Race 7 Berghem 5 oktober 2014

Verslag
Wie goed heeft geteld, ziet dat race 6 in de verslagen ontbreekt en dat klopt.
Vanwege een lange schoolreis kon Sen niet aan de start in Kerpen verschijnen eind augustus.

De voorbereiding voor de race in Berghem begon vorige week zondag met een hele vervelende crash van Sen. In de knik achter op het circuit maakte hij een fout, knalde tegen de bandenstapel en vloog met zijn kart over de kop. Gelukkig zag ik Sen zelf opkrabbelen en gaan zitten naast de baan. Toen ik bij hem kwam was hij aanspreekbaar en gelukkig kwamen een paar papa’s meteen helpen.
Naast een wond op zijn hand kon hij verder alles nog bewegen; ik moet zeggen dat de schrik er goed in zat bij me. Blij met al die goede bescherming, de noodzaak hiervan blijkt maar weer.

Enkele dagen later bleek dat helm en kart volledig total loss waren en dus moest er vlak voor de wedstrijd nog snel een nieuw chassis opgebouwd worden met dank aan DHP en Montfoort Motorsports voor hun hulp daarbij.
Afgelopen vrijdag stond de kart klaar op het circuit, zodat Sen in de middag nog een paar trainingen kon doen. Het was best even wennen in de nieuwe kart. De afstelling was wat anders, waardoor hij weinig grip voelde, het remsysteem is anders en ook het stuur stond platter.
Toch fijn dat we vrijdag even hebben gereden, want zaterdagochtend zou Sen de eerste twee trainingen missen vanwege de voetbalwedstrijd van Fortuna E1 tegen Ajax E1 in de competitie.

Zaterdagochtend dus eerst een mooie belevenis voor de mannen van de E1 van Fortuna. Een ruststand van 1-3 was nog netjes. In de tweede helft zakte Fortuna meer weg en bleef Ajax druk zetten. Het regende kansen voor Ajax en de eindstand was 4-13. Ajax was een paar maten te groot, maar absoluut geen schande tegen deze tegenstander.

Na de wedstrijd meteen door naar Berghem waar het team de inschrijving voor Sen had verzorgd.
De eerste training ging aardig, maar de verschillen met de top van het veld waren groot.
Met een nieuw chassis hadden we voor het weekend lage verwachtingen.

In de laatste training hebben we een andere motor geprobeerd en daar reed Sen na een paar rondes al snelle tijden mee en was hij ruim 0,2 seconden sneller. Helaas hield de motor aan het einde van de sessie in, want er zat meer in.
Hans controleerde de carburateur en verwachtte voor de kwalificatie dat alles weer goed was.
Helaas hield de motor toen ook in, waardoor de kwalificatie teleurstellend verliep en Sen geen snelheid had en laatste werd. Best frustrerend om te zien.
Afijn, de punten worden verdeeld in de wedstrijd en niet met de kwalificatie.

Begin van de avond naar hotel Berghem, waar we nog even konden voetballen op het naast gelegen voetbalveld. Daarna lekker gegeten bij een shoarma tent in de buurt.
Vrijdag en zaterdag genoten we van heerlijk weer. Hoe anders waren de omstandigheden op zondagochtend. Miezerige regen en een stuk koeler dan de dagen daarvoor.

Het team van Montfoort Motorsports heeft de carburateur helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt en we hoopten maar dat de motor tijdens de vrije training op zondagochtend (op regenbanden) wel goed zou lopen. Niet dus.
We hebben toen toch maar besloten om zijn eigen motor weer terug te plaatsen voor de eerste race en dat lukte keurig op tijd allemaal.

Race 1 daar kunnen we kort over zijn. Bij het starten van de motoren wilde Sen zijn motor niet starten, wat we ook probeerden. We hebben het minutenlang geprobeerd, maar toen we de karts na de opwarmronde voorbij hoorden komen wisten we dat het over was. Wat is dat vervelend zeg!
Gelukkig bleef Sen kalm onder deze motorische pech, maar ik was zo teleurgesteld.
De gifbeker moest helemaal leeg zo leek het.
Na een klein onderzoekje kwam Ronald er achter dat de bobine stuk was gegaan en deze werd vervangen.

