Proloog 5 maart 2013: Komend weekend alweer de eerste echte wedstrijd van het nieuwe seizoen en meteen op één van de mooiste banen, dit keer in België op Spa-Francorchamps. Vanwege wintersport en onderhoud aan de kart heeft Sen al een paar weken niet gereden. Het was toch geen lekker weer om te karten. Afgelopen weekend heeft Sen de kart voor het eerst getest na een grote onderhoudsbeurt tijdens de kartles in Lelystad. Gelukkig maar, want we hadden wat technische ongemakken door een lekkend vlotterbakje van de carburateur. Het duurde even voordat het opgelost was. Sen moest vooral erg wennen aan de nieuwe koppeling, waardoor de acceleratie minder goed is. Woensdagmiddag gaan we met mooi weer nog even trainen om de koppeling verder in te rijden en wat stilstaande starts te oefenen. We vertrekken vrijdagmiddag met de aanhanger richting België en mama heeft voor twee nachtjes een gezellig Bed & Breakfast geboekt . We kunnen uitgebreid trainen op zaterdag. Dat is wel nodig, want vorig jaar hebben we de wedstrijd op Spa gemist vanwege onze zomervakantie. In het nieuwe seizoen rijden we op andere banden, Rookie Geel in plaats van Rookie Rood. De Rookie geel banden zijn wat harder en geven minder grip, maar hebben een langere levensduur. Met dank aan Hans Mafait van DHP Kosmic uit Almere hebben we komend weekend kosteloos de beschikking over een eigen tent en dat is wel zo prettig in deze tijd van het jaar. We kijken uit naar een mooi, sportief en spannend weekend!

Verslag 11 maart 2013: Vrijdagmiddag bepakt en bezakt op tijd vertrokken richting de Ardennen. De reis verliep voorspoedig, alleen namen we de verkeerde afslag waardoor we om het grote circuit heen moesten rijden. Als eerste de velgen afgegeven om nieuwe banden te laten monteren. We hebben vervolgens de tent opgezet met een beetje hulp en gelukkig was het nog droog. Aanhanger en kart konden mooi in de tent achterblijven; het was op vrijdagmiddag al een gezellige drukte! Toen naar ons mooie B&B Le Bernister op tien minuutjes rijden van het circuit. Na het uitpakken samen naar Malmedy en bij Mama Mia pizza gegeten, was gezellig en lekker. Op tijd naar bed en best lekker geslapen. Na het ontbijt op zaterdagochtend kwamen we rond half tien aan bij het paddock, dat helemaal vol stond. Het was vies weer en vooral nat. Danny, Julia en Kevin waren er ook met de camper en we stonden samen in de tent. De grond was drijfnat in de tent, wat een viezigheid. Maar wel met de luxe van een compressor en eigen koffie. We waren van plan om meteen de eerste trainingsessie te gaan rijden en waren op tijd voor de inschrijving. Dit was Sen zijn eerste kennismaking met het circuit en op nieuwe banden. Rustig aan beginnen, het was glad, zeker met hele nieuwe banden. Keurig op de baan gebleven. Volgende trainingen gingen steeds sneller en Sen had de vaart er lekker in en reed vooraan mee. Spa is een heel mooi circuit met veel hoogteverschil op de baan. In de middag werd het zowaar even droog en de baan droogde ook op door het zonnetje. Afstelling maar veranderd naar droog weer en Sen ging als een raket; hij was de snelste van allemaal op de baan en was ontketend haha; hij noteerde een rondetijd van 58 seconden en dat is echt heel snel. Daarna ging het helaas weer regenen, dus eindigden we met de natte afstelling. De vooruitzichten voor zondag zagen er niet goed uit helaas. ’s Avonds met de familie Van den Bosch gegeten bij dezelfde Italiaan in Malmedy, want dat wilden Kevin en Sen zo graag….  Zondagochtend was de briefing om 8 uur, dus moesten we op tijd uit bed…. Sen was al om zes uur wakker, was moe en had onrustig geslapen. Hij was zenuwachtig en had buikpijn. Het was een stuk frisser dan zaterdag, bijna nul graden en het was nat en mistig en toen we aankwamen begon het flink te regenen en daarna sneeuwde het bijna de hele zondag door. De kleine helden moesten om half negen voor vrije training en kwalificatie de baan al op terwijl het sneeuwde en de baan kletsnat was. Eerste 5 minuten vrije training en daarna 10 minuten kwalificatie, achter elkaar door. Terwijl iedereen tegelijk de baan op reed bleven Kevin en Sen een halve minuut wachten tot ze vrij baan hadden. Sen had meteen de snelheid er goed in en noteerde al in de vijfde ronde, de eerste van de kwalificatie, zijn snelste tijd, goed voor een 