Verslag

De laatste wedstrijd van het seizoen wordt gereden over de grens in Duitsland, plaats: Kerpen.

Vrijdag tussen de middag kwamen we aan in Kerpen na een voorspoedige rit en een half uur later zat Sen al in de kart voor de eerste training. Ritme was meteen goed.  Op vrijdag konden we totaal 4 keer rijden en de tijden werden telkens wat beter en constanter. Laatste sessie in de regen op regenbanden was wel lastig. Monteur Stef keek af en toe kritisch mee.

Spullen opgeruimd en na omkleden in ons hotel doorgereden naar Kerpen om in een Kroatisch-Duits restaurant lekker te eten.

 

De zaterdag was redelijk relax, omdat de eerste sessie pas om 10.30 uur werd gereden. Geen stress met vroeg opstaan en/of voetbalwedstrijden die nog gespeeld moesten worden. Rondetijden op de zaterdag waren constant en best goed, maar het lukte niet om deze echt verder te verbeteren. Er zat nog wel een 'gaatje' met de top.  

 

De kwalificatie verliep uitermate teleurstellend. Op nieuwe banden reed Sen een stuk langzamer dan de vrijdag en zaterdag trainingen op oude banden. Hij zat ook wat vast tussen langzamere rijders, maar het zag er gewoon niet goed genoeg uit. Wellicht hadden we op nieuwe banden toch een te hoge bandenspanning gekozen, want hij piekte al in de 5e ronde en dat is ongebruikelijk.

Na afloop was ik eerlijk gezegd boos en gefrustreerd over een 22e startplek.

 

Ik was er eigenlijk wel klaar mee. We hadden twee dagen zo goed gewerkt naar de juiste snelheid en dan zie je het er niet uit komen. Met Sen heb ik er over gesproken, maar het duurde even voordat ik mezelf over deze teleurstelling had heen gezet.

's Avonds weer lekker in een traditioneel Duits restaurant prima gegeten en Sen kon daar tijdens het eten Bundesliga kijken, dus hij was helemaal in z'n nopjes.

 

Zondag zou een hele lange dag worden; de briefing was al om 08.30 uur op start-finish...

Met de vrije training was de baan nog vochtig en reden we op slicks, maar kon Sen niet echt hard op rijden. Wel beviel het verstelde gaspedaal hem veel beter, dat was in ieder geval getest.

 

Race 1

Sen startte aan de buitenkant op p22. Hij kwam niet lekker weg en verloor plekken, die hij gedurende race langzaam weer terug pakte. Met nog 1 ronde te gaan reed hij op p17. Alleen bij de eerste bocht na start-finish zette hij de deur wagenwijd open en verloor hierdoor twee plaatsen en kwam als 19e over de finish. Echt zonde en vooral onnodig; hij voelde de druk en had moeten verdedigen. Ook hier weer te vroege piek met snelheid en dus te hoge bandenspanning; dat was goed zichtbaar in de race, want hij verloor veel snelheid aan het einde.

 

Race 2

De baan was goed droog en de zon scheen. Bandenspanning omlaag.

Nu mocht Sen starten aan de binnenkant en had hij van Hans de tip gekregen om bij de opwarmronde zijn benzineslang dicht te knijpen, zodat zijn motor bij de start beter zou oppakken. Dat werkte goed. Sen reed een uitstekende race. Hij reed goed naar voren en bleef de laatste ronden vechten met Aaron. Hoewel Sen sneller was lukte het hem niet om Aaron voorbij te komen, mede door de verdedigende tactiek van Aaron.

Hoewel het beter was geweest als Aaron samen met Sen naar voren had gereden, moet Sen toch leren om de inhaalactie desnoods te forceren, want dit kost veel te veel tijd. Bandenspanning leek een stuk beter te zijn, maar kon wellicht nog wat verder omlaag.

Al met al zeer tevreden met een 11e plek, ook wat geluk door het uitvallen van snellere rijders.

 

Race 3

De laatste race vanaf de 11e plek starten was een prima uitgangspositie, maar er stonden wel een aantal snelle rijders achter hem, waaronder Senna en Kas. Helaas kwam Sen na de start meteen klem te zitten, omdat Senna te vroeg startte (en 10 seconden straf kreeg). Bij de eerste bocht kon Sen geen kant op en verloor veel plaatsen. Hij vocht zich terug naar voren en knokte met Aaron en Naomi om iedere meter en dat was een spannend gevecht, waarbij ze allemaal op het randje reden.

Het lukte Sen weer niet om Aaron voorbij te komen, hoewel hij meerdere keren zijn kart er naast zette, maar toch niet durfde door te zetten.

Sen kwam als 18e over de streep, maar door een straf van 3 seconden voor Aaron stond Sen als 17e op het formulier.

 

Over de drie races een eindresultaat als 16e van de 30 komt overeen met het rijden dit weekend.

Om tussen plek 10 en 15 te kunnen komen had Sen slimmer moeten racen en inhaalacties moeten forceren.

Aan de andere kant is het Minimax veld zo ongelofelijk sterk bezet, dat je sowieso geen moment kunt verslappen. Het is een super sterk en mooi deelnemersveld.

 

Seizoen 2015 zit er op. Door het missen van een paar wedstrijden was een goede plek in het klassement sowieso onmogelijk.

Het was een seizoen met wisselende resultaten en nog te weinig constant. Wel verklaarbaar door de combinatie met het voetbal.

We hebben zeker veel minder getraind dan voorgaande seizoen. Minder trainen is minder ritme en dat was soms te zien in de races.

Vooral kwalificeren was vorig jaar lastig en dit jaar was dat het nog steeds.  

 

Nu een paar maanden winterstop en wat gas terug, maar natuurlijk blijven we lekker trainen.

We gaan de komende tijd goed op een rijtje zetten of we volgend jaar door gaan en hoe we dit combineren met voetbal.

En als we doorgaan op welke manier we doorgaan. Om Sen verder te helpen heeft hij een monteur nodig, ik kan hem niet verder brengen. Dat kost extra geld en daar zoeken we een sponsor voor. 

 

Dank aan Team Montfoort Motorsports voor de ondersteuning het afgelopen seizoen!

 

En voor deze race een speciaal bedankje voor monteur Stef, die wat tijd had gevonden voor nuttige tips en afstellingen aan de kart van Sen. Zowel Sen als ik waren daar heel blij mee!  

 

Dank aan onze supporters opa Teun, oma Ria, Madelon en Mels, die veel races van Sen hebben gezien en hem altijd positief kwamen aanmoedigen. Heel gezellig dat jullie er waren, Top!!