Race 2 dan maar. Even wat stress voor de start toen iedereen besloot om over te stappen van regenbanden op slicks. Sen startte achteraan en door een flinke crash reed hij zomaar op een 13e plaats, terwijl hij van 23 was gestart. Dat was een prima begin.
In het begin kon hij goed het tempo volgen, maar de laatste 7 minuten kakte de motor weer in zo leek het. De rondetijden liepen op en Sen kwam niet uit de bochten, het leek of hij helemaal stil viel.
Ik kon dat goed zien op de plek waar ik stond. Toch kon hij nog als 18e over de streep komen.
Bij terugkomst had Ronald kritiek op de manier waarop Sen de bocht in gaat, namelijk met te hoge snelheid om te compenseren. Ik wist zeker dat dit niet de oorzaak was. Ik heb Sen al heel wat keren zien trainen op Berghem, bijna iedere week, maar dit had een technische oorzaak, maar ik wist niet wat.

Race 3 ging op dezelfde manier verder als het hele weekend. Al vanaf de opwarmronde zat de snelheid er niet in bij Sen. Gelukkig bleef hij doorrijden, maar dit is voor mij als vader vreselijk om te zien. Iedereen die Sen kent weet dat dit niet aan hem ligt. Een kwartier lijkt wel een eeuwigheid.
Na afloop bleek de achteras los te zitten, hiervoor kwam de remschijf bij iedere bocht tegen de remblokken….niet zo gek dat je dan langzaam gaat…

Ik moet Sen een compliment geven hoe hij om is gegaan met alle tegenslag dit weekend. Sen is een winnaar en heeft een hekel aan verliezen; hij zal altijd strijden. Ondanks alle tegenslag bleef hij positief gestemd en ook na de race ging hij weer spelen. Dat maakte het voor mij ook wat makkelijker om te accepteren…

Kortom, een race weekend om heel snel te vergeten. Hoewel we het met elkaar en met het team wel gezellig hebben gehad en dat is minstens zo belangrijk als het halen van goede resultaten! Mensen van DHP en Montfoort Motorsports bedankt voor alle hulp, ook in de week voor de race.

En natuurlijk weer bedankt voor alle support van onze trouwe supporters opa Teun, oma Ria, mama en Mels. Helaas heeft Sen niet voor de nodige opwinding kunnen zorgen, maar aan zijn inzet heeft het niet gelegen; volgende keer beter!
 

Race 5 Hahn 29 juni 2014

Proloog

We hebben zo’n 6 weken ‘rust’ gehad sinds de vorige race in Berghem.

Sen is op 28 mei jl. 10 jaar geworden, de reglementaire minimumleeftijd voor de klasse Minimax. Voor de eerste vier races van dit jaar heeft hij dispensatie gekregen.

De afgelopen weken hebben vooral in het teken gestaan van de afronding van de voetbalcompetitie met selectieperiode en toernooien. Hierdoor hebben we maar één keer getraind in Berghem. Toch reizen we met een goed gevoel af naar Hahn voor race 5 van dit seizoen. Vooral omdat het een schitterende baan is in een mooie omgeving waar we maar één keer per jaar komen. Niet zo gek natuurlijk, want het is wel een rit van bijna 450 kilometer….

Sen vindt de baan in Hahn altijd erg leuk om te rijden en zowel in 2012 en 2013 was hij in de klasse Honda Cadet beide keren succesvol met een podiumplaats (2 keer 2e!). In Hahn haalde Sen in 2012 voor het eerst in zijn ‘carrière’ het podium; dat is altijd een bijzonder moment.

Een podium is niet realistisch in deze fase, maar Sen kan op dit soort banen laten zien wat hij kan. Zeker omdat dit een baan is waar misschien weinigen hebben getraind.

Verslag

We arriveerden mooi op tijd op vrijdagmiddag, zodat Sen nog een aantal sessies kon trainen en wennen aan de baan. De grote tent van Montfoort Motorsports en DHP stond al en de meeste coureurs waren al aan het rijden. Op tijd gestopt, want Sen was wel vermoeid van een drukke week en de lange reis. Samen lekker gegeten in een plaatsje vlakbij, ons ‘vaste’ adres voor de eerste avond. Prima geslapen. 

