Hoewel ik het over het algemeen leuk vind om een verslag te schrijven na een race, moet ik ook bekennen dat het wel afhangt wat er allemaal in de race is gebeurd, vooral als Sen iets is overkomen waar hij weinig tot niets aan kan doen. Nu heb ik wel meteen zin om te schrijven gelukkig.
Donderdag tussen de middag vertrokken we voor een vlekkeloze lange rit naar Spa-Francorchamps waar we aan het einde van de middag arriveerden en de spullen konden uitladen.
We sliepen in hetzelfde leuke B&B als vorig jaar, dat was ons prima bevallen.
Sinds de race op Kerpen had Sen niet meer in zijn kart gezeten, want de afgelopen weken lag de prioriteit op de drukke periode aan het einde van het schooljaar met proefwerkweek etc. Sen kon nu lekker ontspannen, want het schooljaar zit er op en hij is over naar de 2e klas.

Vrijdag stonden er maar vier sessies gepland om te trainen en de eerste begon al om 09.15 uur. Edward stond al meteen klaar met de laptimer. Deze eerste dag zou belangrijk zijn voor de afstelling, want op zaterdag konden we maar drie keer trainen. De snelheid was redelijk in de eerste sessie, maar Sen moest duidelijk in het ritme komen en het was te zien dat meerdere rijders uit de kop van het veld hier al meerdere keren hadden getraind.
Het ging iedere sessie sneller en in de laatste sessie van 25 minuten besloten we de wedstrijdmotor te proberen en hiermee ging Sen nog sneller, dus deze motor bleef er op. Halverwege nog een andere carburateur geprobeerd, maar Sen vond de 1e carburateur beter aanvoelen. 
’s Avonds lekker samen gegeten in een Zwitsers Chalet restaurant en Sen ging aan de kaasfondue.

Zaterdagochtend wederom vroeg beginnen om 9.15 uur de eerste sessie. Sen was de hele dag stabiel en snel, ook met nieuwe banden in de laatste sessie. In de laatste lange sessie van 20 minuten haalden we Sen halverwege binnen en veranderden de bandenspanning; dat bracht zeker nog wat.
Kwalificatie aan het einde van de middag altijd spannend, maar we weten dat dit niet Sen zijn specialiteit is. Hij stond vooraan en ging als eerste de baan op. Hij zat aan het einde van de kwalificatie in de buurt van snelle mannen zoals Dani en Thomas, maar kon net gaan aansluiting vinden. Einde op P7 was prima, de snelheid was goed en de nummers 2 t/m 7 zaten allemaal binnen 0,1 seconde, dus Sen zat er gewoon bij. Ik had er vertrouwen in dat het in de races goed zou komen.
’s Avonds met opa Teun en oma Ria in Malmedy gezellig een hapje gegeten bij de Italiaan.

Zondagochtend was het nat buiten en regende het. Het zou rond 9 uur droog worden, maar we moesten de kart omzetten naar regenbanden. Sen reed naar een keurige 2e tijd; hij kon zich snel aanpassen.

Race 1
De baan was aardig opgedroogd en slicks waren de beste optie waar iedereen op zou starten.
Bij de herstart kwam Sen niet goed weg en verloor een paar plekken, reed zelfs even op P10, maar kwam heel snel naar voren en haalde bijna iedere ronde wel een rijder voor hem in. Telkens in de hairpin remde hij de ene na de andere rijder er uit, echt heel mooi om te zien. Het ging zo goed dat hij uiteindelijk op P2 achter Robert de Haan reed en gewoon sneller was. Aan het einde rechte stuk haalde hij Robert in en reed op kop. Robert bleef heel goed volgen en Sen begon met omkijken (…). Hij was de laatste ronden te veel aan het verdedigen en dat gaf Robert de gelegenheid om bij te blijven. Uiteindelijk maakte Sen in de laatste bocht in de chicane een klein foutje waardoor hij te wijd de bocht uit kwam en Robert aasde op dit foutje en pakte op de streep met tweeduizendste van een seconde de overwinning.
Natuurlijk vond ik het jammer, maar dit is nou racen op het scherpst van de snede, maar fair. Na zo’n slechte start eindigen als 2e was gewoon een uitstekend resultaat. Dat zag Sen later ook in.

Race 2
Sen mocht starten op de eerste startrij, maar wist wat hem te doen stond. P2 aan de buitenkant is zeker niet ideaal. Weer een herstart en weer kwam Sen niet goed weg en verloor meerdere plaatsen. Afijn, inhalen is Sen wel gewend en vindt hij leuk, dus kon hij aan zijn opmars beginnen. Dat lukte allemaal wel, maar Robert en Milan vergrootten hun voorsprong en waren uiteindelijk voor Sen niet meer bij te halen. P3 was prima en kreeg hij zeker niet cadeau van Dani en Kai achter hem.

Race 3
De laatste race starten vanaf P3 aan de gunstigere binnenkant. De start was iets beter, maar niet heel goed en Sen kwam klem te zitten en verloor wat plaatsen. Deze laatste race zou ook spannend worden, omdat de snelle Thomas Dijkstra van achteruit naar voren reed en uiteindelijk zou winnen. Sen moest echt zijn best doen om Kai, Robert en Kris in te halen en voerde ook meerdere duels uit met Dani. Door een valse start had Dani echter 10 seconden straf gekregen en dat had Sen gezien en nam daarom geen risico’s aan het einde van de race om hem in te halen, waardoor hij als 4e over de streep kwam, maar door de straf van Dani alsnog keurig 3e werd.

Over de hele dag een hele nette en verdiende 3e plaats, P2, P3 en P3. En bovenal genoten van de inhaalacties en mooie faire strijd vooraan; goede reclame voor racen.
Jammer dat speaker Frens weinig aandacht heeft voor een heleboel rijders, maar bepaalde voorkeuren heeft. Als speaker zou hij beter onpartijdig verslag doen in plaats van telkens dezelfde namen de hele race te noemen. Ik respecteer dat hij fan is van bepaalde rijders, maar hij zit daar om verslag te doen.

Aan het einde van de dag de prijsuitreiking en Sen mocht een mooie beker in ontvangst nemen en was daar absoluut mee in zijn nopjes!

We werden op zondag verrast door Egon, die vanuit Duitsland speciaal naar het circuit was afgereisd om Sen te zien rijden; dat vonden we heel erg leuk!!
Dank aan onze supporters opa Teun en oma Ria; wat leuk dat jullie wederom de grens over zijn gekomen om Sen aan te moedigen, net als vorig jaar!
Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de begeleiding en de gezelligheid.

Nu eerst lekker op vakantie en de volgende race staat gepland op 20 augustus a.s. op circuit De Landsard in Veldhoven.