Race 8 Genk 1 oktober 2017

Dit weekend de ontknoping van een mooi seizoen waarin nog wel wat op het spel stond. Op donderdagavond vertrokken we naar Genk.
Aangezien we de week daarvoor op Castelletto in Italië waren voor de Rotax Max Eurochallenge hadden we niet op Genk kunnen trainen.

Vrijdag was een droge en zonnige dag waarin Sen even moest omschakelen van het grote chassis en de andere motor en banden in Castelletto….
We konden drie motoren uitproberen, maar waren aan het einde van de dag niet volledig overtuigd welke nou het beste zou zijn.
Ten opzichte van de concurrentie kwamen we vrijdag wel wat te kort.

Zaterdag was een kletsnatte dag. De sessies waren het beste te omschrijven van zeer nat tot extreem nat. We konden de diverse sets regenbanden gebruiken om te kijken welke set het beste zou zijn.
Alleen werd het tijdens de briefing droog en begon de baan snel op te drogen...En dat vlak voor de kwalificatie.
Al buiten het parc fermé begon iedereen de slicks te monteren en de kart om te zetten naar droge afstelling. Op nieuwe slicks had niemand die dag nog kunnen trainen.
We hadden de motor er op gezet waarvan we dachten dat die het snelste zou zijn.
Het werd voor Sen een moeilijke kwalificatie met gebrek aan grip en te snel blokkerende rem en een P11 voor startpositie race 1 op zondag.
De concurrenten van Sen stonden allemaal ver voor hem. Kris op P2 en Dani op P4. Natuurlijk teleurgesteld, maar we moesten het hier gewoon mee doen.

Zondagochtend de warm-up op oude banden en andere velgen en dat ging totaal niet. Sen reed een 19e tijd en toen sloeg de paniek wel een beetje toe bij me.
We hebben Sen laten kiezen en die koos er voor om liever met zijn eigen motor te rijden en dus moesten we (Fred en ik) alles ombouwen in een korte tijd.

Race 1
Sen startte aan de binnenkant en kwam wel goed weg en pakte in de eerste bochten een paar plekken en reed ergens op P7. Hij verloor echter snel plaatsen, omdat hij snelheid te kort kwam en ook in de bochten te weinig grip voelde van de banden. Het was een harde race waar flink in werd geknokt en soms hard moest worden verdedigd; dat deed Sen goed.
Aan het einde van de race kwam Sen steeds beter in zijn ritme en wist ook Dani nog in te halen die daarna nog verder terug zou vallen en ook nog straf kreeg.
Sen eindigde op P9 en Kris op P1 en Dani op P15.

Race 2
In race 2 was een herstart nodig en Sen kwam niet zo lekker weg, maar werd gelukkig een beetje opgeduwd door teamgenoot Brett.
Ondanks de redelijke start weer hetzelfde beeld als in de eerste race. Te weinig grip en te weinig snelheid en Sen kon gewoon niets uitrichten en reed een vrij tamme race.
Kris werd 2e en Dani eindigde op P8 waardoor het verschil tussen Sen en Dani nog maar 2 punten was na schrap voor P3 in de eindstand.
Kris had al zoveel punten gehaald in race 1 en 2 en zou normaal gesproken 2e worden in de eindstand.

Race 3
Natuurlijk hebben we de hele tijd nagedacht en overlegd wat er nodig was om Sen de snelheid te geven maar we wisten het gewoon niet, zo eerlijk moeten we zijn. 
We hebben een paar hele kleine veranderingen gedaan voor de laatste race.
Al in de eerste bocht ging het mis en viel Sen ver terug door een crash voor hem waar hij niets aan kon doen. Hij bleef rustig en geconcentreerd door rijden en wist nog veel rijders in te halen en werd uiteindelijk 12e. Kris werd 2e en Dani werd 6e. Voor Sen een teleurstellend verlopen laatste wedstrijd met overall P12.

