Race 8 Genk 2 oktober 2016

Donderdagmiddag op weg naar Genk kwamen we in één van de drukste avondspitsen van 2016 terecht, maar uiteindelijk kwamen we in de loop van de avond veilig aan in de paddock van Circuit Horenbergsdam in Genk. Het begon al donker te worden.
Na het uitladen van de kart en alle spullen monteerde Erwin in de tent de motor, zodat we vrijdagochtend vroeg meteen de eerste training konden rijden om 09.15 uur.
We aten nog wat in de kantine en reden door naar ons hotel. Sen heeft nog even zijn wiskunde bekeken, maar we gingen op tijd slapen.

Vrijdagochtend 08.15 uur waren we al op circuit. Monteur Richard kwam rond 08.45 uur aan en de kart stond al helemaal klaar.
Eerste sessie op koude baan ging meteen lekker en Sen verbeterde zich telkens en reed stabiele rondetijden.
In de middag werd de baan duidelijk minder en gingen de tijden bij iedereen achteruit. We waren vroeg klaar na 5 nuttige sessies. In de laatste sessie met eigen motor haalden we niet de tijden van de wedstrijdmotor.

Op zaterdag reden we maar 4 sessies volgens het schema met alle Minimax rijders; het was prima weer en 'volle bak' met 34 rijders!
De rondetijden van de eerste sessie kregen we later op de dag niet meer op de klok, ook niet met nieuwe banden. 

Aan het einde van de middag de kwalificatie. Rick en Sen gingen achter Thomas de baan op, hoewel er een paar rijders in de weg reden.
Thomas pakte heel knap de pole en Sen kwam niet verder dan P11, maar schoof door naar P10, omdat teamgenoot Brett een DQ kreeg.
Sen en Rick hadden deze kwalificatie weinig aan elkaar en reden elkaar in de weg en vonden achter elkaar niet het ritme.
Ik vond P10 een prima uitgangspositie.

De weersvoorspellingen voor zondag gaven aan dat er veel regen zou vallen. Dat was iets wat we dit jaar nog helemaal niet in Genk hebben gehad, dus nieuw voor ons allen. Dit vergde flink wat aanpassingsvermogen van de rijders.
Inderdaad was het al kletsnat voor de eerste vrije training van 7 minuten en reed Sen nog P11 wat verder weinig zegt.

Race 1
Het was kletsnat en op regenbanden starten was de enige optie. Op P10 aan de buitenkant is geen voordeel op Genk. Sen kwam redelijk door de eerste bochten heen, maar verloor plekjes.
Uiteindelijk kon hij weer rijders inhalen, maar spinde einde van de race nog helemaal van de baan. Gelukkig kon hij aansluiten en wist hij in de laatste ronde in de één na laatste bocht nog twee rijders in te halen en in de laatste bocht verdedigde hij goed zijn positie. P11 prima.

Race 2
Sen mocht nu aan de binnenkant starten en dat was beter. Het was droog en ook de baan was droog, waardoor iedereen op slicks zou starten.
De races 2 en 3 werden door de enorme uitloop ingekort naar 10 minuten in plaats van 13 minuten.
Het was weer dringen in de eerste bochten, maar gelukkig kwam Sen er aardig doorheen. Het leek alsof of hij de snelheid echt niet kon vinden in het begin van de race. Pas aan het einde kwam de snelheid er in en reed hij het gat voor hem naar Lars dicht en dit was op de finish nog een gaatje van een halve seconde. P13 op de finish en werd P12 door een DQ van Thomas.
Zeker met droog weer hadden we gehoopt op een beter resultaat, zeker gezien het rijden op vrijdag en zaterdag op een droge baan.
Na afloop klaagde Sen over trillingen en te veel grip. De baan was natuurlijk ook helemaal veranderd na alle regen. Sen was zelf ontevreden, vooral over de kart…
De kart hebben we helemaal nagelopen, maar we konden niets vinden.

