Race 4 Berghem 18 mei 2014

Proloog

Daar komt de derde race binnen een maand al weer aan komend weekend in Berghem.

Het is een drukke tijd met weinig ruimte om te trainen.

Afgelopen weekend door het slechte weer besloten om niet te rijden, maar in Venray bij GK4 wedstrijden te kijken en oude vriendjes en bekenden te treffen. Ze troffen het daar niet met het weer: koud en nat!

 

Zaterdagochtend rijden we naar Berghem, het dichtstbijzijnde circuit, ook wel eens lekker...

We overnachten in het nieuwe hotel Berghem.

Het circuit in Berghem kent Sen redelijk goed, alhoewel de lay-out “Estoril” minder gebruikt wordt; Sen kent deze nog van de wedstrijden van vorig jaar.

 

Ik ben benieuwd of Sen de progressie van Spa kan vasthouden komend weekend en dat hij nu de juiste dosis geluk heeft. 

Verslag

Afgelopen woensdagmiddag nog een paar uurtjes getraind en dat was nodig ook. Sen had al een tijd niet in Berghem meer gereden. Gelukkig iedere sessie verbetering en tevreden naar huis. Zaterdagochtend naar Berghem vertrokken en daar was het een drukte van jewelste in de paddock. Het was nog een kunst om met de aanhanger in de buurt van het team te komen. De eerste twee training sessies ging Sen als een raket. Identieke tijden en een seconde sneller dan de beste tijd van woensdag. Sen reed nu 55.54 en dat is prima. Derde sessie met de banden van Spa ging een halve seconde langzamer, maar iedereen ging wat langzamer. Laatste sessie op zijn oude banden reed Sen weer de snelle tijden. Kwalificatie op nieuwe banden is toch altijd een verrassing. Op de één of andere manier heeft Sen moeite met hard rijden op nieuwe banden. Zo ook in het begin van deze kwalificatie. Hij begon met redelijke tijden, zakte weg naar plaats 20 en perste er in de laatste ronde nog een 17e tijd uit. Jammer dat de tijden toch niet zo goed waren als de rest van de dag. Met die tijden had Sen bij de eerste 10 gestaan. Spullen klaar gemaakt voor de volgende ochtend, opgeruimd en naar hotel Berghem en lekker buiten in het zonnetje gegeten.

Volgende ochtend weer op tijd naar de baan. Vrije training lekker relax. In het begin van de training reed Sen zelfs even de snelste rondetijd, dat was grappig. In de laatste ronde perst hij er met zijn oude banden zo een 7e tijd uit, bijna gelijk aan zijn snelste tijd van zaterdag. Geweldig gedaan. Voor de start waren opa Teun en oma Ria samen met neef Nick gearriveerd om Sen vandaag aan te moedigen. De omstandigheden waren prima, want het was een zonnige dag met fijne temperaturen.

Race 1

Ik was erg zenuwachtig bij de start, want na start/finish zijn er een paar moeilijke bochten na elkaar en hoop je dat het goed gaat en alle 28 karts op de baan blijven. De eerste paar bochten gingen goed, maar bij de chicane kreeg Sen een tikje en gleed de baan af. Hij kon zijn kart zelf uit het zand trekken en ging verder met een flinke achterstand op de rest. Petje af voor Sen zijn instelling want hij knokte zich terug met goede tijden en wist Nina en Aaron nog voorbij te komen en sloot al bijna aan achter Max.

Race 2

Tweede race starten op plaats 24, natuurlijk verre van ideaal. De start verliep redelijk en er waren geen noemenswaardige incidenten. Sen wist zich naar voren te rijden naar de 19e plaats, maar er had zeker meer in gezeten. De rondetijden waren weer prima, maar het gaat bij een race om inhalen en op dat punt moet Sen nog veel leren, maar daar nemen we dit seizoen de tijd voor. 

Race 3

Starten op plaats 19 aan de binnenkant en de start ging aardig, maar na een paar ronden vloog Sen vlak voor de chicane van de baan af zonder iemand in de buurt, hij verremde zich zei hij later. Dat mag eigenlijk niet meer maar laten we het houden op gebrek aan concentratie en vermoeidheid. Sen kon gelukkig verder op grote achterstand van de rest. Sen was behoorlijk in gevecht met zijn kart, maar later in de race zag het er strakker uit en geconcentreerd reed hij het gat dicht en wist  nog een paar rijders in te halen. Met zijn rondetijden zat het goed en die waren op niveau om bijna in de top 10 te rijden, maar Sen kwam als 21-ste over de finish.

