Race 7 Emmen 6 oktober 2013

Proloog

Zondag 22 september hebben we getraind in Emmen. Lang geleden dat we daar voor het laatst zijn geweest; om precies te zijn 29 april 2012 !

Danny en Kevin waren er ook om te trainen, maar natuurlijk meerdere rijders uit de Cadet klasse waaronder Merijn, Sander, Pepijn en Thom.

We hadden thuis de afstelling iets veranderd en Sen kwam prima mee, hoewel Merijn wel wat sneller was op zijn ‘thuis baan’.  De verschillen waren op het oog erg klein.

We hebben verschillende type velgen geprobeerd, aluminium en magnesium. Dat was wel aardig om te zien met de rondetijden en vooral voor Sen om te voelen.

 

Op dit moment genieten we van nazomer weer, laten we hopen op die gunstige omstandigheden in het weekend van 5 en 6 oktober. Want we hebben daar geen pitbox. Afijn, dat zijn toch factoren waar we geen invloed op hebben.

 

We hoeven nog geen beslissing te nemen over wat we volgend jaar gaan doen, maar er zijn verschillende opties.

We zijn de GK4 organisatie (Casper) en het team van OW Karting dankbaar voor de mogelijkheid die Sen krijgt om op zaterdag 5 oktober te testen met een Swissauto Mondial. We hebben contact gehad met Ricardo Oude Weernink van het team en het is een schitterende gelegenheid om te rijden op een groter chassis en met een motor met veel meer vermogen. Ben heel benieuwd of en hoe Sen daar mee om kan gaan.

 

Sen en ik vertrekken vrijdagavond 4 oktober alvast naar Emmen en slapen daar twee nachtjes in het Hampshire Hotel, net als vorig jaar.

Onze trouwe supporters opa Teun en oma Ria zullen Sen op zondag 6 oktober komen aanmoedigen helemaal in Emmen, hartstikke leuk natuurlijk. Mama en Mels blijven waarschijnlijk thuis.

 

Met nog twee wedstrijden te gaan in Emmen en Genk bedraagt de voorsprong van Sen nog maar 9 schamele puntjes op Stefano. Het wordt sowieso erg spannend de laatste twee wedstrijden, omdat het veld dicht bij elkaar ligt en er kan nog van alles gebeuren. We gaan er gewoon tegenaan en veel plezier maken!

 

Verslag

Vrijdagavond laat kwamen we aan in het Hampshire hotel in Emmen.

Snel inchecken en meteen slapen, want het zou een vermoeiend weekend worden.

Zaterdagochtend na het ontbijt op tijd naar de kartbaan en de spullen uitgeladen. Meteen doorgelopen naar het team van O.W. Karting van Ricardo Oude Weernink.

Daar werd Sen heel leuk ontvangen en werd samen met twee monteurs de SwissAuto Mondial kart voor hem klaargemaakt. Sen bleek eigenlijk nog wel te klein te zijn voor een senioren chassis, waardoor zijn zit positie niet ideaal was. Maar goed, om 10.20 uur mocht hij de baan op in een grote kart met 3 x zoveel vermogen als zijn eigen kart. Na een paar rondjes wennen had hij het gas er goed op zitten en kon af en toe aardig mee komen met de rest.

Na een kwartier kwam hij de pitstraat binnen; zijn helmvizier was aan de binnenkant helemaal bezweet van het harde werken in de kart. Hij wilde toch graag de sessie van 20 minuten afmaken en kwam na afloop met een big smile uit de kart stappen. Dit vond hij wel heel cool, de kart bleef maar doortrekken op het rechte stuk.

Sen mag eventueel over een paar weken nog een keer testen op deze kart, maar dit gaf een goede indruk en we willen O.W. Karting nogmaals bedanken voor de geboden mogelijkheid!  

 

De rest van de dag de vier gebruikelijke trainingen in de Cadet van 20 minuten per sessie. De overstap in de eerste training vanuit de SwissAuto was even wennen, maar in de trainingen daarna was het tempo erg hoog.

Na de tweede sessie heeft Tommie (bedankt!!) de kleppen voor ons gesteld, want die stonden niet helemaal lekker. Met een goed gevoel sloten we de dag af. We hadden een keuze gemaakt voor de magnesium velgen op zondag en lieten daar de ingeleverde wedstrijdbanden op zetten.

Terug naar het hotel, douchen en daarna met opa Teun en oma Ria, die net waren aangekomen, lekker gegeten bij de Griek in Emmen. Op tijd naar bed.

 

Zondagochtend 8.15 uur aan een uitgebreid ontbijt en na het uitchecken reden we rond 9 uur het terrein op. Sen ging door naar de briefing en ik heb de spullen uit de aanhanger geladen en klaar gemaakt voor de kwalificatie.

De kwalificaties in Hahn en Berghem waren niet echt lekker gegaan met respectievelijk een 9e en 13e startplek. M’n gevoel was goed, Sen had er zelf ook vertrouwen in en reed een prima kwalificatie en mocht starten op plek 6, een mooie uitgangspositie. Belangrijkste was dat zijn beste rondetijd op een koude baan om 10.00 uur beter was dan zijn beste tijd op zaterdag.

 

Race 1 om 11.45  uur

Sen startte aan de buitenkant en had een goede start. Hij behield zijn positie en sloot goed aan bij de kopgroep. In een lint gingen ze over de baan, bumper aan bumper en met hoge snelheden, je houdt echt je adem in. Vooraan duels en hierdoor ontstonden twee race incidenten, waar Sen een beetje geluk mee had. Hierdoor vielen Stefano en Rob plaatsen terug. Een 5e plaats op de finish was een prima resultaat met een persoonlijk record van 48.969. Er waren in race 1 maar vier rijders, die in de 48 seconden reden. Dik tevreden!