De eindstand na 8 NK wedstrijden (Milan heb ik er even tussenuit gehaald omdat hij Belg is en niet meetelt in de officiële eindstand) is:
1. Robert de Haan
2. Kris Haanen
3. Dani van Dijk
4. Sen Roodenburg
5. Coen Doorn

Natuurlijk is het jammer dat Sen net het podium niet heeft gehaald, maar we hebben er alles aan gedaan. Zowel Kris, Dani als Sen hebben wel wat pech gehad dit seizoen in sommige wedstrijden.
Terugkijkend op dit seizoen heeft Sen vijf keer op het podium gestaan van de acht wedstrijden; een hele mooie prestatie.
De jongens voor hem hebben de plaatsen in de eindstand verdiend en we feliciteren ze hiermee.
Ze trainen meer en het is geen schande om op P4 te eindigen.

Onze doelstelling was top-5, dus deze doelstelling is behaald. Ik ben er heel trots op en Sen moet zeker heel trots zijn op dit seizoen.
Deze zondag weer onze vaste supporters opa Teun en oma Ria, die we helaas niet konden trakteren op een mooie laatste race. Bedankt voor jullie aanmoedigingen dit seizoen!!

Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de ondersteuning en de gezelligheid en dank aan trouwe sponsor Geijsel Kroon die dit seizoen mede mogelijk heeft gemaakt.

Nu even rust…
En dan gaan we trainen op een groter chassis en Junior configuratie van de motor. Het vermogen stijgt van ongeveer 16 PK naar 23 PK waarmee ook de snelheid flink omhoog gaat.

En dan gaan we daarna nadenken over seizoen 2018; gaan we wedstrijden rijden en zo ja: welk kampioenschap.

Race 7 Circuit Park Berghem 10 september 2017

Vrijdagochtend in de stromende regen vertrokken we richting Circuit Park Berghem. De voorspellingen bleken te kloppen; het zou de hele dag kletsnat zijn.
Bij aankomst de kart omgezet naar de regen afstelling en toch maar zoveel mogelijk gereden. Ondanks regenpak en regenlaarzen was Sen tot op zijn onderbroek nat…
Maar waar het om ging waren natuurlijk de rondetijden en die waren gewoon erg goed, alleen Kris reed nog een klap harder dan Sen.
Na afloop alles schoon en droog maken en naar huis voor een warme douche en drogen van alle natte kleren.

Zaterdagochtend vertrokken we weer in de regen, maar bij aankomst in Berghem was het droog en scheen de zon (even….).
We reden alle sessies, soms was het droog en soms regende het of begon het tijdens de sessie te regenen.
In de droge sessies konden we de wedstrijdmotor en Sen zijn eigen motor testen en de wedstrijdmotor was sneller en bleef op de kart staan.
De voorspellingen voor de kwalificatie veranderden telkens, maar het zou droog blijven.

We konden niet testen met nieuwe banden, dus we waren benieuwd hoe dat in de kwalificatie zou gaan. Sen zat bij de eerste rijders die de baan op gingen en na een rondje of 6 kreeg hij de snelheid te pakken en reed op een gepaste afstand van Dani en Milan. Op de baan was een groot scherm waar we de tijden konden zien en ik zag Sen een tijdje op P1, P2, P3 en P4 rijden. Dani en Sen wisselden elkaar steeds af voor P3 en P4 en in de laatste ronde wist Dani toch nog naar P3 te rijden met een minimaal verschil. We waren tevreden met P4, de snelheid was goed.
Alles opgeruimd en klaargezet voor de zondag. Bij het avondeten in het hotel regende het flink.

Zondagochtend was het droog en tijd voor een korte vrije training van 7 minuten op oude banden en andere velgen. Sen reed een 10e tijd; de baan was niet helemaal droog.

Race 1
Er was een herstart nodig en Sen kwam lastig door de eerste bochten heen en werd wat naar buiten gedrukt in het gedrang. Hij viel terug naar P6 en zelfs naar P8 en was aan het worstelen. De kart had te weinig grip. Hij bleef gelukkig rustig en de kart kwam uiteindelijk wel, maar te laat.
Uiteindelijk kwam hij als 7e over de streep, maar door een straf van Jeffrey werd hij uiteindelijk 6e; de schade viel eigenlijk best mee.

Race 2
We hadden de bandenspanning voor aanvang van de race aangepast en dat pakte goed uit, want Sen zat er nu wel goed bij. Robert en Kris waren niet bij te houden, maar Sen had mooie gevechten met Lucas. Halverwege de race haalde hij Lucas in, maar het lukte Sen niet om los te komen, omdat hij toch af en toe foutjes maakte in de hairpin. Aan het einde kwam Lucas weer langszij en moest Sen uiteindelijk genoegen nemen met P5.

