Verslag

De oplettende lezer mist de verslagen van race 4 in Spa en van race 5 in Berghem.

Dat klopt en alleen 'insiders' weten waarom Sen daar niet aan de start kon verschijnen.

Juist daarom gaf het mij extra emotionele lading toen Sen en ik vrijdag samen naar Eindhoven vertrokken. Door zijn schoolreis hoefde hij op vrijdag niet naar school, waardoor we meer tijd en rust hadden om op vrijdag te trainen. Voor het middaguur stonden wij al in de tent met al onze spullen.

 

Gezien het ontbreken van ritme en de situatie met Sen de afgelopen maanden was bij deze wedstrijd het meedoen belangrijker dan het resultaat. Het rijden op vrijdag ging nog niet echt lekker. 

Echter, wel ruim voldoende getraind en verschillende afstellingen geprobeerd; daarom was dit erg nuttig. Vrijdagavond waren we op tijd thuis en zouden we slapen in ons eigen bed.

 

Zaterdagochtend nog vroeg een voetbalwedstrijd spelen met Fortuna en daarna meteen door naar Eindhoven waar we de eerste vrije training hadden gemist, maar nog 3 x konden trainen.

Het was prachtig weer; zonnig en warm. 

Einde van de middag arriveerden onze vaste supporters opa Teun en oma Ria.

 

Het rijden op zaterdag zag er al beter uit, maar de kwalificatie op nieuwe banden leverde toch een teleurstellende 26e startplek op. Hard rijden op nieuwe banden blijkt een terugkerend probleem te zijn voor Sen.

Toch maar schouders opgehaald, spullen opgeruimd en daarna met opa Teun en oma Ria heerlijk gegeten buiten op het terras bij de Mispelhoef.

 

Zondagochtend vroeg had het geregend en we kwamen voor 08.30 uur aan waar de baan behoorlijk nat was en ook niet voor de vrije training om 09.10 uur droog zou zijn.

Na wikken en wegen toch besloten om Sen op slicks weg te laten gaan, maar dat bleek heel lastig rijden. Ook omdat Sen niet echt de juiste lijnen reed. Gelukkig was het maar een korte training van 7 minuten. Hij hield de kart wel keurig op de baan.

De rest van de dag zou het erg warm zijn in Eindhoven en de baan droogde heel snel op.

 

Race 1

Sen startte aan de binnenkant op p25. Dat is in Eindhoven wel een voordeel, omdat de eerste drie bochten allemaal naar rechts zijn en je dus aan de binnenkant kunt blijven na de start.

In de eerste bocht al een grote crash, waardoor Sen al snel opschoof naar rond P15.

Een hele knappe en constante race gereden en door een DQ van Rick eindigde hij op een mooie p10 met enkele knappe inhaal acties.  

 

Race 2

Sen heeft nu zelf kunnen zien wat een voordeel het is om redelijk vooraan te starten. Op p10 rijd je vooraan mee en word je niet opgehouden door langzamere rijders. Keurig meegereden, aan het einde nog een plekje verloren aan een snellere rijder, maar zag er allemaal uitstekend uit en zat gewoon heel goed bij de top rijders in deze klasse. Sen kwam als 8e over de finish; beste resultaat ooit voor hem.

 

 

Sen werd er uit gepikt voor controle en Hans hielp mee. Hij had de carburateur ingeleverd en kwam vrij snel terug met de mededeling: "stop maar, het is niet goed". De vlotters in de carburateur bleken niet volgens reglement. Om dezelfde reden nota bene had teamgenoot Rick na race 1 een DQ gekregen. Deze vlotters beïnvloeden niet de prestatie, maar reglement is reglement....

 

Ik kon bijna niet geloven dat twee rijders uit hetzelfde team om dezelfde reden een DQ kregen. Voor mij was het een teleurstelling, maar ik moest het Sen nog vertellen en die reageerde zo ontzettend professioneel. Uiteraard teleurgesteld, maar kalm, focus, vooruit kijken, verder gaan.

Als er iemand niets aan kon doen was Sen het wel.

Al het onderhoud aan de motor besteden we uit aan het team; daar vertrouwen we op, maar daar kunnen ook zaken fout gaan zoals vandaag.

 

Als ik  iemand dit top resultaat gunde was Sen het wel na de afgelopen klote maanden. Een 8e plek, zijn beste resultaat ooit. En wat had er in de laatste race in kunnen zitten?

Ik zag dat iedereen van het team baalde, maar ben vooral trots dat Sen heeft laten zien wat er in zit.

Helemaal Zelf Gedaan Sen! 

 

Race 3

De laatste race helemaal achteraan starten op p33 is geen pretje en ik heb Sen vooral op zijn hart gedrukt om niet teveel risico te nemen en lekker de finish te halen om het weekend goed af te sluiten. Zijn start was niet sterk en erg voorzichtig, maar toch lukte het in de eerste ronde om wat rijders in te halen met keurige acties. Later in de race werd hij toch wat opgehouden, waardoor de midden groep niet meer binnen zijn bereik lag. Er zat gewoon niet meer in dan p24.

 

Hoewel hij in de laatste ronde sneller was dan teamgenoot Demi besefte Sen als geen ander dat Demi de punten voor het klassement beter kon gebruiken en bleef netjes achter hem. Ik weet zeker dat niemand dat soort zaken ziet, maar ik zie het wel. Het is een Team player en voor hem zijn dit soort zaken vanzelfsprekend.  

 

Na dit weekend ben ik vooral trots op de prestatie van Sen en zijn gedragingen op en naast de baan. Een prestatie die nog niet opvalt.

In zijn situatie rijden van p25 naar p10 naar p8 ? Zonder monteur, zonder wedstrijdmotor ?

Dit niveau vasthouden en oefenen op nieuwe banden voor een betere kwalificatie.

Dan kom je er wel jongen!  

 

Opa Teun en oma Ria, bedankt voor jullie support en enthousiasme!

Dank aan iedereen binnen Team Montfoort Motorsports voor de ondersteuning, tips en hulp.

Tot slot dank aan Gaby van Chrono voor je getoonde belangstelling de afgelopen periode en alle medewerking.

We waren ontzettend blij dat we er weer bij konden zijn en hebben genoten!