Race 3
We wisten al dat het voor de laatste race flink zou gaan regenen en dat gebeurde ook.
Sen startte aan de buitenkant op P12, maar wist gelukkig na de start naar de binnenkant te komen voor de eerste bocht en kwam daar weer goed doorheen.
Hij verdedigde de eerste paar bochten goed, waardoor hij minder plaatsen verloor. Hij is toch een ‘slow starter’.
Sen reed nu een betere race dan de eerste en vond in sommige bochten ook de betere lijn en snelheid, waardoor hij weer wat opschoof naar voren. Hij kwam als 10e over de finish, maar had daarbij ook wel geluk dat twee rijders voor hem tijdens de race van de baan spinden.

Overall een 10e plek, dat is de plek waar hij vandaag ook hoorde voor wat betreft het rijden.
Het seizoen zit er op en we feliciteren Rivaldo met het behalen van het kampioenschap.

De komende tijd alles rustig op een rijtje zetten. Krijgen we budget rond voor 2017 ? Vinden we sponsoren of stoppen we na een paar hele mooie jaren ?

Richard bedankt voor het sleutelen (aan de kart en aan Sen) en de gezelligheid!
Bedankt iedereen van team Montfoort Motorsport voor de ondersteuning dit seizoen.

Lieve Madelon, Opa Teun en oma Ria, trouwe supporters: bedankt voor jullie aanmoedigingen, belangstelling, ondersteuning en het mee leven!

Race 7 Veldhoven 11 september 2016

 

We kwamen vrijdagochtend op tijd in de paddock aan in Veldhoven; het was nog redelijk rustig.
De voorspellingen waren goed: een zonnig en warm weekend.
Fijn dat Sen zijn nieuwe school verlof geeft en topsport aanmoedigt, dat is erg prettig.

De zondag daarvoor reed Sen tijdens training al prima tijden op Veldhoven en het vertrouwen was goed.
Vanaf de eerste sessie op vrijdag zat Sen er meteen goed bij en verbeterde hij constant. Op een gegeven moment toverde hij meerdere keren een 43,9 op de mychron en behoorde tot de snelste rijders op vrijdag.

’s Avonds lekker buiten op een terras gegeten in de buurt van Veldhoven met Rick en Patrick.

 

Op zaterdag reden we 5 sessies volgens het schema met alle Minimax rijders. Het was een warme en zonnige dag.
Rondetijden waren de hele dag stabiel en goed, hoewel we de tijden van vrijdag niet op de klok kregen. De baan was minder snel. Een andere carburateur bracht nog wel iets extra’s.
Met nieuwe banden konden we de rondetijden nauwelijks verbeteren. Helaas bracht de wedstrijdmotor niets extra's, dus zouden we met de eigen motor rijden.
In de laatste sessie noteerde Sen nog een 44.1 en was hiermee de snelste van iedereen op de baan.

 

Aan het einde van de dag de kwalificatie. Plan was om weer samen met Rick laat de baan op te gaan, maar ineens reed Michael voor ze en reed duidelijk in de weg. Dit was niet zoals afgesproken en hierdoor hadden Rick en Sen ook niets meer aan elkaar tijdens de kwalificatie. Erg zonde, dom en onnodig.
Sen kwam niet verder dan een P9 en was erg teleurgesteld en emotioneel, hoewel het veld heel dicht bij elkaar zat. P9 vond ik op zich een prima uitgangspositie.

Na het opruimen van alle spullen door naar de Mispelhoef en weer lekker buiten gegeten met Rick en Patrick.

 

De vrije training op zondagochtend de motor warm rijden. Het was wat koeler dan zaterdag. Snelheid was super goed, Sen reed een 6e tijd en we zagen vooral ook meteen goede inhaalacties.  

 

Race 1
Starten vanaf de binnenkant op P9 en kwam goed de eerste bocht door, ondanks de beuken die van achteren zonder straf werden uitgedeeld. 
In bocht twee ging het echter mis. Rik Koen beukte Sen er keihard af aan het einde van het rechte stuk en Sen schoot zelfs over de kart van Ralph Winkel. Zo ontzettend jammer voor Sen, hij verdient dit echt niet. Ongelofelijk dat er geen straf volgde voor de veroorzaker, steeds hetzelfde.
Sen stond vast, moest uit zijn kart, maar kreeg zijn kart wel weer zelf op de baan en reed geconcentreerd een inhaalrace naar voren. Snelheid was goed, dus geen schade gelukkig!
Uiteindelijk op P18, maar Sen kreeg maar liefst 10 seconden straf voor zeer onsportief rijgedrag. Iets wat Sen niet herkende en ik ook niet. Gewoon een prima geconcentreerde inhaalrace gereden.
Voor het eerst hebben wij ons gemeld bij de rijders contact persoon, maar dat was zinloos. Er zat weinig anders op dan deze (onterechte) straf te accepteren. Dat ging mij beter af dan Sen, want die was zeer emotioneel door het gevoel van onrecht door de wedstrijdleiding. Sen wordt eerst zelf keihard van de baan gebeukt en daar gebeurt niets mee, echt teleurstellend.