Race 3
Bij de start kwam Sen weer niet goed weg, omdat volgens hem zijn motor niet op pakte. Hierdoor viel een gat en verloor hij meerdere plaatsen. Gelukkig geen gebaren gezien en dat is positief.
Sen concentreerde zich op het inhalen en wist Jens, Coen en Lucas in te halen en achter zich te houden. Aan het einde kwam Coen wel heel dichtbij Sen en werd het spannend, maar Sen wist Coen achter zich te houden.

Het werd weer rekenen voor het dag klassement met een P6, P5 en P5 voor Sen.
De prijsuitreiking zou duidelijkheid geven en Sen bleek een mooie 4e plaats te hebben behaald en kreeg een grote beker.

Deze zondag weer onze vaste supporters opa Teun en oma Ria, maar ook Peter, Cindy, Jesse en zijn vriendje waren van de partij; leuk dat jullie er waren en hebben genoten van het racen en bedankt voor jullie support! 

Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de ondersteuning en de gezelligheid.

De ontknoping van dit seizoen is op 1 oktober a.s. in Genk en dat zal heel spannend worden. Robert is realistisch gezien niet meer te achterhalen op P1 en is het meest constant. Hij is dit seizoen gewoon de beste, klaar.
Daarachter vechten Milan, Kris, Sen en Dani nog voor de plaatsen 2 en 3. In de tussenstand zijn de onderlinge verschillen heel klein.  Milan is Belg en zal in de uiteindelijke stand van het NK 'geschrapt' worden, omdat alleen de Nederlandse deelnemers meetellen.
Op Genk zal het beslist worden, maar wat ons betreft kan het seizoen al niet meer stuk. We gaan natuurlijk vol voor de bekroning met een podium plek!

 

 

Race 5 Spa-Francorchamps 16 juli 2017

Hoewel ik het over het algemeen leuk vind om een verslag te schrijven na een race, moet ik ook bekennen dat het wel afhangt wat er allemaal in de race is gebeurd, vooral als Sen iets is overkomen waar hij weinig tot niets aan kan doen. Nu heb ik wel meteen zin om te schrijven gelukkig.
Donderdag tussen de middag vertrokken we voor een vlekkeloze lange rit naar Spa-Francorchamps waar we aan het einde van de middag arriveerden en de spullen konden uitladen.
We sliepen in hetzelfde leuke B&B als vorig jaar, dat was ons prima bevallen.
Sinds de race op Kerpen had Sen niet meer in zijn kart gezeten, want de afgelopen weken lag de prioriteit op de drukke periode aan het einde van het schooljaar met proefwerkweek etc. Sen kon nu lekker ontspannen, want het schooljaar zit er op en hij is over naar de 2e klas.

Vrijdag stonden er maar vier sessies gepland om te trainen en de eerste begon al om 09.15 uur. Edward stond al meteen klaar met de laptimer. Deze eerste dag zou belangrijk zijn voor de afstelling, want op zaterdag konden we maar drie keer trainen. De snelheid was redelijk in de eerste sessie, maar Sen moest duidelijk in het ritme komen en het was te zien dat meerdere rijders uit de kop van het veld hier al meerdere keren hadden getraind.
Het ging iedere sessie sneller en in de laatste sessie van 25 minuten besloten we de wedstrijdmotor te proberen en hiermee ging Sen nog sneller, dus deze motor bleef er op. Halverwege nog een andere carburateur geprobeerd, maar Sen vond de 1e carburateur beter aanvoelen. 
’s Avonds lekker samen gegeten in een Zwitsers Chalet restaurant en Sen ging aan de kaasfondue.

