Rotax Max Challenge Euro Trophy Kristianstad 8-10 juni

De wekker ging erg vroeg op woensdagochtend en we reden rond 5.40 uur weg uit Krommenie richting Almere om Patrick en Rick op te halen en daarna door te rijden naar Zweden.
Het was een pittige rit, vooral door de ochtendspits en wegwerkzaamheden in Noord-Duitsland. We misten onze boot naar Zweden, maar konden de volgende boot nemen en arriveerden om 17.00 uur op de enorm grote paddock van circuit Asumring in Kristianstad.
Hans was er al en had de tent opgebouwd. Het zonnetje scheen.
Daarna naar ons prachtige huis, vervolgens pizza eten en op tijd naar bed.

Donderdag en vrijdag stonden 6 trainingen op het programma. De temperatuur was aangenaam en de zon scheen.
We konden alle trainingen rijden, hoewel we één keer met een kromme as en kapotte velg als gevolg van een crash de baan eerder moesten verlaten; het hoort er allemaal bij..
Iedere sessie probeerden we wel iets uit, van afstelling kart tot verandering van tandwiel, bandenspanning, velgen of nieuwe banden. Het bracht telkens iets (snellere tijden).
Op vrijdagmiddag reed Sen in één van de trainingen in zijn groep zomaar een 9e tijd, prima!

Het startveld in de Junior Max bestond in Zweden uit zo’n 40 coureurs vanuit de hele wereld.
Zaterdagochtend na twee vrije trainingen de kwalificatie gereden (7 minuten) op een nieuwe set slick banden (verplicht). Sen piekte op het goede moment en liet zijn snelste tijd van alle dagen noteren op het moment dat het moest gebeuren. Genoeg voor een 26e tijd.

Na deze kwalificatie werden de rijders op de gerealiseerde tijd ingedeeld in 3 groepen: A, B  of C, die onderling heats tegen elkaar rijden en de definitieve start plek bepalen.
Helaas viel Sen in de eerste heat uit vanwege een materiaalvlag; zijn achterbumper was er af gereden. Grote teleurstelling bij Sen.
Echter, in de tweede heat liet hij zien wat hij kon en reed naar een knappe 9e plaats.
De punten van heat 1 en 2 bij elkaar waren genoeg voor een 24e startplaats en daarmee was Sen rechtstreeks geplaatst voor de finals op zondag (P 1 t/m 28).
Sen heeft iedere dag goed meegeholpen om na het racen alles weer schoon te maken en klaar te zetten voor de volgende dag.

Op zondagochtend reden de andere rijders (29 t/m 40) een ‘second chance’ voor de laatste 6 plaatsen voor de finals, zodat er op zondag 34 coureurs starten voor twee finals.

Zondagochtend na de vrije training maakten we ons klaar voor final 1 en we startten niet op nieuwe banden, want die bewaarden we voor de tweede final.
De finals duurden 11 minuten plus 1 ronde.
De races waren prima en het lukte Sen om een paar mooie inhaalacties te doen, waardoor hij uiteindelijk heel blij kon zijn met P16.
De tweede final begon Sen op nieuwe banden, maar hierdoor miste hij aan het begin van de race de grip, omdat het een paar ronden duurde voordat de banden ‘kwamen’.  Met nog een paar foutjes er bij in het begin verloor Sen wat plaatsen. In het tweede deel van de race kwam de grip en de snelheid en kon hij mooie inhaalacties plaatsen en dat bracht hem uiteindelijk terug naar P17.

De tweede Europese wedstrijd zit er op en Sen heeft weer de finals gehaald; dat zal voor dit jaar het doel zijn en daarna is het vooral in het eerste jaar voor Sen veel ervaring op doen in de races. Ten opzichte van de 1e race in Genk heeft hij goede progressie laten zien en dat geeft Sen vertrouwen voor de volgende races.

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl voor de ondersteuning.

Volgende race is BNL in Frankrijk (Ostricourt) van 29 juni t/m 1 juli a.s. 

Rotax Max Challenge Euro Trophy Genk 20-22 april 2018

Woensdagavond na het avondeten stapten we weer in de auto met aanhanger naar Genk , zodat we donderdagochtend uitgerust aan de trainingen konden beginnen.

