Hoewel het plezier in het rijden en de sport voorop staan is absoluut sprake van een serieus kampioenschap. Dat blijkt wel uit de aansprekende banen waarop gedurende het jaar wordt gereden, zowel in Nederland, Duitsland als in België. Helaas kon Sen deze zomer vanwege onze vakantie niet meedoen op Spa-Francorchamps, maar dit weekend rijden we in Hahn, vlakbij Frankfurt in Duitsland. Toch een ritje van ruim 425 km! Sen rijdt in Europa en dat is voor hem (en voor papa) een mooi en spannend avontuur.

 

Vrijdagochtend namen we op Schiphol afscheid van mama, die vier weken vrijwilligerswerk gaat doen in Borneo (Maleisië). We zijn heel trots dat mama dit gaat doen, maar zullen haar de komende weken echt missen!

 

Mels ging twee nachtjes logeren bij opa Wil en oma Marijke, terwijl Sen en papa op vrijdagmiddag begonnen aan de lange rit naar Duitsland. We blijven daar twee nachtjes slapen. 

Voor het eerst maakten we op zaterdag gebruik van de ondersteuning door het team van Kosmic DHP Karting. Dit is de importeur van het merk kart (Kosmic, gemaakt in Italië) waar Sen mee rijdt. Zij hebben een eigen team dat op zaterdag strijdt in het BEKC kampioenschap van het GK4.

 

Afgelopen week is papa in de avonden bezig geweest om Sen zijn kart klaar te maken voor de wedstrijd. Dat gedeelte van de voorbereiding heeft niet echt de interesse van Sen helaas. Zo is er een nieuwe stuurstang gemonteerd, omdat de ‘oude’ een beetje krom was. Zijn stuur is wat lager gezet. We hebben twee nieuwe spoorstangen gemonteerd en alles met de laser uitgelijnd. Tot slot hebben we nieuwe remblokken gemonteerd. 

 

Woensdagmiddag heeft Sen nog les gehad bij Alnone in Lelystad van Edward Terol (DHP). Het had behoorlijk geregend en de baan was kletsnat. Spoorbreedte voor daarom op maximale breedte en hoge bandenspanning. Dat was een hele goede oefening en Sen reed prima. Waar andere jongetjes meerdere malen van de baan af vlogen hield Sen zijn kart goed op de baan; hij is meer ervaren en reed geconcentreerd. Ook in de onderlinge wedstrijdjes was hij bloedfanatiek en ging, ook al won hij alles, zijn vuist iedere keer omhoog bij de finish vlag. Na afloop heeft Christian de olie ververst en is de kart thuis schoongemaakt en ingeladen.

 

Vrijdag einde van de middag kwamen we aan in Hahn en hebben we met miezerig weer de baan bekeken. We logeerden bij Sniders Place in Hahn en daar was het prima voor elkaar.

 

Zaterdagochtend na het ontbijt op tijd naar de baan en het was prima weer. Sen had van de vrouw des huizes voor dit weekend een geluk steen gekregen en die hadden we natuurlijk mee.

De baan was half droog en we konden de eerste sessie meteen mee rijden. Sen reed lekker. Na een paar goede tips hebben we de bandenspanning lager gezet en de spoorbreedte aan de voorkant veel breder gezet. Ook heeft Edward de kart wat uitspoor gegeven. Het zonnetje brak lekker door en het was heel aangenaam.

 

Bij de eerstvolgende trainingsessie reed Sen als eerste de pits uit en reed een hele tijd vooraan. Het ging heel hard. Beste rondetijd 1.10.8 en dat is echt een toptijd!

Na de lunch begon het te spetteren en later serieus te regenen. Op een gegeven moment haperde Sen zijn motor, maar dat bleek een vuiltje in de sproeier gelukkig.

Het werd natter en natter. Maar Sen wilde graag blijven rijden met zijn regenpak aan. De rondetijden ging wel met ruim 20 seconden omhoog, maar ze glibberen op slicks echt alle kanten op.

 

Samen met Kevin z'n papa en mama hebben we een pitbox gehuurd. Onze aanhanger en de karts van Kevin en Sen konden met al het gereedschap droog overnachten en dat was erg prettig.  

 

Zondagochtend om half zeven ging de wekker, want de briefing was om 8 uur.

Voor Hahn een ingekort wedstrijdschema, zodat iedereen weer op tijd naar huis kan.

We keken naar buiten en het regende nog steeds. Gelukkig zou het volgens de buienradar rond 10.00 uur droog worden. Toen we bij de baan aan kwamen regende het nog steeds.

Ik had zaterdagmiddag nieuwe banden gemonteerd, maar die heb ik er meteen weer afgehaald. Met regen kun je beter met oude banden rijden. Voor de goede orde: in Sen zijn klasse rijden ze uitsluitend met slicks, dus nooit met regenbanden!