 

Race 2 om 14.15 uur.

Sen mocht starten op plek 5 en stond nu aan de binnenkant van de baan. Bij de start kwam Sen niet echt snel weg en hierdoor verloor hij een plek aan Merijn.

In race 2 kon Sen niet echt een potje breken en moest hij toestaan dat ook Thom Derksen hem voorbij kwam. Met Max had Sen felle en mooie gevechten, die Sen uiteindelijk won. In de bochten was Sen wat sneller dan Merijn, maar op het lange rechte stuk kwam hij net te kort om vanuit de slipstream Merijn in te halen. Door een race incident voor Sen moest hij uitwijken en stoppen en hiervan profiteerden Rob en Stefano die aan de andere kant konden passeren; daar was niets aan te doen.

In race 1 een beetje geluk door zoiets en in race 2 een beetje pech. Meer dan een 9e plek zat er niet in. Jammer, maar de rondetijden waren prima.

 

Race 3 om 16.45 uur.

De uitslagen van race 1 en 2 worden opgeteld en bepalen de start opstelling voor de laatste race.

Voor Sen betekende dit een 5e startplek met Merijn weer naast hem en schuin achter Sen stond Stefano.

De derde en laatste race was weer ongekend spannend. Wat maakten de Cadets er weer een spektakel van aan het einde van de dag. Met minimale afstand van elkaar en hoge snelheden vochten ze spannende duels met elkaar uit. Sen zat er goed bij, maar vooral op het rechte stuk moest hij alle zeilen bijzetten om het tempo te kunnen volgen. In de bochten kon hij weer aansluiten. Naar voren rijden zat er niet echt in, zijn plek vasthouden was al een hele opgave.

Dat lukte niet, want Stefano was sneller en passeerde hem en ook Rob had een mooie inhaalactie op Sen aan het einde van het rechte stuk. Maar de nummers 1 t/m 7 reden aan elkaars bumper, een moment niet opletten kost je zomaar een paar plaatsen.

Sen kwam keurig als 7e over de streep en concurrent Stefano eindigde twee plaatsen voor hem.

 

De prijsuitreiking duurde lang, omdat bleek dat er een DQ was voor Pepijn die met een verkeerd tandwiel reed. Heel sneu voor Pepijn, die zo hard heeft getraind en prima had gereden.

De uiteindelijke uitslag betekende voor Sen een overall 4e plaats en Stefano eindigde op de 5e plaats.

Dat betekent dat het kampioenschap voor de Cadets beslist wordt op 17 november a.s. in Genk.

Daar tellen de punten dubbel. Sen mag heel trots zijn dat hij na 7 races nog steeds op de eerste plaats staat. Dat de beste in Genk mag winnen!

 

De Cadets laten iedere wedstrijd weer hele mooie en spannende races zien. De toeschouwers willen deze races niet missen vanwege de ongelofelijke spanning. Jullie zijn een voorbeeld voor andere klassen en hebben allemaal super gereden, wat een talenten!

 

Opa Teun en Oma Ria, bedankt voor jullie aanmoedigingen.

Race 6 Berghem 1 september 2013

Proloog

We hebben een lange en mooie zomervakantie achter de rug.

Niet veel mogelijkheden gehad om te trainen, maar wel andere onvergetelijke ervaringen opgedaan.

Vorig weekend hebben we 3 sessies getraind op Berghem, dat ging eigenlijk best lekker.

Afgelopen week is het ‘normale’ leven weer begonnen met school en sporten, dat is wennen en vermoeiend.

Deze zondag hebben we 4 sessies getraind en waren ook Rob en Pepijn aan het trainen; de mannen vonden het leuk om elkaar weer te zien en vooral lekker te racen met elkaar.

 

Zaterdag lukt het helaas niet om te voetballen en zullen we zaterdagochtend naar Berghem vertrekken om te trainen. We hebben een pitbox.

Het tijdschema voor zaterdag en zondag is bekend. Zaterdag 5 x 12 minuten om te trainen en op tijd klaar.

Zondag 9.30 u de briefing en om 10.15 u de baan op voor vrije training en kwalificatie.

Sen en ik slapen van zaterdag op zondag weer in het nabijgelegen Best Western Hotel, dat beviel ons de vorige keer goed.

Zondag komen de vaste supporters opa Teun en oma Ria samen met mama en Mels om Sen aan te moedigen!

Op zondag mag Mels weer gratis rijden in de pauzes, dus we nemen ook zijn kart mee, leuk!!

Het zal weer spannend worden.

 

Verslag
Zaterdag kwamen we rond kwart over 11 aan op het Circuit Park Berghem, het was ongelofelijk druk!
Onderweg hadden we wat regen en de voorspellingen voor zaterdag waren wisselvallig en voor zondag droog maar koel. Op naar onze pitbox naast de familie Van den Bosch en snel inschrijven.
Eerste training om 12.00 uur en er waren wel 30 cadets aan het rijden, wat een drukte!
De vier trainingen op zaterdag zeggen niet zo heel veel, je kunt dan wat afstellingen proberen, maar Sen wil meestal weinig veranderen, dus…
Het was een prachtige dag met veel zon en een heerlijke temperatuur, gelukkig!
Ik kon wel zien dat het veld dicht bij elkaar lag en de onderlinge verschillen heel erg klein waren.
Om 15.00 uur de laatste training en daarna schoonmaken en de boel ingeladen.
Op naar ons hotel waar we Xavier tegenkwamen. Xavier z’n vader had een bowling baan gereserveerd en zo konden de mannen hun zinnen even verzetten na een dag karten. Ze hadden veel plezier met bowlen.
 
