Race 6 Circuit Park Berghem 21 augustus 2016

Vrijdagochtend even na half elf reden we het paddock in van Circuit Park Berghem.
Het was al druk, heel erg druk; natuurlijk vanwege de vakantieperiode.
We hebben in de vakantie wel een paar keer kunnen trainen op Berghem en dat ging lekker, dus met het vertrouwen zat het wel goed.
Het was een warme dag en we konden vandaag 4 sessies rijden van een kwartier.
De eerste sessie meteen BAM een super snelle tijd, die we de rest van de dag gewoon niet meer konden verbeteren. Alleen in de laatste sessie kwamen we heel dichtbij.

Op zaterdag reden we wederom 4 sessies volgens het schema. Het was nu drukker op de baan, want alle rijders waren er nu. Het was weer een warme dag.
Rondetijden waren de hele dag stabiel en goed. Met nieuwe banden zijn beste tijd verbeterd, dus dat gaf ook vertrouwen. Helaas bracht de wedstrijdmotor niets extra's, dus zouden we met de eigen motor starten. Laatste sessie nog iets geprobeerd met bandenspanning, maar dat pakte verkeerd uit.

Kwalificatie einde van de dag. Samen met Rick tegelijk vrij laat naar buiten en dat pakte weer goed uit voor ze. Rivaldo was bloedsnel en moesten ze voorbij laten na enkele ronden, maar ze konden goed aanhaken. Sen kon het gaatje naar Rick ook dichtrijden tot een paar ronden voor het einde, alleen Rick perste er in de laatste ronde nog een P2 uit en voor Sen een hele mooie P6. Sen reed z'n snelste tijd ooit op Berghem in de kwalificatie. Super knap gedaan!
Rivaldo was duidelijk de snelste. De nummers 2 t/m 6 zaten binnen een tiende van een seconde.

Voor zondag was slecht weer voorspeld.
De vrije training op zondagochtend de motor warm rijden. Het was nog droog, Sen reed rustig, maar zette een keurige 8e tijd neer. 

Race 1
Heel veel stress in de paddock! Regen, droog, regen, droog. Iedereen kwam op regenbanden parc ferme in, maar uiteindelijk wisselden ze allemaal naar slicks, behalve Sen. Richard kon het niet meer op tijd omzetten. Een verkeerde keuze.
Dat betekende ook meteen dat Sen kansloos zou zijn vandaag voor een goede klassering, wat hij zo verdient.
Met regenbanden op een droge baan ben je ongeveer 3 tot 4 seconden langzamer per rondje en zo zakte hij af van P6 naar P25.
Ik kon wel janken en mijn vader ook. Richard was er natuurlijk ook doodziek van.
Sen was opvallend rustig na afloop. Goed van hem, daar mag hij trots op zijn. In deze sport leer je wel omgaan met teleurstellingen…Hij kon er ook helemaal niets aan doen natuurlijk.

Race 2
Het begon te regenen, maar dan ook echt hard te regenen.
Onze goede regenbanden hadden we in de eerste race helemaal kapot gereden, dus Sen moest starten op hele nieuwe banden. Dat is balen, want het duurt wel 8 of 9 rondjes voordat die een beetje grip krijgen. Afijn, opwarmronde, twee keer werd de start afgebroken, dus de banden van Sen waren in ieder geval al een beetje ingereden.
Sen kon naar voren rijden, reed een prima race en kwam als 12e over de streep. In de laatste ronde wist hij nog twee rijders in te halen. Gewoon goed gedaan.

Race 3
Het was droog geworden, de zon scheen zelfs, maar de baan was nog echt nat. Iedereen startte de laatste race weer op regenbanden. Sen had zich voorgenomen om echt naar voren te knallen.
De tweede bocht ging het helemaal mis. Een rijder voor Sen tikte zijn voorganger van de baan en die kwam precies voor Sen terecht, crash! Hij kon verder met een hele kromme stuurstang en kromme spoorstang.
Starten als 6e, na 2 bochten 30e en met alles krom nog terug rijden naar 21. Eigenlijk nog ongelofelijk.