Ik was wel een beetje teleurgesteld na afloop. De rondetijden van Sen zijn prima, maar het rijden van een goede race en inhalen van anderen is een andere kunst. Dat is een kwestie van veel wedstrijden rijden en ervaring op doen. Het zit er in, maar komt er nog niet uit. Ik gun het Sen zo dat hij dit een keer kan verzilveren.

Ik roep zelf steeds dat we dit jaar niets moeten verwachten en dat het een leerjaar is. We zijn nu halverwege het seizoen. Mooi is dat Sen opgewekt uit zijn kart stapt en veel plezier heeft met het rijden en racen. De sfeer in het team is onderling uitstekend en iedereen helpt elkaar.

Alle mensen van Montfoort Motorsport, DHP Karting, rijders en monteurs bedankt voor het mooie weekend en tot eind juni in Hahn! Opa Teun, oma Ria en neef Nick bedankt voor jullie aanmoedigingen, we vonden het leuk dat jullie er bij waren!! 

Race 3 Spa-Francorchamps 4 mei 2014

Proloog

De races volgen elkaar in hoog tempo op. Race 2, 3 en 4 worden met tussenpozen van twee weken achter elkaar gereden. Drukke tijden dus. De afgelopen maanden hebben we ons geconcentreerd op de baan in Eindhoven, omdat daar de eerste twee races van het seizoen werden verreden. Komend weekend gaan we de grens over en rijden we op het circuit van Spa-Francorchamps. Het circuit is vorige week voorzien van een nieuwe laag asfalt. Vorig jaar met de GK4 reed Sen in de Honda Cadet op dat circuit de eerste race van het seizoen met temperaturen onder nul en sneeuw. Dat ziet er voor komend weekend beter uit. Die betreffende race van vorig jaar is ook precies de laatste keer dat Sen gereden heeft op de baan van Spa-Francorchamps. Het zal wel weer even wennen worden. We komen op vrijdagavond aan en slapen twee nachtjes in een Bed & Breakfast, een paar kilometer bij de baan vandaan. Ik weet zeker dat Sen extra zijn best gaat doen om te proberen een betere kwalificatie te rijden en in de eerste race meteen wat scherper te zijn. Hoe dan ook, we gaan er vooral proberen een mooi weekend van te maken! 

Verslag

Vrijdag eind van de middag kwamen we aan op het circuit van Spa-Francorchamps en hebben we de aanhanger bij de tent gezet en zijn direct doorgereden naar ons B&B. Samen lekker gegeten bij de Italiaan in Francorchamps. De volgende ochtend op tijd naar het circuit. We hadden al heel lang niet meer gereden op Spa, terwijl de meeste anderen al de week en/of dagen daarvoor getraind hadden. Eerste sessie nieuwe zuiger even voorzichtig inrijden en een mooi moment om de baan en het nieuwe asfalt te verkennen. Tweede sessie ging natuurlijk beter en voluit met rondetijden van 49,4. Derde sessie ging daar zomaar nog een seconde vanaf en reed Sen 48,4 als rondetijd. De laatste sessie sloot hij af met een keurige 48,1. De vader van Demi had ons goed geholpen met het uitlijnen van de kart aan de voor kant. Benieuwd of hij deze rondetijden vast kon houden op zijn nieuwe banden in de kwalificatie en dat bleek het geval, waarmee hij de volgende ochtend mocht starten op P16, zijn beste positie tot nu toe, super goed gedaan! Zaterdagavond samen bij de Steak House gegeten en weer op tijd naar bed. Toch nog op tv gekeken naar de 6-uurs race op het grote circuit met Porsches, Ferrari, Maserati, Audi etc. Overdag hebben we zelf natuurlijk af en toe even gegluurd, wat een geluid en snelheid zeg!

Zondagochtend vroeg de vrije training van 10 minuten op oude banden en Sen zat er weer goed bij en reed op zijn oude banden een 12e tijd. Hans Huijskamp had goede tips gegeven over de bandenspanning en dat pakte goed uit. 

Race 1 startte Sen aan de buitenkant en de start verliep redelijk. Sen verloor wel 1 of 2 plaatsen, maar zat heel dicht achter Luciano en was sneller, net als de training op zondagochtend. In de 2e ronde zette Sen bij het uitkomen naar het rechte stuk al de aanval in en op start-finish was hij Luciano al voorbij. Helaas kon Luciano dat niet zo goed hebben en ramde Sen van achteren de grindbak in. Dat was meteen het einde van de race, want Sen kwam daar niet meer uit. Geen straf voor Luciano, een vreemde zaak van de wedstrijdleiding. In race 1 haalden in totaal 6 rijders de finish niet. De woorden van de wedstrijdleider bij de briefing op zaterdag hadden totaal geen uitwerking, want er waren diverse belachelijke acties. Respectloos voor elkaar en voor elkaars spullen. Er wordt elkaar niets gegund, terwijl de wedstrijdleider hier nog zo nadrukkelijk om had gevraagd bij de briefing. Tot op heden zijn veel straffen voor onsportief of zeer onsportief rijGEDRAG uitgedeeld, maar kan het aantal straffen net zo goed 10 x zo veel zijn. Ik zie geen enkele verandering van GEDRAG bij te veel rijders, die veelal opgehitst worden door ouders, teams en/of monteurs. Ik ben toch erg benieuwd wat de wedstrijdleiding hier de volgende keer mee doet.