Zondagochtend rond 8.15 uur zaten we aan het ontbijt en dat was prima. We hadden goed geslapen.
Om 9.30 uur was de briefing en om 10.15 uur de vrije training en kwalificatie.
Na de slechte kwalificatie van Hahn hield ik m’n hart een beetje vast.
Om een lang verhaal kort te maken. De kwalificatie verliep dramatisch voor Sen, hij kwam niet verder dan de 13e tijd van de 21 rijders. Zijn rondetijden waren gewoon echt niet goed en veel langzamer dan zaterdag terwijl we niets veranderd hadden. Met alle respect, maar er stonden rijders voor Sen die zo veel langzamer zijn in de wedstrijden. Ik kon het niet geloven. Terwijl ik baalde zag ik Sen z’n schouders ophalen en snel weer lachen. Gelukkig maar..
 
Race 1 om 12.00 uur
Vanaf plek 13 starten en voor Sen allemaal rijders, die Sen normaal gesproken achter zich houdt.
De start was lastig met twee snelle bochten vlak na de start. Ik ben al blij als ze daar allemaal goed door heen komen.
Sen had het lastig om naar voren te komen, hoewel z’n rondetijden goed waren.
Hij streed vooral met Berend. Hoewel hij een tijdje voor Berend reed moest hij in de laatste ronde toch Berend weer voorbij laten gaan en eindigde hij als 11e. Geen inhaalrace dus.
 
Race 2 om 14.25 uur.
Sen stond een startrij naar voren, maar nog steeds niet lekker natuurlijk, op plek 11.
In race 2 zag ik de oude Sen weer terug op de baan. Scherp en met de blik naar voren om de volgende in te halen. De eerste 10 zaten aan een touwtje.
Nu lukte het Sen om Berend, Balota en Max in te halen en zelfs Rob had hij in het vizier en was hij bijna nog voorbij.
Zonder iets te veranderen ten opzichte van race 1 noteerde Sen nu de snelste rondetijden van iedereen. Leg het mij maar uit.
Meer dan een 7e plek zat er niet in, maar prima gereden. De onderlinge verschillen zijn zo klein en het verschil tussen de nummer 1 en nummer 7 was op de streep 3 seconden; na 12 minuten racen plus 2 ronden.
 
Race 3 om 16.50 uur.
De uitslagen van race 1 en 2 worden opgeteld en bepalen de start opstelling voor de laatste race.
11e en 7e leverde voor race 3 startplek 9 op, weer een startrij naar voren.
Vooral aan kop gebeurde er van alles. Sen had moeite om het hoge tempo te volgen, maar beet zich vast en profiteerde van tumult voorin, onder andere het ongelukkige uitvallen van Pepijn omdat z’n ketting er af lag na een botsing.
De top 5 was niet meer bereikbaar, maar het lukte Sen om als 6e over de finish te komen, dat was het maximaal haalbare.
 
Over de drie races betekende dit voor Sen een overall 7e plaats. Het minste resultaat van dit seizoen.
Stefano deed goede zaken met een 4e plaats en loopt flink in op Sen in het klassement.
Quinten reed in z’n eerste GK4 race meteen naar een 1e plaats, wat ging die snel zeg!
Met nog twee races te gaan en dubbele punten in de laatste race kan er nog van alles gebeuren.
Sen staat na 6 races in ieder geval nog steeds 1e in het klassement. Hoe het ook afloopt, dat is natuurlijk gewoon prachtig in een 2e seizoen racen voor een jochie van 9 en daar mag hij trots op zijn.
 
In de kwalificatie heeft Sen het laten liggen. Het gat naar de kopgroep is dan te groot, mede door de geringe onderlinge verschillen. Zelfs met de snelste tijden, zoals in race 2, red je het dan gewoon niet om naar voren te komen, heel erg zonde.
Ik durf te zeggen dat de Cadets zondag weer ongelofelijk spannende wedstrijden hebben laten zien en het toegestroomde publiek goed vermaakt hebben. Complimenten voor alle rijders, klasse!
 
In de twee pauzes mochten de allerkleinsten gratis racen, heel leuk van de GK4 organisatie; het was een groot succes.
Er waren twee groepen. Een groep voor de echte beginners en een groep voor kinderen met een beetje ervaring. In die laatste groep reed Mels in z’n eigen kart mee en hij vond het helemaal top.
Hij ging steeds harder door de bochten. Na afloop kregen alle mini’s een grote beker, schitterend! 
 
Opa Teun, Oma Ria, Mama en Mels, bedankt voor jullie aanmoedigingen!!!!

Een speciaal bedankje voor Rinke Koelewijn van Koelewijnmedia.nl voor de aangeboden helmvizier sticker, die onder tijdsdruk is gemaakt, super!

 

 

Race 4 Eindhoven 9 juni 2013

Proloog

Ten opzichte van de vorige race in Berghem zit er nu 5 weken tussen de volgende race in Eindhoven, dat is wel prettig. De afgelopen weken staan eigenlijk vrijwel in het teken van voetbaltoernooien en selectie voor volgend seizoen in de E-pupillen. Het is dus een drukke, sportieve, leuke en spannende periode.

We hebben weinig getraind. Een keertje op ons thuishonk in Lelystad en afgelopen zondag voor het eerst in Eindhoven na de wedstrijd van vorig jaar.

Sen en ik hebben geen goede herinneringen aan de twee races vorig jaar in Eindhoven. De eerste race was zijn benzinekraan dichtgezet en de race daarna kwam vlak na onze zomervakantie en ging dramatisch met botsingen etc. De training afgelopen zondag verliep probleemloos. Er waren veel GK4 Cadet rijders, dus dat was wel leuk. Sen moest weer even wennen aan de baan en vooral aan de enorme grip die de baan heeft. Eigenlijk net even te veel grip voor het goede.