Overall een teleurstellende 20e plek. Een plek waar Sen echt niet hoort te staan; dat doet een beetje pijn, zeker na alle inspanningen en goede trainingen.

Na een paar nachten slapen is de emotie wat gezakt. We weten wat er fout is gegaan.
Ik wil vooral de nadruk liggen op de positieve dingen. De snelheid van Sen was erg goed, de kart staat goed afgesteld en Sen heeft vertrouwen.
Sen rijdt elke sessie snaarstrak en stabiel. Ook over een hele dag, fysiek is hij goed in orde. Prima focus. Zeker na de eerste race heel knap hoe Sen met de teleurstelling is omgegaan.

Richard bedankt voor het sleutelen en de gezelligheid.
Sen maakt fouten, ik maak fouten en ook een monteur maakt fouten. Daar leren we van en we gaan verder. We moeten vooruit. Er komt een moment dat alles klopt, dat moment is dichtbij.

Bedankt iedereen van team Montfoort Motorsport voor de ondersteuning.

Opa Teun en oma Ria, trouwe supporters: bedankt voor jullie aanmoedigingen ter plaatse en ook voor Madelon en Hedi voor  het volgen van de livestream, de steun en het mee leven!

11 september a.s. de 7e wedstrijd in Veldhoven! 

Race 5 Spa-Francorchamps 10 juli 2016

Donderdagmiddag na school van Sen reden we eerst naar Ouderkerk aan de Amstel. Daar stond bij onze sponsor Geijsel Kroon een heerlijke BBQ klaar, zodat we een goede bodem hadden voor onze lange reis naar Spa-Francorchamps.
Het werd inderdaad een lange reis door de drukke avondspits, maar rond 20.15 uur reden we de paddock in en lieten daar de aanhanger achter en reden door naar ons B&B. Dat zag er heel gezellig uit met een zwembad en bij aankomst werd ons meteen een drankje aangeboden waar we wel aan toe waren. We waren precies op tijd voor de EK halve finale Frankrijk-Duitsland.

Volgende ochtend een ontbijt buiten op het balkon in het zonnetje met uitzicht op tuin en zwembad. Wat een super vakantiegevoel, echt geweldig!

We vertrokken op tijd naar de baan waar monteur Richard de kart al klaar had staan voor de training.
Het was prima weer, niet te warm, lichtbewolkt.
Tijdens de eerste sessie zag Richard dat Sen de baan wat te ruim nam en strakker langs de kerbs moest sturen. Dat ging vanaf de volgende sessie goed en daarna werd Sen sneller en sneller. De lastige chicane voor start-finish nam hij heel netjes en de rondetijden waren heel constant; dit zag er goed uit. De laatste sessie denk ik dat Sen de snelste op de baan was. Het is maar een training, maar toch. Mooie afsluiter en lekker terug naar B&B voor een plons in het zwembad en daarna gegeten bij een fantastische Italiaan.

Op zaterdag reden we de 5 sessies volgens schema. Het was weer prima weer!
De tweede sessie probeerden we de wedstrijdmotor, maar daar reed Sen niet sneller mee.
Ook de derde sessie met wedstrijdmotor en met nieuwe banden. Dat ging wel sneller, maar Sen vertelde na afloop dat hij voelde dat hij met zijn eigen motor harder kon rijden.
En dat bewees hij in de 4e sessie door inderdaad harder te rijden. We gaven Sen daarom de 5e sessie rust, zodat hij energie kon sparen voor de kwalificatie.

Voor mij was de kwalificatie wel een kippenvel momentje. Want wat hebben Rick en Sen goed samengewerkt, zoals ze vooraf met elkaar hebben afgesproken. De eerste 6 ronden Sen op kop met snelle tijden en na 6 ronden nam Rick de kop over en reden ze samen naar P5 en P6. Voor Sen de eerste keer een top 10 kwalificatie, echt top!