Zaterdagochtend wederom vroeg beginnen om 9.15 uur de eerste sessie. Sen was de hele dag stabiel en snel, ook met nieuwe banden in de laatste sessie. In de laatste lange sessie van 20 minuten haalden we Sen halverwege binnen en veranderden de bandenspanning; dat bracht zeker nog wat.
Kwalificatie aan het einde van de middag altijd spannend, maar we weten dat dit niet Sen zijn specialiteit is. Hij stond vooraan en ging als eerste de baan op. Hij zat aan het einde van de kwalificatie in de buurt van snelle mannen zoals Dani en Thomas, maar kon net gaan aansluiting vinden. Einde op P7 was prima, de snelheid was goed en de nummers 2 t/m 7 zaten allemaal binnen 0,1 seconde, dus Sen zat er gewoon bij. Ik had er vertrouwen in dat het in de races goed zou komen.
’s Avonds met opa Teun en oma Ria in Malmedy gezellig een hapje gegeten bij de Italiaan.

Zondagochtend was het nat buiten en regende het. Het zou rond 9 uur droog worden, maar we moesten de kart omzetten naar regenbanden. Sen reed naar een keurige 2e tijd; hij kon zich snel aanpassen.

Race 1
De baan was aardig opgedroogd en slicks waren de beste optie waar iedereen op zou starten.
Bij de herstart kwam Sen niet goed weg en verloor een paar plekken, reed zelfs even op P10, maar kwam heel snel naar voren en haalde bijna iedere ronde wel een rijder voor hem in. Telkens in de hairpin remde hij de ene na de andere rijder er uit, echt heel mooi om te zien. Het ging zo goed dat hij uiteindelijk op P2 achter Robert de Haan reed en gewoon sneller was. Aan het einde rechte stuk haalde hij Robert in en reed op kop. Robert bleef heel goed volgen en Sen begon met omkijken (…). Hij was de laatste ronden te veel aan het verdedigen en dat gaf Robert de gelegenheid om bij te blijven. Uiteindelijk maakte Sen in de laatste bocht in de chicane een klein foutje waardoor hij te wijd de bocht uit kwam en Robert aasde op dit foutje en pakte op de streep met tweeduizendste van een seconde de overwinning.
Natuurlijk vond ik het jammer, maar dit is nou racen op het scherpst van de snede, maar fair. Na zo’n slechte start eindigen als 2e was gewoon een uitstekend resultaat. Dat zag Sen later ook in.

Race 2
Sen mocht starten op de eerste startrij, maar wist wat hem te doen stond. P2 aan de buitenkant is zeker niet ideaal. Weer een herstart en weer kwam Sen niet goed weg en verloor meerdere plaatsen. Afijn, inhalen is Sen wel gewend en vindt hij leuk, dus kon hij aan zijn opmars beginnen. Dat lukte allemaal wel, maar Robert en Milan vergrootten hun voorsprong en waren uiteindelijk voor Sen niet meer bij te halen. P3 was prima en kreeg hij zeker niet cadeau van Dani en Kai achter hem.

Race 3
De laatste race starten vanaf P3 aan de gunstigere binnenkant. De start was iets beter, maar niet heel goed en Sen kwam klem te zitten en verloor wat plaatsen. Deze laatste race zou ook spannend worden, omdat de snelle Thomas Dijkstra van achteruit naar voren reed en uiteindelijk zou winnen. Sen moest echt zijn best doen om Kai, Robert en Kris in te halen en voerde ook meerdere duels uit met Dani. Door een valse start had Dani echter 10 seconden straf gekregen en dat had Sen gezien en nam daarom geen risico’s aan het einde van de race om hem in te halen, waardoor hij als 4e over de streep kwam, maar door de straf van Dani alsnog keurig 3e werd.

Over de hele dag een hele nette en verdiende 3e plaats, P2, P3 en P3. En bovenal genoten van de inhaalacties en mooie faire strijd vooraan; goede reclame voor racen.
Jammer dat speaker Frens weinig aandacht heeft voor een heleboel rijders, maar bepaalde voorkeuren heeft. Als speaker zou hij beter onpartijdig verslag doen in plaats van telkens dezelfde namen de hele race te noemen. Ik respecteer dat hij fan is van bepaalde rijders, maar hij zit daar om verslag te doen.

Aan het einde van de dag de prijsuitreiking en Sen mocht een mooie beker in ontvangst nemen en was daar absoluut mee in zijn nopjes!

We werden op zondag verrast door Egon, die vanuit Duitsland speciaal naar het circuit was afgereisd om Sen te zien rijden; dat vonden we heel erg leuk!!
Dank aan onze supporters opa Teun en oma Ria; wat leuk dat jullie wederom de grens over zijn gekomen om Sen aan te moedigen, net als vorig jaar!
Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de begeleiding en de gezelligheid.