Zaterdagochtend na het ontbijt bij Sniders Place naar de baan voor de 4 vrije trainingen. De eerste twee trainingen waren gelukkig met droog weer. Sen kon goed meekomen met de rest van het veld. Zoals verwacht veranderden de omstandigheden naar nat weer en kon Sen voor het eerst met nieuwe  Vega W2 regenbanden rijden. Dat was wennen, heel erg wennen. Vreemd was dat Sen de tweede sessie in de regen 2 seconden langzamer was dan de eerste sessie en bijna 5 seconden langzamer dan de top van het veld, een gigantisch gat. Terwijl we niets hadden veranderd, behalve nieuwe ketting en tandwielen.

Om kwart over 5 een natte kwalificatie en Sen had grote moeite en kwam niet verder dan plek 18. Hij verbeterde wel keer op keer zijn rondetijden. Jammer, maar ook wel te verwachten voor het eerst in de regen zonder ervaring. Bij de kartbaan lekker schnitzel gegeten en naar de achtste finale Brazilië-Chili gekeken en daarna naar bed.

Toen we wakker werden regende het nog steeds helaas. Na het ontbijt en afscheid van de Sniders waren we op tijd bij de baan. Ik heb gepiekerd of we nog iets konden veranderen aan de afstelling om Sen meer vertrouwen te geven. In overleg met Hans monteerden we voor bredere klossen en dat pakte redelijk uit in de vrije training met betere rondetijden en een 16e tijd; nog steeds niet top natuurlijk. 

Race 1 werd een ‘wet race’ en starten aan de buitenkant. Maar eigenlijk was het niet echt nat meer, de baan droogde al aardig op. Iedereen stond in de stress met dubbele set banden en uiteindelijk vertrok alleen Toby op slicks. Starten aan de buitenkant is niet ongunstig in de regen op Hahn. Sen had een goede start en kon buitenom meerdere plaatsen pakken. Echter, zijn motor pakte niet goed op waardoor hij door de meesten weer werd ingehaald. Het leek alsof door de opwarmrondes en 2 x starten de bougie was vet geslagen. Aan het einde van de race liep de motor weer goed en liep hij het grote gat naar Riley en Scott dicht. Zijn rondetijden waren 3 seconden sneller dan in het begin van de race. Uiteindelijk lukte het Sen om Scott voorbij te gaan aan de binnenkant, waarbij ze elkaar raakten en wel allebei verder konden. Riley inhalen lukte net niet meer, hoewel Sen sneller was. Finish op plek 17. De regenbanden waren helemaal op en konden we meteen weggooien. 

Race 2 konden we gelukkig toch onze nieuwe slickbanden gebruiken, want het was droog en zelfs de zon scheen. Ik was benieuwd of Sen goed kon omschakelen, iedereen vertrok op nieuwe banden. De start aan de binnenkant was voorzichtig, maar Sen ging op jacht en reed uitermate geconcentreerd en scherp. In plaats van afwachtend reed hij aanvallend naar voren met mooie inhaalacties op de goede plekken. Hij gebruikte zijn verstand en reed naar een hele knappe 10e plek achter Daan; het beste resultaat van dit seizoen tot nu toe. Zonder twijfel de beste race van Sen van dit seizoen en heel constant en scherp gereden.

Race 3 stonden wel allemaal in de pits op slicks, toen het plotseling keihard begon te regenen. Iedereen in de stress en snel de slicks er af en regenbanden er op met de bredere wielklossen. Dat moest allemaal in een paar minuten gebeuren. Gelukkig waren we goed voorbereid, behalve met een regenpak voor Sen......Daar hadden meer mensen last van.... Dit was ook meteen de natste race van het weekend, vooral in het begin. De start was weer voorzichtig en Sen verloor wel 3 of 4 plekken. Daarna krijg hij nog een tik, waardoor hij letterlijk van achteraan naar voren moest rijden. Hij reed heel knap naar een 12e plek, maar daar had meer ingezeten als hij niet van de baan was getikt, want hij reed de 6e tijd van het veld, een hele knappe prestatie in de regen, zeker in vergelijking met de trainingen en kwalificatie op zaterdag. Na de weging bleek Sen 5 kilo zwaarder te zijn dan nodig, zijn hele pak was vol gezogen met water en hij was tot op zijn onderbroek doorweekt. Snel droge kleren aan!  