Na opruimen terug naar B&B voor een snelle plons en het was etenstijd.
's Avonds met opa Teun en oma Ria gegeten bij Le Chalet Suisse. Opa en Oma waren weer speciaal naar Spa gekomen voor de kwalificatie van Sen om hem aan te moedigen.  Ze trakteerden ons, dat kwam natuurlijk door de goede kwalificatie van Sen haha.

De vrije training op zondagochtend was alleen nuttig om de motor warm te rijden. 

Race 1
Sen startte op P6 aan de buitenkant en dat is op Spa niet echt prettig met twee bochten naar rechts achter elkaar; dan wil je liever aan de binnenkant zitten. Hij kwam na de start in het gedrang en verloor direct een plek aan Rivaldo wat op zich geen schande is. Wel mag hij er van mij wel wat dichter op zitten bij de start; Sen is dan te lief en te aardig.
Tijdens de race zagen we iets wat we het hele weekend niet hebben gezien: achterom kijken….
Hoe is het mogelijk als je zo snel bent het hele weekend, dat je nog kijkt wat er achter je gebeurt. Alsof iemand hem kon inhalen met zijn snelheid. Soms wel 7 of 8 keer per rondje keek hij over zijn schouder.
En verdedigende lijnen rijden met een voorsprong van 5 meter, waardoor zijn exit zo slecht was dat hij inderdaad de volgende bocht zowel Nina als Riley tegelijk binnendoor liet passeren.
Dit paste niet bij het beeld van de trainingen op vrijdag en zaterdag.
P9 op de finish was goed en toen hij aan het einde van de race zijn concentratie terug vond reed hij het gat snel dicht naar Riley en Nina, maar kon ze niet meer inhalen.

Race 2
Na afloop van de eerste race zijn er heel wat mensen geweest die met Sen hebben gepraat en hem vooral op het hart hebben gedrukt om vooruit te kijken en niet te verdedigen.
Voordeel is dat Sen nu aan de binnenkant mocht starten op P9. De start was iets beter, maar hij verloor toch meteen een plek aan de ruw rijdende Gilles. Die plek won hij later weer terug en ging daarna op jacht naar Riley, waar hij snel naar toe reed. Daar waar hij in de eerste race zowel Nina als Riley binnendoor moest laten, plaatste hij op diezelfde plek een mooie inhaalactie op Riley. De ronden daarna kon hij langzaam een gaatje slaan, maar kon hij helaas Nina niet meer bij halen, hoewel hij het gat zichtbaar dicht reed. P8 was prima. Snelheid was weer goed.

Race 3
Het was een hele warme dag in de Ardennen en ik was blij om te zien dat Sen na de 2e race echt bewust zijn rust pakte en op een stoel ging zitten en wat spelletjes speelde op mijn telefoon.
Want 3 races op een dag kost ontzettend veel energie en je moet 100% scherp en fit zijn.
De derde en laatste race mocht Sen starten op P8 aan de buitenkant en hij had een goede start en had meteen Nina voor hem ingehaald, maar had Gilles op zijn achterbumper. Op het rechte stuk werd Sen ingehaald door Gilles maar even later wist Sen hem weer in te halen op een bochtiger deel, waar Sen dit weekend onverslaanbaar was. Nina ging met Sen mee langs Gilles.
Hij sloeg een gaatje met Nina en reed richting Kobe en Rivaldo. Dat gaatje reed hij langzaam dicht en aan het einde van de race in de allerlaatste ronde moest Kobe alles in het werk zetten om Rivaldo achter zich te houden en die twee raakten elkaar. Sen leek bijna nog de lachende derde te worden, maar koos er toch voor om achter ze te blijven en kwam als 7e over de finish.

