Race 6 Veldhoven 20 augustus 2017

Na een heerlijke ontspannen vakantie in Italië stond de volgende race voor het NK 2-takt in Veldhoven op het programma. Van enige trainingsvoorbereiding was geen sprake, simpelweg vanwege de vakantie.

Vrijdagochtend waren we op tijd op het circuit in Veldhoven en installeerden we ons in de tent van Montfoort Motorsports. Buiten regende het en de baan was kletsnat. We hadden 3 sets regenbanden mee en het plan was om deze alle 3 te testen. Ik kon meteen aan de slag om alles om te zetten naar de regenafstelling.
Zonder verwachtingen reed Sen de baan op in zijn regenpak en dat zag er wonderbaarlijk goed uit. Sen was veruit de snelste minimax rijder, maar haalde ook de Junioren en Senioren in, die veel moeite hadden om al dat extra vermogen op de baan te houden.
De sessie daarna werd het droog en ook de baan droogde op, dus hebben we Sen nog even de baan op gestuurd op regenbanden en was hij wederom bloedsnel. In tegenstelling tot onze verwachting werd het droog en aardig weer en konden we rest van de dag prima op slicks trainen. De rondetijden waren meteen goed en Sen zat er bij.
Na zes keer rijden was het genoeg geweest en zetten we alles klaar voor de volgende ochtend.

Zaterdagochtend om 10.15 uur stond de eerste sessie op het programma en ondanks alle slechte voorspellingen was het nog droog de eerste sessie. Daarna was het telkens anders, waardoor dit één van de drukste dagen ooit voor mij als monteur was. Ik bleef de afstelling omzetten van droog naar regen en andersom. We hebben uiteindelijk 4 van de 6 sessies gereden en konden deze dag de andere regenbanden goed testen. De snelheid was goed, zowel in de regen als op een droge baan.
Uiteindelijk konden we niet testen met een nieuwe set slicks door de natte baan; die set bewaren we voor de volgende race in Berghem.
De wedstrijdmotor konden we maar één sessie goed testen, maar Sen gaf de voorkeur aan zijn eigen motor; die vond hij beter aanvoelen.

Gelukkig droogde de baan einde van de middag op, zodat iedereen op nieuwe slicks de kwalificatie zou rijden. Sen stond vooraan en reed samen met Dani als eerste de baan op. Snelheid was prima en Sen reed het gaatje naar Dani dicht en was sneller. Dani liet Sen passeren. Een tijd lang had Sen de snelste tijd in handen, zakte naar 2e, toen 3e en in de laatste ronde werd hij nog gepasseerd door Milan en moest genoegen nemen met een 4e startplek; beste kwalificatie ooit voor Sen.
De nummers 1 t/m 4 zaten binnen 0,1 seconde van elkaar. Heel jammer dat Sen zou starten aan de buitenkant, dat wil je niet op Veldhoven…

’s Avonds gezellig buiten gegeten met Rick en Patrick Bouthoorn bij ons vaste adres de Mispelhoef en daarna op tijd naar bed. 

Zondagochtend iets meer speling in het schema door de mini-junioren en scheelde een half uurtje langer in bed, dat was wel lekker. Half tien waren we bij de baan om ons klaar te maken voor de vrije training op oude banden. Sen reed naar een keurige 2e tijd, hoewel dat niet zoveel zegt.

Race 1
De eerste start was niet goed en bij de herstart kwam Sen aardig door de eerste bocht heen, maar kon richting de 2e bocht op het lange rechte stuk geen gaatje aan de binnenkant vinden en kwam in het gedrang. Hij viel terug naar P9 maar vocht zich terug naar voren en wist aan het einde van de race de aansluiting te vinden op P5 achter Robert. Eenmaal aangesloten kon Sen het tempo niet bijhouden, op de data konden we zien dat dit te maken had met de temperatuur van de motor die opliep. We waren blij met P5 en starten aan de binnenkant, maar vlak daarna bleek Thomas op P1 een DQ te hebben, waardoor Sen opschoof naar P4....weer starten aan de buitenkant..