 

Race 2
Er zat toch niets anders op dan Sen weer bij elkaar te rapen en klaar te maken voor een inhaalrace.
In de tweede race reed hij keurig van P23 naar P13 op eigen kracht. Mooie gevechten en vooral ook sportief en eerlijk met Kobe Pauwels. Dat maakt racen mooi om te zien.

 

Race 3
Vanaf P13 komt de top-10 ineens weer goed in zicht. Wederom een crash in de tweede bocht, maar Sen kwam er aardig doorheen, hoewel ik hem weer met de voorkant door de lucht zag gaan. In deze laatste race schoven meerdere rijders in de chicane van de baan, met name door veel zand op de baan en de levensgevaarlijke plek van de bandenstapel zo dicht bij de kerbs in de chicane.
Sen zat er goed bij en had spannende duels met Ralph Winkel, die hij eerst inhaalde. Sen bleef iets te lang hangen achter Scott Westhoven waardoor Ralph het gaatje dicht reed. Aan het einde van de race maakte Sen te veel foutjes (en omkijken….) en Ralph loerde op zijn kans en haalde Sen met een mooie actie in.
Uiteindelijk P8 door een tijdstraf van Rick. Met deze positie konden we wel leven na de tegenslag in race 1.

 

Overall een 14e plek, Sen verdient veel en veel meer, maar hij was zeker niet de enige pechvogel dit weekend.
Snelheid is de laatste maanden uitstekend, evenals het rijden. Zeer constant, petje af. Aandachtspunt voor Sen blijft het beheersen van zijn emoties, maar hij maakt echt stappen en dat is mooi om te zien. 

Richard bedankt voor het sleutelen (aan de kart en aan Sen) en de gezelligheid!
Bedankt iedereen van team Montfoort Motorsport voor de ondersteuning.

Lieve Madelon, Opa Teun en oma Ria, trouwe supporters: bedankt voor jullie aanmoedigingen ter plaatse! 

Over 3 weken (zondag 2 oktober) de 8e en laatste wedstrijd van dit seizoen in Genk!

Race 5 Spa-Francorchamps 10 juli 2016

Donderdagmiddag na school van Sen reden we eerst naar Ouderkerk aan de Amstel. Daar stond bij onze sponsor Geijsel Kroon een heerlijke BBQ klaar, zodat we een goede bodem hadden voor onze lange reis naar Spa-Francorchamps.
Het werd inderdaad een lange reis door de drukke avondspits, maar rond 20.15 uur reden we de paddock in en lieten daar de aanhanger achter en reden door naar ons B&B. Dat zag er heel gezellig uit met een zwembad en bij aankomst werd ons meteen een drankje aangeboden waar we wel aan toe waren. We waren precies op tijd voor de EK halve finale Frankrijk-Duitsland.

Volgende ochtend een ontbijt buiten op het balkon in het zonnetje met uitzicht op tuin en zwembad. Wat een super vakantiegevoel, echt geweldig!

We vertrokken op tijd naar de baan waar monteur Richard de kart al klaar had staan voor de training.
Het was prima weer, niet te warm, lichtbewolkt.
Tijdens de eerste sessie zag Richard dat Sen de baan wat te ruim nam en strakker langs de kerbs moest sturen. Dat ging vanaf de volgende sessie goed en daarna werd Sen sneller en sneller. De lastige chicane voor start-finish nam hij heel netjes en de rondetijden waren heel constant; dit zag er goed uit. De laatste sessie denk ik dat Sen de snelste op de baan was. Het is maar een training, maar toch. Mooie afsluiter en lekker terug naar B&B voor een plons in het zwembad en daarna gegeten bij een fantastische Italiaan.

