Verslag

Op het mooie circuit van Genk werd zondag 2 november jl. de 8e en laatste wedstrijd van het NK Chrono van dit seizoen gereden.

 

Vrijdag na school en een stevige lunch vertrokken Sen en ik naar Genk en kwamen daar eind van de middag aan. Spullen meteen uitgeladen in de tent bij het team Montfoort Motorsports en daarna naar ons gezellige B&B Crijbohoeve in het nabijgelegen plaatsje Zutendaal.

’s Avonds gezellig gegeten bij de brasserie en Sen bestelde een grote steak…

 

Zaterdagochtend om kwart voor 8 zaten we aan het ontbijt en Sen genoot van roerei, dat speciaal voor hem was gemaakt. We hadden lekker geslapen.

We hadden niet eerder getraind op Genk, dus het was een verrassing hoe het zou gaan.

Na alle mechanische pech in Berghem hoopte ik dat we geen tegenslagen zouden hebben.

Feit was wel dat we het mooiste weer ooit hadden in november in Genk; ruim 20 graden, heerlijk!

 

Eerste training was nog voorzichtig, wennen en nog niet het goede ritme. Tweede sessie ging al een seconde sneller en vanaf sessie 3 reden we met de wedstrijdmotor nog 0,3 seconden sneller. Iedere sessie werden de tijden beter, dus dat gaf goede moed.

Op nieuwe banden kwalificeren is een kunst apart. Sen wist met de kwalificatie nog bijna 0,3 seconden te verbeteren en dat leverde hem een 15e startplaats op. Helemaal niet verkeerd.

Alles schoonmaken, trainingsbanden voor de volgende ochtend monteren en terug naar ons gezellige B&B.

 

Op zaterdag waren ook onze trouwe supporters opa Teun en oma Ria aangekomen en hebben we

’s avond bij hen in het hotel met z’n vieren lekker gegeten en zat Sen weer aan de steak…

 

De tweede nacht sliepen we niet zo lekker als de eerste nacht. Het ontbijt was weer perfect verzorgd met o.a. warme croissants, verse jus, lekkere broodjes etc. Echt een top plek waar we terug willen komen.

 

De vrije training op zondagochtend op oude banden leek eigenlijk nergens op. De snelheid zat er totaal niet, Sen reed nog een keer het gras in. Niet geconcentreerd, snel vergeten maar.

 

Race 1 startte Sen aan de binnenkant op plek 15. Ondanks een crash in de eerste bocht kon Sen daar aan de buitenkant goed voorbij komen. Er waren mooie sportieve gevechten en inhaalacties en het was echt heel spannend. Een lange tijd kon hij Demi en Naomi achter zich houden, maar de druk werd steeds groter en Sen moest toestaan dat ze hem binnendoor voorbij kwamen.

Al met al was ik tevreden met een 13e plek, maar Sen niet.

 

Race 2 startte Sen op plek 13, ook aan de binnenkant. De start was goed en ik geloof dat Sen zelfs even op een 10e plaats reed. De supersnelle Kenzo Aerts moest achteraan starten en het was zeker geen schande om die voorbij te laten. Het was minstens zo spannend als in de eerste race en Sen kreeg flinke druk van Pepijn, die hij niet achter zich kon houden. Op de finish was het verschil echt minimaal en Sen had ook een betere rondetijd.

Finish op plek 13, mede door een crash van Naomi en Beau, die vlak voor de finish crashten.

 

Race 3 werd ingekort naar 10 minuten plus 2 rondes vanwege uitloop van de races en de afgegeven vergunning. De zon was weg, de temperatuur daalde en alle rijders reden verplicht met heldere vizieren.

Start was weer goed, maar Sen had in de eerste ronde moeite om het hoge tempo te volgen. Hij stond flink onder druk en werd na een paar ronden ingehaald door Riley, die goed reed in de laatste race. Tijdens een inhaalactie vlak daarna van Beau werd Sen na de bocht door hem het gras ingedrukt en was de race voor Sen voorbij; hij stond vast zonder verdere schade.

Niet echt een nette actie van Beau die in alle races op zondag waarschuwingen en/of straffen heeft gekregen, maar zich daar maar weinig van aan lijkt te trekken. Erg jammer dit soort gedrag.

Sen en ik zijn het met elkaar eens dat Sen dit soort gedrag niet moet kopiëren, maar zichzelf moet blijven en dat hij altijd eerlijke en fanatieke strijd moet leveren. Wat anderen doen kunnen wij niet beïnvloeden. 

Sen had het wel kunnen voorkomen door Beau gewoon te laten gaan en achter hem aan te haken, maar dat is het verschil in ervaring en geen schande.  

 

Al met al kunnen we terug kijken op een mooi weekend; de snelheid zat er goed in en Sen heeft zich steeds verbeterd en het niveau in de races vast kunnen houden en strijd geleverd.  

 

Het eerste seizoen zit er op. Wat we ons vooraf hebben voorgenomen is uitgekomen. Een eerste seizoen in de Minimax is een leerseizoen, zeker gezien Sen zijn leeftijd en ervaring in de Honda Cadet (viertakt). De overstap is groot, maar we hebben er geen spijt van.

Het is een wisselvallig seizoen geweest, waarbij Sen in Spa, in Hahn en in Genk uitstekend heeft gereden.

 

We willen iedereen van Montfoort Motorsports erg bedanken voor de ondersteuning in dit voor ons nieuwe avontuur. We hebben genoten van de ontspannen sfeer, de hulp en vooral de omgang met Sen door Ronald, Hans en Erwin.

Ook Hans Mafait van DHP Karting en Hans Huijskamp bedanken wij voor hun ondersteuning; als het nodig was stonden jullie voor ons klaar.

Dank aan onze trouwe supporters  opa Teun en oma Ria, die ons zelfs over de grens volgen. Heel erg leuk dat jullie zo betrokken zijn bij Sen.

 

Tot slot speciale dank naar Madelon en Mels. Zij volgen de races meestal niet van dichtbij, maar we zijn wel 8 weekenden van huis en ook in de andere weekenden passen zij zich regelmatig aan de drukke schema’s met voetbal en karten aan.

 

We zullen iets rustiger aan doen de komende maanden en het wordt voor Sen de komende maanden spannend wat er bij AZ gaat gebeuren.