Race 2
De tweede race moest Sen dus op dezelfde plek starten als in race 1 en kwam weer bij de tweede bocht helemaal vast te zitten en viel zelfs terug naar P13.
De kart voelde niet lekker en Sen zat als een voetballer gebarend en hoofdschuddend in zijn kart. Achteraf klaagde hij over onvoldoende topsnelheid, te veel grip voor en te weinig grip achter. Hij kon hierdoor niet echt een potje breken en moest genoegen nemen met P9. Erg jammer en Sen was boos en gefrustreerd….Maar wel starten aan de binnenkant in de laatste race! 

Race 3
Na twee verkeerde starts kregen de rijders een rode vlag en een laatste waarschuwing. De derde start verliep goed en Sen sloot meteen goed aan en gaf geen ruimte aan de binnenkant. In de eerste ronde schoof hij al op naar P6 en later in de race klapten rijders voor hem op elkaar en reed Sen op een 3e plek achter Max. In diezelfde rond wist hij Max, die een goede laatste race reed, mooi in te halen en reed Sen op een knappe 2e plek. Het gat met Robert was te groot en ook de rondetijden van Robert waren beter, zodat het niet spannend zou worden. Max kon Sen heel aardig volgen, maar op de streep was het gat ruim een seconde en Sen kwam keurig als 2e over de streep. Deze race wat geluk aan zijn zijde, dat mag ook wel eens. Sen gaf toe dat hij in de laatste race erg vermoeid was, waardoor het beste er wel af was.

De laatste race was een slagveld, waarbij Thomas, Kris, Dani en Milan allemaal achter Sen eindigden.
Het werd rekenen, maar leek er op alsof Sen met P4, P2 en P9 wel bij de eerste 5 zou zitten in het dag resultaat, zeker gezien de resultaten van zijn concurrenten.
De prijsuitreiking zou duidelijkheid geven en Sen bleek een mooie 3e plaats te hebben behaald, een knappe prestatie en mooie opsteker na die lastige tweede race. 

Deze zondag weer onze vaste supporters opa Teun en oma Ria, maar ook Madelon en Mels waren van de partij; bedankt voor jullie support! 
Eric en Inge Bakker waren dit keer speciaal naar Veldhoven afgereisd om Sen een keer in actie te zien en hebben genoten van de races.

Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de begeleiding en de gezelligheid.

Dit seizoen nog 2 wedstrijden te gaan. De volgende race staat al weer gepland over drie weken op 10 september a.s. op Circuit Park Berghem.

Race 5 Spa-Francorchamps 16 juli 2017

Hoewel ik het over het algemeen leuk vind om een verslag te schrijven na een race, moet ik ook bekennen dat het wel afhangt wat er allemaal in de race is gebeurd, vooral als Sen iets is overkomen waar hij weinig tot niets aan kan doen. Nu heb ik wel meteen zin om te schrijven gelukkig.
Donderdag tussen de middag vertrokken we voor een vlekkeloze lange rit naar Spa-Francorchamps waar we aan het einde van de middag arriveerden en de spullen konden uitladen.
We sliepen in hetzelfde leuke B&B als vorig jaar, dat was ons prima bevallen.
Sinds de race op Kerpen had Sen niet meer in zijn kart gezeten, want de afgelopen weken lag de prioriteit op de drukke periode aan het einde van het schooljaar met proefwerkweek etc. Sen kon nu lekker ontspannen, want het schooljaar zit er op en hij is over naar de 2e klas.