Op zaterdag reden we de 5 sessies volgens schema. Het was weer prima weer!
De tweede sessie probeerden we de wedstrijdmotor, maar daar reed Sen niet sneller mee.
Ook de derde sessie met wedstrijdmotor en met nieuwe banden. Dat ging wel sneller, maar Sen vertelde na afloop dat hij voelde dat hij met zijn eigen motor harder kon rijden.
En dat bewees hij in de 4e sessie door inderdaad harder te rijden. We gaven Sen daarom de 5e sessie rust, zodat hij energie kon sparen voor de kwalificatie.

Voor mij was de kwalificatie wel een kippenvel momentje. Want wat hebben Rick en Sen goed samengewerkt, zoals ze vooraf met elkaar hebben afgesproken. De eerste 6 ronden Sen op kop met snelle tijden en na 6 ronden nam Rick de kop over en reden ze samen naar P5 en P6. Voor Sen de eerste keer een top 10 kwalificatie, echt top!

Na opruimen terug naar B&B voor een snelle plons en het was etenstijd.
's Avonds met opa Teun en oma Ria gegeten bij Le Chalet Suisse. Opa en Oma waren weer speciaal naar Spa gekomen voor de kwalificatie van Sen om hem aan te moedigen.  Ze trakteerden ons, dat kwam natuurlijk door de goede kwalificatie van Sen haha.

De vrije training op zondagochtend was alleen nuttig om de motor warm te rijden. 

Race 1
Sen startte op P6 aan de buitenkant en dat is op Spa niet echt prettig met twee bochten naar rechts achter elkaar; dan wil je liever aan de binnenkant zitten. Hij kwam na de start in het gedrang en verloor direct een plek aan Rivaldo wat op zich geen schande is. Wel mag hij er van mij wel wat dichter op zitten bij de start; Sen is dan te lief en te aardig.
Tijdens de race zagen we iets wat we het hele weekend niet hebben gezien: achterom kijken….
Hoe is het mogelijk als je zo snel bent het hele weekend, dat je nog kijkt wat er achter je gebeurt. Alsof iemand hem kon inhalen met zijn snelheid. Soms wel 7 of 8 keer per rondje keek hij over zijn schouder.
En verdedigende lijnen rijden met een voorsprong van 5 meter, waardoor zijn exit zo slecht was dat hij inderdaad de volgende bocht zowel Nina als Riley tegelijk binnendoor liet passeren.
Dit paste niet bij het beeld van de trainingen op vrijdag en zaterdag.
P9 op de finish was goed en toen hij aan het einde van de race zijn concentratie terug vond reed hij het gat snel dicht naar Riley en Nina, maar kon ze niet meer inhalen.

Race 2
Na afloop van de eerste race zijn er heel wat mensen geweest die met Sen hebben gepraat en hem vooral op het hart hebben gedrukt om vooruit te kijken en niet te verdedigen.
Voordeel is dat Sen nu aan de binnenkant mocht starten op P9. De start was iets beter, maar hij verloor toch meteen een plek aan de ruw rijdende Gilles. Die plek won hij later weer terug en ging daarna op jacht naar Riley, waar hij snel naar toe reed. Daar waar hij in de eerste race zowel Nina als Riley binnendoor moest laten, plaatste hij op diezelfde plek een mooie inhaalactie op Riley. De ronden daarna kon hij langzaam een gaatje slaan, maar kon hij helaas Nina niet meer bij halen, hoewel hij het gat zichtbaar dicht reed. P8 was prima. Snelheid was weer goed.

Race 3
Het was een hele warme dag in de Ardennen en ik was blij om te zien dat Sen na de 2e race echt bewust zijn rust pakte en op een stoel ging zitten en wat spelletjes speelde op mijn telefoon.
Want 3 races op een dag kost ontzettend veel energie en je moet 100% scherp en fit zijn.
De derde en laatste race mocht Sen starten op P8 aan de buitenkant en hij had een goede start en had meteen Nina voor hem ingehaald, maar had Gilles op zijn achterbumper. Op het rechte stuk werd Sen ingehaald door Gilles maar even later wist Sen hem weer in te halen op een bochtiger deel, waar Sen dit weekend onverslaanbaar was. Nina ging met Sen mee langs Gilles.
Hij sloeg een gaatje met Nina en reed richting Kobe en Rivaldo. Dat gaatje reed hij langzaam dicht en aan het einde van de race in de allerlaatste ronde moest Kobe alles in het werk zetten om Rivaldo achter zich te houden en die twee raakten elkaar. Sen leek bijna nog de lachende derde te worden, maar koos er toch voor om achter ze te blijven en kwam als 7e over de finish.