Overall een 8e plek is prima resultaat. Zeer constant en snel gereden, goede kwalificatie. Goed gedaan Sen. Extra trots dat je dit hebt gepresteerd, terwijl je al twee jaar niet op dit circuit hebt gereden!
Niet meer achterom kijken en het podium komt serieus in zicht voor je.

Richard bedankt voor het sleutelen en de gezelligheid.
Bedankt iedereen van team Montfoort Motorsport in de papa's en mama's in de MiniMax tent voor een perfect weekend, de gezelligheid en de ondersteuning.

Opa Teun en oma Ria, bedankt voor jullie aanmoedigingen ter plaatse en ook voor Madelon, Hedi en Abe voor jullie steun en het kijken van de livestream en het mee leven!

We hebben nu zomerstop en pakken 21 augustus de draad weer op in Berghem!

Race 3 Veldhoven 22 mei 2016

Verslag
Vrijdagochtend waren we op tijd bij Circuit De Landsard in Veldhoven, het was druilerig weer. We hadden de kart in de aanhanger staan, maar de motor had Hans mee, want die had een nieuwe zuiger gekregen vanwege regulier onderhoud.
De tenten waren het vorige weekend al opgebouwd, dus we konden na montage van de motor het circuit op om de motor in te rijden en te trainen.
Heel wat sessies kunnen rijden in de regen en dat ging steeds beter, vooral na de aanwijzingen van Richard.
Vanaf 14.00 uur reden we in groepen en de laatste twee sessies reden we op slicks en een droge baan. De baan veranderde telkens, waardoor we met de rondetijden niet zoveel konden doen, maar Sen kreeg meer dan voldoende rijtips van Richard, die hij probeerde toe te passen. Dat ging best aardig!
Einde van de dag naar ons hotel, daar lekker gegeten, maar eerst wilde Sen natuurlijk zwemmen in het mooie binnenzwembad.

De volgende ochtend konden we een beetje rustig aan doen, want de eerste training was pas om 10.15 uur.
Vandaag stonden er 3 trainingen van een kwartier op het programma en 1 training van tien minuten. Daarna tien minuten kwalificatie.
Wat een verschil met gisteren qua weer; ik liep rond in korte broek en t-shirt, heerlijk!

Op nieuwe banden reed Sen de tweede sessie sneller. Dat kwam ook, omdat Sen steeds beter ging rijden en dat was goed om te zien. Het zag er steeds stabieler uit.
Opa Teun en oma Ria waren aangekomen om Sen aan te moedigen bij de kwalificatie. 
Het plan was om Sen achter Rick de baan op te laten gaan bij de kwalificatie, maar dat lukte niet helemaal. Sen reed voor zijn doen een hele aardige kwalificatie. Hij begon al sterk en reed aan het einde een tijd lang op de 8e plek en reed achter Rik Koen, die hij goed kon volgen. Op teken van Richard liet Sen zich terugvallen en kwam hierdoor achter Aaron terecht, terwijl Sen in de kwalificatie sneller was, maar niet langs hem kwam. Uiteindelijk viel Sen terug naar een 12e plek. Niet heel ontevreden, want het rijden zag er echt goed uit.

Voor zondag werd een heleboel regen voorspeld, dus we hadden twee sets regenbanden op velg klaarstaan.
Zaterdagavond aten we bij ons vaste adres de Mispelhoef met opa Teun en oma Ria en zaten we lekker op het terras buiten.

Tot m'n verrassing was het zondagochtend nog droog en konden we met een oude set slicks de vrije training rijden, die alleen nuttig was om de motor goed warm te rijden.