Vrijdag stonden er maar vier sessies gepland om te trainen en de eerste begon al om 09.15 uur. Edward stond al meteen klaar met de laptimer. Deze eerste dag zou belangrijk zijn voor de afstelling, want op zaterdag konden we maar drie keer trainen. De snelheid was redelijk in de eerste sessie, maar Sen moest duidelijk in het ritme komen en het was te zien dat meerdere rijders uit de kop van het veld hier al meerdere keren hadden getraind.
Het ging iedere sessie sneller en in de laatste sessie van 25 minuten besloten we de wedstrijdmotor te proberen en hiermee ging Sen nog sneller, dus deze motor bleef er op. Halverwege nog een andere carburateur geprobeerd, maar Sen vond de 1e carburateur beter aanvoelen. 
’s Avonds lekker samen gegeten in een Zwitsers Chalet restaurant en Sen ging aan de kaasfondue.

Zaterdagochtend wederom vroeg beginnen om 9.15 uur de eerste sessie. Sen was de hele dag stabiel en snel, ook met nieuwe banden in de laatste sessie. In de laatste lange sessie van 20 minuten haalden we Sen halverwege binnen en veranderden de bandenspanning; dat bracht zeker nog wat.
Kwalificatie aan het einde van de middag altijd spannend, maar we weten dat dit niet Sen zijn specialiteit is. Hij stond vooraan en ging als eerste de baan op. Hij zat aan het einde van de kwalificatie in de buurt van snelle mannen zoals Dani en Thomas, maar kon net gaan aansluiting vinden. Einde op P7 was prima, de snelheid was goed en de nummers 2 t/m 7 zaten allemaal binnen 0,1 seconde, dus Sen zat er gewoon bij. Ik had er vertrouwen in dat het in de races goed zou komen.
’s Avonds met opa Teun en oma Ria in Malmedy gezellig een hapje gegeten bij de Italiaan.

Zondagochtend was het nat buiten en regende het. Het zou rond 9 uur droog worden, maar we moesten de kart omzetten naar regenbanden. Sen reed naar een keurige 2e tijd; hij kon zich snel aanpassen.

Race 1
De baan was aardig opgedroogd en slicks waren de beste optie waar iedereen op zou starten.
Bij de herstart kwam Sen niet goed weg en verloor een paar plekken, reed zelfs even op P10, maar kwam heel snel naar voren en haalde bijna iedere ronde wel een rijder voor hem in. Telkens in de hairpin remde hij de ene na de andere rijder er uit, echt heel mooi om te zien. Het ging zo goed dat hij uiteindelijk op P2 achter Robert de Haan reed en gewoon sneller was. Aan het einde rechte stuk haalde hij Robert in en reed op kop. Robert bleef heel goed volgen en Sen begon met omkijken (…). Hij was de laatste ronden te veel aan het verdedigen en dat gaf Robert de gelegenheid om bij te blijven. Uiteindelijk maakte Sen in de laatste bocht in de chicane een klein foutje waardoor hij te wijd de bocht uit kwam en Robert aasde op dit foutje en pakte op de streep met tweeduizendste van een seconde de overwinning.
Natuurlijk vond ik het jammer, maar dit is nou racen op het scherpst van de snede, maar fair. Na zo’n slechte start eindigen als 2e was gewoon een uitstekend resultaat. Dat zag Sen later ook in.

Race 2
Sen mocht starten op de eerste startrij, maar wist wat hem te doen stond. P2 aan de buitenkant is zeker niet ideaal. Weer een herstart en weer kwam Sen niet goed weg en verloor meerdere plaatsen. Afijn, inhalen is Sen wel gewend en vindt hij leuk, dus kon hij aan zijn opmars beginnen. Dat lukte allemaal wel, maar Robert en Milan vergrootten hun voorsprong en waren uiteindelijk voor Sen niet meer bij te halen. P3 was prima en kreeg hij zeker niet cadeau van Dani en Kai achter hem.