Nu eerst lekker op vakantie en de volgende race staat gepland op 20 augustus a.s. op circuit De Landsard in Veldhoven.

Race 6 Veldhoven 20 augustus 2017

Na een heerlijke ontspannen vakantie in Italië stond de volgende race voor het NK 2-takt in Veldhoven op het programma. Van enige trainingsvoorbereiding was geen sprake, simpelweg vanwege de vakantie.

Vrijdagochtend waren we op tijd op het circuit in Veldhoven en installeerden we ons in de tent van Montfoort Motorsports. Buiten regende het en de baan was kletsnat. We hadden 3 sets regenbanden mee en het plan was om deze alle 3 te testen. Ik kon meteen aan de slag om alles om te zetten naar de regenafstelling.
Zonder verwachtingen reed Sen de baan op in zijn regenpak en dat zag er wonderbaarlijk goed uit. Sen was veruit de snelste minimax rijder, maar haalde ook de Junioren en Senioren in, die veel moeite hadden om al dat extra vermogen op de baan te houden.
De sessie daarna werd het droog en ook de baan droogde op, dus hebben we Sen nog even de baan op gestuurd op regenbanden en was hij wederom bloedsnel. In tegenstelling tot onze verwachting werd het droog en aardig weer en konden we rest van de dag prima op slicks trainen. De rondetijden waren meteen goed en Sen zat er bij.
Na zes keer rijden was het genoeg geweest en zetten we alles klaar voor de volgende ochtend.

Zaterdagochtend om 10.15 uur stond de eerste sessie op het programma en ondanks alle slechte voorspellingen was het nog droog de eerste sessie. Daarna was het telkens anders, waardoor dit één van de drukste dagen ooit voor mij als monteur was. Ik bleef de afstelling omzetten van droog naar regen en andersom. We hebben uiteindelijk 4 van de 6 sessies gereden en konden deze dag de andere regenbanden goed testen. De snelheid was goed, zowel in de regen als op een droge baan.
Uiteindelijk konden we niet testen met een nieuwe set slicks door de natte baan; die set bewaren we voor de volgende race in Berghem.
De wedstrijdmotor konden we maar één sessie goed testen, maar Sen gaf de voorkeur aan zijn eigen motor; die vond hij beter aanvoelen.

Gelukkig droogde de baan einde van de middag op, zodat iedereen op nieuwe slicks de kwalificatie zou rijden. Sen stond vooraan en reed samen met Dani als eerste de baan op. Snelheid was prima en Sen reed het gaatje naar Dani dicht en was sneller. Dani liet Sen passeren. Een tijd lang had Sen de snelste tijd in handen, zakte naar 2e, toen 3e en in de laatste ronde werd hij nog gepasseerd door Milan en moest genoegen nemen met een 4e startplek; beste kwalificatie ooit voor Sen.
De nummers 1 t/m 4 zaten binnen 0,1 seconde van elkaar. Heel jammer dat Sen zou starten aan de buitenkant, dat wil je niet op Veldhoven…

’s Avonds gezellig buiten gegeten met Rick en Patrick Bouthoorn bij ons vaste adres de Mispelhoef en daarna op tijd naar bed. 

Zondagochtend iets meer speling in het schema door de mini-junioren en scheelde een half uurtje langer in bed, dat was wel lekker. Half tien waren we bij de baan om ons klaar te maken voor de vrije training op oude banden. Sen reed naar een keurige 2e tijd, hoewel dat niet zoveel zegt.

Race 1
De eerste start was niet goed en bij de herstart kwam Sen aardig door de eerste bocht heen, maar kon richting de 2e bocht op het lange rechte stuk geen gaatje aan de binnenkant vinden en kwam in het gedrang. Hij viel terug naar P9 maar vocht zich terug naar voren en wist aan het einde van de race de aansluiting te vinden op P5 achter Robert. Eenmaal aangesloten kon Sen het tempo niet bijhouden, op de data konden we zien dat dit te maken had met de temperatuur van de motor die opliep. We waren blij met P5 en starten aan de binnenkant, maar vlak daarna bleek Thomas op P1 een DQ te hebben, waardoor Sen opschoof naar P4....weer starten aan de buitenkant..