Race 2 achterin starten op plek 21 en reed Sen naar een keurige 17e plaats en waren de tijden voor het eerst een 47,8 wat bewees dat hij er gewoon heel goed bij zat. Sen heeft veel strijd moeten leveren, vooral met David. Het inhalen valt niet mee, want de onderlinge verschillen zijn klein. Aan het einde van de race een akelige botsing tussen Daan en Riley, het zag er ernstig uit. Beide werden afgevoerd naar het ziekenhuis en Riley heeft sleutelbeen gebroken en Daan diverse kneuzingen. Het was fijn om beide coureurs later die middag weer bij de baan te zien; we wensen ze veel sterkte toe bij hun herstel!

Race 3 starten op plek 17 aan de binnenkant en Sen had een goede start en verloor zeker geen plaatsen, maar won er zelfs een paar. Hij reed rond plek 11 en 12 en de strijd was hevig met Demi, Max en Mark. Helaas ging het voor Sen weer mis. Nu was het Mark die een inschattingsfout maakte en op een verkeerd moment probeerde Sen aan de binnenkant in te halen. Die actie was te laat en hij stuurde hard tegen de rechter zijkant van Sen die met hoge snelheid de bandenstapel in ging. Door de klap lag de ketting er af en Sen had pijn in zijn nek. Einde race. Weer een race incident volgens de wedstrijdleiding, die zich weer mild toonde. Sen rijdt gewoon super strak, netjes en geconcentreerd en werd helaas vandaag twee keer de dupe van fouten van anderen. Positief is dat de tijden van Sen in de laatste race nog beter waren, hij reed 47,4 en schaarde zich met die tijden in de top 10 en daar was ook niets aan af te dingen; wat een progressie heeft hij geboekt! 

Als anderen Sen vandaag de finish gegund hadden zou hij zeker zijn beste resultaat hebben bereikt van dit seizoen, maar daar koop je niets voor. 

Op 18 mei a.s. de vierde race van het NK in Berghem. Hopelijk wordt er een oplossing gevonden om het gedrag van sommige rijders aan te pakken, want dit bevalt me helemaal niet. Er worden weliswaar straffen uitgedeeld, maar ook (te) veel straffen niet uitgedeeld. Daarbij heeft iemand die van de baan wordt geramd helemaal niets aan die straffen. Die slachtoffers blijven vaak achter met schade en dat is respectloos, aangezien de kosten voor alle deelnemers al enorm hoog zijn in zo’n weekend. Het heeft ook helemaal niets te maken met wel of geen ervaring, want er zijn een heleboel Rookies die netjes racen en mooie strijd leveren, zoals het hoort en wat racen zo mooi maakt. Een lastige taak voor de wedstrijdleiding, die positie is zeker niet te benijden, want ze doen daar hun uiterste best en de coureurs zijn degenen die sturen, gas geven en remmen… 

Toch kijken we met een goed gevoel terug op een mooi weekend, want ook buiten die 3 x 15 minuten racen is het een geweldige belevenis om in de Ardennen te racen met fijne en behulpzame mensen binnen het team om ons heen. 

Race 1 Eindhoven 16 maart 2014

Proloog

We hebben de ‘winterstop’ achter de rug, maar we hebben niet stil gezeten. In december is Sen begonnen met trainen op zijn grotere Kosmic Nordix chassis met nieuwe motor. In het begin was het vooral heel erg wennen, want het verschil tussen viertakt en tweetakt is groot en echt een andere manier van rijden. Sen pakt het gelukkig snel op en verbetert telkens. Fysiek is het pittig. De wintercup wedstrijden konden we niet meedoen, zodat we geen idee hebben waar Sen staat. 

Pas enkele dagen voor de race is de kart enigszins op gewicht gebracht met lood. Zaterdag gaan we wegen en komt daar vast een paar kilo bij… We zullen daarna zien wat voor invloed dat heeft op de wegligging, de rondetijden en hoe Sen hier mee om zal gaan. Op zaterdag zijn er slechts vier mogelijkheden om 20 minuten te trainen en de dag wordt afgesloten met een kwalificatie van 10 minuten.