Race 3
De laatste race starten vanaf P3 aan de gunstigere binnenkant. De start was iets beter, maar niet heel goed en Sen kwam klem te zitten en verloor wat plaatsen. Deze laatste race zou ook spannend worden, omdat de snelle Thomas Dijkstra van achteruit naar voren reed en uiteindelijk zou winnen. Sen moest echt zijn best doen om Kai, Robert en Kris in te halen en voerde ook meerdere duels uit met Dani. Door een valse start had Dani echter 10 seconden straf gekregen en dat had Sen gezien en nam daarom geen risico’s aan het einde van de race om hem in te halen, waardoor hij als 4e over de streep kwam, maar door de straf van Dani alsnog keurig 3e werd.

Over de hele dag een hele nette en verdiende 3e plaats, P2, P3 en P3. En bovenal genoten van de inhaalacties en mooie faire strijd vooraan; goede reclame voor racen.
Jammer dat speaker Frens weinig aandacht heeft voor een heleboel rijders, maar bepaalde voorkeuren heeft. Als speaker zou hij beter onpartijdig verslag doen in plaats van telkens dezelfde namen de hele race te noemen. Ik respecteer dat hij fan is van bepaalde rijders, maar hij zit daar om verslag te doen.

Aan het einde van de dag de prijsuitreiking en Sen mocht een mooie beker in ontvangst nemen en was daar absoluut mee in zijn nopjes!

We werden op zondag verrast door Egon, die vanuit Duitsland speciaal naar het circuit was afgereisd om Sen te zien rijden; dat vonden we heel erg leuk!!
Dank aan onze supporters opa Teun en oma Ria; wat leuk dat jullie wederom de grens over zijn gekomen om Sen aan te moedigen, net als vorig jaar!
Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de begeleiding en de gezelligheid.

Nu eerst lekker op vakantie en de volgende race staat gepland op 20 augustus a.s. op circuit De Landsard in Veldhoven.

Race 3 Circuit Park Berghem 21 mei 2017

Vrijdagochtend reden we op tijd uit Krommenie weg naar Circuit Park Berghem.
Wederom dank aan het Bertrand Russell College voor het verleende verlof. 

Op vrijdag was een tijdschema van toepassing en konden we in totaal 4 sessies van een kwartier trainen. We hadden voldoende tijd om wat afstellingen te proberen met de bandenspanning, alsmede verschillende velgen. De snelheid was weer goed.
Na de laatste training snel opruimen en naar huis, want Mels stond in de finalepoule van het schoolkorfbal en dat wilden we niet missen.

Zaterdagochtend weer vroeg op weg naar Berghem en daar konden we 4 sessies rijden en tevens de inschrijving en keuring doen.
De tweede training lieten we schieten, omdat de baan kletsnat was door een flinke bui en we toch wisten dat het de rest van de middag en de zondag droog zou zijn.
Maar ook een half uur voor de derde training regende het flink, maar konden we toch op slicks de wedstrijdmotor proberen en Sen had het meeste vertrouwen in die motor voor de wedstrijd.
Laatste sessie van 10 minuten nog even testen op nieuwe banden en we wisten genoeg, dachten we.

Bij de kwalificatie aan het einde van de dag stond Sen vooraan opgesteld met teamgenoot Brett er achter. De eerste ronden gingen meteen hard en Sen noteerde goede tijden, maar in het verloop van de korte kwalificatie zakten de rondetijden in. Door het vele rubber op de baan zaten we verkeerd met de bandenspanning en hierdoor kwam Sen niet verder dan P10.
Hij was teleurgesteld en boos op mij: “altijd als het moet, dan laat m’n kart het afweten”. Onzin natuurlijk. Sen had prima gereden en meerdere goede rijders stonden op lagere startposities.
De punten worden verdeeld met de races, niet met de kwalificatie.
Ik heb Sen gezegd dat zijn race snelheid het hele weekend goed was en dat ik er alle vertrouwen in had dat hij zondag naar voren zou rijden en dat ik zou zorgen voor een goed afgestelde kart. 
 