4e plaats. Pepijn was de snelste, maar dat was ook verwacht. Tot onze verrassing had Kevin slechts een 8e plaats en stonden Merijn en Sander op plek 2 en 3. De eerste race was om tien uur en de startpositie was nu bekend. Ik geloof dat ik nog zenuwachtiger was dan Sen voor de start. Als ze allemaal maar netjes door de eerste bocht zouden komen… Sen had een geweldige start en voor de eerste bocht was hij Sander en Merijn voorbij en reed hij al op de tweede plaats achter Pepijn. Die maakte echter al in de eerste of tweede ronde een fout en kwam in de grindbak terecht. Hierdoor reed Sen meteen op kop met Stefano en Ilian daar achter. Voorop rijden is heel wat anders dan iemand volgen en inhalen. Dat laatste ligt Sen beter. Hij reed echter foutloos en geconcentreerd en finishte als eerste. Een hoogtepuntje, want dat is nog niet eerder gelukt! Sen kwam echter huilend na het wegen de pits in, want zijn handen waren bevroren en hij had veel pijn, agossie. Het was een hectische eerste race met heel veel slippartijen. Sen was in de eerste race zeker niet de snelste, want Ilian en Pepijn reden snellere rondjes, maar Sen kon door hun foutjes optimaal profiteren. Kevin eindigde keurig als 5e. In de tweede race mocht Sen starten op de eerste startrij aan de binnenkant, de beste plek. Naast hem stond Stefano, een jongen met veel ervaring. Sen kon hem in de eerste bocht nog achter zich houden, maar moest na een paar ronden toestaan dat Stefano hem inhaalde. Nog één keer lukte het Sen om Stefano weer in te halen, maar daarna moest Sen zijn meerdere in Stefano erkennen. Halverwege de race maakte Sen een fout en kwam op de gladde curbstones en spinde toen hij de bocht uit kwam. Sen moest Ilian en Pepijn voorbij laten en ook Sander hing hierdoor bij Sen aan zijn bumper. De nummers 1,2 en 3 (Ilian, Stefano en Pepijn) waren sneller en niet meer te achterhalen voor Sen, maar hij kon de vierde plaats vasthouden, keurig gedaan. Sen had gelukkig geen last meer van koude handen, maar had nu koude voeten…Kevin werd 6e vlak achter Sander. Op basis van resultaten in race 1 en 2 mocht Sen in de derde en laatste race starten vanaf plek 3; aan de binnenkant op de tweede startrij met Pepijn naast hem en Ilian en Stefano voor hem. Dit zou wel eens heel spannend kunnen worden, want zowel Pepijn, Ilian en Stefano waren sneller dan Sen in de tweede race. Het zou niet eenvoudig zijn om het podium te bereiken. Sen startte weer goed en lag op een tweede plaats achter Stefano na het uitkomen van de eerste bocht. Daarna ging het helaas mis. Sen reed met een veel te hoge snelheid de tweede bocht in en ging hard de grindbak in. Naar eigen zeggen had hij de bocht door een beslagen vizier niet goed ingeschat. Het duurde wel een halve minuut voordat hij weer op de baan was… Het kan gebeuren met deze moeilijke omstandigheden en gebeurde Pepijn in de eerste race ook, maar die was sneller de baan op. Op het rechte stuk zag ik Sen huilend achter het stuur zitten, maar hij bleef doorrijden. Zijn rondetijden waren echter niet snel genoeg om echt nog een potje te breken, maar hij wist uiteindelijk toch op te klimmen naar de 11e plek. Meer zat er echt niet in voor hem. Kevin werd heel knap 2e, terwijl hij nog een flinke tik kreeg van Pepijn. Het overall resultaat na drie races is voor Sen een nette 5e plaats. Kevin werd onverwacht 3e door een tijdstraf van Pepijn, die hierdoor 6e werd. Op naar de volgende race op 14 april in Emsburen (Duitsland)!  

Sen mag trots zijn op de manier waarop hij heeft gereden en gestreden. Hij reed aanvallend, geconcentreerd en constant, terwijl hij nog nooit op Spa-Francorchamps had gereden, echt heel knap! Wat blijkt is dat zo’n heel weekend voor een kleine jongen zoals Sen heel vermoeiend is; dat zie je ook terug in het verschil in rondetijden in race 2 en 3. We sliepen twee nachten in een ander bed in een andere omgeving. De hele entourage, alles is nieuw en de hele dag buiten, regen en de omstandigheden. Het valt niet mee om iedere race helemaal gefocust te zijn en te blijven en je concentratie vast te houden in iedere race waarin van alles gebeurt. Met hele moeilijke omstandigheden zoals op Spa wordt ieder foutje als gevolg van vermoeidheid meteen afgestraft. Ik maak een diepe buiging voor Sen en alle andere Cadet rijders; jullie zijn echte helden.