Aangezien de trainingen op vrijdagochtend al vroeg zouden starten vertrokken we donderdag aan het einde van de middag al naar Kerpen. We aten lekker buiten in de Biergarten van ons hotel.

Op vrijdagochtend was vanaf 10 uur het tijdschema van toepassing en konden we in totaal 6 sessies van een kwartier trainen. Echter, rond die tijd werd regen verwacht. Gelukkig konden we vanaf half 10 de baan al op en toen was het nog droog. Na 20 minuten begon het te regenen.
We wisten al dat het zaterdag en zondag droog zou zijn, dus besloten we om niet in de regen te trainen, waardoor we pas aan het einde van de middag nog twee sessies op een droge baan konden rijden. Een beetje een verloren dag, maar dit hoort er soms bij. Wederom dank aan het Bertrand Russell College voor het verleende verlof. ’s Avonds met de familie Ottes gezellig gegeten bij de Italiaan bij de Schumacher baan.

Zaterdag 4 trainingen en na twee sessies konden we inschrijven en keuren.
Na de eerste training de wedstrijdmotor geprobeerd en die moest er volgens Sen op blijven staan; de coureur beslist. De data gaf nauwelijks verschillen aan ten opzichte van zijn eigen motor.
In de derde sessie nog andere banden geprobeerd en in de laatste sessie wisselden we de velgen. We waren er wel uit. De snelheid was goed en constant, hoewel we zagen dat we niet de snelste waren; top 5 leek ons haalbaar en realistisch.
Sen vertrok bij de kwalificatie in een goed groepje. Echter, halverwege kwam hij vast te zitten in een groepje van een ander team, die bewust later de baan op waren gereden. Die rijders hielden de boel op, waardoor Sen geen goede tijd neerzette. In de laatste ronde leek het toch te lukken, maar precies in de laatste bocht reed een voorganger extreem langzaam. Jammer, P9.

Opa Teun en oma Ria waren op zaterdag al naar de kwalificatie van Sen komen kijken. Na het opruimen en een douche aten we met mooi weer buiten in de Biergarten met z’n vieren.

Zondagochtend de vrije training van 7 minuten en Sen zette een 8e tijd neer op andere banden en velgen.

Race 1
Op zondag scheen de zon en het zou een warme dag worden met temperaturen van bijna 30 graden.
Sen had een hele goede start aan de binnenkant, kwam goed de eerste bocht door en won in de eerste ronde al een paar plekken en zat ergens rond P6. Sen reed geconcentreerd door en haalde Dani en Robert in en wist enkele ronden voor het einde ook Kris in te halen. Hij kwam na 10 minuten en 2 ronden als 3e over de streep en meer was ook niet mogelijk. Dit was boven verwachting en echt uitstekend gereden van Sen met goede inhaalacties.

Race 2
Op advies van Edward hadden we de kart voor een halve ring breder gezet, een minimale aanpassing.
Sen kwam weer goed weg bij de start en kwam keurig als 3e door de eerste bocht. In de laatste bocht maakte hij een instuur foutje, waardoor de nummers 4 en 5 aansloten en hij ingehaald werd door Kai en Dani. Sen zag er wat onzeker uit en was meer bezig met omkijken dan concentreren op de baan. Na een paar ronden kwam Sen goed in zijn ritme en hij hield ook gewoon de aansluiting op P5. Meer dan mee rijden met deze groep was genoeg, maar Sen maakte zelf achterop het circuit een fout. Hij nam te veel risico en kwam op de bumper van Kai terecht en raakte van de baan en spinde het gras in tegen de banden. Gelukkig kon hij verder, kwam als 14e de baan op en kwam als 12e over de finish. Zo jammer en eigenlijk wel een beetje onnodig.

Race 3
Na een lange en warme dag stond de laatste race op het programma. Sen had er vertrouwen in dat hij naar voren zou rijden.
Eerlijk is eerlijk, de starts van Sen waren vandaag allemaal ontzettend goed en ook in deze race ging hij als een raket en kwam als 5e of 6e door de eerste bocht. Roderick drukte Sen daarna het gras in, maar Sen hield zijn kart goed op de baan. Terwijl hij Roderick aan het einde van het rechte stuk op snelheid keurig wist in te halen met een mooie actie kon de gefrustreerde Roderick dit blijkbaar niet hebben. Hij probeerde met een doldwaze actie de bocht daarna Sen in te halen, maar reed daarbij over Sen zijn kart heen en reed de uitlaatdemper eraf. Met een materiaalvlag moest Sen de baan af.
Sen was na afloop zijn emoties niet meer de baas, dit voelde (wederom) zo onrechtvaardig, zo oneerlijk. Want, wat reed Sen goed!  De dader kreeg straf, maar wat schoot Sen er mee op…
Sport is mooi en winnen en verliezen hoort daarbij; evenals de vreugde en het verdriet. In iedere sport lopen onsportieve malloten rond, ook in de kartsport.
Ik heb Sen op het hart gedrukt dat hij de focus moet houden op zijn eigen prestaties en leren van zijn eigen fouten. Dat kun je beïnvloeden, het gedrag van een ander niet. Sen ontwikkelt zich goed, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering; daar gaan we mee aan de slag.

Anders benaderd: door Sen zijn eigen fout in race 2 kwam hij in de laatste race in deze positie en dat was eigenlijk niet nodig geweest.

Over de hele dag uiteindelijk met een P3, P12 en een DNF toch nog 11e geworden. Hij zakt een plaatsje in de tussenstand, maar dat is geen ramp.

Dank aan onze supporters opa Teun en oma Ria; wat leuk dat jullie over de grens zijn gekomen om Sen aan te moedigen, net als vorig jaar!
Dank aan het hele Team Montfoort Motorsports voor de begeleiding en de gezelligheid.

De volgende race is op het mooie circuit Spa-Francorchamps op 16 juli a.s.