Overall een 8e plek is prima resultaat. Zeer constant en snel gereden, goede kwalificatie. Goed gedaan Sen. Extra trots dat je dit hebt gepresteerd, terwijl je al twee jaar niet op dit circuit hebt gereden!
Niet meer achterom kijken en het podium komt serieus in zicht voor je.

Richard bedankt voor het sleutelen en de gezelligheid.
Bedankt iedereen van team Montfoort Motorsport in de papa's en mama's in de MiniMax tent voor een perfect weekend, de gezelligheid en de ondersteuning.

Opa Teun en oma Ria, bedankt voor jullie aanmoedigingen ter plaatse en ook voor Madelon, Hedi en Abe voor jullie steun en het kijken van de livestream en het mee leven!

We hebben nu zomerstop en pakken 21 augustus de draad weer op in Berghem!

Race 6 Circuit Park Berghem 21 augustus 2016

Vrijdagochtend even na half elf reden we het paddock in van Circuit Park Berghem.
Het was al druk, heel erg druk; natuurlijk vanwege de vakantieperiode.
We hebben in de vakantie wel een paar keer kunnen trainen op Berghem en dat ging lekker, dus met het vertrouwen zat het wel goed.
Het was een warme dag en we konden vandaag 4 sessies rijden van een kwartier.
De eerste sessie meteen BAM een super snelle tijd, die we de rest van de dag gewoon niet meer konden verbeteren. Alleen in de laatste sessie kwamen we heel dichtbij.

Op zaterdag reden we wederom 4 sessies volgens het schema. Het was nu drukker op de baan, want alle rijders waren er nu. Het was weer een warme dag.
Rondetijden waren de hele dag stabiel en goed. Met nieuwe banden zijn beste tijd verbeterd, dus dat gaf ook vertrouwen. Helaas bracht de wedstrijdmotor niets extra's, dus zouden we met de eigen motor starten. Laatste sessie nog iets geprobeerd met bandenspanning, maar dat pakte verkeerd uit.

Kwalificatie einde van de dag. Samen met Rick tegelijk vrij laat naar buiten en dat pakte weer goed uit voor ze. Rivaldo was bloedsnel en moesten ze voorbij laten na enkele ronden, maar ze konden goed aanhaken. Sen kon het gaatje naar Rick ook dichtrijden tot een paar ronden voor het einde, alleen Rick perste er in de laatste ronde nog een P2 uit en voor Sen een hele mooie P6. Sen reed z'n snelste tijd ooit op Berghem in de kwalificatie. Super knap gedaan!
Rivaldo was duidelijk de snelste. De nummers 2 t/m 6 zaten binnen een tiende van een seconde.

Voor zondag was slecht weer voorspeld.
De vrije training op zondagochtend de motor warm rijden. Het was nog droog, Sen reed rustig, maar zette een keurige 8e tijd neer. 

Race 1
Heel veel stress in de paddock! Regen, droog, regen, droog. Iedereen kwam op regenbanden parc ferme in, maar uiteindelijk wisselden ze allemaal naar slicks, behalve Sen. Richard kon het niet meer op tijd omzetten. Een verkeerde keuze.
Dat betekende ook meteen dat Sen kansloos zou zijn vandaag voor een goede klassering, wat hij zo verdient.
Met regenbanden op een droge baan ben je ongeveer 3 tot 4 seconden langzamer per rondje en zo zakte hij af van P6 naar P25.
Ik kon wel janken en mijn vader ook. Richard was er natuurlijk ook doodziek van.
Sen was opvallend rustig na afloop. Goed van hem, daar mag hij trots op zijn. In deze sport leer je wel omgaan met teleurstellingen…Hij kon er ook helemaal niets aan doen natuurlijk.