Nadat we alles hadden opgeruimd reden we naar hotel De Naaldhof, waar we ook lekker hebben gegeten en voetbal hebben gekeken.

De korte training van 7 minuten op zondagochtend in het zonnetje ging super hard en Sen noteerde een 3e tijd achter Thomas en Milan. Het bevestigde wat ik al wist: de snelheid was goed. 

Race 1
Het was een stralende dag met veel zon en een goede temperatuur.
De start in Berghem omschrijf ik het beste als ‘overleven’, want direct na de start is een knik en een lastige hairpin achter op het circuit.
Sen startte voorzichtig aan de buitenkant en verloor wat plaatsen maar begon meteen aan de aanval en reed langzaam naar voren. De inhaalacties waren allemaal mooi om te zien. Helaas werd Sen er halverwege afgetikt voor Donny (die na afloop wel netjes zijn excuses kwam aanbieden), maar kon verder en verloor weinig tijd. Wel miste hij hierdoor de aansluiting met Robert. Zonder druk van achteren kwam Sen als 6e over de finish.

Race 2
Sen deed het weer voorzichtig aan bij de start en verloor een paar plekken, die hij heel snel weer terug won. Je kunt aan alles zien dat hij rijdt met heel veel vertrouwen.
Op een gegeven moment haalde Sen voor een bocht zelfs twee rijders tegelijk in, briljant!
Aan het einde moest hij flink verdedigen om Robert achter zich te houden, maar dat lukte en hierdoor kwam Sen als 4e over de streep. Meer zat er niet in, het gat met Dani was te groot.
 
Race 3
Einde van de middag de laatste race, Sen had zijn kop er nog goed bij en dan merk je dat hij ouder wordt en fysiek en mentaal veel sterker is dan 1 of 2 jaar geleden.
Vanwege uitloop werd de laatste race in alle klassen ingekort naar 10 minuten.
De laatste race starten op de 2e startrij met snelle jongens om hem heen, dat is natuurlijk prima. Teamgenoot Brett had een goede start en reed zelfs voor Sen, maar Sen wist dit heel snel te herstellen. Thomas en Milan waren dit weekend niet bij te houden, maar op een gegeven moment zag ik na de hairpin ineens Sen voorop rijden. Het bleek dat Thomas en Dani op elkaar geklapt waren, maar gelukkig konden ze allebei verder.
Het was als eerste Milan die na een paar ronden Sen inhaalde en dat viel te verwachten met het verschil in rondetijden. Sen liet hem voorbij en verloor hierdoor zelf zo min mogelijk tijd. Nog knapper was het dat Thomas met grote achterstand ook het gat dicht reed en akelig dichtbij Sen kwam. Thomas reed dit weekend bizar snelle rondetijden en het viel te verwachten dat hij Sen inhaalde. Ook in de laatste race moest Sen alles uit de kast halen om Robert aan het einde achter zich te houden en het was bloedstollend om te zien. Het lukte weer, waardoor Sen als 3e over de streep kwam. Wat een knappe prestatie en super goed gereden!

Over de hele dag betekende de resultaten een knappe en verdiende P3 en zonder straffen voor Sen.
Het podium halen is en blijft bijzonder en een beloning.

Dank aan onze supporters Madelon en Mels (de gelukbrenger) en opa Teun en oma Ria; erg leuk dat jullie er weer (!) allemaal waren om Sen aan te moedigen!
Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de begeleiding en gezelligheid.

Op naar de volgende race over de grens in Kerpen, Duitsland op 11 juni! 

 

Race 4 Kerpen 11 juni 2017

Aangezien de trainingen op vrijdagochtend al vroeg zouden starten vertrokken we donderdag aan het einde van de middag al naar Kerpen. We aten lekker buiten in de Biergarten van ons hotel.