Rob Lucassen, de snelle man in Berghem, ging weer als een raket en noteerde de snelste rondetijden. Bij vertrek uit de pits aan het begin van de mini tijd reed Sen achter Rob. De twee hadden al snel een gat met de rest geslagen. Sen reed langzaam het gaatje met Rob dicht en ze reden vlak achter elkaar en was mooi om te zien; een goede training. Op het rechte stuk is Rob heel snel, Sen stuurt de bochten wat harder in en hoewel hij niet echt netjes de lijnen rijdt, gaat het wel snel. Volgens vader Bas was het verschil in rondetijden een honderdste van een seconde…We moesten weer vroeg naar huis vanwege andere verplichtingen.

Deze week staat nog vol met schoolkorfbal, selectie-trainingen en een oefenwedstrijd voor Sen bij Fortuna.

Komend weekend hebben we een pitbox gehuurd in Eindhoven en de weersverwachtingen zien er goed uit.  We slapen in het NH-Hotel in Best. De vaste supporters opa Teun en oma Ria komen. Opa Wil en oma Marijke komen zondag voor het eerst kijken en nemen mama en Mels mee. Mels gaat op zondag in zijn eigen kart rijden in de twee pauzes en heeft er zin in; vooral in een mooie beker na afloop! Bas Kluitmans wil ook komen kijken, hoe meer aanmoedigingen hoe beter; leuk voor Sen. Wordt zeker weer een spannend weekend!

Verslag

Zaterdag rond negen uur vertrokken Sen en ik samen naar Eindhoven. Lekker weer, zonnebril op en we waren mooi op tijd voor de eerste training om 11.00 uur. Vandaag 5 trainingsblokken van een kwartier, meer dan genoeg. De trainingen op zaterdag verliepen goed en zonder problemen. Sen heeft nog een sessie gereden met z’n wedstrijdbanden, omdat die op andere velgen zitten. We trainden op aluminium velgen en de wedstrijdbanden zitten op magnesium velgen. Volgens Sen rijdt het heel anders en vindt hij de grip van aluminium velgen fijner. Misschien toch nog een setje aluminium aanschaffen; zetten we op ons verlanglijstje…

Sen was erg moe, de 5 avonden schoolkorfbal en drukte met voetbal selectie eisten hun tol. Het was zaterdag ook warm om te trainen, dat is extra vermoeiend voor die kleine kereltjes. Zeker met karten en de hoge snelheden moet je 100% fit en geconcentreerd zijn. We sloegen daarom 1 sessie over. Einde van de dag spullen weer ingeladen en we konden onze aanhanger bij de familie Van den Bosch laten staan voor de nacht. We sliepen in NH-Hotel in Best, daar konden we eerst lekker afkoelen in het zwembad en daarna op het terras in het zonnetje met opa Teun en oma Ria een drankje doen en daarna hebben we daar lekker gegeten. Sen lag op tijd in bed en sliep gelukkig snel.

Zondagochtend rond 8 uur zaten we aan het uitgebreide ontbijt, samen met veel andere rijders uit diverse klassen. Om kwart over negen de briefing voor de rijders en om 10.00 uur de baan op voor de kwalificatie. Sen stond redelijk vooraan bij de start, maar je weet dat het veld na 5 minuten helemaal uit elkaar ligt en dan begint pas de 10 minuten kwalificatie. Sen mocht vanaf de 5e plaats starten en het veld lag weer heel dicht bij elkaar (verschil tussen 1 en 5 bedroeg 0,3 seconden); dat beloofde weer close racing. Stefano stond op pole position.  Opa Teun, oma Ria, opa Wil, oma Marijke, Mels en mama waren op tijd om Sen bij de eerste race aan te moedigen.

Race 1 om 11.45 uur.

Sen had een goede start vanaf plek 5 aan de binnenkant van de baan en kon snel opschuiven naar de vierde plaats. Rob, Thom en Sen streden om de derde plaats met spannende onderlinge gevechten en mooie inhaal acties. Uiteindelijk profiteerde Sen aan het einde van de race van een foutje van Rob die iets buiten de baan in het gras kwam en snelheid verloor. Sen kon de derde plaats tot aan de streep vasthouden, achter Stefano en Xavier.

In de pauzes was de mogelijkheid voor de jongste kinderen om gratis te rijden en na afloop kregen die ook een mooie beker. Dat leek Mels wel wat, dus we hadden ook zijn kart meegenomen. Hij mocht in de pauze rond 13.40 uur een kwartier rijden en vond het helemaal leuk!

Race 2 om 14.15 uur.

Inmiddels waren ook Rien en Bas gekomen om naar Sen te kijken, erg leuk. Starten vanaf plek 3 aan de binnenkant met de druk van Rob en Pepijn achter zich; dit zou geen gemakkelijke race worden. Er werd weer een enorme strijd geleverd en de nummers 1 t/m 5 zaten heel dicht bij elkaar. Sen moest toestaan dat Pepijn tijdens de race langszij kwam. Sen gaf daarvoor ook veel te veel ruimte weg aan de binnenkant van de baan. Hij moet nog leren om op sommige momenten wat tactischer te rijden als dat nodig is. Sen had een geweldige inhaalactie en haalde Xavier op een onmogelijke plek bij het ingaan van de Mickey Mouse bocht in, wat eigenlijk niet kan, heel knap. Ook met Pepijn had Sen spannende gevechten en na de inhaalactie van Pepijn kon Sen hem later in de bocht na start-finish weer aan de binnenkant inhalen, bloedstollend.