Op zondag is de vrije training en drie races van 13 minuten plus 2 ronden.  Sen heeft er gelukkig veel zin in. De verwachtingen dit eerste jaar zijn laag. Het is een jaar waarin Sen veel moet leren en zal ervaren hoe het er op dit niveau aan toe gaat. We zijn benieuwd of hij zich staande weet te houden tussen de ‘grotere jongens’. 

Sen en ik slapen van zaterdag op zondag in het Tulip Inn en staan beide dagen in de tent bij het Kosmic Racing Team. We gaan er een mooi weekend van maken.  

Verslag 

Zaterdagochtend vroeg op en om 7 uur reden we weg uit Krommenie. Onderweg lichte regen. Bij aankomst in Eindhoven stond de tent al en was het een drukte met uitladen. De aanhanger kreeg een plekje dicht bij de tent, altijd handig. De eerste training was op een natte baan met regenbanden en regenpak. De rest van de dag was de baan gelukkig droog.

Bij het wegen bleek dat er nog 7 kilo lood toegevoegd moest worden, waardoor het totaalgewicht aan lood 17 kg is. Vandaag rijdt Sen voor het eerst met lood en bij het optillen van zijn kart weet ik ook waarom…‘loodzwaar’. Sen zijn tijden bleven de hele zaterdag redelijk constant, maar niet goed genoeg voor een plek bij de eerste 20 rijders. Het is een groot en sterk deelnemersveld, dat wilden we ook. De kwalificatie om 17.15 uur gaf Sen voor zondag een startplek op de 24-ste plaats in het achterveld. Afijn, van voorgaande jaren weten we dat kwalificeren nog niet Sen zijn ding is.

Verder hadden we zaterdag de rijders registratie, technische keuring en bandenuitgifte, dat gaat allemaal heel officieel bij de Chrono, strak georganiseerd. 

Zondagochtend tijdens de vrije training kwam Sen eerder binnen en klaagde dat de motor inhield in de Mickey Mouse bocht, maar we konden niets vinden.

Race 1 om 10.20 uur.

De rollende start was nieuw voor Sen en hij startte aan de buitenkant, niet echt een pretje in Eindhoven. Hij kwam goed de eerste bocht door en leek lange tijd aansluiting te vinden bij Scott.

In het laatste deel van de race liepen de rondetijden echter behoorlijk op en verloor Sen veel terrein. Ik zag hem op zijn stuur slaan en na afloop klaagde hij dat de motor weer inhield bij het uitkomen van de bocht in de Mickey Mouse. Uiteindelijk kwam hij als 24-ste over de finish. 

Ronald Montfoort heeft de carburateur daarna helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt met remmen reiniger, wellicht was het een vuiltje. 

We hebben ook de GPS module uitgelezen en konden de ronden mooi over elkaar heen zien in een prachtige grafiek. Daarmee konden we Sen een tip geven om twee bochten op een andere manier aan te snijden.

Race 2 om 13.05 uur.

Het leek alsof Sen de schroom van zich af had gezet. Sen had meer vertrouwen en reed goed mee in een groepje. De rondetijden waren prima en die kon ik zien op mijn telefoon via live timing van mylaps, wat een mooie uitvinding.

Sen kon de hele race goede tijden noteren, die veel beter waren dan de hele zaterdag en zondagochtend. Ten opzichte van de eerste race was hij bijna 0,7 seconden sneller per ronde en dat is heel veel. Hij kwam keurig als 16e over de finish en het vuistje ging omhoog, prachtig. De motor liep volgens Sen weer goed.

Race 3 om 15.25 uur.

De eerste rollende start werd afgebroken en moest opnieuw. In de eerste bocht daarna was het meteen een chaos en ook Sen raakte een kart die dwars voor hem op de baan stond, maar hij kon snel verder gelukkig. De derde race stond bomvol incidenten en er werd niet altijd netjes gereden. 

Sen kon weer goed meekomen. Een aantal ronden bleef hij hangen achter Kenzo, terwijl Sen duidelijk sneller was. Pepijn die achter Sen reed had dat geduld niet en haalde zowel Sen als Kenzo snel in met goede uitrem acties. Uiteindelijk deed Sen dat ook, maar hierdoor kon hij het groepje zo’n 20 meter voor hem niet meer bereiken in de resterende ronden. Uiteindelijk een keurige 14e plaats en goede tijden. En dat met een kromme spoorstang, zo bleek achteraf. 

Het debuut in de Chrono zit er op voor Sen en daar kan hij tevreden op terugkijken. Het is knap dat hij in alle 3 races met incidenten de finish heeft gehaald en netjes heeft gereden. Voor het eerst met 17 kilo lood aan de kart heeft hij zichzelf telkens verbeterd. De ondersteuning van het team is erg prettig, omdat we regelmatig kunnen overleggen en de kennis van o.a. Hans en Ronald kunnen raadplegen. 