Op vrijdagochtend was vanaf 10 uur het tijdschema van toepassing en konden we in totaal 6 sessies van een kwartier trainen. Echter, rond die tijd werd regen verwacht. Gelukkig konden we vanaf half 10 de baan al op en toen was het nog droog. Na 20 minuten begon het te regenen.
We wisten al dat het zaterdag en zondag droog zou zijn, dus besloten we om niet in de regen te trainen, waardoor we pas aan het einde van de middag nog twee sessies op een droge baan konden rijden. Een beetje een verloren dag, maar dit hoort er soms bij. Wederom dank aan het Bertrand Russell College voor het verleende verlof. ’s Avonds met de familie Ottes gezellig gegeten bij de Italiaan bij de Schumacher baan.

Zaterdag 4 trainingen en na twee sessies konden we inschrijven en keuren.
Na de eerste training de wedstrijdmotor geprobeerd en die moest er volgens Sen op blijven staan; de coureur beslist. De data gaf nauwelijks verschillen aan ten opzichte van zijn eigen motor.
In de derde sessie nog andere banden geprobeerd en in de laatste sessie wisselden we de velgen. We waren er wel uit. De snelheid was goed en constant, hoewel we zagen dat we niet de snelste waren; top 5 leek ons haalbaar en realistisch.
Sen vertrok bij de kwalificatie in een goed groepje. Echter, halverwege kwam hij vast te zitten in een groepje van een ander team, die bewust later de baan op waren gereden. Die rijders hielden de boel op, waardoor Sen geen goede tijd neerzette. In de laatste ronde leek het toch te lukken, maar precies in de laatste bocht reed een voorganger extreem langzaam. Jammer, P9.

Opa Teun en oma Ria waren op zaterdag al naar de kwalificatie van Sen komen kijken. Na het opruimen en een douche aten we met mooi weer buiten in de Biergarten met z’n vieren.

Zondagochtend de vrije training van 7 minuten en Sen zette een 8e tijd neer op andere banden en velgen.

Race 1
Op zondag scheen de zon en het zou een warme dag worden met temperaturen van bijna 30 graden.
Sen had een hele goede start aan de binnenkant, kwam goed de eerste bocht door en won in de eerste ronde al een paar plekken en zat ergens rond P6. Sen reed geconcentreerd door en haalde Dani en Robert in en wist enkele ronden voor het einde ook Kris in te halen. Hij kwam na 10 minuten en 2 ronden als 3e over de streep en meer was ook niet mogelijk. Dit was boven verwachting en echt uitstekend gereden van Sen met goede inhaalacties.

Race 2
Op advies van Edward hadden we de kart voor een halve ring breder gezet, een minimale aanpassing.
Sen kwam weer goed weg bij de start en kwam keurig als 3e door de eerste bocht. In de laatste bocht maakte hij een instuur foutje, waardoor de nummers 4 en 5 aansloten en hij ingehaald werd door Kai en Dani. Sen zag er wat onzeker uit en was meer bezig met omkijken dan concentreren op de baan. Na een paar ronden kwam Sen goed in zijn ritme en hij hield ook gewoon de aansluiting op P5. Meer dan mee rijden met deze groep was genoeg, maar Sen maakte zelf achterop het circuit een fout. Hij nam te veel risico en kwam op de bumper van Kai terecht en raakte van de baan en spinde het gras in tegen de banden. Gelukkig kon hij verder, kwam als 14e de baan op en kwam als 12e over de finish. Zo jammer en eigenlijk wel een beetje onnodig.