Race 2
De tweede race moest Sen dus op dezelfde plek starten als in race 1 en kwam weer bij de tweede bocht helemaal vast te zitten en viel zelfs terug naar P13.
De kart voelde niet lekker en Sen zat als een voetballer gebarend en hoofdschuddend in zijn kart. Achteraf klaagde hij over onvoldoende topsnelheid, te veel grip voor en te weinig grip achter. Hij kon hierdoor niet echt een potje breken en moest genoegen nemen met P9. Erg jammer en Sen was boos en gefrustreerd….Maar wel starten aan de binnenkant in de laatste race! 

Race 3
Na twee verkeerde starts kregen de rijders een rode vlag en een laatste waarschuwing. De derde start verliep goed en Sen sloot meteen goed aan en gaf geen ruimte aan de binnenkant. In de eerste ronde schoof hij al op naar P6 en later in de race klapten rijders voor hem op elkaar en reed Sen op een 3e plek achter Max. In diezelfde rond wist hij Max, die een goede laatste race reed, mooi in te halen en reed Sen op een knappe 2e plek. Het gat met Robert was te groot en ook de rondetijden van Robert waren beter, zodat het niet spannend zou worden. Max kon Sen heel aardig volgen, maar op de streep was het gat ruim een seconde en Sen kwam keurig als 2e over de streep. Deze race wat geluk aan zijn zijde, dat mag ook wel eens. Sen gaf toe dat hij in de laatste race erg vermoeid was, waardoor het beste er wel af was.

De laatste race was een slagveld, waarbij Thomas, Kris, Dani en Milan allemaal achter Sen eindigden.
Het werd rekenen, maar leek er op alsof Sen met P4, P2 en P9 wel bij de eerste 5 zou zitten in het dag resultaat, zeker gezien de resultaten van zijn concurrenten.
De prijsuitreiking zou duidelijkheid geven en Sen bleek een mooie 3e plaats te hebben behaald, een knappe prestatie en mooie opsteker na die lastige tweede race. 

Deze zondag weer onze vaste supporters opa Teun en oma Ria, maar ook Madelon en Mels waren van de partij; bedankt voor jullie support! 
Eric en Inge Bakker waren dit keer speciaal naar Veldhoven afgereisd om Sen een keer in actie te zien en hebben genoten van de races.

Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de begeleiding en de gezelligheid.

Dit seizoen nog 2 wedstrijden te gaan. De volgende race staat al weer gepland over drie weken op 10 september a.s. op Circuit Park Berghem.

Race 4 Kerpen 11 juni 2017

Aangezien de trainingen op vrijdagochtend al vroeg zouden starten vertrokken we donderdag aan het einde van de middag al naar Kerpen. We aten lekker buiten in de Biergarten van ons hotel.

Op vrijdagochtend was vanaf 10 uur het tijdschema van toepassing en konden we in totaal 6 sessies van een kwartier trainen. Echter, rond die tijd werd regen verwacht. Gelukkig konden we vanaf half 10 de baan al op en toen was het nog droog. Na 20 minuten begon het te regenen.
We wisten al dat het zaterdag en zondag droog zou zijn, dus besloten we om niet in de regen te trainen, waardoor we pas aan het einde van de middag nog twee sessies op een droge baan konden rijden. Een beetje een verloren dag, maar dit hoort er soms bij. Wederom dank aan het Bertrand Russell College voor het verleende verlof. ’s Avonds met de familie Ottes gezellig gegeten bij de Italiaan bij de Schumacher baan.

Zaterdag 4 trainingen en na twee sessies konden we inschrijven en keuren.
Na de eerste training de wedstrijdmotor geprobeerd en die moest er volgens Sen op blijven staan; de coureur beslist. De data gaf nauwelijks verschillen aan ten opzichte van zijn eigen motor.
In de derde sessie nog andere banden geprobeerd en in de laatste sessie wisselden we de velgen. We waren er wel uit. De snelheid was goed en constant, hoewel we zagen dat we niet de snelste waren; top 5 leek ons haalbaar en realistisch.
Sen vertrok bij de kwalificatie in een goed groepje. Echter, halverwege kwam hij vast te zitten in een groepje van een ander team, die bewust later de baan op waren gereden. Die rijders hielden de boel op, waardoor Sen geen goede tijd neerzette. In de laatste ronde leek het toch te lukken, maar precies in de laatste bocht reed een voorganger extreem langzaam. Jammer, P9.