Met nog een ronde te gaan verspeelde Sen weer aan het einde van het rechte stuk zijn tweede plaats en liet Pepijn en Rob binnendoor voorbij gaan. Jammer, maar de vierde plaats van Sen voor Xavier was toch knap. De nummers 1 t/m 5 finishten binnen een seconde van elkaar, zo dicht zit het bij elkaar. Sen was even in tranen na afloop, maar dat was gelukkig weer snel voorbij. Teleurstelling na zoveel wedstrijdspanning is begrijpelijk. De tranen waren snel weg, zeker toen Sen hoorde dat hij na de intensieve voetbalselectie is opgenomen in het hoogste eerstejaars E pupillen team, de E3 (E1 en E2 zijn tweedejaars). Daar had Sen zo op gehoopt en het is hem gegund.

Karten is leuk, maar voetbal staat voor Sen op nummer 1. 

Ook in de pauze van 16.10 uur mocht Mels weer een kwartier rijden en hij had er lekker de vaart in, maar vond het vooral erg leuk dat hij mocht rijden.

Race 3 om 16.45 uur.

Op basis van de resultaten van race 1 en 2 mocht Sen op de 4e plaats starten achter Xavier. Die hadden evenveel punten en dan telt onderling de snelste ronde en die was van Xavier. Sen verloor in de eerste bocht meteen een plek aan Thom en reed 5e. Aan het einde van het rechte stuk bij het ingaan van de bocht was een botsing en Sen stond andersom en ook Stefano was er af gegaan; geen idee wat er precies gebeurde. Sen kreeg een tik zei hij na afloop; dat gebeurt nu eenmaal bij racen, kijk maar naar de Formule 1. Nu moest Sen terugvechten vanaf de 20-ste plaats. Dat deed hij zeer geconcentreerd en hij was ontketend. Natuurlijk was het balen, maar Sen gaf alles en het was echt schitterend om te zien hoe hij rijdt. Want racen kan hij echt en hij gaat er voor. Hij wist zich terug te knokken naar een 9e plaats en wist dus 11 plaatsen op te schuiven, ongelofelijk knap.

Rond kwart voor zes was de prijsuitreiking. Eerst reikte Casper mooie grote bekers uit aan de alle jongste rijders, die in de pauzes hadden gereden. Ze mochten allemaal 1 voor 1 naar voren komen en een grote beker in ontvangst nemen, Mels had een grote smile op zijn gezicht en hield z’n beker de hele terugreis vast. Je bent een kanjer Mels. 

Sen had overall een 6e plaats behaald. Sen kan terugkijken op een mooi weekend. Sommige rijders trainen wekelijks meerdere keren en/of zitten in een professioneel team. Sen rijdt gewoon mee met deze snelle jongens en traint minimaal. Hij heeft heel goed gereden, wat pech gehad in de laatste race, maar zich super knap teruggevochten. Sen heeft ook weer genoeg geleerd om mee te nemen naar de volgende race in Duitsland, een verre rit naar Hahn. Rob is eerste geworden, gefeliciteerd, knap gedaan! Ook Stefano en vooral Xavier gefeliciteerd, want Xavier heeft heel goed gereden.

Race 5 Hahn 14 juli 2013

Proloog

De schoolvakanties zijn begonnen en Sen en Mels waren er ook wel aan toe. Het einde van het schooljaar is traditioneel een drukke periode.

Komend weekend hebben we spannende races in Hahn; Sen en ik vertrekken vrijdag naar Duitsland voor de lange rit van ongeveer 425 km.  We slapen weer bij Snider's Place, net als vorig jaar.

Aan de races in Hahn van vorig jaar beleven we goede herinneringen, omdat Sen daar in moeilijke omstandigheden (regen!) zijn eerste beker ooit haalde met een knappe tweede plaats. Dat vergeten we nooit meer.

 

De weersvooruitzichten voor komend weekend zien er beter uit dan vorig jaar in Hahn.

We zullen zien wat er mogelijk is. Sen gaat zijn uiterste best doen achter het stuur en ik zal proberen zijn kart zo goed mogelijk af te stellen.

 

Vorige week vrijdag hebben we na een pauze van twee weken in Driebergen een paar uurtjes getraind en Sen had het juiste ritme snel te pakken met constante en scherpe rondetijden.

Zaterdag hebben we de laatste puntjes op de ‘i’ gezet bij Alnone kartbaan Lelystad met hulp van Tommy en we zijn er nu klaar voor. Sen reed daar ook een nieuw persoonlijk record van 24,97, klasse!

 

We hebben er zin in en hopen op een heerlijk weekend; de faciliteiten in Hahn zijn prima en de baan is een technische uitdaging met hoogteverschillen.  

Onze trouwe supporters opa Teun en oma Ria zullen we komend weekend missen, maar dit zijn ook wel enorme afstanden om af te leggen als supporter.  

Natuurlijk trekken we op met Kevin, Danny, Julia en Nico. We delen een pitbox met ze en we gaan ons vast en zeker vermaken.

Plezier voor alles!

 

Verslag

Vrijdag vertrokken Sen en ik aan het einde van de ochtend voor een lange rit van 425 km naar Hahn.

De avond daarvoor hadden we alles al ingeladen. De weersvooruitzichten waren goed en dus heel anders dan de nattigheid vorig jaar oktober in Hahn.

Echter, vlak voorbij Hilversum begon het stevig te regenen, terwijl we in de file op de A1 stonden. Het was druk op de weg en pas rond kwart over 4 in de middag kwamen we aan op de baan in Hahn, de zon scheen en de temperatuur was prima.

De familie Van den Bosch was er al en hadden al getraind, wij konden meteen onze spullen uitladen en in de pitbox achterlaten; blijft een luxe!