Race 1
Het was nog steeds droog! Wel was de race bijna een uur vertraagd door een rode vlag situatie bij de Micromax.
Na de start zat Sen klem en kreeg in het begin van de race op meerdere plekken een paar flinke tikken, waardoor hij wel 4 of 5 plaatsen verloor. Uiteindelijk wist hij weer een paar rijders in te halen, maar bleef daarna heel lang achter Roderick rijden, terwijl hij sneller was en meerdere mogelijkheden had om in te halen; hij deed het alleen niet. Achter hem kwam Nina snel dichterbij. Sen was meer bezig met verdedigen, blokken en achterom kijken, dan zich te concentreren op het rijden. Nina haalde Sen en Roderick uiteindelijk in en was ook sneller. Ook Lars van der Laan haalde Sen nog in. Door een straf voor Kevin klom Sen toch weer een plekje omhoog in de uitslag. P13 was het resultaat. Sen was ontevreden over zijn eigen race en we wisten dat hij dit wilde rechtzetten.

Race 2
Het was nu gaan regenen en de baan was kletsnat. Er was geen enkele twijfel dat iedereen op regenbanden zou moeten starten.
Sen had weer een goede start en won een paar plekjes na wat strubbelingen in de eerste bocht. Sen had mooie gevechten. Vooral een sportief gevecht aan het einde van de race met Dani, die hij voorbij moest laten gaan, maar waar hij daarna heel goed achter bleef. Ze leken allebei ongeveer even snel en veel mogelijkheden om in te halen waren er voor Sen eigenlijk niet. Op de streep was het verschil 0,1 seconde in het voordeel van Dani en Sen kon Rivaldo nog net achter zich houden. Een keurige P8.

Race 3
Sen liet in deze race het beste van zichzelf zien. Het regende niet meer zo hard als tijdens de tweede race, maar de baan was nog goed nat.
Weer een prima start, waarbij Sen na inhaalacties over en weer zijn meerdere moest erkennen in Rivaldo, die ook sneller was.
Sen zette wederom de jacht in op Dani van Dijk, die het tempo van de tweede race niet kon evenaren en uiteindelijk plaatste Sen een mooie en nette inhaalactie en wist heel langzaam een gaatje te slaan, op de streep van ruim een seconde. Hij liep zelfs ook in op Rivaldo, maar die was niet meer te achterhalen en reed 2,5 seconden voor Sen. Dat betekende voor Sen een 7e plek, zijn beste resultaat tot nu toe. Klasse en mooi race werk!

Echter, toen we 's avonds thuis kwamen bleek dat Rick en Mike een DQ hadden gekregen en Sen zelfs opschoof naar P5 in de laatste race. Met gemengde gevoelens, want we gunden Rick zijn eerste plaats met een pole op zaterdag en 3 duidelijke overwinningen. En dat gold ook voor Mike z'n 2e plaats.

Over de drie races een overall 6e plek is gewoon weer een Super resultaat om trots op te zijn; voor Sen, maar zeker ook voor Richard!  Zo blij met deze samenwerking!
Hoewel we nog maar drie races hebben gehad is Sen wel al opgeklommen naar de 9e plaats in het klassement.

Bedankt iedereen van team Montfoort Motorsport voor een perfect weekend, de gezelligheid en de ondersteuning.

Opa Teun, oma Ria en Madelon voor jullie aanmoedigingen ter plaatse, maar ook voor de familie Veldkamp/Meijerink voor jullie steun en het kijken van de livestream en jullie leuke en enthousiaste berichten!

19 juni is de volgende race in Kerpen, Duitsland.

Race 4 Kerpen 19 juni 2016

Het weekend voor de race in Kerpen hadden we al een dagje getraind in Kerpen en we sloten die trainingsdag af met een goed gevoel.

Donderdagavond laat kwamen we aan in Kerpen op ons overnachtingsadres; we sliepen niet zo lekker de eerste nacht.
Vrijdagochtend op tijd naar de baan waar de weersverwachtingen voor die dag regen voorspelden.
Gelukkig konden we nog een paar sessies met droog weer rijden en Sen had een goede focus en de tijden waren prima.
Overschakelen naar de regenbanden was lastig voor Sen. Hij had moeite en reed voorzichtig. Het regende in de middag soms zo hard dat het zicht heel slecht was en ik kan me voorstellen dat dit niet lekker rijdt.
Hij was helemaal doorweekt en was blij dat hij droge kleren aan kon. De natte bende hing te drogen op de badkamer met de verwarming aan.
Daarna met een leuke groep gegeten bij de Michael Schumacher kartbaan in het naastgelegen Italiaanse restaurant.

