurden 11 minuten plus 1 ronde.
De races waren prima en het lukte Sen om een paar mooie inhaalacties te doen, waardoor hij uiteindelijk heel blij kon zijn met P16.
De tweede final begon Sen op nieuwe banden, maar hierdoor miste hij aan het begin van de race de grip, omdat het een paar ronden duurde voordat de banden ‘kwamen’.  Met nog een paar foutjes er bij in het begin verloor Sen wat plaatsen. In het tweede deel van de race kwam de grip en de snelheid en kon hij mooie inhaalacties plaatsen en dat bracht hem uiteindelijk terug naar P17.

De tweede Europese wedstrijd zit er op en Sen heeft weer de finals gehaald; dat zal voor dit jaar het doel zijn en daarna is het vooral in het eerste jaar voor Sen veel ervaring op doen in de races. Ten opzichte van de 1e race in Genk heeft hij goede progressie laten zien en dat geeft Sen vertrouwen voor de volgende races.

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl voor de ondersteuning.

Volgende race is BNL in Frankrijk (Ostricourt) van 29 juni t/m 1 juli a.s. 

BNL Round 1 Genk 14-15 april 2018

Het nieuwe seizoen gaat beginnen! De coureurs ontwaken uit de winterslaap en de afgelopen maanden zijn alle voorbereidingen getroffen; we hebben er veel zin in!
In 2018 staat Sen ingeschreven voor de BNL Karting Series en de Rotax Max Euro Trophy in de klasse Junior Max.
Dat betekent dat we dit jaar niet op Nederlandse banen zijn te bewonderen en alleen maar in het buitenland wedstrijden rijden (België, Frankrijk, Zweden, Oostenrijk en Duitsland).

Met dank aan onze trouwe sponsor Geijsel Kroon, OTUA.nl (De Tesla autoverzekering)  en onze nieuwe sponsoren Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl (het mooiste online ondergoed) zijn we klaar voor het nieuwe seizoen.

 

We vertrokken donderdagavond naar Genk, zodat we vrijdagochtend de eerste training om 09.30 uur uitgerust konden starten.

De 6 trainingen die op het programma stonden waren nodig om in het ritme te komen en na de lunch monteerden we een nieuwe set banden.
Het was op vrijdag moeilijk om de tijden te vergelijken van de verschillende sessies, omdat de baan telkens veranderde. Voor de laatste sessie monteerden we de snellere wedstrijdmotor op de kart. 

 

De opzet van de BNL is trainen op vrijdag en zowel op zaterdag als zondag een wedstrijdprogramma. Dat is leuk, want je rijdt dan in totaal 4 wedstrijden in een weekend. Dat betekent beide dagen een kwalificatie en twee races en je leert daar heel veel van.

Deelnemers aan de BNL komen voornamelijk uit België, Nederland, Duitsland, Engeland en nog wat verdwaalde Europeanen. Het startveld in de Junior Max bestond uit 27 coureurs.

 

Zaterdagochtend na de vrije training om 09.00 uur werd de kwalificatie gereden op een nieuwe set banden (verplicht) en Sen realiseerde een 18e tijd.
Dat betekende dat hij in de eerste race op P18 zou starten. Aan de buitenkant, op zich niet zo gunstig op Genk...
Sen verloor na de start wat plaatsen in de eerst bocht en wist een paar rijders wel weer te achterhalen. Eigenlijk stond hij de hele race onder druk van twee jongens achter zich. Die sloegen toe in de laatste ronde, mede omdat Sen niet hard genoeg verdedigde; of eigenlijk helemaal niet verdedigde. Dat was jammer en P21 was het resultaat.

De tweede race op zaterdag startte Sen dus op P21 en ook in deze race viel er voor Sen niet heel veel te halen, maar sleepte hij P19 er uit.
Sen was een beetje teleurgesteld, maar dit is de Junior Max en hier worden geen cadeaus uitgedeeld, je moet constant keihard knokken voor je plek en dat is wennen.

Nadat de kart was schoongemaakt, ketting gesmeerd en accu aan de lader gezet vertrokken we naar ons B&B om te ontspannen. Met opa Teun en oma Ria aten we samen bij de Griek en dat was heel gezellig!

 

Zondagochtend was de baan kletsnat, want het had ’s nachts hard geregend. Het zou een zonnige dag worden, maar we moesten of de training overslaan of op regenbanden rijden. Niet alle coureurs gingen rijden, maar er verschenen 16 rijders op de training en Sen reed op regenbanden een 5e tijd, keurig!

Kwalificatie begon Sen heel goed en reed naar andere rijders toe en haalde ze in. Tegen het einde van de kwalificatie (die maar 8 minuten duurt) kwam hij echter vast te zitten achter een langzamere rijder waardoor hij geen goede tijd kon neerzetten op het moment dat het moest…..P21.

 

Race 1 vanaf P21 en de eerste ronden waren er ongelofelijke keiharde ‘knokpartijen’ op de baan, het had maar weinig met karten te maken. Sen hield zich knap staande en knokte mee en zette door en dat betaalde zich uit. Hij vocht zich naar voren en had zeker ook wat geluk vanwege crashes voor hem; uiteindelijk beloonde hij zichzelf op de finish met P10, echt super knap gereden. Als een Junior!

Race 2 was bijzonder, vooral omdat hij zo lekker vooraan mocht starten op de 5e startrij, helaas wel aan de buitenkant. Ook nu verloor hij weer wat plaatsen vlak na de start, omdat hij in het gedrang kwam in de eerste bocht, maar wist duidelijk weer plaatsen terug te winnen.
Het was geen schande om enkele plaatsen te verliezen van hele snelle rijders die door crashes achter hem startten, maar hij knokte voor wat hij waard was op de baan, maar 100% fair!
Halverwege de race sloot hij aan bij Max en passeerde hem en later wist hij zelfs Kris nog in te halen, die door een incidentje buiten de baan was geraakt. Deze snelle man wist hij achter zich te houden tot de finish, hoewel hij de laatste bochten moest verdedigen en dat goed deed. Finish op P13, prima gedaan.

 

Dit seizoen gaat het niet zozeer om de uitslagen, maar meer om de aansluiting te vinden bij de Junioren. De verschillen zijn heel klein en de gevechten zijn hard. In de laatste race is het verschil in beste rondetijd tussen nummer 1 en de nummer 13 maar 0,4 seconden, het is dus heel close racen en super spannend om te zien.

Resultaat dag 1 was P19, resultaat dag 2 was P10. Over beide dagen P17 en dat is waar hij ongeveer hoort te staan op dit moment; een mooi vertrekpunt voor dit seizoen.

 

Opa Teun en Oma Ria bedankt voor jullie support en ook de thuisblijvers die de race via de livestream hebben gevolgd bedankt voor het meeleven en de lieve berichten na afloop!

 

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl voor de ondersteuning.

 

Volgende race is Rotax Max Euro Trophy in Genk van 20 t/m 22 april a.s.