Het was vooraf even spannend voor ons hoe het afgelopen weekend allemaal zou gaan in Eindhoven. Sen had al vijf weken niet meer gereden en alleen voor de vakantie op Lelystad nog 1 keer gereden met stoeltje wat naar achteren en stuur in andere stand.

Zaterdagochtend moest hij eerst voetballen, eerste potje met de F2 en met 10-2 gewonnen voor de beker. Sen had goed keeperswerk gedaan.

Het viel op dat hij meteen al moe was. Eerste week na de schoolvakantie, naar groep 5, drie keer voetbaltraining gehad, dus een hele drukke week achter de rug voor die kleine mannetjes.

Danny en Kevin waren er al en we hadden al gehoord dat Kevin een hele nieuwe Topkart had. Omdat hij zo snel groeit en niet meer goed paste in de Kosmic.
We waren net op tijd voor de training voor 14.25 uur en Sen ging met Kevin de baan op. Sen was meteen al heel veel sneller dan Kevin. Bij Kevin zag het rijden er heel angstig uit, net alsof de kart niet goed was afgesteld.
Kevin heeft op zondag niet meegedaan aan de wedstrijden, dat was jammer natuurlijk.

Na die eerste training was Sen nog wel wat langzamer dan de absolute top, maar rondetijden al in de 56 seconden laag; verschillen waren sowieso klein.
In de laatste training reed hij meerdere ronden in de 55, beste tijd 55.6. Met de ‘oude’ banden op zijn originele OTK velgjes.
Al met al overtrof het mijn verwachtingen zaterdag.
Eind van de dag de andere velgen gemonteerd met de nieuwe banden voor de volgende dag.
In Eindhoven blijven overnachten in Novotel met hele gezin en opa en oma en ’s avonds lekker buiten gegeten en op tijd naar bed.

Zondagochtend 8 uur stonden we weer bij de baan. Sen wilde niet wakker worden en was nog erg moe, had buikpijn en voelde zich niet goed. Meteen een sinaspril naar binnen gewerkt.
Briefing om half negen en om negen uur vrije training.
Dat ging hartstikke lekker meteen. Met een 56.3 had hij de 4e tijd van alle rijders, gewoon perfect gedaan!
Ik had er wel vertrouwen in.

Kwalificatie ging voor geen meter bij Sen, ik zag het meteen al. Hoe het kan weet ik niet. Het zag er niet geconcentreerd uit en Sen reed geen goede lijnen.
Ik kon het niet geloven, maar hij had de slechtste tijd van iedereen. Terwijl iedereen harder reed kwam Sen niet verder dan 56.3, dus niet harder dan in de training. Op vier rijders na zat de rest in 55.
En Keziah reed tijdens de vrije training de slechtste tijd van allemaal: 57.8 en reed in kwalificatie snelste van allemaal in 54.7 !!!!
Dat was een grote tegenvaller, want we wilden juist wat goedmaken na dat gedoe met de benzinekraan vorige keer in Eindhoven.

Dus achteraan starten en zoveel mogelijk inhalen was de strategie.
In race 1 slechte eerste bocht en na een paar bochten spint er iemand voor hem en rijdt hij er vol tegenaan. Ze konden allebei door, maar Sen zijn spoorstang rechts was helemaal krom, zo krom is het nog nooit geweest.
Heeft de race wel uitgereden maar reed rondjes 57 en motor kwam ook niet echt lekker op gang.
Laatste geworden, maar later een plek opgeschoven door een dq van Dustin Timmermans, vanwege niet voldoen aan reglement, een of ander filter ontbrak.
Niets aan te doen natuurlijk, Sen wel even verdrietig.
Nieuwe spoorstang er op gezet en keurig uitgelijnd met de laser.

Tweede race had Sen een slechte start vanaf plek 13. Hij heeft in die race veel strijd geleverd, veel ingehaald en werd soms ook weer ingehaald door slecht bochtenwerk en onnodig ruimte geven in de binnenbocht. Dat moet hij echt nog leren, net als goede lijnen rijden.
Vooral met Rik Koen had Sen mooie gevechten.
Finish op plek 10 en dat was maximaal haalbaar. In de laatste ronde haalde hij Jisse in een pittig maar fair duel in op een moeilijke plek.
Gelukkig geen botsingen.

Derde race weer starten vanaf plek 13, maar dat bood zeker perspectief met wie er voor hem stonden. In de eerste ronde was Sen weer betrokken bij een botsing. Ik kon het niet  heel goed zien, maar het was niet nodig volgens mij. Hij is te vaak betrokken bij een botsing. Hij was gewoon niet geconcentreerd genoeg.
Daarna spinde hij ook nog een keer op een onmogelijke plek zonder iemand in de buurt. Spoorstang was weer een beetje krom trouwens….
Uiteindelijk werd hij 13e en dat was ook de plek waar hij totaal over de dag eindigde, gelukkig net geen laatste…

Conclusie: Sen was fysiek en mentaal niet goed genoeg om mee te komen en de onderlinge verschillen worden steeds kleiner.

Technisch gezien zijn er ook wel wat dingen.
We hebben al eerder gezien dat er sinds een paar maanden bij het uitlijnen blijkt dat alleen het linker voorwiel van Sen camber heeft, terwijl links en rechts identiek zijn afgesteld. De band linksvoor slijt hierdoor heel veel sneller naar binnen. 
Op de bok kun je het al zien en als de kart op de grond staat en Sen gaat zitten wordt het dus alleen maar erger.
Of het frame is krom of de fusee, lijkt mij. Daar moeten we dus aandacht aan besteden.

Ook heb ik het gevoel dat Sen sneller rijdt op zijn OTK velgen, dan op die andere set, zeker bij droog weer. Die andere set velgen heb ik ingeleverd voor opslag banden, maar ik denk dat ik die ingeleverde banden de volgende keer op zijn OTK velgen laat zetten voor de races.

Misschien de remblokken vervangen of plaatjes er tussen. Remblokken zijn nog niet eerder vervangen (kart is van december 2010).

Dit seizoen nog twee races; eerstvolgende op 7 oktober a.s. in Hahn. We gaan dan vrijdagmiddag al heen en overnachten op vrijdag en zaterdag in de buurt.