Het nieuwe seizoen gaat beginnen! De coureurs ontwaken uit de winterslaap en de afgelopen maanden zijn alle voorbereidingen getroffen; we hebben er veel zin in!
In 2018 staat Sen ingeschreven voor de BNL Karting Series en de Rotax Max Euro Trophy in de klasse Junior Max.
Dat betekent dat we dit jaar niet op Nederlandse banen zijn te bewonderen en alleen maar in het buitenland wedstrijden rijden (België, Frankrijk, Zweden, Oostenrijk en Duitsland).

Met dank aan onze trouwe sponsor Geijsel Kroon, OTUA.nl (De Tesla autoverzekering)  en onze nieuwe sponsoren Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl (het mooiste online ondergoed) zijn we klaar voor het nieuwe seizoen.

 

We vertrokken donderdagavond naar Genk, zodat we vrijdagochtend de eerste training om 09.30 uur uitgerust konden starten.

De 6 trainingen die op het programma stonden waren nodig om in het ritme te komen en na de lunch monteerden we een nieuwe set banden.
Het was op vrijdag moeilijk om de tijden te vergelijken van de verschillende sessies, omdat de baan telkens veranderde. Voor de laatste sessie monteerden we de snellere wedstrijdmotor op de kart. 

 

De opzet van de BNL is trainen op vrijdag en zowel op zaterdag als zondag een wedstrijdprogramma. Dat is leuk, want je rijdt dan in totaal 4 wedstrijden in een weekend. Dat betekent beide dagen een kwalificatie en twee races en je leert daar heel veel van.

Deelnemers aan de BNL komen voornamelijk uit België, Nederland, Duitsland, Engeland en nog wat verdwaalde Europeanen. Het startveld in de Junior Max bestond uit 27 coureurs.

 

Zaterdagochtend na de vrije training om 09.00 uur werd de kwalificatie gereden op een nieuwe set banden (verplicht) en Sen realiseerde een 18e tijd.
Dat betekende dat hij in de eerste race op P18 zou starten. Aan de buitenkant, op zich niet zo gunstig op Genk...
Sen verloor na de start wat plaatsen in de eerst bocht en wist een paar rijders wel weer te achterhalen. Eigenlijk stond hij de hele race onder druk van twee jongens achter zich. Die sloegen toe in de laatste ronde, mede omdat Sen niet hard genoeg verdedigde; of eigenlijk helemaal niet verdedigde. Dat was jammer en P21 was het resultaat.

De tweede race op zaterdag startte Sen dus op P21 en ook in deze race viel er voor Sen niet heel veel te halen, maar sleepte hij P19 er uit.
Sen was een beetje teleurgesteld, maar dit is de Junior Max en hier worden geen cadeaus uitgedeeld, je moet constant keihard knokken voor je plek en dat is wennen.

Nadat de kart was schoongemaakt, ketting gesmeerd en accu aan de lader gezet vertrokken we naar ons B&B om te ontspannen. Met opa Teun en oma Ria aten we samen bij de Griek en dat was heel gezellig!

 

Zondagochtend was de baan kletsnat, want het had ’s nachts hard geregend. Het zou een zonnige dag worden, maar we moesten of de training overslaan of op regenbanden rijden. Niet alle coureurs gingen rijden, maar er verschenen 16 rijders op de training en Sen reed op regenbanden een 5e tijd, keurig!

Kwalificatie begon Sen heel goed en reed naar andere rijders toe en haalde ze in. Tegen het einde van de kwalificatie (die maar 8 minuten duurt) kwam hij echter vast te zitten achter een langzamere rijder waardoor hij geen goede tijd kon neerzetten op het moment dat het moest…..P21.

 

Race 1 vanaf P21 en de eerste ronden waren er ongelofelijke keiharde ‘knokpartijen’ op de baan, het had maar weinig met karten te maken. Sen hield zich knap staande en knokte mee en zette door en dat betaalde zich uit. Hij vocht zich naar voren en had zeker ook wat geluk vanwege crashes voor hem; uiteindelijk beloonde hij zichzelf op de finish met P10, echt super knap gereden. Als een Junior!

Race 2 was bijzonder, vooral omdat hij zo lekker vooraan mocht starten op de 5e startrij, helaas wel aan de buitenkant. Ook nu verloor hij weer wat plaatsen vlak na de start, omdat hij in het gedrang kwam in de eerste bocht, maar wist duidelijk weer plaatsen terug te winnen.
Het was geen schande om enkele plaatsen te verliezen van hele snelle rijders die door crashes achter hem startten, maar hij knokte voor wat hij waard was op de baan, maar 100% fair!
Halverwege de race sloot hij aan bij Max en passeerde hem en later wist hij zelfs Kris nog in te halen, die door een incidentje buiten de baan was geraakt. Deze snelle man wist hij achter zich te houden tot de finish, hoewel hij de laatste bochten moest verdedigen en dat goed deed. Finish op P13, prima gedaan.

 

Dit seizoen gaat het niet zozeer om de uitslagen, maar meer om de aansluiting te vinden bij de Junioren. De verschillen zijn heel klein en de gevechten zijn hard. In de laatste race is het verschil in beste rondetijd tussen nummer 1 en de nummer 13 maar 0,4 seconden, het is dus heel close racen en super spannend om te zien.

Resultaat dag 1 was P19, resultaat dag 2 was P10. Over beide dagen P17 en dat is waar hij ongeveer hoort te staan op dit moment; een mooi vertrekpunt voor dit seizoen.

 

Opa Teun en Oma Ria bedankt voor jullie support en ook de thuisblijvers die de race via de livestream hebben gevolgd bedankt voor het meeleven en de lieve berichten na afloop!

 

Sen bedankt zijn sponsoren Geijsel Kroon, OTUA.nl, Bouwbedrijf Jan Piet Leguijt en Boxersenzo.nl voor de ondersteuning.

 

Volgende race is Rotax Max Euro Trophy in Genk van 20 t/m 22 april a.s.