Opa Teun en oma Ria waren op zaterdag al naar de kwalificatie van Sen komen kijken. Na het opruimen en een douche aten we met mooi weer buiten in de Biergarten met z’n vieren.

Zondagochtend de vrije training van 7 minuten en Sen zette een 8e tijd neer op andere banden en velgen.

Race 1
Op zondag scheen de zon en het zou een warme dag worden met temperaturen van bijna 30 graden.
Sen had een hele goede start aan de binnenkant, kwam goed de eerste bocht door en won in de eerste ronde al een paar plekken en zat ergens rond P6. Sen reed geconcentreerd door en haalde Dani en Robert in en wist enkele ronden voor het einde ook Kris in te halen. Hij kwam na 10 minuten en 2 ronden als 3e over de streep en meer was ook niet mogelijk. Dit was boven verwachting en echt uitstekend gereden van Sen met goede inhaalacties.

Race 2
Op advies van Edward hadden we de kart voor een halve ring breder gezet, een minimale aanpassing.
Sen kwam weer goed weg bij de start en kwam keurig als 3e door de eerste bocht. In de laatste bocht maakte hij een instuur foutje, waardoor de nummers 4 en 5 aansloten en hij ingehaald werd door Kai en Dani. Sen zag er wat onzeker uit en was meer bezig met omkijken dan concentreren op de baan. Na een paar ronden kwam Sen goed in zijn ritme en hij hield ook gewoon de aansluiting op P5. Meer dan mee rijden met deze groep was genoeg, maar Sen maakte zelf achterop het circuit een fout. Hij nam te veel risico en kwam op de bumper van Kai terecht en raakte van de baan en spinde het gras in tegen de banden. Gelukkig kon hij verder, kwam als 14e de baan op en kwam als 12e over de finish. Zo jammer en eigenlijk wel een beetje onnodig.

Race 3
Na een lange en warme dag stond de laatste race op het programma. Sen had er vertrouwen in dat hij naar voren zou rijden.
Eerlijk is eerlijk, de starts van Sen waren vandaag allemaal ontzettend goed en ook in deze race ging hij als een raket en kwam als 5e of 6e door de eerste bocht. Roderick drukte Sen daarna het gras in, maar Sen hield zijn kart goed op de baan. Terwijl hij Roderick aan het einde van het rechte stuk op snelheid keurig wist in te halen met een mooie actie kon de gefrustreerde Roderick dit blijkbaar niet hebben. Hij probeerde met een doldwaze actie de bocht daarna Sen in te halen, maar reed daarbij over Sen zijn kart heen en reed de uitlaatdemper eraf. Met een materiaalvlag moest Sen de baan af.
Sen was na afloop zijn emoties niet meer de baas, dit voelde (wederom) zo onrechtvaardig, zo oneerlijk. Want, wat reed Sen goed!  De dader kreeg straf, maar wat schoot Sen er mee op…
Sport is mooi en winnen en verliezen hoort daarbij; evenals de vreugde en het verdriet. In iedere sport lopen onsportieve malloten rond, ook in de kartsport.
Ik heb Sen op het hart gedrukt dat hij de focus moet houden op zijn eigen prestaties en leren van zijn eigen fouten. Dat kun je beïnvloeden, het gedrag van een ander niet. Sen ontwikkelt zich goed, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering; daar gaan we mee aan de slag.

Anders benaderd: door Sen zijn eigen fout in race 2 kwam hij in de laatste race in deze positie en dat was eigenlijk niet nodig geweest.

Over de hele dag uiteindelijk met een P3, P12 en een DNF toch nog 11e geworden. Hij zakt een plaatsje in de tussenstand, maar dat is geen ramp.

Dank aan onze supporters opa Teun en oma Ria; wat leuk dat jullie over de grens zijn gekomen om Sen aan te moedigen, net als vorig jaar!
Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de begeleiding en de gezelligheid.

De volgende race is op het mooie circuit Spa-Francorchamps op 16 juli a.s.