Ik ben weer ontzettend trots op de ontwikkeling van Sen dit weekend. In de races op zondag heeft hij het heel erg goed gedaan en bovenal veel plezier gehad; zowel bij de races als alle tijd er om heen. Beetje voetballen en veel gezelligheid binnen het team. We hebben in het restaurant bij de kartbaan gegeten en Nederland zien winnen van Mexico en daarna zijn we met een goed gevoel naar huis gereden en heeft Sen lekker in de auto geslapen. Was een lang en mooi weekend. 

Iedereen in de tent van DHP Karting en Montfoort Motorsports bedankt voor de tips en ondersteuning! 

Race 3 Spa-Francorchamps 4 mei 2014

Proloog

De races volgen elkaar in hoog tempo op. Race 2, 3 en 4 worden met tussenpozen van twee weken achter elkaar gereden. Drukke tijden dus. De afgelopen maanden hebben we ons geconcentreerd op de baan in Eindhoven, omdat daar de eerste twee races van het seizoen werden verreden. Komend weekend gaan we de grens over en rijden we op het circuit van Spa-Francorchamps. Het circuit is vorige week voorzien van een nieuwe laag asfalt. Vorig jaar met de GK4 reed Sen in de Honda Cadet op dat circuit de eerste race van het seizoen met temperaturen onder nul en sneeuw. Dat ziet er voor komend weekend beter uit. Die betreffende race van vorig jaar is ook precies de laatste keer dat Sen gereden heeft op de baan van Spa-Francorchamps. Het zal wel weer even wennen worden. We komen op vrijdagavond aan en slapen twee nachtjes in een Bed & Breakfast, een paar kilometer bij de baan vandaan. Ik weet zeker dat Sen extra zijn best gaat doen om te proberen een betere kwalificatie te rijden en in de eerste race meteen wat scherper te zijn. Hoe dan ook, we gaan er vooral proberen een mooi weekend van te maken! 

Verslag

Vrijdag eind van de middag kwamen we aan op het circuit van Spa-Francorchamps en hebben we de aanhanger bij de tent gezet en zijn direct doorgereden naar ons B&B. Samen lekker gegeten bij de Italiaan in Francorchamps. De volgende ochtend op tijd naar het circuit. We hadden al heel lang niet meer gereden op Spa, terwijl de meeste anderen al de week en/of dagen daarvoor getraind hadden. Eerste sessie nieuwe zuiger even voorzichtig inrijden en een mooi moment om de baan en het nieuwe asfalt te verkennen. Tweede sessie ging natuurlijk beter en voluit met rondetijden van 49,4. Derde sessie ging daar zomaar nog een seconde vanaf en reed Sen 48,4 als rondetijd. De laatste sessie sloot hij af met een keurige 48,1. De vader van Demi had ons goed geholpen met het uitlijnen van de kart aan de voor kant. Benieuwd of hij deze rondetijden vast kon houden op zijn nieuwe banden in de kwalificatie en dat bleek het geval, waarmee hij de volgende ochtend mocht starten op P16, zijn beste positie tot nu toe, super goed gedaan! Zaterdagavond samen bij de Steak House gegeten en weer op tijd naar bed. Toch nog op tv gekeken naar de 6-uurs race op het grote circuit met Porsches, Ferrari, Maserati, Audi etc. Overdag hebben we zelf natuurlijk af en toe even gegluurd, wat een geluid en snelheid zeg!

Zondagochtend vroeg de vrije training van 10 minuten op oude banden en Sen zat er weer goed bij en reed op zijn oude banden een 12e tijd. Hans Huijskamp had goede tips gegeven over de bandenspanning en dat pakte goed uit. 