Zowel op donderdag als op vrijdag stonden 6 trainingen op het programma. Het waren extreem warme dagen, waardoor we een beetje zuinig met de energie van Sen om moesten gaan. We lieten op beide dagen de laatste training schieten.

De opzet van de Rotax Max Challenge Euro Trophy is gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren. De organisatie is sowieso heel strak geregeld.
Op donderdag en vrijdag wordt er getraind en er mogen maximaal 2 sets nieuwe trainingsbanden gebruikt worden. Wij gebruikten slechts 1 set.

Deelnemers aan dit evenement komen uit de hele wereld. Het startveld in de Junior Max bestond uit meer dan 40 coureurs.

Zaterdagochtend na de vrije training werd de kwalificatie gereden op een nieuwe set slick banden (verplicht) en Sen realiseerde een 33e tijd; dat viel heel erg tegen.
Hij reed 7 minuten alleen en maakte dus geen gebruik van slipstream van andere rijders; dat moet de volgende keer wel anders.

Na deze kwalificatie worden de rijders op de gerealiseerde tijd ingedeeld in 3 groepen: A, B  en C.
Deze groepen rijden twee heats tegen elkaar en op die manier kun je een rechtstreekse startplek verdienen voor de finales op zondag. Die wordt verdeeld onder de eerste 28 rijders.
De overige rijders rijden op zondagochtend een ‘second chance’ waarbij de beste 6 coureurs  doorstromen naar de finale waar uiteindelijk 34 coureurs aan de start verschijnen.
Sen werd ingedeeld in groep C en moest beide heats starten op P22.

In de heats (7 minuten) op zaterdagmiddag reed Sen heel netjes naar een respectievelijk 13e en 15e plek.
Hierdoor plaatste hij zich rechtstreeks voor de finales op zondag op P19.
Het behalen van de finale was het doel en dat was dus gelukt, heel goed gedaan.

Nadat alles weer was schoongemaakt en klaargezet voor de zondag was het tijd voor lekker eten bij de Italiaan en ontspanning.

Zondagochtend na de training maakten we ons klaar voor final 1 en we moesten starten op nieuwe banden. De finales duurden 11 minuten plus 1 ronde.
Over de race kunnen we vrij kort zijn: het was gewoon niet goed. Sen kwam redelijk door de start heen, maar maakte vrij veel race foutjes en werd hier en daar afgetroefd door ervaren rijders. P27 was natuurlijk niet waar we op gehoopt hebben. Voor Sen was het moeilijk om direct na afloop bij hemzelf na te gaan wat hij moest verbeteren, maar hij is nog jong.

Zo’n twintig minuten voor het begin van final 2 begon het plotseling hard te regenen. Binnen enkele minuten viel ruim 70 mm neerslag. We moesten de kart heel snel omzetten op regenbanden en de start werd met een kwartier uitgesteld.
Sen hielp goed mee en daarmee werd de stress tot een minimum beperkt.
Ik had er wel vertrouwen in dat het goed zou gaan in de regen, maar ik had het mis..
Na de start was het meteen chaotisch met veel crashes. Sen kwam er aardig doorheen, maar reed in het begin van de race echt de verkeerde lijnen. Pas na enkele ronden kreeg hij het door en zag je zijn snelheid komen en reed hij sneller dan de mannen aan kop. Echter, racen is meer dan alleen hard rijden, want je moet ook inhalen en daarbij maakte Sen echt meerdere keren verkeerde keuzes. Door aan de binnenkant (proberen) in te halen miste hij de tractie bocht uit en werd hij buitenom ingehaald.
Sen viel ver terug naar achteren, mede door een crash waardoor hij achterstevoren op de baan stond.
Na afloop werden meer dan 20 (!!) straffen uitgedeeld en ook Sen zijn bumper was ingeklikt en hierdoor kreeg ook hij 5 seconden straf. Uiteindelijk viel de schade nog mee op P25.

De eerste Europese wedstrijd zit er op en Sen heeft de finale gehaald; dat was ons doel. In de finale races ging het niet zo lekker, maar Sen heeft hier van geleerd en neemt dit mee naar de volgende wedstrijd over de grens.
Dit is een prima vertrekpunt om in het seizoen ontwikkeling te laten zien.

