Proloog

Na de eerste wedstrijd in maart in Eindhoven zijn we gestaag doorgegaan met de trainingen in combinatie met het toch wel drukke voetbal programma. Wel hebben we het lood zelf op een andere, betere, manier verdeeld over de kart.

Inmiddels hebben we de nieuwe baan in Lelystad een paar keer getest, daar waar het voor Sen allemaal is begonnen.  

Tijdens trainingen blijkt dat Sen nog moeite heeft met de andere manier van rijden op een tweetakt machine. Het agressiever remmen durft hij nog niet echt, maar dat komt vanzelf. Rijden, rijden, rijden en kilometers maken. 

De volgende wedstrijd in Eindhoven staat op het programma, de baan lay-out is gewijzigd naar de snelle variant, dus zonder ‘Mickey Mouse’ bochten; Sen vindt dat prettiger, dus ben benieuwd. Zaterdag de gebruikelijke vier blokken met trainingen, formaliteiten zoals inschrijven, keuring en bandenuitgifte met als afsluiter de kwalificatie aan het einde van de dag. Op eerste Paasdag gaan wij de zondagsrust verstoren met onze stille, zuinige en betrouwbare Rotax Max tweetaktmotor en worden de vrije training en drie races gereden.  

Ons snelle paasontbijt nuttigen we weer in het Tulip Inn op Eindhoven Airport op een paar minuten afstand van het circuit. Daar slapen we weer een nachtje. We gaan er met het hele Kosmic Team weer een mooi weekend van maken. 

Op zondag komen naast onze vaste supporters opa Teun en oma Ria ook Mels en Madelon voor het eerst naar Sen in zijn Minimax kijken.

Verslag
Voor de tweede race van dit seizoen vertrokken we zaterdagmorgen wederom in alle vroegte richting Eindhoven. Lekker rustig op de weg. Net als bij de eerste race was de baan bij aankomst nat en reed Sen de eerste training op zijn oude regenbanden om een beetje in te komen. De volgende trainingen scheen het zonnetje en was het prima weer. De tweede sessie noteerde Sen nog snelle tijden, maar de sessies daarna liepen de tijden op. Misschien slijtage van de banden.
Om 17.15 uur dan maar met nieuwe banden, net als iedereen, de kwalificatie rijden. De eerste ronden moeten de banden nog wat ingereden worden en is de grip niet optimaal. Sen reed aan het einde van de kwalificatie zijn beste tijd, maar die was niet genoeg om bij de eerste 20 te komen.
Sen mocht op eerste paasdag starten op plek 21, aan de binnenkant van de baan. Na afloop van de kwalificatie monteerden we weer de ´oude´ banden voor de vrije training de volgende ochtend, zodat hij in race 1 pas zijn nieuwe banden hoefde te gebruiken.
De spullen daarna opgeruimd en vertrokken naar het hotel. Samen een hapje gegeten bij de Mispelhoef aan de bar en dat was gezellig. Daarna nog even vliegtuigen kijken in de vensterbank van de hotelkamer en op tijd naar bed.
Zondagochtend vroeg de vrije training op zijn oude banden en daar reed Sen hele mooie tijden, die sneller waren dan de hele zaterdag. Hij noteerde een 14e plek, maar dat zegt in een training niet veel.

Race 1
De eerste race starten op plek 21 aan de binnenkant en de start verliep goed. Sen kon niet echt een potje breken en net als bij de eerste race vorige maand reed Sen afwachtend. Hij liet zich in het begin veel te makkelijk aftroeven door Scott en Luna die bij de start nog achter hem stonden. Er waren mogelijkheden om tijdens de race in te halen, maar Sen bleef er achter. Hij was sneller, maar deed er niets mee. Hierdoor eindigde hij op plek 22. Jammer, jammer.
Na binnenkomst bleek dat er een stuk uit de magnesium achtervelg van Sen was afgebroken door een botsing met Riley waar Sen niets aan kon doen overigens.
Terwijl ik de ketting vlak voor race 2 smeerde zag Stef dat de achteras van Sen zijn kart krom was. Paniek, want we hadden nog maar zo´n 5 minuten voordat we naar de start moesten.
Wat een geluk dat we zoveel vakmensen om ons heen hebben binnen het team van DHP en Montfoort Motorsports. Iedereen kwam gelijk in actie en door fantastisch teamwerk was de kart ruim voor de start weer helemaal gereed. Grote klasse mensen!

Race 2
Sen startte vanaf plek 22 aan de buitenkant en kwam goed door de eerste bocht. Hij haakte goed aan en deed zowaar een mooie inhaalactie, ik dacht op Scott. Hij had in het begin mooie en sportieve gevechten met Riley en had moeite om hem achter zich te houden. Verderop in de race profiteerde hij van een gevecht tussen twee andere rijders, waardoor hij ze kon inhalen. Dit was een snaarstrakke race van Sen en hij zat prima in zijn ritme. Sen eindigde op een hele keurige 17e plaats voor Beau en Niek.

Race 3
Het resultaat van tweede race gaf me goede moed voor de laatste race van de dag, want Sen mocht nu starten vanaf de 17e plek aan de binnenkant. De start verliep goed, maar in de eerste ronde verloor Sen ongeveer 3 of 4 plaatsen. Ongelofelijk, hij liet andere rijders veel te gemakkelijk binnendoor voorbij. Dat was zo ontzettend jammer! Vanaf dat moment beet hij zich wel weer vast en vochten Riley en Sen mooie duels met elkaar uit. Uiteindelijk wist hij Max en Riley achter zich te houden en kwam hij toch nog op plek 18 over de finish, ook omdat Thom door een crash niet verder kon.

Over de gehele dag leverde dit Sen een 18e plaats op, een plekje hoger dan de eerste race vorige maand. Maar er zit wel meer in. Een betere kwalificatie rijden is absoluut nodig en net als vorige maand was Sen ook dit keer in de eerste race te lief, te aardig en niet scherp genoeg. Hij kan inhalen, maar moet het wel doen. Alleen hij kan dat beslissen en daar is vertrouwen voor nodig. Verder hebben we genoten van twee schitterende dagen in een goede sfeer en met de ondersteuning van het hele team en de gezelligheid van coureurs en monteurs.

Opa Teun, oma Ria, Madelon en Mels bedankt voor de aanmoedigingen zondag. We hebben na het opruimen gezamenlijk met een hapje eten de dag afgesloten.

We kijken uit naar de volgende race op 4 mei op het vernieuwde circuit van Spa-Francorchamps in België!