Race 1 startte Sen aan de buitenkant en de start verliep redelijk. Sen verloor wel 1 of 2 plaatsen, maar zat heel dicht achter Luciano en was sneller, net als de training op zondagochtend. In de 2e ronde zette Sen bij het uitkomen naar het rechte stuk al de aanval in en op start-finish was hij Luciano al voorbij. Helaas kon Luciano dat niet zo goed hebben en ramde Sen van achteren de grindbak in. Dat was meteen het einde van de race, want Sen kwam daar niet meer uit. Geen straf voor Luciano, een vreemde zaak van de wedstrijdleiding. In race 1 haalden in totaal 6 rijders de finish niet. De woorden van de wedstrijdleider bij de briefing op zaterdag hadden totaal geen uitwerking, want er waren diverse belachelijke acties. Respectloos voor elkaar en voor elkaars spullen. Er wordt elkaar niets gegund, terwijl de wedstrijdleider hier nog zo nadrukkelijk om had gevraagd bij de briefing. Tot op heden zijn veel straffen voor onsportief of zeer onsportief rijGEDRAG uitgedeeld, maar kan het aantal straffen net zo goed 10 x zo veel zijn. Ik zie geen enkele verandering van GEDRAG bij te veel rijders, die veelal opgehitst worden door ouders, teams en/of monteurs. Ik ben toch erg benieuwd wat de wedstrijdleiding hier de volgende keer mee doet.

Race 2 achterin starten op plek 21 en reed Sen naar een keurige 17e plaats en waren de tijden voor het eerst een 47,8 wat bewees dat hij er gewoon heel goed bij zat. Sen heeft veel strijd moeten leveren, vooral met David. Het inhalen valt niet mee, want de onderlinge verschillen zijn klein. Aan het einde van de race een akelige botsing tussen Daan en Riley, het zag er ernstig uit. Beide werden afgevoerd naar het ziekenhuis en Riley heeft sleutelbeen gebroken en Daan diverse kneuzingen. Het was fijn om beide coureurs later die middag weer bij de baan te zien; we wensen ze veel sterkte toe bij hun herstel!

Race 3 starten op plek 17 aan de binnenkant en Sen had een goede start en verloor zeker geen plaatsen, maar won er zelfs een paar. Hij reed rond plek 11 en 12 en de strijd was hevig met Demi, Max en Mark. Helaas ging het voor Sen weer mis. Nu was het Mark die een inschattingsfout maakte en op een verkeerd moment probeerde Sen aan de binnenkant in te halen. Die actie was te laat en hij stuurde hard tegen de rechter zijkant van Sen die met hoge snelheid de bandenstapel in ging. Door de klap lag de ketting er af en Sen had pijn in zijn nek. Einde race. Weer een race incident volgens de wedstrijdleiding, die zich weer mild toonde. Sen rijdt gewoon super strak, netjes en geconcentreerd en werd helaas vandaag twee keer de dupe van fouten van anderen. Positief is dat de tijden van Sen in de laatste race nog beter waren, hij reed 47,4 en schaarde zich met die tijden in de top 10 en daar was ook niets aan af te dingen; wat een progressie heeft hij geboekt! 

Als anderen Sen vandaag de finish gegund hadden zou hij zeker zijn beste resultaat hebben bereikt van dit seizoen, maar daar koop je niets voor. 

Op 18 mei a.s. de vierde race van het NK in Berghem. Hopelijk wordt er een oplossing gevonden om het gedrag van sommige rijders aan te pakken, want dit bevalt me helemaal niet. Er worden weliswaar straffen uitgedeeld, maar ook (te) veel straffen niet uitgedeeld. Daarbij heeft iemand die van de baan wordt geramd helemaal niets aan die straffen. Die slachtoffers blijven vaak achter met schade en dat is respectloos, aangezien de kosten voor alle deelnemers al enorm hoog zijn in zo’n weekend. Het heeft ook helemaal niets te maken met wel of geen ervaring, want er zijn een heleboel Rookies die netjes racen en mooie strijd leveren, zoals het hoort en wat racen zo mooi maakt. Een lastige taak voor de wedstrijdleiding, die positie is zeker niet te benijden, want ze doen daar hun uiterste best en de coureurs zijn degenen die sturen, gas geven en remmen… 

Toch kijken we met een goed gevoel terug op een mooi weekend, want ook buiten die 3 x 15 minuten racen is het een geweldige belevenis om in de Ardennen te racen met fijne en behulpzame mensen binnen het team om ons heen. 