Op zaterdag reden we de 4 sessies volgens schema. De eerste sessie was nog droog en de laatste dacht ik ook. Maar de andere twee sessies waren behoorlijk nat en lastig voor Sen. We wisselden tussen goede en minder goede regenbanden. We konden de wedstrijdmotor niet proberen in de regen, dus reden we de wedstrijd met onze eigen motor.
Uiteindelijk vonden we wel de juiste afstelling voor regen.
In tegenstelling tot de verwachting was de kwalificatie niet in de regen, maar op een zo goed als droge baan, dus vertrok iedereen op slicks.
Sen reed samen met Rick laat de baan op met vrije ruimte voor ze en op nieuwe banden. Het zag er goed uit en Sen reed een tijdje op plek 5, maar zakte terug naar P11. Op zich een goede uitgangspositie voor de race.
 
's Avonds gezellig met opa Teun en oma Ria gegeten, weer bij de Italiaan, want die waren speciaal naar Sen gekomen om hem aan te moedigen al vanaf de kwalificatie.

De weersvoorspelling voor zondag was goed en dat zou voor Sen goed uit moeten kunnen pakken.

De vrije training op zondagochtend stelt nooit veel voor, maar toen ik Sen zag rijden verbaasde ik me wel een beetje, het leek alsof het niet echt hard ging en met weinig focus en overtuiging. P17 in de training zegt niet veel, maar ik had liever P10 gezien eerlijk gezegd.

Race 1
Sen startte aan de binnenkant en dat is op Kerpen wel prettig vanwege de eerste bocht na start-finish. Hij kwam slecht weg bij de start achter Rick en er viel een heel gat waardoor het plan om samen met Rick naar voren te rijden in duigen viel. Hij kreeg nog een paar flinke klappen in de eerste bocht en verloor wel 6 of 7 plekken. Bij de laatste bocht was Sen ongeduldig en tikte Estella bijna van de baan af en ging door het gras en belandde zelf in een crash; einde race nog voor start-finish.
Een flinke blauwe plek op z'n arm en een pijnlijke pols en hand.
 
Race 2
Sen startte op P24 en het idee was om er maar het beste van te maken en hem te laten racen.
De start was weer druk en rommelig, maar het lukte Sen om gedurende de race wat rijders in te halen en naar voren te rijden. Sen eindigde op P16 en dat lijkt op het eerste gezicht goed.
Toch was het rijden niet zoals hij kan. Als hij alleen rijdt gaat het prima en rijdt hij de goede lijnen en is geconcentreerd. Zodra hij achter iemand zit maakt hij te veel fouten, wordt afgeleid, kijkt meer achterom dan vooruit, is bezig met klepje radiator voor temperatuur motor etc.
8 rijders inhalen is prima, maar met meer focus en concentratie op eigen rijden had hij er wel 12 kunnen inhalen met zijn snelheid.
Het percentage fouten moet omlaag. Deze race ging 40% goed, terwijl het zo'n 80% moet zijn. En dat kan Sen ook.
Ja, we zijn kritisch. Maar wij hebben gezien hoe ongelofelijk goed en hard Sen heeft gereden in de trainingen en dat zagen we in de races onvoldoende terug.
Trainen is iets anders dan een race, terwijl hij echt over de juiste race spirit beschikt. 

