Proloog

De races volgen elkaar in hoog tempo op. Race 2, 3 en 4 worden met tussenpozen van twee weken achter elkaar gereden. Drukke tijden dus. De afgelopen maanden hebben we ons geconcentreerd op de baan in Eindhoven, omdat daar de eerste twee races van het seizoen werden verreden. Komend weekend gaan we de grens over en rijden we op het circuit van Spa-Francorchamps. Het circuit is vorige week voorzien van een nieuwe laag asfalt. Vorig jaar met de GK4 reed Sen in de Honda Cadet op dat circuit de eerste race van het seizoen met temperaturen onder nul en sneeuw. Dat ziet er voor komend weekend beter uit. Die betreffende race van vorig jaar is ook precies de laatste keer dat Sen gereden heeft op de baan van Spa-Francorchamps. Het zal wel weer even wennen worden. We komen op vrijdagavond aan en slapen twee nachtjes in een Bed & Breakfast, een paar kilometer bij de baan vandaan. Ik weet zeker dat Sen extra zijn best gaat doen om te proberen een betere kwalificatie te rijden en in de eerste race meteen wat scherper te zijn. Hoe dan ook, we gaan er vooral proberen een mooi weekend van te maken! 

Verslag

Vrijdag eind van de middag kwamen we aan op het circuit van Spa-Francorchamps en hebben we de aanhanger bij de tent gezet en zijn direct doorgereden naar ons B&B. Samen lekker gegeten bij de Italiaan in Francorchamps. De volgende ochtend op tijd naar het circuit. We hadden al heel lang niet meer gereden op Spa, terwijl de meeste anderen al de week en/of dagen daarvoor getraind hadden. Eerste sessie nieuwe zuiger even voorzichtig inrijden en een mooi moment om de baan en het nieuwe asfalt te verkennen. Tweede sessie ging natuurlijk beter en voluit met rondetijden van 49,4. Derde sessie ging daar zomaar nog een seconde vanaf en reed Sen 48,4 als rondetijd. De laatste sessie sloot hij af met een keurige 48,1. De vader van Demi had ons goed geholpen met het uitlijnen van de kart aan de voor kant. Benieuwd of hij deze rondetijden vast kon houden op zijn nieuwe banden in de kwalificatie en dat bleek het geval, waarmee hij de volgende ochtend mocht starten op P16, zijn beste positie tot nu toe, super goed gedaan! Zaterdagavond samen bij de Steak House gegeten en weer op tijd naar bed. Toch nog op tv gekeken naar de 6-uurs race op het grote circuit met Porsches, Ferrari, Maserati, Audi etc. Overdag hebben we zelf natuurlijk af en toe even gegluurd, wat een geluid en snelheid zeg!

Zondagochtend vroeg de vrije training van 10 minuten op oude banden en Sen zat er weer goed bij en reed op zijn oude banden een 12e tijd. Hans Huijskamp had goede tips gegeven over de bandenspanning en dat pakte goed uit. 

Race 1 startte Sen aan de buitenkant en de start verliep redelijk. Sen verloor wel 1 of 2 plaatsen, maar zat heel dicht achter Luciano en was sneller, net als de training op zondagochtend. In de 2e ronde zette Sen bij het uitkomen naar het rechte stuk al de aanval in en op start-finish was hij Luciano al voorbij. Helaas kon Luciano dat niet zo goed hebben en ramde Sen van achteren de grindbak in. Dat was meteen het einde van de race, want Sen kwam daar niet meer uit. Geen straf voor Luciano, een vreemde zaak van de wedstrijdleiding. In race 1 haalden in totaal 6 rijders de finish niet. De woorden van de wedstrijdleider bij de briefing op zaterdag hadden totaal geen uitwerking, want er waren diverse belachelijke acties. Respectloos voor elkaar en voor elkaars spullen. Er wordt elkaar niets gegund, terwijl de wedstrijdleider hier nog zo nadrukkelijk om had gevraagd bij de briefing. Tot op heden zijn veel straffen voor onsportief of zeer onsportief rijGEDRAG uitgedeeld, maar kan het aantal straffen net zo goed 10 x zo veel zijn. Ik zie geen enkele verandering van GEDRAG bij te veel rijders, die veelal opgehitst worden door ouders, teams en/of monteurs. Ik ben toch erg benieuwd wat de wedstrijdleiding hier de volgende keer mee doet.

Race 2 achterin starten op plek 21 en reed Sen naar een keurige 17e plaats en waren de tijden voor het eerst een 47,8 wat bewees dat hij er gewoon heel goed bij zat. Sen heeft veel strijd moeten leveren, vooral met David. Het inhalen valt niet mee, want de onderlinge verschillen zijn klein. Aan het einde van de race een akelige botsing tussen Daan en Riley, het zag er ernstig uit. Beide werden afgevoerd naar het ziekenhuis en Riley heeft sleutelbeen gebroken en Daan diverse kneuzingen. Het was fijn om beide coureurs later die middag weer bij de baan te zien; we wensen ze veel sterkte toe bij hun herstel!

Race 3 starten op plek 17 aan de binnenkant en Sen had een goede start en verloor zeker geen plaatsen, maar won er zelfs een paar. Hij reed rond plek 11 en 12 en de strijd was hevig met Demi, Max en Mark. Helaas ging het voor Sen weer mis. Nu was het Mark die een inschattingsfout maakte en op een verkeerd moment probeerde Sen aan de binnenkant in te halen. Die actie was te laat en hij stuurde hard tegen de rechter zijkant van Sen die met hoge snelheid de bandenstapel in ging. Door de klap lag de ketting er af en Sen had pijn in zijn nek. Einde race. Weer een race incident volgens de wedstrijdleiding, die zich weer mild toonde. Sen rijdt gewoon super strak, netjes en geconcentreerd en werd helaas vandaag twee keer de dupe van fouten van anderen. Positief is dat de tijden van Sen in de laatste race nog beter waren, hij reed 47,4 en schaarde zich met die tijden in de top 10 en daar was ook niets aan af te dingen; wat een progressie heeft hij geboekt! 

Als anderen Sen vandaag de finish gegund hadden zou hij zeker zijn beste resultaat hebben bereikt van dit seizoen, maar daar koop je niets voor. 

Op 18 mei a.s. de vierde race van het NK in Berghem. Hopelijk wordt er een oplossing gevonden om het gedrag van sommige rijders aan te pakken, want dit bevalt me helemaal niet. Er worden weliswaar straffen uitgedeeld, maar ook (te) veel straffen niet uitgedeeld. Daarbij heeft iemand die van de baan wordt geramd helemaal niets aan die straffen. Die slachtoffers blijven vaak achter met schade en dat is respectloos, aangezien de kosten voor alle deelnemers al enorm hoog zijn in zo’n weekend. Het heeft ook helemaal niets te maken met wel of geen ervaring, want er zijn een heleboel Rookies die netjes racen en mooie strijd leveren, zoals het hoort en wat racen zo mooi maakt. Een lastige taak voor de wedstrijdleiding, die positie is zeker niet te benijden, want ze doen daar hun uiterste best en de coureurs zijn degenen die sturen, gas geven en remmen… 

Toch kijken we met een goed gevoel terug op een mooi weekend, want ook buiten die 3 x 15 minuten racen is het een geweldige belevenis om in de Ardennen te racen met fijne en behulpzame mensen binnen het team om ons heen.