Proloog

Zondag 22 september hebben we getraind in Emmen. Lang geleden dat we daar voor het laatst zijn geweest; om precies te zijn 29 april 2012 !

Danny en Kevin waren er ook om te trainen, maar natuurlijk meerdere rijders uit de Cadet klasse waaronder Merijn, Sander, Pepijn en Thom.

We hadden thuis de afstelling iets veranderd en Sen kwam prima mee, hoewel Merijn wel wat sneller was op zijn ‘thuis baan’.  De verschillen waren op het oog erg klein.

We hebben verschillende type velgen geprobeerd, aluminium en magnesium. Dat was wel aardig om te zien met de rondetijden en vooral voor Sen om te voelen.

 

Op dit moment genieten we van nazomer weer, laten we hopen op die gunstige omstandigheden in het weekend van 5 en 6 oktober. Want we hebben daar geen pitbox. Afijn, dat zijn toch factoren waar we geen invloed op hebben.

 

We hoeven nog geen beslissing te nemen over wat we volgend jaar gaan doen, maar er zijn verschillende opties.

We zijn de GK4 organisatie (Casper) en het team van OW Karting dankbaar voor de mogelijkheid die Sen krijgt om op zaterdag 5 oktober te testen met een Swissauto Mondial. We hebben contact gehad met Ricardo Oude Weernink van het team en het is een schitterende gelegenheid om te rijden op een groter chassis en met een motor met veel meer vermogen. Ben heel benieuwd of en hoe Sen daar mee om kan gaan.

 

Sen en ik vertrekken vrijdagavond 4 oktober alvast naar Emmen en slapen daar twee nachtjes in het Hampshire Hotel, net als vorig jaar.

Onze trouwe supporters opa Teun en oma Ria zullen Sen op zondag 6 oktober komen aanmoedigen helemaal in Emmen, hartstikke leuk natuurlijk. Mama en Mels blijven waarschijnlijk thuis.

 

Met nog twee wedstrijden te gaan in Emmen en Genk bedraagt de voorsprong van Sen nog maar 9 schamele puntjes op Stefano. Het wordt sowieso erg spannend de laatste twee wedstrijden, omdat het veld dicht bij elkaar ligt en er kan nog van alles gebeuren. We gaan er gewoon tegenaan en veel plezier maken!

 

Verslag

Vrijdagavond laat kwamen we aan in het Hampshire hotel in Emmen.

Snel inchecken en meteen slapen, want het zou een vermoeiend weekend worden.

Zaterdagochtend na het ontbijt op tijd naar de kartbaan en de spullen uitgeladen. Meteen doorgelopen naar het team van O.W. Karting van Ricardo Oude Weernink.

Daar werd Sen heel leuk ontvangen en werd samen met twee monteurs de SwissAuto Mondial kart voor hem klaargemaakt. Sen bleek eigenlijk nog wel te klein te zijn voor een senioren chassis, waardoor zijn zit positie niet ideaal was. Maar goed, om 10.20 uur mocht hij de baan op in een grote kart met 3 x zoveel vermogen als zijn eigen kart. Na een paar rondjes wennen had hij het gas er goed op zitten en kon af en toe aardig mee komen met de rest.

Na een kwartier kwam hij de pitstraat binnen; zijn helmvizier was aan de binnenkant helemaal bezweet van het harde werken in de kart. Hij wilde toch graag de sessie van 20 minuten afmaken en kwam na afloop met een big smile uit de kart stappen. Dit vond hij wel heel cool, de kart bleef maar doortrekken op het rechte stuk.

Sen mag eventueel over een paar weken nog een keer testen op deze kart, maar dit gaf een goede indruk en we willen O.W. Karting nogmaals bedanken voor de geboden mogelijkheid!  

 

De rest van de dag de vier gebruikelijke trainingen in de Cadet van 20 minuten per sessie. De overstap in de eerste training vanuit de SwissAuto was even wennen, maar in de trainingen daarna was het tempo erg hoog.

Na de tweede sessie heeft Tommie (bedankt!!) de kleppen voor ons gesteld, want die stonden niet helemaal lekker. Met een goed gevoel sloten we de dag af. We hadden een keuze gemaakt voor de magnesium velgen op zondag en lieten daar de ingeleverde wedstrijdbanden op zetten.

Terug naar het hotel, douchen en daarna met opa Teun en oma Ria, die net waren aangekomen, lekker gegeten bij de Griek in Emmen. Op tijd naar bed.