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl voor de ondersteuning.

Volgende race is Rotax Max Euro Trophy in Zweden (Kristianstad) van 8 t/m 10 juni a.s. 

Race 8 Genk 1 oktober 2017

Dit weekend de ontknoping van een mooi seizoen waarin nog wel wat op het spel stond. Op donderdagavond vertrokken we naar Genk.
Aangezien we de week daarvoor op Castelletto in Italië waren voor de Rotax Max Eurochallenge hadden we niet op Genk kunnen trainen.

Vrijdag was een droge en zonnige dag waarin Sen even moest omschakelen van het grote chassis en de andere motor en banden in Castelletto….
We konden drie motoren uitproberen, maar waren aan het einde van de dag niet volledig overtuigd welke nou het beste zou zijn.
Ten opzichte van de concurrentie kwamen we vrijdag wel wat te kort.

Zaterdag was een kletsnatte dag. De sessies waren het beste te omschrijven van zeer nat tot extreem nat. We konden de diverse sets regenbanden gebruiken om te kijken welke set het beste zou zijn.
Alleen werd het tijdens de briefing droog en begon de baan snel op te drogen...En dat vlak voor de kwalificatie.
Al buiten het parc fermé begon iedereen de slicks te monteren en de kart om te zetten naar droge afstelling. Op nieuwe slicks had niemand die dag nog kunnen trainen.
We hadden de motor er op gezet waarvan we dachten dat die het snelste zou zijn.
Het werd voor Sen een moeilijke kwalificatie met gebrek aan grip en te snel blokkerende rem en een P11 voor startpositie race 1 op zondag.
De concurrenten van Sen stonden allemaal ver voor hem. Kris op P2 en Dani op P4. Natuurlijk teleurgesteld, maar we moesten het hier gewoon mee doen.

Zondagochtend de warm-up op oude banden en andere velgen en dat ging totaal niet. Sen reed een 19e tijd en toen sloeg de paniek wel een beetje toe bij me.
We hebben Sen laten kiezen en die koos er voor om liever met zijn eigen motor te rijden en dus moesten we (Fred en ik) alles ombouwen in een korte tijd.

Race 1
Sen startte aan de binnenkant en kwam wel goed weg en pakte in de eerste bochten een paar plekken en reed ergens op P7. Hij verloor echter snel plaatsen, omdat hij snelheid te kort kwam en ook in de bochten te weinig grip voelde van de banden. Het was een harde race waar flink in werd geknokt en soms hard moest worden verdedigd; dat deed Sen goed.
Aan het einde van de race kwam Sen steeds beter in zijn ritme en wist ook Dani nog in te halen die daarna nog verder terug zou vallen en ook nog straf kreeg.
Sen eindigde op P9 en Kris op P1 en Dani op P15.

Race 2
In race 2 was een herstart nodig en Sen kwam niet zo lekker weg, maar werd gelukkig een beetje opgeduwd door teamgenoot Brett.
Ondanks de redelijke start weer hetzelfde beeld als in de eerste race. Te weinig grip en te weinig snelheid en Sen kon gewoon niets uitrichten en reed een vrij tamme race.
Kris werd 2e en Dani eindigde op P8 waardoor het verschil tussen Sen en Dani nog maar 2 punten was na schrap voor P3 in de eindstand.
Kris had al zoveel punten gehaald in race 1 en 2 en zou normaal gesproken 2e worden in de eindstand.

Race 3
Natuurlijk hebben we de hele tijd nagedacht en overlegd wat er nodig was om Sen de snelheid te geven maar we wisten het gewoon niet, zo eerlijk moeten we zijn. 
We hebben een paar hele kleine veranderingen gedaan voor de laatste race.
Al in de eerste bocht ging het mis en viel Sen ver terug door een crash voor hem waar hij niets aan kon doen. Hij bleef rustig en geconcentreerd door rijden en wist nog veel rijders in te halen en werd uiteindelijk 12e. Kris werd 2e en Dani werd 6e. Voor Sen een teleurstellend verlopen laatste wedstrijd met overall P12.