Geweldig dat opa Teun en oma Ria ons weer het hele weekend hebben gesteund en aangemoedigd, Sen vond dat ook erg leuk. Op zaterdagmiddag kwamen ze al kijken naar de kwalificatie en zagen ze Sen voor het eerst in zijn snelle kart. Zaterdagavond hebben we lekker met z’n vieren gegeten bij de Mispelhoef, waar we door opa en oma getrakteerd werden op het eten. Bovendien was het erg gezellig. En ook op zondag stonden ze tijdens alle 3 de races aandachtig en enthousiast de verrichtingen van Sen te volgen. Heel erg bedankt trouwe supporters, wij vinden het heel bijzonder dat jullie er altijd zijn!!

Na de prijsuitreiking en afscheid van het team terug naar huis waar we rond 20.15 uur aankwamen. Een geslaagd weekend, op naar de volgende race, wederom in Eindhoven op 1e Paasdag, maar met een andere lay-out van de baan, zonder Mickey Mouse bocht. 

Race 2 Eindhoven 20 april 2014

Proloog

Na de eerste wedstrijd in maart in Eindhoven zijn we gestaag doorgegaan met de trainingen in combinatie met het toch wel drukke voetbal programma. Wel hebben we het lood zelf op een andere, betere, manier verdeeld over de kart.

Inmiddels hebben we de nieuwe baan in Lelystad een paar keer getest, daar waar het voor Sen allemaal is begonnen.  

Tijdens trainingen blijkt dat Sen nog moeite heeft met de andere manier van rijden op een tweetakt machine. Het agressiever remmen durft hij nog niet echt, maar dat komt vanzelf. Rijden, rijden, rijden en kilometers maken. 

De volgende wedstrijd in Eindhoven staat op het programma, de baan lay-out is gewijzigd naar de snelle variant, dus zonder ‘Mickey Mouse’ bochten; Sen vindt dat prettiger, dus ben benieuwd. Zaterdag de gebruikelijke vier blokken met trainingen, formaliteiten zoals inschrijven, keuring en bandenuitgifte met als afsluiter de kwalificatie aan het einde van de dag. Op eerste Paasdag gaan wij de zondagsrust verstoren met onze stille, zuinige en betrouwbare Rotax Max tweetaktmotor en worden de vrije training en drie races gereden.  

Ons snelle paasontbijt nuttigen we weer in het Tulip Inn op Eindhoven Airport op een paar minuten afstand van het circuit. Daar slapen we weer een nachtje. We gaan er met het hele Kosmic Team weer een mooi weekend van maken. 

Op zondag komen naast onze vaste supporters opa Teun en oma Ria ook Mels en Madelon voor het eerst naar Sen in zijn Minimax kijken.

Verslag
Voor de tweede race van dit seizoen vertrokken we zaterdagmorgen wederom in alle vroegte richting Eindhoven. Lekker rustig op de weg. Net als bij de eerste race was de baan bij aankomst nat en reed Sen de eerste training op zijn oude regenbanden om een beetje in te komen. De volgende trainingen scheen het zonnetje en was het prima weer. De tweede sessie noteerde Sen nog snelle tijden, maar de sessies daarna liepen de tijden op. Misschien slijtage van de banden.
Om 17.15 uur dan maar met nieuwe banden, net als iedereen, de kwalificatie rijden. De eerste ronden moeten de banden nog wat ingereden worden en is de grip niet optimaal. Sen reed aan het einde van de kwalificatie zijn beste tijd, maar die was niet genoeg om bij de eerste 20 te komen.
Sen mocht op eerste paasdag starten op plek 21, aan de binnenkant van de baan. Na afloop van de kwalificatie monteerden we weer de ´oude´ banden voor de vrije training de volgende ochtend, zodat hij in race 1 pas zijn nieuwe banden hoefde te gebruiken.
De spullen daarna opgeruimd en vertrokken naar het hotel. Samen een hapje gegeten bij de Mispelhoef aan de bar en dat was gezellig. Daarna nog even vliegtuigen kijken in de vensterbank van de hotelkamer en op tijd naar bed.
Zondagochtend vroeg de vrije training op zijn oude banden en daar reed Sen hele mooie tijden, die sneller waren dan de hele zaterdag. Hij noteerde een 14e plek, maar dat zegt in een training niet veel.