Race 3
Ik had nog wel het gevoel dat de top-10 in de laatste race haalbaar moest zijn met zijn snelheid.
Sen begon best heel goed aan deze laatste race. Hij keek zoals met Richard afgesproken minder om en alleen op de plek waar ze hadden afgesproken.
Ik zag een paar fraaie inhaalacties en goed uitremmen voor de bocht; de snelheid was er echt wel.
Na 3/4 van de race zag ik hem terugvallen. Achteraf zei hij me dat z'n gas een keertje bleef hangen en dat kostte hem meteen 2 plaatsen, maar hij vond toch wel weer de aansluiting.
Toch raakte hij zo'n 7 ronden voor het einde van de baan door een stuurfout ging hij te ver over de kerb, waarbij zijn tandwiel helemaal krom was en de ketting er af lag. Einde race.
Achteraf klaagde hij dat hij te veel last van zijn hand had om goed te kunnen sturen, dat zal meegespeeld hebben. Je moet in dit sterke veld op dit niveau altijd minimaal 100% zijn. 

Een overall 23e plek en twee uitvalbeurten in 3 races is gewoon een dramatisch weekend. Dit is wel een teleurstelling na de goede resultaten van vorige twee races.
Afijn, het is niet anders. Laten we de goede dingen mee nemen naar de volgende wedstrijd in België en blijven trainen.

Richard bedankt voor het sleutelen en je 'mentale begeleiding' van Sen. Ik hoop dat die papagaai iemand anders gaat zoeken…
Bedankt iedereen van team Montfoort Motorsport voor een perfect weekend, de gezelligheid en de ondersteuning.

Opa Teun en oma Ria, bedankt voor jullie aanmoedigingen ter plaatse en ook voor Madelon, de familie Veldkamp/Meijerink voor jullie steun en het kijken van de livestream en het mee leven!

Over drie weken, 10 juli,  de volgende race in Spa-Francorchamps.

Race 2 Hahn 10 april 2016

Verslag
Donderdagmiddag na school vertrokken we al richting Hahn in Duitsland voor de verste wedstrijd van het seizoen. Hahn is een baan met mooie herinneringen. Sen haalde daar zijn eerste podium in 2012 in de Honda Cadet met een 2e plaats en een jaar later herhaalde hij dit.
Vorig jaar stond Hahn niet op de kalender van de Chrono, maar het eerste Minimax seizoen in 2014 reed Sen in de 3e race ook naar een knappe 10e plaats.
Door alle files in Nederland kwamen we donderdagavond laat aan in Hahn. We werden zeer hartelijk ontvangen door Michael & Maria Snider, ons vaste adres sinds jaren.
Deze lieve mensen zijn zo ontzettend gastvrij en hebben een geweldige accommodatie. Het is zeldzaam om te zien hoe graag ze het ons naar de zin maken. Dit doet niemand ze voorlopig na.

Vrijdagochtend waren we om 9.00 uur bij de baan om uit te laden, op tijd voor de eerste training om 10.15 uur. Richard was er ook, dus we konden meteen aan de slag. 

Ten opzichte van 2014 bleek al snel dat iedereen nu een stuk harder reed. De eerste sessie op vrijdag vielen de rondetijden en het rijden zelf nog erg tegen. Hahn is een snelle en lastige baan met heel veel grip. Maar in de loop van de dag kregen we de afstelling aardig voor elkaar, verbeterde Sen zich telkens en was het verschil met de top nog zo'n 0,3 seconden. Daar konden we tevreden over zijn. Na alle 6 de trainingen was Sen behoorlijk moe geworden. Dit was wel een hele nuttige dag. 

Op zaterdag was het natuurlijk een stuk drukker, omdat alle rijders er nu waren. We hebben getraind met nieuwe banden en de wedstrijdmotor, maar kregen de tijden van vrijdag niet meer op de klok helaas.

De data en de tips van Richard (en Stef) lieten Sen zien dat er nog veel verbetering viel te halen. Met name in de juiste lijnen en enkele rempunten. Natuurlijk gingen er ook dingen goed. Zeker met de rempunten in de hairpin achterop het circuit verbeterde hij zichzelf echt goed.
Maar de bochten na start-finish gaven een wisselend beeld. De ene ronde zag het er goed uit en de volgende ronde weer niet.
Sen moet spierballen gaan trainen om meer kracht te krijgen zodat hij rustiger gaat sturen.