Race 3
Na een lange en warme dag stond de laatste race op het programma. Sen had er vertrouwen in dat hij naar voren zou rijden.
Eerlijk is eerlijk, de starts van Sen waren vandaag allemaal ontzettend goed en ook in deze race ging hij als een raket en kwam als 5e of 6e door de eerste bocht. Roderick drukte Sen daarna het gras in, maar Sen hield zijn kart goed op de baan. Terwijl hij Roderick aan het einde van het rechte stuk op snelheid keurig wist in te halen met een mooie actie kon de gefrustreerde Roderick dit blijkbaar niet hebben. Hij probeerde met een doldwaze actie de bocht daarna Sen in te halen, maar reed daarbij over Sen zijn kart heen en reed de uitlaatdemper eraf. Met een materiaalvlag moest Sen de baan af.
Sen was na afloop zijn emoties niet meer de baas, dit voelde (wederom) zo onrechtvaardig, zo oneerlijk. Want, wat reed Sen goed!  De dader kreeg straf, maar wat schoot Sen er mee op…
Sport is mooi en winnen en verliezen hoort daarbij; evenals de vreugde en het verdriet. In iedere sport lopen onsportieve malloten rond, ook in de kartsport.
Ik heb Sen op het hart gedrukt dat hij de focus moet houden op zijn eigen prestaties en leren van zijn eigen fouten. Dat kun je beïnvloeden, het gedrag van een ander niet. Sen ontwikkelt zich goed, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering; daar gaan we mee aan de slag.

Anders benaderd: door Sen zijn eigen fout in race 2 kwam hij in de laatste race in deze positie en dat was eigenlijk niet nodig geweest.

Over de hele dag uiteindelijk met een P3, P12 en een DNF toch nog 11e geworden. Hij zakt een plaatsje in de tussenstand, maar dat is geen ramp.

Dank aan onze supporters opa Teun en oma Ria; wat leuk dat jullie over de grens zijn gekomen om Sen aan te moedigen, net als vorig jaar!
Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de begeleiding en de gezelligheid.

De volgende race is op het mooie circuit Spa-Francorchamps op 16 juli a.s.

 

Race 2 Veldhoven 16 april 2017

Goede vrijdagochtend vertrokken we op tijd naar Veldhoven.
Sen had wederom verlof gekregen van het Bertrand Russell College om zich goed voor te bereiden.
We hadden het voorgaande weekend het nieuwe chassis getest en dat voelde goed aan.
Alleen wilde Sen toch weer graag het dikkere stuur van zijn ‘oude’ kart terug op de nieuwe kart. Dus bij aankomst op vrijdag eerst even sleutelen en ook de nieuwe mychron5 monteren, die door data engineer Luuk al helemaal was ingesteld.
Tot 12 uur reden we zonder schema en in de eerste sessie ging het al meteen snel. Sen kwam tot mijn verbazing mopperend, hoofdschuddend en klagend de pits binnen en dat leidde wel meteen tot een aanvaring en woordenwisseling tussen ons. Het was een valse start, maar de rest van de dag verliep goed en Sen zat er lekker bij. Snelheid, rijden & sfeer waren prima; het zat goed in z’n kop.

Op zaterdag slechts 4 trainingen op het programma en de verplichte inschrijving en keuring. We konden meteen de regenbanden tevoorschijn halen, want het regende en de baan was nat. Sen was in de eerste training oppermachtig in de regen, wat ging hij onwijs hard! De 2e training was half droog en half nat. We begonnen op regenbanden, maar wisselden deze naar slicks halverwege; dit was een lastige sessie voor alle rijders.
Daarna bleef het droog en werd de baan droog. We kozen in de 3e sessie voor nieuwe banden, maar de baan was niet echt top na alle regen.
In de laatste sessie dan maar de wedstrijdmotor monteren, maar die bracht niet hetgeen we verwacht hadden en om die reden monteerden we na overleg met Sen zijn eigen motor voor de kwalificatie en race.

Kwalificatie aan het einde van de dag en Sen stond vooraan opgesteld om als eerste de baan op te rijden, precies wat we wilden. Alleen bij het wegrijden sloeg zijn motor een paar keer af en kwam hij onverwacht en ongewild in de drukte terecht. Hij kwam uiteindelijk op P6 terecht en was wat teleurgesteld. We voelden allebei dat er meer in zat en hadden een goed gevoel voor zondag.
’s Avonds gezellig en lekker gegeten met Patrick en Rick bij de Mispelhoef en op tijd naar bed.