Race 2
Het begon te regenen, maar dan ook echt hard te regenen.
Onze goede regenbanden hadden we in de eerste race helemaal kapot gereden, dus Sen moest starten op hele nieuwe banden. Dat is balen, want het duurt wel 8 of 9 rondjes voordat die een beetje grip krijgen. Afijn, opwarmronde, twee keer werd de start afgebroken, dus de banden van Sen waren in ieder geval al een beetje ingereden.
Sen kon naar voren rijden, reed een prima race en kwam als 12e over de streep. In de laatste ronde wist hij nog twee rijders in te halen. Gewoon goed gedaan.

Race 3
Het was droog geworden, de zon scheen zelfs, maar de baan was nog echt nat. Iedereen startte de laatste race weer op regenbanden. Sen had zich voorgenomen om echt naar voren te knallen.
De tweede bocht ging het helemaal mis. Een rijder voor Sen tikte zijn voorganger van de baan en die kwam precies voor Sen terecht, crash! Hij kon verder met een hele kromme stuurstang en kromme spoorstang.
Starten als 6e, na 2 bochten 30e en met alles krom nog terug rijden naar 21. Eigenlijk nog ongelofelijk.

Overall een teleurstellende 20e plek. Een plek waar Sen echt niet hoort te staan; dat doet een beetje pijn, zeker na alle inspanningen en goede trainingen.

Na een paar nachten slapen is de emotie wat gezakt. We weten wat er fout is gegaan.
Ik wil vooral de nadruk liggen op de positieve dingen. De snelheid van Sen was erg goed, de kart staat goed afgesteld en Sen heeft vertrouwen.
Sen rijdt elke sessie snaarstrak en stabiel. Ook over een hele dag, fysiek is hij goed in orde. Prima focus. Zeker na de eerste race heel knap hoe Sen met de teleurstelling is omgegaan.

Richard bedankt voor het sleutelen en de gezelligheid.
Sen maakt fouten, ik maak fouten en ook een monteur maakt fouten. Daar leren we van en we gaan verder. We moeten vooruit. Er komt een moment dat alles klopt, dat moment is dichtbij.

Bedankt iedereen van team Montfoort Motorsport voor de ondersteuning.

Opa Teun en oma Ria, trouwe supporters: bedankt voor jullie aanmoedigingen ter plaatse en ook voor Madelon en Hedi voor  het volgen van de livestream, de steun en het mee leven!

11 september a.s. de 7e wedstrijd in Veldhoven! 

Race 4 Kerpen 19 juni 2016

Het weekend voor de race in Kerpen hadden we al een dagje getraind in Kerpen en we sloten die trainingsdag af met een goed gevoel.

Donderdagavond laat kwamen we aan in Kerpen op ons overnachtingsadres; we sliepen niet zo lekker de eerste nacht.
Vrijdagochtend op tijd naar de baan waar de weersverwachtingen voor die dag regen voorspelden.
Gelukkig konden we nog een paar sessies met droog weer rijden en Sen had een goede focus en de tijden waren prima.
Overschakelen naar de regenbanden was lastig voor Sen. Hij had moeite en reed voorzichtig. Het regende in de middag soms zo hard dat het zicht heel slecht was en ik kan me voorstellen dat dit niet lekker rijdt.
Hij was helemaal doorweekt en was blij dat hij droge kleren aan kon. De natte bende hing te drogen op de badkamer met de verwarming aan.
Daarna met een leuke groep gegeten bij de Michael Schumacher kartbaan in het naastgelegen Italiaanse restaurant.

Op zaterdag reden we de 4 sessies volgens schema. De eerste sessie was nog droog en de laatste dacht ik ook. Maar de andere twee sessies waren behoorlijk nat en lastig voor Sen. We wisselden tussen goede en minder goede regenbanden. We konden de wedstrijdmotor niet proberen in de regen, dus reden we de wedstrijd met onze eigen motor.
Uiteindelijk vonden we wel de juiste afstelling voor regen.
In tegenstelling tot de verwachting was de kwalificatie niet in de regen, maar op een zo goed als droge baan, dus vertrok iedereen op slicks.
Sen reed samen met Rick laat de baan op met vrije ruimte voor ze en op nieuwe banden. Het zag er goed uit en Sen reed een tijdje op plek 5, maar zakte terug naar P11. Op zich een goede uitgangspositie voor de race.
 
's Avonds gezellig met opa Teun en oma Ria gegeten, weer bij de Italiaan, want die waren speciaal naar Sen gekomen om hem aan te moedigen al vanaf de kwalificatie.