Er was nog gelegenheid voor Sen om te trainen, maar hij gaf er de voorkeur aan om te kijken. Konden we mooi zien hoe vrijwel alle Cadets al druk aan het trainen waren op vrijdag.

Daarna naar ons slaapadres Snider’s Place, waar we vorig jaar ook waren en waar we gastvrij onthaald werden. Net als vorig jaar mocht Sen een geluksteen kiezen, geweldig toch.

Begin van de avond hebben we samen met de familie Van den Bosch en Nico lekker gegeten in Soren, een plaatsje vlakbij. Ze hadden daar heerlijke Kebab!

Redelijk op tijd naar bed en de volgende ochtend had mevrouw Snider een grote koeltas met een compleet picknick pakket voor ons gemaakt om mee te nemen. Koffie, broodjes, salade, gekookte eitjes, yoghurt, heerlijke druiven en koekjes. Zo ontzettend lief!

Ook het gastenboek lag al voor Sen klaar ter ondertekening met de foto’s van Sen van vorig jaar met zijn eerste beker, toen hij daar de tweede plaats haalde; zo leuk.

 

Zaterdag kon er in totaal vier keer getraind worden; 3 x 20 minuten en de laatste sessie een kwartier.

Het ging eigenlijk wel lekker, Kevin reed voor het eerst sneller dan Sen.

We hebben niet veel afstellingen geprobeerd, gewoon lekker rijden.

Zaterdag eind van de dag lekker gedoucht en op tijd uit eten met familie Van den Bosch, Nico en Jelmer en we konden met het mooie weer buiten eten, vakantie!

 

Zondagochtend om 9.15 uur reden de coureurs de pits uit voor hun vrije training en kwalificatie. Dat verliep voor Sen niet goed. Terwijl Kevin bijna de snelste tijd noteerde en op P2 mocht vertrekken naast Larissa kwam Sen niet verder dan een 9e tijd. Slechtste resultaat van dit jaar.

Ik maakte me wel wat zorgen en begreep niet hoe het kon en twijfelde of Sen zijn kart wel in orde was.

Bij de vorige race stond hij ook al niet echt vooraan, kwalificeren is een kunst en ligt Sen niet zo goed. Weten we dat we dat nog goed moeten oefenen!

Voor de zekerheid de voorwielen nog een keer goed uitgelijnd en dat was nodig, die afstelling bleek helemaal niet te kloppen, heel vreemd. Ook de bandenspanning heb ik veranderd.

 

Race 1 om 11.00 uur

Vanaf plek 9 starten en voor Sen allemaal rijders, die Sen normaal gesproken achter zich houdt. Sen had een bliksemstart en bleef aan de binnenkant en had in de eerste bocht al 3 plaatsen gewonnen. Hij bleef bij iedere bocht vol in de aanval gaan en reed zich langzaam naar voren met knappe en faire inhaal acties.

Vanaf plek vier loerde hij op z’n kans met Pepijn en Thom voor zich. Toen die een foutje maakten profiteerde Sen heel slim binnendoor en reed hen tegelijk voorbij en reed tweede. Ten opzichte van Eindhoven liet Sen zien dat hij heeft geleerd en zijn positie goed kon verdedigen, want Pepijn en Thom probeerden van alles natuurlijk. Kevin was niet meer te achterhalen met een gat van zo’n vier seconden, maar Sen kwam heel knap als 2e over de streep. Dat was wel een race zeg.

Mijn vertrouwen na de slechte kwalificatie was weer behoorlijk toegenomen.

 

Race 2 om 13.25 uur.

Kevin en Sen mochten naast elkaar staan op de eerste start rij, dat was nog niet eerder voorgekomen in anderhalf seizoen racen. Heel leuk voor ze. Sen had niet zo’n hele goede start aan de buitenkant, want Thom en later Pepijn schoten al snel binnendoor. Maar race 2 was zonder twijfel de aller spannendste van wat we tot nu toe hebben gezien. De nummers 1 t/m 4 wisselden bijna iedere bocht van positie. Ongelofelijk om te zien, maar niet goed voor mijn hart. Sen reed lange tijd op de eerste plek en was Kevin voorbij gegaan en ook Thom reed achter Sen. Die twee vochten letterlijk voor iedere meter en raakten elkaar af en toe. In de laatste ronde moest Sen toestaan dat Thom hem voorbij reed. Op de streep was het verschil 0,2 seconde, dus heel close. Kevin werd netjes derde.

 

Race 3 om 15.50 uur.

De uitslagen van race 1 en 2 worden opgeteld en bepalen de start opstelling voor de laatste race.

Sen en Kevin hadden evenveel punten, maar Kevin had een snellere rondetijd en mocht als eerste starten met weer Sen naast zich, precies zoals in race 2.

Alleen Pepijn en Thom waren van plaats gewisseld op de tweede start rij. De start aan de buitenkant ging weer niet echt lekker voor Sen en Thom kwam Sen voorbij. Die twee hadden elkaar vandaag wel gevonden, want samen knokten ze in iedere bocht voor hun plek en namen allebei veel risico. Uiteindelijk viel Pepijn met pech uit en reed Stefano langzaam dichter naar Sen en Thom toe.

Ze reden met z’n vieren behoorlijk los van de rest en Kevin voerde vooraan het tempo aan.

Sen moest toestaan dat Stefano hem voorbij kwam en Stefano reed ook Thom voorbij. Het lukte Sen helaas net niet om Thom nog in te halen, hoewel hij iets sneller leek en echt alles probeerde. Thom verdedigde dat goed, hoewel Sen het daar niet helemaal mee eens was. Race emotie.