Race 4 Berghem 18 mei 2014

Proloog

Daar komt de derde race binnen een maand al weer aan komend weekend in Berghem.

Het is een drukke tijd met weinig ruimte om te trainen.

Afgelopen weekend door het slechte weer besloten om niet te rijden, maar in Venray bij GK4 wedstrijden te kijken en oude vriendjes en bekenden te treffen. Ze troffen het daar niet met het weer: koud en nat!

 

Zaterdagochtend rijden we naar Berghem, het dichtstbijzijnde circuit, ook wel eens lekker...

We overnachten in het nieuwe hotel Berghem.

Het circuit in Berghem kent Sen redelijk goed, alhoewel de lay-out “Estoril” minder gebruikt wordt; Sen kent deze nog van de wedstrijden van vorig jaar.

 

Ik ben benieuwd of Sen de progressie van Spa kan vasthouden komend weekend en dat hij nu de juiste dosis geluk heeft. 

Verslag

Afgelopen woensdagmiddag nog een paar uurtjes getraind en dat was nodig ook. Sen had al een tijd niet in Berghem meer gereden. Gelukkig iedere sessie verbetering en tevreden naar huis. Zaterdagochtend naar Berghem vertrokken en daar was het een drukte van jewelste in de paddock. Het was nog een kunst om met de aanhanger in de buurt van het team te komen. De eerste twee training sessies ging Sen als een raket. Identieke tijden en een seconde sneller dan de beste tijd van woensdag. Sen reed nu 55.54 en dat is prima. Derde sessie met de banden van Spa ging een halve seconde langzamer, maar iedereen ging wat langzamer. Laatste sessie op zijn oude banden reed Sen weer de snelle tijden. Kwalificatie op nieuwe banden is toch altijd een verrassing. Op de één of andere manier heeft Sen moeite met hard rijden op nieuwe banden. Zo ook in het begin van deze kwalificatie. Hij begon met redelijke tijden, zakte weg naar plaats 20 en perste er in de laatste ronde nog een 17e tijd uit. Jammer dat de tijden toch niet zo goed waren als de rest van de dag. Met die tijden had Sen bij de eerste 10 gestaan. Spullen klaar gemaakt voor de volgende ochtend, opgeruimd en naar hotel Berghem en lekker buiten in het zonnetje gegeten.

Volgende ochtend weer op tijd naar de baan. Vrije training lekker relax. In het begin van de training reed Sen zelfs even de snelste rondetijd, dat was grappig. In de laatste ronde perst hij er met zijn oude banden zo een 7e tijd uit, bijna gelijk aan zijn snelste tijd van zaterdag. Geweldig gedaan. Voor de start waren opa Teun en oma Ria samen met neef Nick gearriveerd om Sen vandaag aan te moedigen. De omstandigheden waren prima, want het was een zonnige dag met fijne temperaturen.

Race 1

Ik was erg zenuwachtig bij de start, want na start/finish zijn er een paar moeilijke bochten na elkaar en hoop je dat het goed gaat en alle 28 karts op de baan blijven. De eerste paar bochten gingen goed, maar bij de chicane kreeg Sen een tikje en gleed de baan af. Hij kon zijn kart zelf uit het zand trekken en ging verder met een flinke achterstand op de rest. Petje af voor Sen zijn instelling want hij knokte zich terug met goede tijden en wist Nina en Aaron nog voorbij te komen en sloot al bijna aan achter Max.

Race 2

Tweede race starten op plaats 24, natuurlijk verre van ideaal. De start verliep redelijk en er waren geen noemenswaardige incidenten. Sen wist zich naar voren te rijden naar de 19e plaats, maar er had zeker meer in gezeten. De rondetijden waren weer prima, maar het gaat bij een race om inhalen en op dat punt moet Sen nog veel leren, maar daar nemen we dit seizoen de tijd voor. 