De weersvoorspelling voor zondag was goed en dat zou voor Sen goed uit moeten kunnen pakken.

De vrije training op zondagochtend stelt nooit veel voor, maar toen ik Sen zag rijden verbaasde ik me wel een beetje, het leek alsof het niet echt hard ging en met weinig focus en overtuiging. P17 in de training zegt niet veel, maar ik had liever P10 gezien eerlijk gezegd.

Race 1
Sen startte aan de binnenkant en dat is op Kerpen wel prettig vanwege de eerste bocht na start-finish. Hij kwam slecht weg bij de start achter Rick en er viel een heel gat waardoor het plan om samen met Rick naar voren te rijden in duigen viel. Hij kreeg nog een paar flinke klappen in de eerste bocht en verloor wel 6 of 7 plekken. Bij de laatste bocht was Sen ongeduldig en tikte Estella bijna van de baan af en ging door het gras en belandde zelf in een crash; einde race nog voor start-finish.
Een flinke blauwe plek op z'n arm en een pijnlijke pols en hand.
 
Race 2
Sen startte op P24 en het idee was om er maar het beste van te maken en hem te laten racen.
De start was weer druk en rommelig, maar het lukte Sen om gedurende de race wat rijders in te halen en naar voren te rijden. Sen eindigde op P16 en dat lijkt op het eerste gezicht goed.
Toch was het rijden niet zoals hij kan. Als hij alleen rijdt gaat het prima en rijdt hij de goede lijnen en is geconcentreerd. Zodra hij achter iemand zit maakt hij te veel fouten, wordt afgeleid, kijkt meer achterom dan vooruit, is bezig met klepje radiator voor temperatuur motor etc.
8 rijders inhalen is prima, maar met meer focus en concentratie op eigen rijden had hij er wel 12 kunnen inhalen met zijn snelheid.
Het percentage fouten moet omlaag. Deze race ging 40% goed, terwijl het zo'n 80% moet zijn. En dat kan Sen ook.
Ja, we zijn kritisch. Maar wij hebben gezien hoe ongelofelijk goed en hard Sen heeft gereden in de trainingen en dat zagen we in de races onvoldoende terug.
Trainen is iets anders dan een race, terwijl hij echt over de juiste race spirit beschikt. 

Race 3
Ik had nog wel het gevoel dat de top-10 in de laatste race haalbaar moest zijn met zijn snelheid.
Sen begon best heel goed aan deze laatste race. Hij keek zoals met Richard afgesproken minder om en alleen op de plek waar ze hadden afgesproken.
Ik zag een paar fraaie inhaalacties en goed uitremmen voor de bocht; de snelheid was er echt wel.
Na 3/4 van de race zag ik hem terugvallen. Achteraf zei hij me dat z'n gas een keertje bleef hangen en dat kostte hem meteen 2 plaatsen, maar hij vond toch wel weer de aansluiting.
Toch raakte hij zo'n 7 ronden voor het einde van de baan door een stuurfout ging hij te ver over de kerb, waarbij zijn tandwiel helemaal krom was en de ketting er af lag. Einde race.
Achteraf klaagde hij dat hij te veel last van zijn hand had om goed te kunnen sturen, dat zal meegespeeld hebben. Je moet in dit sterke veld op dit niveau altijd minimaal 100% zijn. 

Een overall 23e plek en twee uitvalbeurten in 3 races is gewoon een dramatisch weekend. Dit is wel een teleurstelling na de goede resultaten van vorige twee races.
Afijn, het is niet anders. Laten we de goede dingen mee nemen naar de volgende wedstrijd in België en blijven trainen.

Richard bedankt voor het sleutelen en je 'mentale begeleiding' van Sen. Ik hoop dat die papagaai iemand anders gaat zoeken…
Bedankt iedereen van team Montfoort Motorsport voor een perfect weekend, de gezelligheid en de ondersteuning.

Opa Teun en oma Ria, bedankt voor jullie aanmoedigingen ter plaatse en ook voor Madelon, de familie Veldkamp/Meijerink voor jullie steun en het kijken van de livestream en het mee leven!

Over drie weken, 10 juli,  de volgende race in Spa-Francorchamps.