De coureurs ontwaakten uit de winterslaap, want de eerste serieuze voorbereiding op het seizoen 2020 stond op het programma, de NK Wintercup Chrono op Circuit Park Berghem.

Op zaterdag stonden 5 trainingen van 15 minuten op het programma om de juiste afstelling te vinden. Het tijdschema was ontspannen met de eerste training om 11.45 uur. Verder de gebruikelijke zaken zoals de inschrijving en de technische keuring. Het was een droge, maar winderige dag en we hebben uiteindelijk vier trainingen afgewerkt. We hadden toen genoeg gezien en het begon ook te regenen… De snelheid van Sen was in vrijwel alle sessies goed en erg stabiel; geen reden om veel te veranderen, hooguit enkele details. 

Eric en Inge Bakker, sponsor van Sen (Era Richmen), verrasten ons met een bezoek op zaterdag bij de vrije trainingen en konden Sen in actie zien en hebben genoten om Sen te zien rijden en van de actie op de baan. Super leuk dat jullie er waren! 

De kart aan het einde van de dag netjes schoongemaakt, nagelopen en klaargezet voor de volgende dag. Voor de zondag werd storm ‘Ciara’ verwacht en de organisatie had het tijdschema daarom vervroegd, zodat iedereen op tijd naar huis kon. Dat was handig voor ons, aangezien we met onze aanhanger op pad waren…

Op zondagochtend werd de tent al preventief afgebroken om eventuele stormschade te voorkomen. We stonden dus een dagje buiten te sleutelen, maar het bleef gelukkig droog en dat ging allemaal prima. 

De eerste vrije training om 11.00 uur reed Sen naar een 7e tijd en daar waren we tevreden over. De baan was nog niet helemaal droog, dus we hadden iets gewijzigd in de afstelling. 

Voor de kwalificatie was de baan droog en gingen we terug naar de afstelling van zaterdag. We hadden een plannetje voor de kwalificatie, maar omdat Sen zijn motor niet meteen wilde starten kwam hij op een ongunstige plek op de baan terecht. Voor zijn gevoel werd hij opgehouden en dus liet hij zich terugzakken. Maar juist aan het einde van de kwalificatie miste hij hierdoor een goede slipstream en dat had hij met de stevige wind eigenlijk wel nodig gehad. Jammer, P13.

We wisten dat de snelheid goed was, dus dat er van alles mogelijk zou zijn in de Prefinal. Ik drukte Sen op het hart om met verstand naar voren te rijden, want er was ook nog een Final daarna.

Sen had een prima start, werd flink van achteren gebeukt, maar hield slim zijn voet op de rem en stuurde probleemloos door de eerste ronde heen en kon daarna proberen naar voren te rijden. Zijn snelheid was prima en hij had ook mazzel dat rijders voor hem fouten maakten. Na 10 minuten en twee ronden racen kwam hij als 6e over de streep en werd door een klikbumper straf van Ralph uiteindelijk 5e. Dat was een prima uitgangspositie voor de Final!

Het is gewoon veel prettiger om vooraan in het veld te starten, dan achteraan. Dat bleek ook wel in de Final waar Sen wederom een goede start had en de eerste ronde netjes zijn startpositie wist te behouden. Hij wist Axel voor hem vrij eenvoudig in te halen en reed snel richting Ralph die op P3 reed. Met een mooie actie wist hij Ralph in te halen, reed op P2 en zat gewoon op de bumper bij Emily op P1. Uiteindelijk werd hij weer ingehaald door Ralph en kon hij het tempo van hem niet meer volgen. We zaten met onze bandenspanning te hoog helaas, maar Sen deed wat hij kon. Later in de race viel Ralph ver terug, maar was Jules voorbij gekomen en ook Victor passeerde Sen na een geweldige inhaalrace. Sen baalde dat hij als 4e over de Finish was gekomen. Jules bleek straf gekregen te hebben, waarna Sen alsnog opschoof naar P3 en dat betekende meteen zijn eerste podium in de Senior Max, wat een geweldige verrassing voor hem en voor ons allemaal! Sen trok meteen zijn pak weer aan en ging trots naar de prijsuitreiking. Ondanks de storm zijn we veilig thuis gekomen.

We bedanken Ronald van Montfoort Motorsports voor het gezellige weekend, de ondersteuning en faciliteiten. 

Sen bedankt zijn sponsoren: OTUA.nl, Geijsel Kroon Verzekeringen, Hypotheken, Pensioen & Makelaardij , Bouwbedrijf Jan-Piet Leguijt, Era Richmen, Rofina en Attentio Zeefdruk voor de ondersteuning.