Race 3

Starten op plaats 19 aan de binnenkant en de start ging aardig, maar na een paar ronden vloog Sen vlak voor de chicane van de baan af zonder iemand in de buurt, hij verremde zich zei hij later. Dat mag eigenlijk niet meer maar laten we het houden op gebrek aan concentratie en vermoeidheid. Sen kon gelukkig verder op grote achterstand van de rest. Sen was behoorlijk in gevecht met zijn kart, maar later in de race zag het er strakker uit en geconcentreerd reed hij het gat dicht en wist  nog een paar rijders in te halen. Met zijn rondetijden zat het goed en die waren op niveau om bijna in de top 10 te rijden, maar Sen kwam als 21-ste over de finish.

Ik was wel een beetje teleurgesteld na afloop. De rondetijden van Sen zijn prima, maar het rijden van een goede race en inhalen van anderen is een andere kunst. Dat is een kwestie van veel wedstrijden rijden en ervaring op doen. Het zit er in, maar komt er nog niet uit. Ik gun het Sen zo dat hij dit een keer kan verzilveren.

Ik roep zelf steeds dat we dit jaar niets moeten verwachten en dat het een leerjaar is. We zijn nu halverwege het seizoen. Mooi is dat Sen opgewekt uit zijn kart stapt en veel plezier heeft met het rijden en racen. De sfeer in het team is onderling uitstekend en iedereen helpt elkaar.

Alle mensen van Montfoort Motorsport, DHP Karting, rijders en monteurs bedankt voor het mooie weekend en tot eind juni in Hahn! Opa Teun, oma Ria en neef Nick bedankt voor jullie aanmoedigingen, we vonden het leuk dat jullie er bij waren!! 

Race 2 Eindhoven 20 april 2014

Proloog

Na de eerste wedstrijd in maart in Eindhoven zijn we gestaag doorgegaan met de trainingen in combinatie met het toch wel drukke voetbal programma. Wel hebben we het lood zelf op een andere, betere, manier verdeeld over de kart.

Inmiddels hebben we de nieuwe baan in Lelystad een paar keer getest, daar waar het voor Sen allemaal is begonnen.  

Tijdens trainingen blijkt dat Sen nog moeite heeft met de andere manier van rijden op een tweetakt machine. Het agressiever remmen durft hij nog niet echt, maar dat komt vanzelf. Rijden, rijden, rijden en kilometers maken. 

De volgende wedstrijd in Eindhoven staat op het programma, de baan lay-out is gewijzigd naar de snelle variant, dus zonder ‘Mickey Mouse’ bochten; Sen vindt dat prettiger, dus ben benieuwd. Zaterdag de gebruikelijke vier blokken met trainingen, formaliteiten zoals inschrijven, keuring en bandenuitgifte met als afsluiter de kwalificatie aan het einde van de dag. Op eerste Paasdag gaan wij de zondagsrust verstoren met onze stille, zuinige en betrouwbare Rotax Max tweetaktmotor en worden de vrije training en drie races gereden.  

Ons snelle paasontbijt nuttigen we weer in het Tulip Inn op Eindhoven Airport op een paar minuten afstand van het circuit. Daar slapen we weer een nachtje. We gaan er met het hele Kosmic Team weer een mooi weekend van maken. 

Op zondag komen naast onze vaste supporters opa Teun en oma Ria ook Mels en Madelon voor het eerst naar Sen in zijn Minimax kijken.