De eindstand na 8 NK wedstrijden (Milan heb ik er even tussenuit gehaald omdat hij Belg is en niet meetelt in de officiële eindstand) is:
1. Robert de Haan
2. Kris Haanen
3. Dani van Dijk
4. Sen Roodenburg
5. Coen Doorn

Natuurlijk is het jammer dat Sen net het podium niet heeft gehaald, maar we hebben er alles aan gedaan. Zowel Kris, Dani als Sen hebben wel wat pech gehad dit seizoen in sommige wedstrijden.
Terugkijkend op dit seizoen heeft Sen vijf keer op het podium gestaan van de acht wedstrijden; een hele mooie prestatie.
De jongens voor hem hebben de plaatsen in de eindstand verdiend en we feliciteren ze hiermee.
Ze trainen meer en het is geen schande om op P4 te eindigen.

Onze doelstelling was top-5, dus deze doelstelling is behaald. Ik ben er heel trots op en Sen moet zeker heel trots zijn op dit seizoen.
Deze zondag weer onze vaste supporters opa Teun en oma Ria, die we helaas niet konden trakteren op een mooie laatste race. Bedankt voor jullie aanmoedigingen dit seizoen!!

Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de ondersteuning en de gezelligheid en dank aan trouwe sponsor Geijsel Kroon die dit seizoen mede mogelijk heeft gemaakt.

Nu even rust…
En dan gaan we trainen op een groter chassis en Junior configuratie van de motor. Het vermogen stijgt van ongeveer 16 PK naar 23 PK waarmee ook de snelheid flink omhoog gaat.

En dan gaan we daarna nadenken over seizoen 2018; gaan we wedstrijden rijden en zo ja: welk kampioenschap.

BNL Round 1 Genk 14-15 april 2018

Het nieuwe seizoen gaat beginnen! De coureurs ontwaken uit de winterslaap en de afgelopen maanden zijn alle voorbereidingen getroffen; we hebben er veel zin in!
In 2018 staat Sen ingeschreven voor de BNL Karting Series en de Rotax Max Euro Trophy in de klasse Junior Max.
Dat betekent dat we dit jaar niet op Nederlandse banen zijn te bewonderen en alleen maar in het buitenland wedstrijden rijden (België, Frankrijk, Zweden, Oostenrijk en Duitsland).

Met dank aan onze trouwe sponsor Geijsel Kroon, OTUA.nl (De Tesla autoverzekering)  en onze nieuwe sponsoren Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl (het mooiste online ondergoed) zijn we klaar voor het nieuwe seizoen.

 

We vertrokken donderdagavond naar Genk, zodat we vrijdagochtend de eerste training om 09.30 uur uitgerust konden starten.

De 6 trainingen die op het programma stonden waren nodig om in het ritme te komen en na de lunch monteerden we een nieuwe set banden.
Het was op vrijdag moeilijk om de tijden te vergelijken van de verschillende sessies, omdat de baan telkens veranderde. Voor de laatste sessie monteerden we de snellere wedstrijdmotor op de kart. 

 

De opzet van de BNL is trainen op vrijdag en zowel op zaterdag als zondag een wedstrijdprogramma. Dat is leuk, want je rijdt dan in totaal 4 wedstrijden in een weekend. Dat betekent beide dagen een kwalificatie en twee races en je leert daar heel veel van.

Deelnemers aan de BNL komen voornamelijk uit België, Nederland, Duitsland, Engeland en nog wat verdwaalde Europeanen. Het startveld in de Junior Max bestond uit 27 coureurs.

 

Zaterdagochtend na de vrije training om 09.00 uur werd de kwalificatie gereden op een nieuwe set banden (verplicht) en Sen realiseerde een 18e tijd.
Dat betekende dat hij in de eerste race op P18 zou starten. Aan de buitenkant, op zich niet zo gunstig op Genk...
Sen verloor na de start wat plaatsen in de eerst bocht en wist een paar rijders wel weer te achterhalen. Eigenlijk stond hij de hele race onder druk van twee jongens achter zich. Die sloegen toe in de laatste ronde, mede omdat Sen niet hard genoeg verdedigde; of eigenlijk helemaal niet verdedigde. Dat was jammer en P21 was het resultaat.