Kevin behield zijn eerste plaats en kwam eigenlijk niet in de problemen, heel knap gereden.

 

Over de drie races was Kevin terecht de beste met een 1e, 3e en 1e plaats. De eerste keer 1e worden blijft heel speciaal. Kevin van harte gefeliciteerd, heel constant en goed gereden, technisch perfect.

Thom en Sen hadden precies evenveel punten, maar Sen had een snellere rondetijd genoteerd en werd daarom 2e, terwijl Thom ook een grote beker kreeg voor zijn 3e plaats, knap gedaan.  

Compliment voor de spannende en faire races die de meeste Cadets hebben laten zien. In het middenveld heb ik helaas wel flinke botsingen gezien, die niet nodig waren. Kromme frames en gebroken stuurstangen zijn niet leuk.

 

Race 3 Berghem 5 mei 2013

Proloog

Eerlijk gezegd moet ik nog een beetje bijkomen van het succes van Sen in Emsbüren. Ongelofelijk dat hij daar voor het eerst op pole position mocht starten en ook nog eens alle drie de races heeft gewonnen, heel knap. Dit resultaat valt niet meer te verbeteren natuurlijk.

Aan de andere kant ligt de lat nu hoog. Sen staat na twee races op de eerste plaats, maar de verschillen zijn klein en het seizoen is nog lang. Beide benen op de grond houden en vooral scherp blijven. Vanaf nu zal Sen moeten laten zien dat hij iedere race een hoog niveau haalt en vooraan kan eindigen. Dat wordt lastig genoeg; een mooie uitdaging.

Tussen de race in Emsbüren en de race van aankomend weekend zaten maar drie weken. Voor ons eigenlijk maar twee weken. Sen zijn motor moest ingeleverd worden voor controle na de laatste race en kregen we pas een week later terug. Alles was goed natuurlijk.

Voor Sen stond een nieuw chassis klaar in Lelystad, een Kosmic Rookie; alleen de motor moest overgezet worden. Maar we hadden besloten om het oude chassis tot en met de race in Emsbüren te gebruiken. Dat heeft goed uitgepakt.

Pas eind vorige week was de nieuwe kart klaar en afgelopen weekend kon Sen de eerste meters rijden met zijn nieuwe kart op het Circuit Park Berghem. Het nieuwe chassis is iets langer (5 cm) en heeft onder meer een nieuw remsysteem.

De eerste sessie reed Sen nog wat onwennig en onrustig. Tot mijn schrik zag ik ook een wielklos naar binnen schuiven, dus die moesten we opnieuw goed vastzetten; nieuwigheid… Ook de pedalen hebben we bijgesteld en vanaf de tweede sessie ging hij weer als een raket en vond hij zelf dat de nieuwe kart niet anders reed; een goed teken.

Komende zaterdagochtend speelt Sen nog een voetbalwedstrijd in Landsmeer om 09.00 uur en daarna rijden we meteen door naar Berghem om te trainen. Dan kunnen we ook het gewicht van Sen en zijn kart bekijken, ik heb geen flauw idee hoeveel lood er bij moet.

We slapen van zaterdag op zondag een nachtje in het nabijgelegen Best Western hotel.

Zondag een wat relaxter tijdschema, zodat we niet heel vroeg op de baan hoeven te zijn.

Wordt weer spannend!  

 

Verslag

Op zaterdagochtend vroeg stond er eerst nog een andere belangrijke sportieve verplichting op het programma; lekker in het zonnetje. De laatste competitiewedstrijd van de F2 uit in Landsmeer tegen IVV.

Daar had de F2 nog wat recht te zetten na de thuisnederlaag tegen deze ploeg.

De 2-12 overwinning uit tegen WSV had de jongens uit de F2 vertrouwen gegeven. Ze voetbalden heerlijk. Nick stond in de spits en scoorde 5 doelpunten! Sen had in het doel belangrijke reddingen. Bij een actie schoot de spits 3 keer achter elkaar op doel en 3 keer lag Sen op de goede plek, echt klasse. Een mooie afsluiter van het seizoen met een 1-7 overwinning. De komende weken selectie voor de eerstejaars E en de toernooien.

Na het douchen zijn kart overall aan en meteen door gereden naar Berghem!

Kevin, Danny en Julia waren op vrijdagavond al aangekomen met de camper. We hadden weer een pitbox.

De eerste training zouden we missen, maar gelukkig waren we om half twaalf op het circuit en hadden we nog een half uur voor de volgende training.

 

De vier trainingen op zaterdag verliepen goed, Sen had de snelheid er lekker in zitten. We moesten nog wel 5 kilo lood monteren, want het nieuwe chassis van Sen is langer, maar lichter. Een zonnetje langs de baan met een aangename temperatuur is ook wel prettig voor het eerst dit seizoen. Leuk dat de familie van Vugt nog even kwamen kijken, die waren op doorreis naar Spa-Francorchamps om te trainen.

Eind van de dag spullen opgeborgen, nieuwe banden gemonteerd voor de wedstrijddag en naar het Best Western Hotel waar we samen hebben gegeten. Natuurlijk 2 minuten stilte op onze hotelkamer voor de tv vanwege dodenherdenking om 20.00 uur.

 

Het tijdschema op zondag was compleet anders dan de eerste twee wedstrijden.

Om 09.30 uur pas de briefing, dus we konden uitslapen op zondag en rustig ontbijten.

Sen had wel redelijk geslapen, maar ik kon de vermoeidheid en zijn prikkelbaarheid duidelijk merken. Een week vakantie, logeren bij opa’s en oma’s, laat naar bed, wel logisch..

Het was een mooie zonnige dag, dus meteen goed ingesmeerd.