Race 1
De eerste race starten op plek 21 aan de binnenkant en de start verliep goed. Sen kon niet echt een potje breken en net als bij de eerste race vorige maand reed Sen afwachtend. Hij liet zich in het begin veel te makkelijk aftroeven door Scott en Luna die bij de start nog achter hem stonden. Er waren mogelijkheden om tijdens de race in te halen, maar Sen bleef er achter. Hij was sneller, maar deed er niets mee. Hierdoor eindigde hij op plek 22. Jammer, jammer.
Na binnenkomst bleek dat er een stuk uit de magnesium achtervelg van Sen was afgebroken door een botsing met Riley waar Sen niets aan kon doen overigens.
Terwijl ik de ketting vlak voor race 2 smeerde zag Stef dat de achteras van Sen zijn kart krom was. Paniek, want we hadden nog maar zo´n 5 minuten voordat we naar de start moesten.
Wat een geluk dat we zoveel vakmensen om ons heen hebben binnen het team van DHP en Montfoort Motorsports. Iedereen kwam gelijk in actie en door fantastisch teamwerk was de kart ruim voor de start weer helemaal gereed. Grote klasse mensen!

Race 2
Sen startte vanaf plek 22 aan de buitenkant en kwam goed door de eerste bocht. Hij haakte goed aan en deed zowaar een mooie inhaalactie, ik dacht op Scott. Hij had in het begin mooie en sportieve gevechten met Riley en had moeite om hem achter zich te houden. Verderop in de race profiteerde hij van een gevecht tussen twee andere rijders, waardoor hij ze kon inhalen. Dit was een snaarstrakke race van Sen en hij zat prima in zijn ritme. Sen eindigde op een hele keurige 17e plaats voor Beau en Niek.

Race 3
Het resultaat van tweede race gaf me goede moed voor de laatste race van de dag, want Sen mocht nu starten vanaf de 17e plek aan de binnenkant. De start verliep goed, maar in de eerste ronde verloor Sen ongeveer 3 of 4 plaatsen. Ongelofelijk, hij liet andere rijders veel te gemakkelijk binnendoor voorbij. Dat was zo ontzettend jammer! Vanaf dat moment beet hij zich wel weer vast en vochten Riley en Sen mooie duels met elkaar uit. Uiteindelijk wist hij Max en Riley achter zich te houden en kwam hij toch nog op plek 18 over de finish, ook omdat Thom door een crash niet verder kon.

Over de gehele dag leverde dit Sen een 18e plaats op, een plekje hoger dan de eerste race vorige maand. Maar er zit wel meer in. Een betere kwalificatie rijden is absoluut nodig en net als vorige maand was Sen ook dit keer in de eerste race te lief, te aardig en niet scherp genoeg. Hij kan inhalen, maar moet het wel doen. Alleen hij kan dat beslissen en daar is vertrouwen voor nodig. Verder hebben we genoten van twee schitterende dagen in een goede sfeer en met de ondersteuning van het hele team en de gezelligheid van coureurs en monteurs.

Opa Teun, oma Ria, Madelon en Mels bedankt voor de aanmoedigingen zondag. We hebben na het opruimen gezamenlijk met een hapje eten de dag afgesloten.

We kijken uit naar de volgende race op 4 mei op het vernieuwde circuit van Spa-Francorchamps in België!

Race 8 Genk 17 november 2013

Proloog
Op 17 november a.s. gaat het dan gebeuren, de ‘Grande Finale’. Met vooraf een voorsprong van slechts 3 puntjes (na schrap) gaat Sen proberen het kampioenschap binnen te slepen.
We hebben een paar keer op Genk getraind en het is een fantastische, technische en snelle baan.
Zondag 3 november jl. waren zowel Stefano als Sen in Genk om te trainen. De twee hielden elkaar goed in de gaten en zowel op een droge baan als op een natte baan waren ze erg aan elkaar gewaagd; dat belooft wat voor zondag de 17e. Het is mooi om te zien is dat twee kinderen op een sportieve manier ‘vechten’ en allebei willen winnen. Mijn grootste angst is dat één van beide er zondag de 17e wordt afgereden door een andere rijder, terwijl we graag zien dat ze het samen op de baan uit gaan ‘vechten’.
Aan de andere kant is het geweldig om te zien dat zo’n 20 Cadet rijders er het hele jaar een super spannend kampioenschap van hebben gemaakt en de onderlinge verschillen minimaal zijn. Een bewijs dat het verzegelde concept van GK4 werkt en iedereen gelijke kansen heeft om te winnen.

Sen en ik vertrekken vrijdagavond 15 november naar Hotel Stiemerheide in Genk en slapen daar twee nachtjes net als vorig jaar. Opa Teun en oma Ria komen Sen aanmoedigen op zondag. Natuurlijk zijn alle aanmoedigingen in Genk meer dan welkom, supporters zijn van harte welkom. De faciliteiten in Genk zijn erg goed.

