Woensdagavond na het avondeten stapten we weer in de auto met aanhanger naar Genk , zodat we donderdagochtend uitgerust aan de trainingen konden beginnen.

Zowel op donderdag als op vrijdag stonden 6 trainingen op het programma. Het waren extreem warme dagen, waardoor we een beetje zuinig met de energie van Sen om moesten gaan. We lieten op beide dagen de laatste training schieten.

De opzet van de Rotax Max Challenge Euro Trophy is gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren. De organisatie is sowieso heel strak geregeld.
Op donderdag en vrijdag wordt er getraind en er mogen maximaal 2 sets nieuwe trainingsbanden gebruikt worden. Wij gebruikten slechts 1 set.

Deelnemers aan dit evenement komen uit de hele wereld. Het startveld in de Junior Max bestond uit meer dan 40 coureurs.

Zaterdagochtend na de vrije training werd de kwalificatie gereden op een nieuwe set slick banden (verplicht) en Sen realiseerde een 33e tijd; dat viel heel erg tegen.
Hij reed 7 minuten alleen en maakte dus geen gebruik van slipstream van andere rijders; dat moet de volgende keer wel anders.

Na deze kwalificatie worden de rijders op de gerealiseerde tijd ingedeeld in 3 groepen: A, B  en C.
Deze groepen rijden twee heats tegen elkaar en op die manier kun je een rechtstreekse startplek verdienen voor de finales op zondag. Die wordt verdeeld onder de eerste 28 rijders.
De overige rijders rijden op zondagochtend een ‘second chance’ waarbij de beste 6 coureurs  doorstromen naar de finale waar uiteindelijk 34 coureurs aan de start verschijnen.
Sen werd ingedeeld in groep C en moest beide heats starten op P22.

In de heats (7 minuten) op zaterdagmiddag reed Sen heel netjes naar een respectievelijk 13e en 15e plek.
Hierdoor plaatste hij zich rechtstreeks voor de finales op zondag op P19.
Het behalen van de finale was het doel en dat was dus gelukt, heel goed gedaan.

Nadat alles weer was schoongemaakt en klaargezet voor de zondag was het tijd voor lekker eten bij de Italiaan en ontspanning.

Zondagochtend na de training maakten we ons klaar voor final 1 en we moesten starten op nieuwe banden. De finales duurden 11 minuten plus 1 ronde.
Over de race kunnen we vrij kort zijn: het was gewoon niet goed. Sen kwam redelijk door de start heen, maar maakte vrij veel race foutjes en werd hier en daar afgetroefd door ervaren rijders. P27 was natuurlijk niet waar we op gehoopt hebben. Voor Sen was het moeilijk om direct na afloop bij hemzelf na te gaan wat hij moest verbeteren, maar hij is nog jong.

Zo’n twintig minuten voor het begin van final 2 begon het plotseling hard te regenen. Binnen enkele minuten viel ruim 70 mm neerslag. We moesten de kart heel snel omzetten op regenbanden en de start werd met een kwartier uitgesteld.
Sen hielp goed mee en daarmee werd de stress tot een minimum beperkt.
Ik had er wel vertrouwen in dat het goed zou gaan in de regen, maar ik had het mis..
Na de start was het meteen chaotisch met veel crashes. Sen kwam er aardig doorheen, maar reed in het begin van de race echt de verkeerde lijnen. Pas na enkele ronden kreeg hij het door en zag je zijn snelheid komen en reed hij sneller dan de mannen aan kop. Echter, racen is meer dan alleen hard rijden, want je moet ook inhalen en daarbij maakte Sen echt meerdere keren verkeerde keuzes. Door aan de binnenkant (proberen) in te halen miste hij de tractie bocht uit en werd hij buitenom ingehaald.
Sen viel ver terug naar achteren, mede door een crash waardoor hij achterstevoren op de baan stond.
Na afloop werden meer dan 20 (!!) straffen uitgedeeld en ook Sen zijn bumper was ingeklikt en hierdoor kreeg ook hij 5 seconden straf. Uiteindelijk viel de schade nog mee op P25.

De eerste Europese wedstrijd zit er op en Sen heeft de finale gehaald; dat was ons doel. In de finale races ging het niet zo lekker, maar Sen heeft hier van geleerd en neemt dit mee naar de volgende wedstrijd over de grens.
Dit is een prima vertrekpunt om in het seizoen ontwikkeling te laten zien.

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl voor de ondersteuning.

Volgende race is Rotax Max Euro Trophy in Zweden (Kristianstad) van 8 t/m 10 juni a.s.