 

Vrije training en kwalificatie om 10.15 uur en Sen ging als één van de laatste de baan op. Na een paar rondjes zat hij toch een beetje vast in een lint van minder snelle rijders en zoals we hadden afgesproken kwam hij zelf de pits in rijden, wachtte daar een halve minuut en ging de baan zelf weer op zodat hij een vrije baan voor zich had. Mooi om te zien dat hij precies weet wat hij moet doen. Sen moest de eerste rondjes wennen aan de nieuwe banden en kon niet echt de juiste grip vinden. Ik zag hoe hij soms worstelde in de bochten, niet goed voor het vertrouwen. Misschien ontbrak het wat aan scherpte.

Sen mocht als 5e starten en Rob op pole hadden we verwacht, maar de nummers 2,3 en 4 waren ‘outsiders’. Hoe het kan weet ik niet, maar dit is wel weer leuk voor de spanning.

 

Race 1 om 12.00 uur. Inmiddels waren de vaste supporters Opa Teun en Oma Ria gearriveerd en waren vandaag ook mama en Mels mee om te komen kijken. Sen startte op de derde start rij aan de binnenkant. Hij startte niet echt heel goed, maar probeerde naar de buitenkant te gaan. Het was echt dringen in de eerste bocht met 3 karts naast elkaar. Sen kreeg wat tikken, maar hield z’n kart op de baan en kwam de bocht goed door.

Sen wacht liever niet af en zet graag de aanval in waar mogelijk en probeert in iedere bocht het gaatje te zoeken en/of af te tasten. Binnen een paar rondjes had hij de nummer 4 te pakken. Sen had mooie gevechten met Thom en uiteindelijke lukte het Sen na een paar ronden om hem in te halen. Echter, het gat met Rob was al groot geworden en opgelopen tot tientallen meters. Sen zijn tweede plaats kwam absoluut niet in gevaar. Keurig gedaan!

 

Race 2 om 14.25 uur. Sen mocht naast Rob starten op de eerste start rij en we hoopten op een mooie race. Het werd een hele spannende race. Rob, Sen en Thom reden al snel een tiental meters los van de rest van het veld. Thom reed al snel voor Sen na de start, maar Sen wist de tweede plek na een paar rondjes weer terug te veroveren. Het gat met Rob was al weer opgelopen naar een meter of tien, maar langzaam reed Sen het gat dicht. Op een gegeven moment reed Sen echt op de bumper van Rob en was hij ook sneller. Ze reden zo dicht op elkaar en het ging prompt mis. Na het rechte stuk zijn er drie bochten achter elkaar en buiten mijn gezichtsveld heeft Sen Rob van de baan getikt. Sen verklaarde dat Rob plotseling remde en omdat Sen er zo vlak achter zat raakte hij Rob. Jammer dat Rob de kart niet op de baan kon houden, want hij lag eerste. Thom had geprofiteerd van de tik, want ook Sen lag bijna van de baan af, maar Sen kon de aansluiting bij Thom vinden en haalde hem na een paar ronden weer in.

Sen kwam als eerste over de streep, maar kreeg 10 seconden tijdstraf voor zijn ‘tik’ en eindigde hierdoor op de 9e plaats.

Na afloop natuurlijk emotie. Rob boos op Sen, de vader van Rob boos op mij, Sen boos op Rob omdat hij had geremd. Begrijpelijk. De wedstrijdleiding beslist en Sen heeft straf gekregen en deze geaccepteerd. Ik heb Sen uitgelegd dat hij wel de nummer 1 van de baan heeft getikt. Natuurlijk was het geen bewuste actie van Sen, maar dit kan gebeuren met close racen. Sen is, nadat ik uitgelegd kreeg waarom Sen de tijdstraf kreeg, zelf nog naar de wedstrijdleiding geweest om uit te leggen wat er is gebeurd.

In de tweede race reed Sen ook de snelste rondetijd van de dag, 56.8 seconden; goed voor een extra puntje in het klassement. Daaruit bleek dat Sen sneller was dan Rob in de tweede race.

 

Om 16.50 uur de laatste race. Op basis van de resultaten van race 1 en 2 mocht Sen starten op de 5e plaats, net als in race 1. Sen moest eerste worden om nog op het podium te kunnen komen.

In de eerste bocht was hij Kevin voorbij en reed op een 4e plaats. En ook Max had hij vrij vlot ingehaald, waardoor hij op de 3e plaats reed. Ze sloegen al snel een gaatje met de rest.

Wederom reden Rob, Thom en Sen met z’n 3-en aan een touwtje, maar maakten ze geen van allen een fout. Sen probeerde alles om Thom voorbij te komen, maar het lukte gewoon niet. Sen was iets sneller dan Thom, maar niet op het rechte stuk en in de bochten heeft Sen een paar keer geprobeerd zijn kart er naast te zetten, maar dat lukte net niet. Heel knap gereden van Thom trouwens.

Tot in de laatste bocht waren Rob, Thom en Sen met elkaar in gevecht, prachtig om te zien en wat gingen ze hard. Op de streep reed Sen naast Thom, het verschil was denk ik 0,0000000001 seconden…

 

Overall een vierde plaats voor Sen is keurig gedaan, zeker na de straf die Sen heeft gekregen. Heeft hij dat ook een keer meegemaakt; een ervaring om van te leren. Sen zijn huidige concurrenten hebben allemaal minder punten gehaald, maar na deze dag is duidelijk geworden dat de jonge talenten er aan komen!

 

Thom gefeliciteerd met de eerste plaats, heel knap gereden van jou!

Rob gefeliciteerd met de tweede plaats en gelukkig ben je toch nog op het podium terecht gekomen.

Max gefeliciteerd met de derde plaats, je bent een gevaarlijke outsider.