Laten we hopen dat Sen een geweldig sterk seizoen op een mooie manier gaat afsluiten, daar gaat hij 100% voor.

Verslag
Vrijdagmiddag op tijd vertrokken voor een ritje van 2,5 uur naar Genk, vlak over de grens. Net als vorig jaar sliepen we in hotel Stiemerheide.
Stiekem hoopte Sen dat het Nederlands elftal daar zou slapen voor de oefenwedstrijd tegen Japan, die daar op zaterdag gespeeld zou worden.
Wat bleek, het Japanse elftal zat in ons hotel. Zitten we na aankomst lekker een hapje te eten, komen ineens Honda en Yoshida de eetzaal binnenlopen. Sen snel pen en papier halen bij de bar en een handtekening en foto scoren. Honda ging er even netjes voor staan, helemaal goed. Sen helemaal blij! Vrijdag beetje onrustig geslapen, Sen was ook nog laat wakker.

Zaterdag op tijd naar de baan waar we rond negen uur het terrein op reden en waar het al heel druk was. Aan de buitenkant nog plek genoeg voor ons naast de tent van de familie van den Bosch. Zaterdag stonden vier trainingen op het programma, 3 x 20 minuten en 1 x 15 minuten.

Het was in de ochtend koud, nat en mistig. De kart moest echt op regen afgesteld worden en gelukkig hadden we in Genk al eerder in de regen getraind, dus geen paniek. Ging prima die eerste sessie. Tweede sessie was de baan redelijk goed opgedroogd, maar zat de vaart er niet in. Waarschijnlijk de bandenspanning toch te laag, waardoor de banden niet op temperatuur kwamen. Sessie 3 was weer op niveau en op zijn oudste trainingsbanden reed hij prima tijden, twee seconden sneller dan de vorige sessie.
In de laatste sessie de nieuwe wedstrijdbanden voor zondag ingereden en veel duels en veel contact met Thom, die erg onstuimig rijdt.
Einde van de dag de boel inladen en lekker een plons in het warme zwembad in ons hotel, heerlijk.
Opa Teun en Oma Ria hadden ons hotel ook gevonden en we werden door hun getrakteerd op het diner, heel erg lief!

Sen was moe en sliep op tijd en heeft de hele nacht doorgeslapen; ik niet door de spanning.
Zondagmorgen heel vroeg op en ik moest Sen wakker maken; kwart over zeven zaten we aan het ontbijt, ik kreeg geen hap door m’n keel, en om 8 uur stonden we bij de baan de spullen weer uit te laden. We zagen op de thermometer dat het minder koud was dan zaterdagmorgen en vooral minder vochtig; de baan lag er droog bij. De kart nog even goed uitgelijnd, want stond toch niet goed afgesteld.

Kwalificatie om 9.00 uur en daar gingen ze de baan op, heel erg spannend. Ik was heel benieuwd hoe Sen het zou doen. Hij reed met Thom en Sam samen en het zag er goed uit. Ze hielden elkaar wel veel bezig in plaats van elkaar te helpen. Na afloop de lijst met rondetijden en bleek dat Sen mocht starten op een 7e plek, ik had op meer gehoopt. Stefano stond netjes op plek 2, dat was een stuk beter.

Race 1 om 10.45  uur
Sen startte aan de binnenkant en had een goede start. Hij wisselde af en toe van positie met Sam en Thom die voor hem reden. Uiteindelijk raakte Thom door eigen toedoen betrokken bij een crash en viel terug. Sen wist voor Sam te komen en reed het gat van meer dan tien meter dicht naar Xavier en Stefano. In de laatste bocht was hij hen bijna nog voorbij en eindigde netjes als 5e. 7 honderste van een seconde achter Xavier, de nummer 4. Ze kwamen bijna naast elkaar over de streep. 
Stefano kwam als 3e over de streep. Ilian werd overtuigend eerste. Max en Sen waren de enigen over de hele zondag die een rondetijd in de 1.07.9 konden noteren.
Hele mooie en spannende race. Geen paniek, nog twee races te gaan.

Race 2 om 13.15 uur.
Sen mocht weer starten op plek 5. Door een tik verloor hij aan het begin wel drie plaatsen maar won deze weer snel terug door aanvallend te rijden.
De laatste vijf ronden van de race reed Sen aan de bumper van Stefano, maar kwam er niet langs. Stefano verdedigde zijn plek heel knap en Sen probeerde van alles, maar het lukte gewoonweg niet. Uiteindelijk kwamen Stefano en Sen als 4e en 5e over de streep. Ilian won weer.