De tweede race op zaterdag startte Sen dus op P21 en ook in deze race viel er voor Sen niet heel veel te halen, maar sleepte hij P19 er uit.
Sen was een beetje teleurgesteld, maar dit is de Junior Max en hier worden geen cadeaus uitgedeeld, je moet constant keihard knokken voor je plek en dat is wennen.

Nadat de kart was schoongemaakt, ketting gesmeerd en accu aan de lader gezet vertrokken we naar ons B&B om te ontspannen. Met opa Teun en oma Ria aten we samen bij de Griek en dat was heel gezellig!

 

Zondagochtend was de baan kletsnat, want het had ’s nachts hard geregend. Het zou een zonnige dag worden, maar we moesten of de training overslaan of op regenbanden rijden. Niet alle coureurs gingen rijden, maar er verschenen 16 rijders op de training en Sen reed op regenbanden een 5e tijd, keurig!

Kwalificatie begon Sen heel goed en reed naar andere rijders toe en haalde ze in. Tegen het einde van de kwalificatie (die maar 8 minuten duurt) kwam hij echter vast te zitten achter een langzamere rijder waardoor hij geen goede tijd kon neerzetten op het moment dat het moest…..P21.

 

Race 1 vanaf P21 en de eerste ronden waren er ongelofelijke keiharde ‘knokpartijen’ op de baan, het had maar weinig met karten te maken. Sen hield zich knap staande en knokte mee en zette door en dat betaalde zich uit. Hij vocht zich naar voren en had zeker ook wat geluk vanwege crashes voor hem; uiteindelijk beloonde hij zichzelf op de finish met P10, echt super knap gereden. Als een Junior!

Race 2 was bijzonder, vooral omdat hij zo lekker vooraan mocht starten op de 5e startrij, helaas wel aan de buitenkant. Ook nu verloor hij weer wat plaatsen vlak na de start, omdat hij in het gedrang kwam in de eerste bocht, maar wist duidelijk weer plaatsen terug te winnen.
Het was geen schande om enkele plaatsen te verliezen van hele snelle rijders die door crashes achter hem startten, maar hij knokte voor wat hij waard was op de baan, maar 100% fair!
Halverwege de race sloot hij aan bij Max en passeerde hem en later wist hij zelfs Kris nog in te halen, die door een incidentje buiten de baan was geraakt. Deze snelle man wist hij achter zich te houden tot de finish, hoewel hij de laatste bochten moest verdedigen en dat goed deed. Finish op P13, prima gedaan.

 

Dit seizoen gaat het niet zozeer om de uitslagen, maar meer om de aansluiting te vinden bij de Junioren. De verschillen zijn heel klein en de gevechten zijn hard. In de laatste race is het verschil in beste rondetijd tussen nummer 1 en de nummer 13 maar 0,4 seconden, het is dus heel close racen en super spannend om te zien.

Resultaat dag 1 was P19, resultaat dag 2 was P10. Over beide dagen P17 en dat is waar hij ongeveer hoort te staan op dit moment; een mooi vertrekpunt voor dit seizoen.

 

Opa Teun en Oma Ria bedankt voor jullie support en ook de thuisblijvers die de race via de livestream hebben gevolgd bedankt voor het meeleven en de lieve berichten na afloop!

 

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl voor de ondersteuning.

 

Volgende race is Rotax Max Euro Trophy in Genk van 20 t/m 22 april a.s. 

Race 7 Circuit Park Berghem 10 september 2017

Vrijdagochtend in de stromende regen vertrokken we richting Circuit Park Berghem. De voorspellingen bleken te kloppen; het zou de hele dag kletsnat zijn.
Bij aankomst de kart omgezet naar de regen afstelling en toch maar zoveel mogelijk gereden. Ondanks regenpak en regenlaarzen was Sen tot op zijn onderbroek nat…
Maar waar het om ging waren natuurlijk de rondetijden en die waren gewoon erg goed, alleen Kris reed nog een klap harder dan Sen.
Na afloop alles schoon en droog maken en naar huis voor een warme douche en drogen van alle natte kleren.