Verslag
Voor de tweede race van dit seizoen vertrokken we zaterdagmorgen wederom in alle vroegte richting Eindhoven. Lekker rustig op de weg. Net als bij de eerste race was de baan bij aankomst nat en reed Sen de eerste training op zijn oude regenbanden om een beetje in te komen. De volgende trainingen scheen het zonnetje en was het prima weer. De tweede sessie noteerde Sen nog snelle tijden, maar de sessies daarna liepen de tijden op. Misschien slijtage van de banden.
Om 17.15 uur dan maar met nieuwe banden, net als iedereen, de kwalificatie rijden. De eerste ronden moeten de banden nog wat ingereden worden en is de grip niet optimaal. Sen reed aan het einde van de kwalificatie zijn beste tijd, maar die was niet genoeg om bij de eerste 20 te komen.
Sen mocht op eerste paasdag starten op plek 21, aan de binnenkant van de baan. Na afloop van de kwalificatie monteerden we weer de ´oude´ banden voor de vrije training de volgende ochtend, zodat hij in race 1 pas zijn nieuwe banden hoefde te gebruiken.
De spullen daarna opgeruimd en vertrokken naar het hotel. Samen een hapje gegeten bij de Mispelhoef aan de bar en dat was gezellig. Daarna nog even vliegtuigen kijken in de vensterbank van de hotelkamer en op tijd naar bed.
Zondagochtend vroeg de vrije training op zijn oude banden en daar reed Sen hele mooie tijden, die sneller waren dan de hele zaterdag. Hij noteerde een 14e plek, maar dat zegt in een training niet veel.

Race 1
De eerste race starten op plek 21 aan de binnenkant en de start verliep goed. Sen kon niet echt een potje breken en net als bij de eerste race vorige maand reed Sen afwachtend. Hij liet zich in het begin veel te makkelijk aftroeven door Scott en Luna die bij de start nog achter hem stonden. Er waren mogelijkheden om tijdens de race in te halen, maar Sen bleef er achter. Hij was sneller, maar deed er niets mee. Hierdoor eindigde hij op plek 22. Jammer, jammer.
Na binnenkomst bleek dat er een stuk uit de magnesium achtervelg van Sen was afgebroken door een botsing met Riley waar Sen niets aan kon doen overigens.
Terwijl ik de ketting vlak voor race 2 smeerde zag Stef dat de achteras van Sen zijn kart krom was. Paniek, want we hadden nog maar zo´n 5 minuten voordat we naar de start moesten.
Wat een geluk dat we zoveel vakmensen om ons heen hebben binnen het team van DHP en Montfoort Motorsports. Iedereen kwam gelijk in actie en door fantastisch teamwerk was de kart ruim voor de start weer helemaal gereed. Grote klasse mensen!

Race 2
Sen startte vanaf plek 22 aan de buitenkant en kwam goed door de eerste bocht. Hij haakte goed aan en deed zowaar een mooie inhaalactie, ik dacht op Scott. Hij had in het begin mooie en sportieve gevechten met Riley en had moeite om hem achter zich te houden. Verderop in de race profiteerde hij van een gevecht tussen twee andere rijders, waardoor hij ze kon inhalen. Dit was een snaarstrakke race van Sen en hij zat prima in zijn ritme. Sen eindigde op een hele keurige 17e plaats voor Beau en Niek.

Race 3
Het resultaat van tweede race gaf me goede moed voor de laatste race van de dag, want Sen mocht nu starten vanaf de 17e plek aan de binnenkant. De start verliep goed, maar in de eerste ronde verloor Sen ongeveer 3 of 4 plaatsen. Ongelofelijk, hij liet andere rijders veel te gemakkelijk binnendoor voorbij. Dat was zo ontzettend jammer! Vanaf dat moment beet hij zich wel weer vast en vochten Riley en Sen mooie duels met elkaar uit. Uiteindelijk wist hij Max en Riley achter zich te houden en kwam hij toch nog op plek 18 over de finish, ook omdat Thom door een crash niet verder kon.

Over de gehele dag leverde dit Sen een 18e plaats op, een plekje hoger dan de eerste race vorige maand. Maar er zit wel meer in. Een betere kwalificatie rijden is absoluut nodig en net als vorige maand was Sen ook dit keer in de eerste race te lief, te aardig en niet scherp genoeg. Hij kan inhalen, maar moet het wel doen. Alleen hij kan dat beslissen en daar is vertrouwen voor nodig. Verder hebben we genoten van twee schitterende dagen in een goede sfeer en met de ondersteuning van het hele team en de gezelligheid van coureurs en monteurs.

Opa Teun, oma Ria, Madelon en Mels bedankt voor de aanmoedigingen zondag. We hebben na het opruimen gezamenlijk met een hapje eten de dag afgesloten.

We kijken uit naar de volgende race op 4 mei op het vernieuwde circuit van Spa-Francorchamps in België!