Race 3 om 15.45 uur.
De uitslagen van race 1 en 2 worden opgeteld en bepalen de start opstelling voor de laatste race. In die allerlaatste race zou het kampioenschap beslist gaan worden.
Voor Sen betekende dit weer een 5e startplek. Nu stond Stefano niet op plek 3 voor hem aan de binnenkant, maar op plek 4 aan de buitenkant. Dat kan een voordeel zijn op deze baan met een goede start. Om het kampioenschap nog te winnen moest Sen twee plaatsen voor Stefano eindigen, een hele lastige opgave. De start was weer goed en iedereen kwam goed door de eerste bocht heen. Sen reed erg scherp naar voren en reed op een gegeven moment voor Quinten op de tweede plaats achter Ilian.
Echter, ineens reed nummer 11 vooraan mee en deelde hier en daar een paar flinke tikken uit. Vreemd, ik had nummer 11 de eerste twee races helemaal niet vooraan gezien.
Hij was een absolute stoorzender en reed Sen in ieder geval flink in de weg. Door een risicovolle inhaal actie van nummer 11 stond Sen ineens drie plaatsen terug. En in de laatste bocht verspeelde Sen door een laag tempo vooraan ook nog eens een plek aan Pepijn, die binnendoor glipte. Hij bewees Ilian daarmee een hele grote dienst. 
Quinten versloeg Ilian in de laatste race, heel knap gereden!
Echter, wat bleek bij de controle na de race?
Nummer 11 reed met een verboden UT2 motor en werd gediskwalificeerd. Deze rijder heeft in deze laatste race letterlijk het kampioenschap verziekt. En dat in de allerbelangrijkste race van het hele seizoen. Leuk dat Sen nu 6e werd in plaats van 7e maar eerder in de race reed Sen op een tweede plaats!
Tijdens de prijsuitreiking werd nogal luchtig gedaan over de actie van nummer 11 in de laatste race, maar wij zien dat uiteraard in een heel ander perspectief.

Toen was het rekenen geblazen, want de punten in de laatste wedstrijd in Genk tellen dubbel. Naar onze mening totaal niet eerlijk, want iedere wedstrijd geeft gelijke kansen aan iedereen en een kampioenschap wordt beslist in 8 wedstrijden met 3 races, dus totaal 24 races met schrap. Dat is eerlijk en dubbele punten in de laatste race absoluut niet.
Vorig jaar werden de punten nog op een normale manier geteld, dit jaar gaat het voor het eerst anders.

De daguitslag betekende voor Sen een overall 5e plaats en Stefano eindigde op de 4e plaats. Het kampioenschap is beslist en Stefano heeft het in een rechtstreeks duel met Sen uitgevochten op de baan en op een sportieve manier gewonnen. Wij feliciteren hem van harte. Daar hebben we vrede mee, hoewel begrijpelijk is dat Sen teleurgesteld is, dat hoort bij de sport.

Bij een normale puntentelling zoals in voorgaande jaren zou Sen in de eindstand tweede zijn geworden met een ruime voorsprong in punten op Ilian. Voor mij de enige juiste uitslag over een heel seizoen. Echter, de dubbele puntentelling heeft voor Sen tot gevolg dat Ilian op twee punten na Sen voorbij is in de eindstand, waardoor Sen in de eindstand derde is geworden.
Voor hem een extra teleurstelling en begrijpelijk. Al met al een prachtig resultaat, maar voor het eerst dit seizoen met een hele nare bijsmaak over de incidenten en de puntentelling, die dit jaar voor het eerst is ingevoerd en voor Sen toch nadelig uitpakt, hoewel ons eerder is verzekerd dat dit niet het geval kon zijn.
Voor mij is Sen gewoon 2e geworden en ik ben onwijs trots op hem. Zonder technische begeleiding, zonder team en zonder tent rijdt hij gewoon vooraan. Het is een kanjer.

Hoe dan ook kijken we terug op een mooi jaar met mooie races in een goede sfeer en goede organisatie.
We sluiten twee jaar in de Honda Cadet af en Sen heeft daar veel geleerd en ook veel genoten. Hij zal z’n vriendjes daar missen.

Volgend jaar gaan we een nieuwe uitdaging aan. Sen gaat bij de Chrono rijden in de MiniMax klasse. De kart wordt nu opgebouwd en we gaan in de winter lekker trainen.

Opa Teun en Oma Ria, bedankt voor jullie aanmoedigingen weer in Genk en ook voor jullie warme belangstelling gedurende het hele jaar voor jullie kleinzoon. We hopen jullie in goede gezondheid volgend jaar weer bij de baan te zien natuurlijk!

En ook Mels, Madelon, familie, vrienden en kennissen die meegeleefd hebben met de avonturen van Sen dit seizoen: bedankt en tot een nieuw avontuur in 2014 !