Zaterdagochtend vertrokken we weer in de regen, maar bij aankomst in Berghem was het droog en scheen de zon (even….).
We reden alle sessies, soms was het droog en soms regende het of begon het tijdens de sessie te regenen.
In de droge sessies konden we de wedstrijdmotor en Sen zijn eigen motor testen en de wedstrijdmotor was sneller en bleef op de kart staan.
De voorspellingen voor de kwalificatie veranderden telkens, maar het zou droog blijven.

We konden niet testen met nieuwe banden, dus we waren benieuwd hoe dat in de kwalificatie zou gaan. Sen zat bij de eerste rijders die de baan op gingen en na een rondje of 6 kreeg hij de snelheid te pakken en reed op een gepaste afstand van Dani en Milan. Op de baan was een groot scherm waar we de tijden konden zien en ik zag Sen een tijdje op P1, P2, P3 en P4 rijden. Dani en Sen wisselden elkaar steeds af voor P3 en P4 en in de laatste ronde wist Dani toch nog naar P3 te rijden met een minimaal verschil. We waren tevreden met P4, de snelheid was goed.
Alles opgeruimd en klaargezet voor de zondag. Bij het avondeten in het hotel regende het flink.

Zondagochtend was het droog en tijd voor een korte vrije training van 7 minuten op oude banden en andere velgen. Sen reed een 10e tijd; de baan was niet helemaal droog.

Race 1
Er was een herstart nodig en Sen kwam lastig door de eerste bochten heen en werd wat naar buiten gedrukt in het gedrang. Hij viel terug naar P6 en zelfs naar P8 en was aan het worstelen. De kart had te weinig grip. Hij bleef gelukkig rustig en de kart kwam uiteindelijk wel, maar te laat.
Uiteindelijk kwam hij als 7e over de streep, maar door een straf van Jeffrey werd hij uiteindelijk 6e; de schade viel eigenlijk best mee.

Race 2
We hadden de bandenspanning voor aanvang van de race aangepast en dat pakte goed uit, want Sen zat er nu wel goed bij. Robert en Kris waren niet bij te houden, maar Sen had mooie gevechten met Lucas. Halverwege de race haalde hij Lucas in, maar het lukte Sen niet om los te komen, omdat hij toch af en toe foutjes maakte in de hairpin. Aan het einde kwam Lucas weer langszij en moest Sen uiteindelijk genoegen nemen met P5.

Race 3
Bij de start kwam Sen weer niet goed weg, omdat volgens hem zijn motor niet op pakte. Hierdoor viel een gat en verloor hij meerdere plaatsen. Gelukkig geen gebaren gezien en dat is positief.
Sen concentreerde zich op het inhalen en wist Jens, Coen en Lucas in te halen en achter zich te houden. Aan het einde kwam Coen wel heel dichtbij Sen en werd het spannend, maar Sen wist Coen achter zich te houden.

Het werd weer rekenen voor het dag klassement met een P6, P5 en P5 voor Sen.
De prijsuitreiking zou duidelijkheid geven en Sen bleek een mooie 4e plaats te hebben behaald en kreeg een grote beker.

Deze zondag weer onze vaste supporters opa Teun en oma Ria, maar ook Peter, Cindy, Jesse en zijn vriendje waren van de partij; leuk dat jullie er waren en hebben genoten van het racen en bedankt voor jullie support! 

Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de ondersteuning en de gezelligheid.

De ontknoping van dit seizoen is op 1 oktober a.s. in Genk en dat zal heel spannend worden. Robert is realistisch gezien niet meer te achterhalen op P1 en is het meest constant. Hij is dit seizoen gewoon de beste, klaar.
Daarachter vechten Milan, Kris, Sen en Dani nog voor de plaatsen 2 en 3. In de tussenstand zijn de onderlinge verschillen heel klein.  Milan is Belg en zal in de uiteindelijke stand van het NK 'geschrapt' worden, omdat alleen de Nederlandse deelnemers meetellen.
Op Genk zal het beslist worden, maar wat ons betreft kan het seizoen al niet meer stuk. We gaan natuurlijk vol voor de bekroning met een podium plek!