Het leek me een goed plan om Sen een beetje vooraan te laten starten bij de kwalificatie, zodat hij niet te veel last zou hebben van langzamere rijders. Immers, met 7 minuten was er maar weinig tijd voor het zetten van een goede ronde.
Op zich zat Sen best in een redelijk groepje om een goede tijd neer te zetten, maar uiteindelijk reed hij zich vast terwijl hij wel sneller was.
Hij had beter een gat van 50 meter kunnen laten vallen in plaats van 5 meter. Hij moet dat echter zelf gaan zien en begrijpen.
De onderlinge verschillen bleken minimaal, maar Sen moest genoegen nemen met een 16e start tijd op zondag, die hij klokte in de laatste ronde. 

De vrije training op zondag was alleen nuttig om de motor een beetje warm te rijden, want we reden met andere banden en andere velgen.

Race 1
Het was zonnig en een stuk warmer dan vrijdag en zaterdag!
De start van Sen was goed en hij schoof meteen een aantal plekken op. Hij reeds zelfs ergens op P10 aan het begin van de race. Maar hij had moeite om het tempo te volgen en concentreerde zich meer op zijn voorgangers dan op het rijden. Hij maakte te veel fouten en verloor hierdoor een paar plekjes. In de laatste ronde vergat hij bij de hairpin te verdedigen en daar maakte Scott dankbaar gebruik van. Eigenlijk was alleen de start goed en hebben we geen aanvallende acties gezien helaas. Hij durfde niet door te zetten.
Door straffen van anderen schoof Sen naar P12, dat viel mee.  

Race 2
Het was erg druk bij de eerste bocht na de start, maar Sen kwam er aardig doorheen en zat er goed bij. Achterop het circuit had hij na een paar rondjes last van een crash voor hem die hij niet kon ontwijken, maar gelukkig kon hij verder. Hij verloor wel een paar plekken en veroverde weer wat plaatsen terug. Gelukkig zagen we nu eindelijk wat inhaalacties op verschillende plekken op het circuit.
Opvallend in deze race was dat hij het 2e deel van de race veel rustiger stuurde en dus ook veel betere tijden reed. Nu verdedigde hij zijn plek wel goed, maar was het wel een beetje teveel van het goede met al dat omkijken. De snelheid zat er goed in en Sen reed weer de snelle tijden van vrijdagmiddag, dit was prima!

Race 3
De derde en laatste race gaf ongeveer hetzelfde beeld als de tweede race. De start ging best goed en hij kon lekker meerijden. Ook nu weer teveel omkijken wat er achter hem gebeurde en op een gegeven moment reed hij hierdoor zelfs het gras in na de hairpin omdat hij zijn concentratie volledig kwijt was. Kostte hem meteen een plek die hij later weer terug pakte. Gelukkig erkende en herkende hij dit na afloop met een lach.  
Sen reed weer een strak tweede deel van de race en had wat geluk met gevechten en botsingen voor hem, waarmee hij uiteindelijk opschoof naar P9 over de finish. Door een straf van Kevin schoof Sen zelfs op naar P8, zijn beste resultaat ooit.

Over de drie races een overall 8e plek is gewoon een Super resultaat om trots op te zijn! 
Hier kunnen we (Richard en Sen) verder mee naar de volgende wedstrijd in Eindhoven.

Het was weer een mooi weekend in Hahn, wat ons betreft het hoogtepunt van het seizoen.
Het zou geweldig zijn als deze baan open blijft.

Bedankt iedereen van team Montfoort Motorsport voor een perfect weekend en de ondersteuning.

En tot slot natuurlijk heel veel dank aan Richard voor het zoeken naar en vinden van de juiste afstelling en de samenwerking met Sen!