De korte training op zondag begon lekker op een redelijk droge baan, maar de rondetijden vielen aan het einde ver terug, omdat Sen nog een beetje de ‘natte lijnen’ bleef rijden.

Race 1
We dachten dat het spannend zou worden: droog of nat. Maar het begon ineens flink te regenen en daarom had iedereen de regenbanden gemonteerd voordat we het parc fermé in gingen.
De eerste start werd afgebroken, maar de 2e start ging goed en Sen schoof meteen naar de binnenkant en kwam goed door de eerste bocht heen. Hij verloor wel 1 of 2 plekjes door de start aan de buitenkant, maar wist die plaatsen snel terug te pakken. Op regenbanden was Sen niet de snelste en Sen reed op P4 en de nummers 1 t/m 4 reden op gepaste afstand van elkaar waardoor de race voor Sen nooit echt spannend werd, want pas in de laatste ronden kwam hij echt op snelheid. P4 was een prima uitgangspositie.
 
Race 2
Het was droog, de baan was meer dan half droog, maar niet op alle plekken kurkdroog. Iedereen vertrok op slicks en dat was de juiste keuze. Wederom starten aan de buitenkant op de 2e startrij en kwam weer snel op P4 terecht en gezien de rondetijden was dat ook wel de plek waar hij hoorde, want Sen was niet snel genoeg om de mannen voor hem in te halen.

Race 3
De baan was nu echt goed opgedroogd en de zon scheen zelfs, maar echt warm was het bepaald niet. We hadden niets aan de afstelling veranderd. De start verliep chaotisch, want voor Sen werd Thomas er hard afgereden door Robert, die hiervoor 10 seconden straf kreeg. Sen reed voor de tweede bocht al op P2 en nu reed Jordy aan kop, maar werd al snel door Sen en Robert ingehaald. Sen sloeg een gaatje met Robert en was sneller, maar halverwege sloeg de motor van Sen af toen zijn wielen blokkeerden bij het remmen voor de hairpin. Hij kon de motor snel weer starten, maar verloor zijn P1, maar kon P2 behouden en reed het gat naar Robert vrij makkelijk weer dicht. De laatste 5 of 6 ronden zat Sen bij Robert op de bumper en loerde naar het juiste moment om hem in te halen. Uiteindelijk deed hij dat 2 ronden voor het einde in de bochten na de ‘Mickey Mouse’ voor het opkomen van het rechte stuk, met een mooie actie waarbij ze elkaar heel lieten. Dit is racen zoals het hoort.
Sen sloeg een klein gaatje en op de streep was het ongeveer een halve seconde en won Sen overtuigend de laatste race. Super knap en slim gereden.

Over de hele dag betekende de resultaten voor Sen een knappe en verdiende P2, zonder straffen voor Sen.
Bij de prijsuitreiking werd Sen ook nog eens compleet verrast met een extra prijs, namelijk ‘Driver Of The Day’, uit handen van Frens Langenberg. Een heel mooi gebaar voor zijn manier van rijden en de prestaties die hij heeft laten zien op de baan.

En zo konden we nu wel met een goed gevoel naar huis, heerlijk!
De vorige keer in Kerpen was ik erg kritisch op de organisatie en de baanposten. Nu moet ik ook eerlijk zijn dat de uitgedeelde straffen die ik heb gezien voor iedereen terecht waren.
Uiteindelijk zijn het de coureurs zelf die alle keuzes maken en fair mogen racen, maar wel met respect voor elkaar en voor elkaars materiaal.

Dank aan onze supporters Madelon en Mels (de gelukbrenger) en opa Teun en oma Ria; erg leuk dat jullie er allemaal waren om Sen aan te moedigen!
Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de begeleiding en gezelligheid.

Op naar de volgende race op het nieuwe asfalt in Berghem op 21 mei !