 

Zondagochtend 8.15 uur aan een uitgebreid ontbijt en na het uitchecken reden we rond 9 uur het terrein op. Sen ging door naar de briefing en ik heb de spullen uit de aanhanger geladen en klaar gemaakt voor de kwalificatie.

De kwalificaties in Hahn en Berghem waren niet echt lekker gegaan met respectievelijk een 9e en 13e startplek. M’n gevoel was goed, Sen had er zelf ook vertrouwen in en reed een prima kwalificatie en mocht starten op plek 6, een mooie uitgangspositie. Belangrijkste was dat zijn beste rondetijd op een koude baan om 10.00 uur beter was dan zijn beste tijd op zaterdag.

 

Race 1 om 11.45  uur

Sen startte aan de buitenkant en had een goede start. Hij behield zijn positie en sloot goed aan bij de kopgroep. In een lint gingen ze over de baan, bumper aan bumper en met hoge snelheden, je houdt echt je adem in. Vooraan duels en hierdoor ontstonden twee race incidenten, waar Sen een beetje geluk mee had. Hierdoor vielen Stefano en Rob plaatsen terug. Een 5e plaats op de finish was een prima resultaat met een persoonlijk record van 48.969. Er waren in race 1 maar vier rijders, die in de 48 seconden reden. Dik tevreden!

 

Race 2 om 14.15 uur.

Sen mocht starten op plek 5 en stond nu aan de binnenkant van de baan. Bij de start kwam Sen niet echt snel weg en hierdoor verloor hij een plek aan Merijn.

In race 2 kon Sen niet echt een potje breken en moest hij toestaan dat ook Thom Derksen hem voorbij kwam. Met Max had Sen felle en mooie gevechten, die Sen uiteindelijk won. In de bochten was Sen wat sneller dan Merijn, maar op het lange rechte stuk kwam hij net te kort om vanuit de slipstream Merijn in te halen. Door een race incident voor Sen moest hij uitwijken en stoppen en hiervan profiteerden Rob en Stefano die aan de andere kant konden passeren; daar was niets aan te doen.

In race 1 een beetje geluk door zoiets en in race 2 een beetje pech. Meer dan een 9e plek zat er niet in. Jammer, maar de rondetijden waren prima.

 

Race 3 om 16.45 uur.

De uitslagen van race 1 en 2 worden opgeteld en bepalen de start opstelling voor de laatste race.

Voor Sen betekende dit een 5e startplek met Merijn weer naast hem en schuin achter Sen stond Stefano.

De derde en laatste race was weer ongekend spannend. Wat maakten de Cadets er weer een spektakel van aan het einde van de dag. Met minimale afstand van elkaar en hoge snelheden vochten ze spannende duels met elkaar uit. Sen zat er goed bij, maar vooral op het rechte stuk moest hij alle zeilen bijzetten om het tempo te kunnen volgen. In de bochten kon hij weer aansluiten. Naar voren rijden zat er niet echt in, zijn plek vasthouden was al een hele opgave.

Dat lukte niet, want Stefano was sneller en passeerde hem en ook Rob had een mooie inhaalactie op Sen aan het einde van het rechte stuk. Maar de nummers 1 t/m 7 reden aan elkaars bumper, een moment niet opletten kost je zomaar een paar plaatsen.

Sen kwam keurig als 7e over de streep en concurrent Stefano eindigde twee plaatsen voor hem.

 

De prijsuitreiking duurde lang, omdat bleek dat er een DQ was voor Pepijn die met een verkeerd tandwiel reed. Heel sneu voor Pepijn, die zo hard heeft getraind en prima had gereden.

De uiteindelijke uitslag betekende voor Sen een overall 4e plaats en Stefano eindigde op de 5e plaats.

Dat betekent dat het kampioenschap voor de Cadets beslist wordt op 17 november a.s. in Genk.

Daar tellen de punten dubbel. Sen mag heel trots zijn dat hij na 7 races nog steeds op de eerste plaats staat. Dat de beste in Genk mag winnen!

 

De Cadets laten iedere wedstrijd weer hele mooie en spannende races zien. De toeschouwers willen deze races niet missen vanwege de ongelofelijke spanning. Jullie zijn een voorbeeld voor andere klassen en hebben allemaal super gereden, wat een talenten!

 

Opa Teun en Oma Ria, bedankt voor jullie aanmoedigingen.