 

Na de briefing om half negen de baan op voor tien minuten vrije training. Nou dat was lachen, want ze vlogen bijna allemaal van de baan af, zo glad was het. Sen reed rustig, geconcentreerd maar niet echt snel. 1.40 is gewoon langzaam, maar hij bleef wel op de baan. Het was gestopt met regenen!

 

Een half uur later was de kwalificatie en die duurt maar 5 minuten; je moet dus in ongeveer 3 rondjes een goede rondetijd neerzetten. En dat deed Sen! Ongelofelijk zeg, hij reed aan kop en kwalificeerde op de tweede plaats, vlak achter Dustin die liet zien een echte Regen Meister te zijn.

Sen reed bijna tien seconden sneller dan in de vrije training!

Afijn, een kwalificatie is nog niets, maar wel een goed begin en tot nu toe best behaalde resultaat.

 

Race 1 droog, maar nog wel een natte baan. Op de eerste startrij en Sen was goed weg, maar bleef achter Dustin. Achter Sen reed Keziah en die hadden met z’n 3-en snel een gaatje met de rest van het veld geslagen.

Na 2/3 van de race spinde Dustin en reed Sen ineens aan kop. Dat bleek lastig voor hem, want nu had hij niet het goede voorbeeld hoe hij de juiste lijnen moest rijden. Een paar rondjes voor het einde ging het mis en spinde Sen zelf, waardoor Keziah de kop overnam. Sen kon de 2e plaats vasthouden en dat was een prachtig begin. Zelf bleef hij er koel onder.

 

Race 2 was twee uur later en de baan was nu droog en de zon scheen; dat waren hele andere omstandigheden en Sen moest laten zien dat hij hier ook mee om kon gaan. De kart moest afgesteld worden op droog weer.  

Weer een start op de eerste rij, nu naast Keziah. Sen was heel goed weg! Keziah, Sen en Dustin lieten close racing zien. Met respect voor elkaar, dus geen gebeuk, maar heel erg spannend. Ze reden met z’n 3-en los van de rest van het veld. Wat gingen ze hard!

Sen is zo snel op het rechte stuk dat hij zonder ontzag zijn kart een paar keer naast Keziah zette, maar net tekort kwam om er langs te komen. Op een gegeven moment probeerde Sen het toch, maar wilde bij buiten om. Daardoor kwam er een gaatje aan de binnenkant en daar maakte Dustin handig gebruik van. Sen verloor een plekje en finishte als 3e, heel netjes.

 

Race 3 startte Sen op de derde plaats, omdat Dustin een snellere rondetijd had neergezet.

Sen stond naast Shirley en die had direct na de start weer een echte “Shirley actie”. Ze stuurde vol naar binnen en reed Sen bijna het gras in, maar hij kon gelukkig goed op de baan blijven.

Even reed hij achter Shirley, maar dat werd door Sen snel ‘hersteld’, want hij was vandaag gewoon sneller in de races dan Shirley. In één bocht haalde hij gelijktijdig Dustin en Shirley aan de binnenkant in, omdat zij te veel naar buiten gingen; echt een super inhaal actie! Dustin probeerde daarna van alles om Shirley in te halen, maar dat lukte niet. Voor Sen was dat wel gunstig, want Shirley kon hij achter zich houden. Sen meldde zich nadrukkelijk aan kop en duwde zijn kart af en toe brutaal tegen Keziah aan, die echt moest vechten voor zijn 1e plaats.

In de laatste ronde zette Shirley nog alles op alles om Sen voorbij te komen, maar dat lukte niet.

 

Overall werd Sen over de hele dag 2e; een ongelofelijk knap resultaat. Vandaag voor het eerst in zijn leven na een officiële race op het podium en dat in zijn eerste seizoen!

Het respect voor Sen z'n prestatie na afloop was groot en dat is altijd mooi om te voelen.

 

We weten dat hij goed en hard kan rijden, maar dit overtreft onze stoutste dromen. Zowel in nat weer als op een droge baan reed Sen constant op een hoog niveau.  

Het is extra knap als je kijkt naar de tussenstand na 8 races. Het verschil met de top 3 en de rest is heel groot en des te knapper is het wat Sen heeft laten zien dit weekend.

We feliciteren Keziah, want hij is de terechte kampioen van dit seizoen bij de Cadets! Zeer constant gereden en sportief op en buiten de baan.

 

Hier nog een link naar een filmpje van het evenement, inclusief aan het begin de startprocedure en de start van de Cadet, race 2. Sen staat voor de kijkers rechts vooraan met nummer 6. http://youtu.be/MZJ3QA44WbU?hd=1

 

Op 1 november jl. verscheen op de site van RaceXpress het verslag van Hahn; zie de link: http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=45379

 

18 november a.s. rijden we de laatste race van dit seizoen in België op de prachtige baan van Genk.